K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-07-2009, 12:21   #1
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Question El-scooter - egenbetaling?

Min veninde, førtidspensionist på de gamle regler, 63 år (Hillerøde kommunen), fik bevilget en el-scooter, men da hendes øjensygdom blev forværret og hun ikke længere kunne se, afleverede hun scooteren tilbage ifølge råd fra øjenlægen.

Nu har hun gennemgået nogle operationer på øjnene og kan igen se, og øjenlægen sagde med det samme, at nu kunne hun få el-scooteren tilbage, da hun ikke ellers kan forlade ældreboligen.

Men nu er reglerne lavet om?

Hun fik afvide, at nu ser man el-scooteren som en forbrugsgode, og at man derfor selv skal betale 12.000 kr for at få bevilget en.
Hun har netop fået afslag på lånet i banken og kan ikke låne de 12.000 kr andre steder.

Er der SLET IKKE noget vi kan gøre???

Det er da frygteligt hvis hun nu skal sidde for evigt bag lukkende døre, fordi reglerne er lavet om og hun ikke kan få lån i banken.

Nogen ideer/erfaringer??


Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2009, 14:08   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
helenekr prøv at se den her jeg vil mene at hun skal søge og anke hvis hun får afslag kan hun ikke komme ud af sit hjem så må det være et hjælpemiddel og er kommunen ikke enig må de give skrifteligt afslag med begrundelse og ankemulighed
Citat:
Spørgsmål nr. 178:



”Med baggrund i Ankestyrelsens principafgørelse nr. C-42-08 bedes ministeren redegøre for, hvilke betingelser der skal være opfyldt, for at en 3-hjulet el-scooter kan bevilges som forbrugsgode, der anvendes som hjælpemiddel, med den konsekvens at den fulde anskaffelsespris kan bevilges.”





Svar:



Det følger af servicelovens § 113, stk. 5, at hvis et forbrugsgode udelukkende fungerer som et hjælpemiddel til at afhjælpe den nedsatte funktionsevne, betaler kommunen de fulde anskaffelsesudgifter. Denne bestemmelse er uddybet i § 19, stk. 3, i bekendtgørelse om hjælp til anskaffelse af hjælpemidler og forbrugsgoder efter serviceloven.



Af § 19, stk. 3, fremgår, at hvis forbrugsgodet på grund af den nedsatte funktionsevne udelukkende fungerer som et hjælpemiddel, således at ansøgeren ikke kan benytte produktet efter dets formål som forbrugsgode, omfatter hjælpen den fulde anskaffelsespris på det bedst egnede og billigste produkt.



Der vil således ved vurderingen af, om der kan ydes hjælp til en trehjulet el-scooter med et beløb svarende til de fulde anskaffelsesudgifter, skulle foretages en bedømmelse af, om el-scooteren i det konkrete tilfælde udelukkende fungerer som et hjælpemiddel, således at ansøgeren ikke kan benytte el-scooteren efter dens formål som forbrugsgode. Ved denne vurdering må der lægges vægt på det generelt gældende kompensationsprincip på handicapområdet samt på, om der for ansøgeren konkret er knyttet en forbrugsgodeværdi til el-scooteren.



Til yderligere belysning af ovenstående kriterier kan der fra Ankestyrelsens praksis henvises til principafgørelse C-25-06. I denne principafgørelse har Ankestyrelsen fundet, at en tohjulet cykel med hjælpemotor for en ansøger med sclerose er et forbrugsgode, der udelukkende fungerer som et hjælpemiddel.



Karen Jespersen
Se også den her tråd http://www.k10.dk/showthread.php?t=7...r+forbrugsgode

Og et godt råd bed din veninde og at melde sig ind i ældre sagen kan være de kan hjælpe hende , det er sq grotesk http://www.aeldresagen.dk/Medlemmer/...medlemmer.aspx
  Besvar med citat
Gammel 13-07-2009, 17:05   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
1000 tak Hejdien, det vil vi staks kigge nærmere på!!!

Der kommer en fys ud til min veninde, så kan hun måske vurdere om det er en forbrugsgode eller et reelt hjælpemiddel (har altid hørt noget så besværligt!) og kringlet....

Hun har pga blodpropper i hjernen fået nogle problemer med benene og går kun meget dårligt med rollator - da hun havde haft blodpropperne, glemte de hende så hun aldrig kom til genoptræning (det var så i Esbjerg hun blev glemt). Desværre kan fysioterapien ikke hjælpe hende, da skaderne skulle ha' været afhjulpet med det samme, så hun må bare lære at leve med det......

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2009, 17:11   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej

Det skyldes, at der er kommet en ny afgørelse i Ankestyrelsen her ikke så længe siden.

De har vurderet, at el-køretøj er et forbrugsgode.

Se Ankestyrelsens afgørelse:

http://www.hmi.dk/media/Ankestryrels...9_14_23_25.pdf

Sidst redigeret af curls; 13-07-2009 kl. 17:16.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2009, 18:20   #5
Ametyst
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2009
Indlæg: 146
Styrke: 16
Ametyst er ny på vejen
Vedr. el scooter.

Er hun boende i samme kommune?

I de københavnske vestegnskommuner har der været en aftale med fabrikant således at kommunerne fik dem til en god rabatpris. Vi havde derfor alle samme en Karma - model 737. Fik min el- scooter kvit og frit. Men da jeg fik skiftet batterier af en der kom fra firmaet - fortalte han at i denne kommune er omtalte forhold -kun et tilskud på de 12.ooo. ( primo 2008). Derfor er alle modeller forskellige og hvem har råd til at spæde det dobbelte til. Så måske er det igen postnummeret det afhænger af???

På sigt bliver det ren egenbetaling idet de bliver et helt almindeligt transportmiddel - frygter jeg igen en hårdhændet kamp i kommunenes kendte spareiver. Og målgruppen er jo ikke kun de ældre, man skal faktisk kunne geberde sig hurtigt mellem bilerne.

ametyst

Sidst redigeret af Ametyst; 13-07-2009 kl. 21:47.
Ametyst er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2009, 20:58   #6
helle4
Skal snart betale husleje på K10
 
helle4s avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-08 2006
Indlæg: 735
Styrke: 19
helle4 er ved at flytte ind på K10helle4 er ved at flytte ind på K10
jeg har en veninde der også søgte med § 113 i hånden!!

Efter 8 ugers sagsbehandling.. fik hun brev om at, der grundet travlhed?? nu gik 8 uger mere, og at der nu var nye regler

Nu er hun så heldig" at hendes mand kender mange mennesker, så De har selv købt en " ny/ brugt, for 4000,-kr., men det er fandme svineri, hun har sclerose!!

Arme mennesker der ikke har penge!!!!

fra Helle.

ps lægger lige et link ind.

http://www.scleroseforeningen.dk/da/...lpemiddel.aspx

Sidst redigeret af Webmaster; 04-08-2009 kl. 09:51. Årsag: 2 indlæg lige efter hinanden lagt sammen til et
helle4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2009, 21:24   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Tak for linket, Helle, det sender jeg straks videre.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2009, 23:57   #8
Annemette
Hjemmevant på K10
 
Annemettes avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2009
Lokation: Vestjylland
Alder: 33
Indlæg: 259
Styrke: 15
Annemette er ny på vejen
jeg tror det kan lade sig gøre at hun kan få den gratis da hun ikke kan komme nogle steder unden den det skal hun sige til den fysioterapeut eller socialrådgiver eller hvem der nu står for det ogs skal hun sige at hun ikke har råd til selv at betale 12.000 kr.

For to måneder sinden fik jeg en el-scooter gratis af Esbjerg kommune, først sagde min socialrådgiver at jeg selv skulle betale 12.000 kr men så sagde jeg at det kunne ikke passe at de ikke ville give mig den fordi jeg kan nemlig ikke komme ud unden at være adhelddig af andre mennesker også fordi jeg ikke har råd til det da jeg er på kontakt hjælp, så sagde hun at det kunne hun godt se og hun skulle lige snakke med hendes chef om det og dagen efter ringede hun og sagde at jeg vil få den gratis så få dage efter havde jeg fået den hjem og er så glad for den
Annemette er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2009, 01:59   #9
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Kommer selv fra Hillerød, og de er nogle bananer. Snyder og fusker, hvor de kan komme afsted med det.

God ide, at få fys. til at begrunde behovet.(husk aktindsigt).
Find gammel tilkendelse frem, og vedlæg dette, da det jo er samme problematik, som tidligere.
Medmindre damen er vågnet op, og været berørt af helligånden, og derved blevet rask.
Få gerne(helst) også en udtagelse fra læge, om nødvendighed, for den 3-hjulede.
Pøj med det.
Vh Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2009, 09:35   #10
lillian
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2009
Indlæg: 5
Styrke: 0
lillian er ny på vejen
Et hvert hjem med respekt for sig selv har snart en elevatorseng så det vil vi vel også se , det bliver dømt som forbrugsgode og de mennesker som har fysiske skavanker vil så ikke kunne få hjælp til en sådan .

Så er der rollator den kan man snart købe alle steder så det er også et forbrugsgode.

Rullestol har jeg lige været i Harald Nyborg og kigge på , så det er nok også snart et forbrugsgode.

Det er helt vanvittigt det her ..
lillian er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Trivselsbil beregning af egenbetaling frup Hjælpemidler til handicappede 13 04-10-2013 14:01
Tvunget fuld egenbetaling til psykolog af jobcenter paura Alt det andet 19 28-05-2013 07:56
egenbetaling af botilbud efter §107 andersand10 Alt det andet 3 08-03-2011 11:04
Egenbetaling til invalidebil Skade2006 Alt det andet 26 02-08-2010 15:07
Egenbetaling til invalidebil Skade2006 Alt det andet 8 11-06-2010 10:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension