K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-02-2014, 14:15   #1
blaek
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2014
Lokation: København
Indlæg: 3
Styrke: 0
blaek er ny på vejen
Arbejdsmarkedsydelse vs Kontanthjælp?

Hej, Jeg er over 30.
Jeg er på særlig uddannelsesydelse (SUY).
Jeg bor i lejelejlighed, og har ingen formue.

Jeg skal snart på Arbejdsmarkedsydelse (AMY) eller Kontanthjælp, og mit spørgsmål er om der er nogen der ved hvad der er bedst, at være på?

Min automatreaktion er at det er AMY, men da jeg ikke ejer noget, og har brug for hjælp til at komme ud af mit mig-hængedynd, er AMY så bedre end kontanthjælp?

Sidst redigeret af blaek; 15-02-2014 kl. 17:10. Årsag: formuleringsfejl
blaek er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2014, 14:27   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ved ikke om der ligefrem er tag-selv-bord på området?

Rent økonomisk er der jo ikke den store forskel på det udbetalte, så hvis det var mig, ville jeg da HELT KLART vælge AMY, da det jo er 100 gange mere seriøst!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2014, 14:46   #3
blaek
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2014
Lokation: København
Indlæg: 3
Styrke: 0
blaek er ny på vejen
Jeg forstår ikke hvad du mener med 100 gange mere seriøst.
Tænker du på at ordningen AMY, i sig selv, er mere seriøs end kontanthjælp, eller tænker du at jeg er mere seriøs hvis jeg vælger AMY?
blaek er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2014, 15:16   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hahaha begge dele!

Ordningen AMY er mere seriøs (og også forbundet med mere seriøse forpligtelser), så ja, man er vel også selv lidt mere seriøs hvis man netop vælger AMY.

På kontanthjælp bliver det ikke værre - jeg er bare af den mening, at alt er bedre end kontanthjælp. Men vi behøver naturligvis ikke være enige på området.

Sidst redigeret af Ninja; 15-02-2014 kl. 15:23. Årsag: slåfejl
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2014, 16:54   #5
blaek
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2014
Lokation: København
Indlæg: 3
Styrke: 0
blaek er ny på vejen
Ahaaa. Tak for uddybningen. Så tror jeg at jeg vil søge Arbejdsmarkedsydelse. Det er selvfølgelig også nemmere at komme fra arbejdsmarkedsydeles til kontanthjælp, end den anden vej.
blaek er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2014, 18:16   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja den vinkel havde jeg lige overset, men det kan der jo være noget om.

Håber i hvert fald du finer den hylde der fungerer bedst for dig, uanset om det er den ene eller den anden. Tingene skal jo gå op i en højere enhed, trods alt.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2014, 10:52   #7
Marlene19
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-05 2014
Indlæg: 7
Styrke: 0
Marlene19 er ny på vejen
Udbetaling på amu

Hej I to

Jeg er dybt forskrækket....økonomisk...jeg er alene mor til to piger, og det var et slag da jeg den 20.10 sidste år gik fra dagpenge til uddannelsesydelse pga regeringen nedsatte fra 4 til 2 år.

Nu er der så sket det , at jeg lige er gået fra uddannelsesydelse, som blev udbetalt af kommunen , til AMU. Først sker der det , at jeg kun får 6000 kr i stedet for de 10.400, jeg normalt får..det viser sig så , at det skyldes , at kommune og dagpengesystem kører med to forskellige systemer tidsmæssigt. Jeg har fået hjælp af banken, og gået yderligere i gæld.

Nu skulle jeg så se min første regulære udbetaling, som jeg har gået og ventet på pga tidsforskydningen - og så er den 1000 kr mindre udbetalt end på uddannelsesydelse !! Jeg har normalt fået 10.477 udbetalt, hvilket er lidt nok, med udgifter for 13000 mdl, er der ca 2000 kr tilbage at leve for (det er efter at have brugt børnepenge, og boligsikring), men nu fik jeg kun 9556 udbetalt. Jeg har ringet min fagforening, og de siger det er den normale sats...80 % af højeste dp sats...Det er 921 kr mindre...jeg har siddet og tudet for kan snart ikke klare flere økonomiske slag...(

Starter nyttejob sidste uge, og var ellers ved godt mod, selvom det er første gang nogensinde jeg har været så længe jobløs (3 år, det første sygemeldt med angst og depr, grundet fyring og skilsmisse)...

Kan det virkelig være rigtigt man skal have ca 1000 kr mindre udbetalt på AMU end kontant ...jeg er ved at undersøge om jeg kan komme på kontant,,hvad jeg aldrig har været,,,og egentlig ville undgå..

På forhånd tak for respons

klynkeren.....
Marlene19 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2014, 11:05   #8
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ups Du skal gerne oprette din egen tråd. Så får du også mere fokus på lige netop din problemstilling.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2014, 11:13   #9
Marlene19
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-05 2014
Indlæg: 7
Styrke: 0
Marlene19 er ny på vejen
tråd

Hej Stampe

Ok,jeg har aldrig været her før. Det var blot fordi jeg lige så netop den problemstilling med AMY versus kontanthjælp, som jeg lige præcis står i.
Marlene19 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2014, 11:28   #10
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Det er da helt ok Velkommen
Kan se, du nu har din egen tråd - den skal nok give pote.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension