K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-10-2012, 12:36   #1
ulla65
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-11 2010
Lokation: Herning
Indlæg: 12
Styrke: 14
ulla65 er ny på vejen
Angry Bindevævssygdom

Hej vil lige spørge om det virklig kan passe, at hvis man selv søger fp, og får afslag. Kan kommunen så lukke for den fleksydelse man får? Jeg er lungesyg med en kapacitet på ca 34 procent tilbage . Trods det er det en rematolog de
har lyttet til. Er lidt på herrens mark li nu.
ulla65 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-10-2012, 18:00   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Flexydelse er det man får i stedet for efterløn....forudsat at man har indbetalt til det....er du sikker på at det er den du mener...

Ledighedsydelse er det man får når man er ledig og er visiteret til fleksjob....så medmindre du er over 60 ½ år gammel så er det måske denne du mener...

Så hvis du mener om de kan stoppe din ledighedsydelse alene fordi du søger en førtidspension.....så er svaret klart og tydeligt....

NEJ det kan de ikke...


Hvis de er i tvivl om du står til rådighed for et fleksjob og dermed har retten til at få ledighedsydelse....så kan de afprøve dig efter kapitlerne 10 og 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats...

Ankestyrelsen har lavet en afgørelse på dette....

Jeg ville gerne lægge linket til afgørelsen....men men....vent på det....www.ast.dk er nede og virker ikke lige nu igen igen igen....så hvis jeg husker det så skal jeg nok lægge linket i denne tråd når deres hjemmeside virker igen...

I Bekendtgørelse af lov om aktiv socialpolitik skriver de om udbetaling af ledighedsydelse:

Citat:
§ 74 b. Det er en forudsætning for udbetaling af ledighedsydelse,
1) at modtageren opfylder betingelserne for at få et fleksjob,
2) at modtageren ikke har et rimeligt tilbud om ansættelse i fleksjob,
3) at modtageren tager imod et rimeligt tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller andre tilbud, der kan forbedre mulighederne for at få et arbejde,
4) at modtageren ikke er selvforskyldt ledig efter et fleksjob, og
5) at modtageren deltager i opfølgningssamtaler efter § 74 c og samtaler i et individuelt kontaktforløb.
Stk. 2. Stk. 1, nr. 2, 3 og 4, gælder dog ikke, hvis den pågældende har en gyldig grund til ikke at udnytte sine arbejdsmuligheder, jf. § 13, stk. 4 og 5.
Stk. 3. Opstår der tvivl om modtagerens rådighed, skal kommunen afprøve modtagerens rådighed. Dette kan ske ved tilbud efter kapitel 10 og 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Hvis kommunen vurderer, at den pågældende ikke er til rådighed for fleksjob, mister den pågældende retten til ledighedsydelse. Ledighedsydelse kan fortsat udbetales, hvis kommunen har påbegyndt behandling af en sag om pension. Ledighedsydelse kan udbetales, så længe sagen behandles. Ledighedsydelse skal tilbagebetales, hvis der senere udbetales pension for samme periode.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...id=140126#Kap7
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2012, 10:40   #3
ulla65
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-11 2010
Lokation: Herning
Indlæg: 12
Styrke: 14
ulla65 er ny på vejen
Hej igen. Sagen er den jeg har haft flexjob i 4 år uden problemer. Blev så syg igen da min sarkoidose blussede op igen. Går til kontrol på lungemedicinsk i Århus hver 3 mdr. P.t er min lungefunktion 34 procent af normalt 100. Har fået predisolon og imurel + en masse andet medicin i 1 år nu og har desværre taget 25 kg på. Får så lavet en helbredserklæring hos egen læge, hvor han til min overraskelse anbefaler jeg skal ses af en rematolog. Men han siger så det er for at udlukke enhver form for gigt, da jeg jo også har mange ledsmerter p.g.a min sygdom. Rematologen skriver så til kommunen : Hun skal bare tabe sig så kan hun nemt arbejde igen......Synes virklig det er noget skrammel.
Snakker så med min sb, og de vil ikke indstille mig til fp. Da jeg så giver udtryk for at jeg selv vil prøve får jeg så lige smidt den i hovedet at får jeg ikke medhold mister jeg min flexydelse. Så de har da rigtig krammet på folk......
ulla65 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2012, 12:19   #4
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Du kan vel ikke miste din formentlig fremtidige fleksydelse, hvis du har indbetalt til den. Ref webmasters indlæg.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2012, 13:17   #5
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Ulla65 du mister IKKE din ledighedsydelse, hvis du søger førtidspension på det foreliggende. Heller ikke hvis du får afslag... Der er en principafgørelse på det. Så din sagsbehandler tager fejl! Så du kan bare søge... hvis du vil.

Ledighedsydelse = den ydelse du får, når du er ledig fleksjobber. Man kan også få ledighedsydelse under sygdom.

Fleksydelse = Efterløn.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2012, 14:35   #6
ulla65
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-11 2010
Lokation: Herning
Indlæg: 12
Styrke: 14
ulla65 er ny på vejen
Tak for svar. Ja det er ledigshedsydelses hun sagde jeg ville miste, hvis jeg søger og så taber. Men er i 100 procent sikker på jeg ikke gør?
ulla65 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2012, 15:49   #7
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af ulla65 Se meddelelser
Tak for svar. Ja det er ledigshedsydelses hun sagde jeg ville miste, hvis jeg søger og så taber. Men er i 100 procent sikker på jeg ikke gør?
Nu er jeg ikke så meget inde i fleks-reglerne, men overordnet stadfæstes det i Helsingørdommen[1] (som der har været skrevet meget om her på K10): Efter forarbejderne til lov om aktiv beskæftigelsesindsats er der tilsigtet en klar sammenhæng mellem førtidspension og fleksjob. Er en person ikke berettiget til førtidspension, og er det ikke muligt at opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet, skal den pågældende visiteres til fleksjob.

At der i forarbejdet til lov om aktiv beskæftigelsesindsats er der tilsigtet en klar sammenhæng mellem førtidspension og fleksjob, det betyder principielt, at er borgeren varigt for syg til fleksjob, skal der visisteres til førtidspension.

Pointen er her, at borgeren ikke - ud fra lovgivernes intentioner på området - så at sige kan komme til at hænge imellem to stole.

I praksis gør forvaltningsmyndigheden alt inden for ret brede "kreative rammer" for at borgeren netop kommer til at hænge imellem to stole og derved typisk havne på enten kontanthjælp eller helt eller delvis egenforsørgelse ... men det var altså ikke lovgivernes intentioner, at det skulle kunne lade sig gøre at falde ud af den overordnede sammenhæng i lovgivningen, hvorfor det således én gang for alle må være op til lovgiverne at stoppe alle huller, der frister til forvaltningernes "kreativ kassetænkning".


Og til den medicinske del: Alene Prednisolone (der er et corticosteroid) kan føre til en vægtforøgelse. Det burde reumatalogen da vide ... og det er ikke sådan lige fuldt at modarbejde den bieffekt, da det ikke er den appetitregulerende mekanisme, der fører til vægtøgningen.

Og du får heller næppe en 100% lungekapacitet ved at tabe dig - der er jo en grundlidelse i spil.

Hvis der er mulighed for at din grundlidelse går i remission (dvs. bedres til ubetydelige symptomer), så er det klart, at der ikke er basis for at du visiteres til førtidspension, men i og med at Sarkoidose har en genetisk komponent (der er familiære ophobninger og kandidatgener i spil), så kan det jo være et spørgsmål om man slipper af med symptomerne i perioder, hvorefter de måske blusser op igen.

Så hør dine behandlere om hvordan netop de vurderer sygdommens prognose ud fra deres kendkab til netop dig og din helbredssituation.


Ift. førtidspension er der 4 ting din lægefaglige kontakt skal forholde sig til i forhold til dine sygdomme og funktionsnedsættelser.

1) Sygdomsstatus, prognose
2) Behandlingsmuligheder
3) Funktionsevne
4) Egnethed for arbejdsprøvning

Hvis 1) sygdommene er stationære og prognosen er, at der skal rene mirakler til for at de spontant bedres inden for en 5 års periode, 2) der ikke er yderligere anerkendte behandlingstiltag med en anerkendt signifikant behandlingseffekt, der kunne tænkes at bedre funktionsevnen, 3) at din funktionsevne er af en sådan karakter, at den påvirker din arbejdsevne væsentlig og der ikke lægefagligt kan anvises hjælpetiltag, der kan tænkes at bedre funktionsevnen i en given arbejdsfunktion og 4) at en evt. arbejdsprøvning måtte være kontraindiceret, så har du et lægefagligt afsæt for at tale med kommunen om at de ser på om de vil rejse en §18 sag.”

Disse 4 punkter: 1) Sygdomsstatus/prognose – 2) behandlingsmuligheder – 3) funktionsevne – 4) egnethed for arbejdsprøvning - er det alt afgørende i en FP-sag.


Mht. en §17 ansøgning (= borger der selv søger FP), så skal du være obs på, at der er to varianter af ansøgninger efter §17.

Undersøgelsesmæssigt minder den ene om en §18, hvor det er myndighedens ansvar at undersøge alle muligheder og indhente alle relevante oplysninger før afgørelse - og så en variant: på det foreliggende grundlag, hvor det er borgerens ansvar at alt foreligger inden ansøgning.

Den sidste er afgørelsesmæssig farlig, fordi det netop er op til borgeren, at sikre sig at alle relevante oplysninger foreligger i sagen før der ansøges, idet myndigheden jo netop skal afgøre på det foreliggende - og ikke det senere evt. indhentede eller tilsendte.


Note: [1] http://avisen.dk/_docs/Udskrift-af-dombogen.pdf
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2012, 15:53   #8
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af ulla65 Se meddelelser
Tak for svar. Ja det er ledigshedsydelses hun sagde jeg ville miste, hvis jeg søger og så taber. Men er i 100 procent sikker på jeg ikke gør?
Ja det er vi 100% sikker på....eller rettere....Ankestyrelsen er 100% sikker på det....

Se her....nu virker Ankestyrelsens hjemmeside igen....

Citat:
Vi finder, at det ikke kan tillægges nogen selvstændig betydning ved vurdering af din rådighed, at du har søgt om førtidspension efter visitationen til fleksjob.

Endvidere finder vi ikke, at det kan tillægges nogen selvstændig betydning ved vurdering af din rådighed, at du er uenig i kommunens vurdering af din arbejdsevne.

Vi har lagt vægt på, at kommunen skal afprøve din rådighed, hvis der er tvivl herom.

I den forbindelse har vi lagt vægt på, at der ikke er hjemmel i loven til at lade en ansøgning om førtidspension eller et afslag på førtidspension få betydning for vurderingen af rådighed i forhold til fleksjob.
Kilde: http://www.ast.dk/afgoerelser/princi...aspx?sw=141-11

Så for at skærer det ud i pap....så længe du står til rådighed for et fleksjob....ja så kan de ikke fjerne din ledighedsydelse....

De SKAL afprøve dig efter kapitlerne 10 og 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats hvis de mener der er tvivl om du står til rådighed for et fleksjob...

Men nu skal man heller ikke tage alt de sagsbehandlere/jobkonsulenter siger så tungt....

Hvis man vil teste om noget er sandt...som de har sagt mundtligt.....ja så få dem til at skrive det til dig....

I dette tilfælde vil du ikke kunne få dem til at skrive til dig....at du mister ledighedsydelsen hvis du får afslag på førtidspension...da de godt ved at de ikke kan gøre det...de kender jo udemærket godt denne afgørelse fra Ankestyrelsen....

Men gå ind på det link jeg har lagt og læs hele afgørelsen igennem og du vil selv kunne se at de ikke kan gøre det....
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2012, 18:07   #9
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Min sb forsøgte også at bilde mig det samme ind, men med hjælp fra gode folk herinde samt en privat socialrådgiver har hun vendt på en tallerken og nu indrømmet på skrift, at jeg IKKE kan miste ledighedsydelsen, hvis jeg søger pension.
Ufatteligt, at de gør det, men går den så går den...
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2012, 19:24   #10
ulla65
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-11 2010
Lokation: Herning
Indlæg: 12
Styrke: 14
ulla65 er ny på vejen
Mange tak for svar
ulla65 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Bindevævssygdom uden diagnose amalie Alt det andet 42 21-09-2010 09:06




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:51.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension