K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-03-2017, 13:16   #31
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Outsideren Se meddelelser
Fra samme undersøgelse:

”Over halvdelen af de kommuner, som har orienteret borgerne i kommunen om muligheden for at søge hjælp til tandbehandling efter aktivlovens § 82a, har orienteret via deres hjemmeside og/eller via skrivelser, vejledninger og lignende. De færreste har benyttet sig af aviser og lokalradio”….(1/3 har orienteret via andet)

Men man kan igen stille næsten det samme spørgsmål: Hvordan har de oplyst borgerne ”via skrivelser, vejledninger og lignende”? Ved at have disse liggende eller hængende på jobcentret? Hvorfor ikke lidt mere direkte?

300.000 danskere fik i februar spørgsmål om helbredet i e-Boks til en stor undersøgelse. Mon ikke e-boks så også kunne bruges til at forbedre helbredet, ved at man sendte information ud om tandplejetilskud til de folk, der er berettiget til det? Medierne gør det næppe for dem. De laver gerne en masse om arbejdsløse, psykiske syge og hjemløse, der bestemt er relevant og indsigtsskabende, men de laver ikke rigtigt noget til dem, altså nyttig viden, som de kunne have gavn af.

Jeg giver dig ret i, at nemt og ligetil er det ikke for alle, hvis det handler om alt andet end § 82a under 10.000 kr.
Retssikkerhedsloven:
"§ 5. Kommunalbestyrelsen skal behandle ansøgninger og spørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for at give hjælp efter den sociale lovgivning, herunder også rådgivning og vejledning. Kommunalbestyrelsen og amtskommunen skal desuden være opmærksom på, om der kan søges om hjælp hos en anden myndighed eller efter anden lovgivning."

Men det er jo kun ansøgninger og spørgsmål.
Dvs hvis man ikke spørger, har kommunen så overhovedet pligt til at hjælpe/vejlede?

Og vejledning via hjemmeside? Man skal virkelig vide hvad man skal lede efter, hvis det er via odense kommunes hjemmeside. ( Odense.dk )
Jeg bad for sjov min lillebror prøve at finde information om det på den hjemmeside. Jeg tror ikke han havde fundet det, hvis jeg ikke havde guidet ham.
Før i tiden kunne man via odense.dk printe de to blanketter ud man skulle bruge, medbringe den dokumentation der stod, og så aflevere det. Nu skal man enten ned på borgerservice og bede om blanketterne, eller gøre det via nem-id.
Jeg tror næppe jeg er den eneste der ville foretrække at kunne udfylde dem hjemmefra i hånden.

Når kommunerne alligevel sender det årlige brev om oplysningspligt, kunne de da også godt lige sende en "hey, har du hørt om §82/§82a?" mail også.

---

Vovse:
Så lidt da
Lad os håbe at din tandlæge også vil have den hængende/liggende
Det giver jo tandlægen mulighed for flere patienter, der ellers ikke havde haft råd til tandlæge

Sidst redigeret af MistyMiss; 04-03-2017 kl. 13:19.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2017, 10:05   #32
Outsideren
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 26-02 2017
Indlæg: 15
Styrke: 8
Outsideren er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Og vejledning via hjemmeside? Man skal virkelig vide hvad man skal lede efter, hvis det er via odense kommunes hjemmeside. ( Odense.dk )
Jeg bad for sjov min lillebror prøve at finde information om det på den hjemmeside. Jeg tror ikke han havde fundet det, hvis jeg ikke havde guidet ham.
23% har oplyst om det på hjemmesiderne. Om det reelt er 23% eller markant mindre, har jeg overvejet at tjekke via google-søgningskoden: ”site:www.KommunensHjemmeside.dk 82a”. Men det er et klart, at hvis det i snit tager fx 25 minutter at finde informationen, så hjælper det ikke særlig meget, om det er 5% eller 40%. Det er nok mere relevant at spørge, hvad en repræsentativt fra kommunen mente, at de kunne gøre for at informere direkte. Fx deres syn på: ”Når kommunerne alligevel sender det årlige brev om oplysningspligt, kunne de da også godt lige sende en "hey, har du hørt om §82/§82a?" mail også.”

Det vil jeg forsøge i opfølgningsartiklen, om folks erfaringer med søge om tilskud.
Outsideren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-03-2017, 10:13   #33
Outsideren
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 26-02 2017
Indlæg: 15
Styrke: 8
Outsideren er ny på vejen
Så er artiklen klar. Der er stadig mulighed for at påpege eventuelle fejl, der skal rettes, da den først annonceres på facebook i morgen (facebook skaber hovedparten af vores trafik).

http://outsideren.dk/2017/03/12/psyk...aegeregningen/
Outsideren er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension