K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Din historie

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Din historie Her kan du skrive din historie om det at være fleksjobber (feks hvordan det er at søge fleksjob erfaring med kommune osv)

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-07-2013, 14:50   #11
Anja-10
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2011
Lokation: Aarhus Kommune
Indlæg: 48
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
Anja-10 er ny på vejen
Okay.. Vil det sige fra 2014 så vil min økonomi og min kærestes økonomi blive "lagt sammen" ?

Han er på kontanthjælp og sygemeldt og står til førtidspension pga en arbejdsulykker i 2011. Så der er ingen af os som kommer til at arbejde foreløbig. Får vi så ikke hver vores egen kontanthjælp, sygedagpenge eller barsel. Eller kommer vi til at leve af 1 indkomst ?

Eller gælder reglen kun hvis den anden er i arbejd ?

Kan/vil kommunen godt hjælpende at regne på sådan noget så man kan få styr på det???
Anja-10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2013, 22:03   #12
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Efter 2014 træder den nye reform i kraft, hvor samlevende sidestilles med gifte i forhold til forsørgelse, og derfor bliver samleverens indtægt regnet med ind når det vurderes hvad man kan få i kontanthjælp.

Jeg ved ikke om kommunen vil hjælpe, men de burde hjælpe. I gamle dage kunne man faktisk bruge sin socialrådgiver til at spørge om ting.. nu er det skåret helt til benet med hensyn til alt..

"• Gensidig forsørgelsespligt for samlevende par, der er fyldt 25 år. Forsørgelsespligten gælder, så snart én i et par søger om enten kontanthjælp eller uddannelseshjælp. Hvis samleveren har indkomst eller formue, skal det samlevende par begge leve af det – helt efter de nuværende regler for gifte. Parret er alene omfattet af den gensidige forsørgelsespligt, hvis begge er fyldt 25 år.

• Indfases i 2014. Året 2014 bliver et overgangsår, hvor reglerne kun får ”halv kraft”, så nuværende og nye kontanthjælpsmodtagere får tid til at indrette sig på de nye regler. "

http://forsoergerpligt.dk/kontanthjaelpsreform.htm

Tænker at når barnet bliver født, kan I begge få forsørgersats. Den er lavere hvis I er under 30.. en del lavere, men går her ud fra at I er over.

Så vil I begge kunne få 13.952 kr brutto pr måned.

Det betyder så også at I maks må have en familieindkomst på 27.904 brutto, så hvis du får sygedagpenge på 17.000 om mdr, betyder det bare at han ikke kan få mere end 10.904 kr istedet.

Der modregnes så vidt jeg ved krone for krone.

Din erhvervsevneerstatning tælles ikke med, så tilsammen vil I kunne have en husstandsindkomst på de 27.904 brutto plus din erstatning plus børnepenge...

Satserne for børnepenge er her..

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=4917

Det er 1433,- skattefrit hver måned i de første år, så falder den hen ad vejen.

I kan så søge boligsikring og økonomisk friplads til daginstitution, du kan sikkert finde tabeller og lave en beregning ud fra jeres husstandsindkomst, og se hvilke muligheder der er der.
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 01-07-2013 kl. 22:24.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2013, 23:30   #13
Anja-10
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2011
Lokation: Aarhus Kommune
Indlæg: 48
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
Anja-10 er ny på vejen
Hvad gør min fagforening før de anerkender min raskmelding?

skal jeg først til samtale eller indhenter din oplysninger fra min læge, kommunen eller vælger de blot at "tro på mig" at jeg er klar?

kan se på nettet at jeg første skal kontante dem for at raskmelde mig, men hvor meget gør de for at "undersøge" om man nu er klar til job?
Anja-10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2013, 23:55   #14
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Jeg ved ikke hvad de kræver.. men du skal være klar til at blive sendt i aktivering.

Og din pfa-pension stopper jo også ved raskmelding.

Du kan heller ikke både anke dine sygedagpenge og raskmelde dig.. for enten er du syg eller også er du rask..

Og rent faktisk vil du få mere på kontanthjælp som forsørger over 25 år når du har din pfa-pension, end på dagpenge.

Særligt fordi hvis du får dagpenge bliver de modregnet i din kærestes kontanthjælp..
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 03-07-2013 kl. 00:01.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2013, 21:18   #15
Anja-10
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2011
Lokation: Aarhus Kommune
Indlæg: 48
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
Anja-10 er ny på vejen
E

Ja så har jeg fundet en "rask" dag til endelig at skrive med jer igen..

Der er sket SÅ meget siden jeg sidst skrev herinde og desværre er det gået den forkerte vej.

Jeg er desværre ikke Gravid mere på grund af en spontan abort i uge 11
Så efterfølgende besluttede jeg mig for at raskmelde mig og prøve og se om jeg kunne klare aktivering eller andet, jeg følte virkelig at jeg havde brug for at komme lidt ud igen og arbejd trods jeg forsat havde mine sygedom!

-Kronisk tennisalbuer
-PTSD

Jeg var ledige/raskmeldt i 8 uger og da jeg nu ikke var gravid mere så var det tid til den 3. og sidste HPV Vaccine. Så i August 2013 fik jeg vaccinen som desværre gav mig alvorlige bivirkninger. Det er Migræne anfald som kommer 16 dage om måneden og vare optil 74 timer.

På grund af vaccinen bad min læge mig om at sygemeld mig indtil behandlingen på Hovedpineklinikken afsluttes.

Jeg sygemeldte mig og udfyldte ansøgningen om SYGEdagpenge selvom jeg havde opbrugt min 52 uger indenfor de sidste 18 mdr. Fordi Kommunen sagde til mig at jeg godt kunne få IGEN pga. min NYE sygdom og fordi jeg har været på dagpenge.

Jeg fik 4 uger efter min første sygedagpenge udbetaling (september) og alt så fint ud indtil for 2 dage siden hvor min sagsbehandler (som jeg hverken kender eller har mødt) sender mig et brev om "udsættelse af forlængelse af sygedagpenge" hvori der står at min sygedagpenge er stoppet indtil der traffes en afgørelse, og jeg skal søge kontanthjælp.

6 dage før min næste udbetalingen stopper hun min sygedagpenge.

Mit spørgsmål er om det overhovedet er lovligt med så kort varsel??

Mit største problem lige nu er at jeg IKKE kan søge KONTANTHJÆLP, da jeg til februar står og skal ansøge familiesammenføring til min mand og jeg må IKKE have modtaget offentlige ydelser de sidste 3 år.!!

Min Kæreste bor i DK, men hans Tidsbegrænset opholdstilladelse skal fornyes og så skal det køre som en Familiesammenføring sag.



Så hvad gør man når man står uden sygedagpenge og ikke kan søge Kontanthjælp pga. familiesammenføring ??
Ellers opfylder jeg kravene og er berettiget....men det er ligesom mig selv som "takker" nej til kontanthjælp pga. kravene til familiesammenføringen. Men igen det er jo ikke min "skyld" at lovgivningen er sådan. og det vil være underligt hvis jeg skal træffe et valg om hvad der er vigtigst for mig og så vælge, enten eller...

Havde det nu været alt andet end kontanthjælp så ville det ikke skade min ansøgning om familiesammenføring.

Er her nogen som kan hjælpe lidt??
Anja-10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-10-2013, 00:54   #16
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det bliver vist kringlet - enten må du trods sygdom, raskmelde dig og finde et arbejde - både så din kærestes opholdstilladelse kan forlænges (og i kan familiesammenføres), og så du ikke kommer på overførselsindkomst.
Hvis han bliver forlænget, har han enten ret til arbejdstilladelse, eller kan søge om arbejdstilladelse - det kommer an på hvilket land han kommer fra. Men det har i nok selv tjek på.

Der er desværre ikke andre muligheder, reglerne er benhårde, hvorfor flere og flere danskere flytter til Sverige og bliver familiesammenførte dér, da reglerne er lettere at omgås. Men dét stunt kræver jo plus på kontoen og fast arbejde (godt og stabilt helbred) ect.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
gravid og hvad ydelse Olsen22 Spørgsmål ang fleksjob 9 20-06-2013 16:44
hvad sker der nu sussie63 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 10-01-2013 09:06
Sygemeldt og gravid med tab af erhvervsevneforsikring Mettina1975 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 12 19-12-2012 10:32
Hvad sker der nu? mawebbro Alt det andet 7 29-09-2010 11:39
Hvad sker der mon nu. zakko Spørgsmål ang fleksjob 10 23-05-2010 11:57




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension