K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-08-2007, 09:05   #1
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
10.000 til 12.000 skånejob siger LO.

10.000 til 12.000 skånejob når der ikke fleksjob til fleksjobbere hvad tænker LO på...???? hvad får hende til at tro det vil være så let ???? MÆRKELIGT ?

jeg er forvirret !!!!


Lagt på www.berlingske.dk mandag den 13. august 2007

LO vil have flere skånejob

Regler for skånejob må laves om, mener LO. Kommunerne bliver nemlig i dag straffet økonomisk for at oprette de særlige stillinger.

Tusindvis af danskere får slet ikke mulighed for at give et nap med og hjælpe de virksomheder, der mangler arbejdskraft. En kvart million danskere får i dag førtidspension, men nogle kan måske arbejde fem, 10 eller 15 timer om ugen i et skånejob. Ifølge LO straffes kommunerne for at oprette de særlige stillinger. Kommunerne betaler 65 procent til førtidspensionen og må også skyde penge i skånejob. Derfor foreslår LO, at staten dækker hele beløbet for hvert nyt skånejob.

- Det er ikke urealistisk at vi kan nå op på 10.000-12.000 skånejob mod de 6000, vi ser i dag. Kommunerne har med den nuværende ordning intet incitament til at oprette skånejob. Det kommer jo til at koste ekstra, så hvorfor i alverden skal de bruge kræfter på det, siger LO-sekretær Tina Møller Kristensen til Ritzau.

/ritzau

Sidst redigeret af Stella; 13-08-2007 kl. 09:15.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2007, 11:15   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det lyder da fuldstændigt vanvittigt, hvis LO mener de mangler folk som kan arbejde det time antal hvorfor i alverden går de så ikke ud og tilbyder fleksjob til nogle af alle de ledige, der er masser at tage af.

kan de lave 10-12.000 skånejob så kan de vel også lave 10-12.000 fleksjob hvad er forskellen (andet end at man må formode at dem på skånejob er lidt dårligere helbredsmæssigt end flekserne )

er der nogen der ved hvad en arbejdsgiver skal betale i timen til en skånejobber og mon forklaringen kan findes her ?
  Besvar med citat
Gammel 13-08-2007, 11:50   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Ja, det lyder da højst besynderligt.

Jeg synes, man burde give fleksjobbere en ledighedsydelse, der svarer til andre arbejdsløses takst - og sygedagpengemodtagere.

Det kan ikke være rigtigt, at man skal holdes på så lav en ydelse med den latterlige begrundelse, at man sparer på a-kasse.

Der er jo intet valg for fleksjobbere om valg af a-kasse.

Andre ledige vælger jo SELV, om de vil være medlem af a-kasse eller ej.

Det nytter jo ikke at presse flere syge og førtidspensionister, når erhvervslivet ikke VIL ansætte dem alligevel.

Og... med hensyn til økonomi, ja, så bliver kommunerne yderligere økonomisk belastet, hvis skånejobbere skal på arbejdsmarkedet.

Og kommunerne er i forvejen på randen af konkurs.

Og den der med, at det altid skal kunne betale sig at arbejde, gælder vist heller ikke helt for skånejobbere.

Jeg mener, man får 20 kroner i timen... for at knokle samtidig med helbredsproblemer.

Hertil kommer max. indtægt, før pensionen nedsættes, og så alle de andre tilskud.

Det ender sikkert med, at det koster førtidspensionisten penge at gå på arbejde.

Her står noget om skånejob:

Citat:
Skånejob en muligheder for personer med nedsat arbejdsevne


Et skånejob er ligesom et fleksjob en stilling på særlige vilkår, som kan tilbydes et menneske som er på førtidspension,som har begrænset arbejdsevne, dvs. som ikke er i stand til at få eller fastholde et deltidsjob på normale vilkår, men som alligevel kan og gerne vil have en vis beskæftigelse og er under 65 år (dog 67 år såfremt fyldt 60 år før 1. juli 1999)

Den der er ansat i et skånejob, får normalt også en væsentligt mindre timeløn end dem, der er ansat på normale vilkår i fleksjob.

Tilskuddet kan højest svare til halvdelen af den løn, som betales, og tilskuddet kan højst svare til 1/6 af den mindste overenskomstmæssige timeløn på området. Arbejdsgiveren får desuden dækket halvdelen af arbejdsgiverbidraget til ATP og lignende.

Det vil sige, at arbejdsgiveren får det størst mulige tilskud, når en medarbejders løn, svarer til 1/3 af den normale mindste timeløn eller mere.

Godkender kommunen (socialforvaltningen) en førtidspensionist fastsættes løn og arbejdsvilkår af den faglige organisation, arbejdsgiveren og arbejdstageren. Kommunen sikrer sig dog at der tages de hensyn, som er nødvendige for at skåne medarbejderen.

Der skal laves en skriftlig aftale om et skånejob som skal underskrives af kommunen, arbejds-giveren, arbejdstageren og en repræsentant for den faglig organisation indeholdende oplysninger om:

hvilket arbejde medarbejderen skal udføre

graden af fysisk belastning

arbejdstid, hvilepauser eller evt. fravær

løn og evt. pensionsordning

stillingsbetegnelse

ferieregler, løn under sygdom og

løntilskuddet til arbejdstageren fra kommunen

Initiativet til at få oprettet et skånejob kan både tages af de kommunale myndigheder og af private eller offentlige arbejdsgivere.

Camila C. Stecher Faglig sekretær

http://kordegn.dk/Faglige/Skaanejob.htm
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2007, 12:40   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Den der er ansat i et skånejob, får normalt også en væsentligt mindre timeløn end dem, der er ansat på normale vilkår i fleksjob.

Tilskuddet kan højest svare til halvdelen af den løn, som betales, og tilskuddet kan højst svare til 1/6 af den mindste overenskomstmæssig timeløn på området. Arbejdsgiveren får desuden dækket halvdelen af arbejdsgiverbidraget til ATP og lignende.

Det vil sige, at arbejdsgiveren får det størst mulige tilskud, når en medarbejders løn, svarer til 1/3 af den normale mindste timeløn eller mere.
AHA kunne det tænkes at det var dette der gør det mere attraktivt for LO at kigge efter skånejobber kontra fleksjobber.

Og har vi ikke længe hørt LO - DA-DI kvække op om at flekser burde have løn for de timer de reelt var der for derefter at blive suppleret op til ledighedsydelsen ?

Hvorfor mon de gør det , kunne det tænkes at det var for at presse lønnen sådan at en flekser ikke har alle de åndsvage rettigheder som i dag, for der er da ikke noget mere besværligt for en arbejdsgiver end et menneske der ikke er 100 % effektiv men skal behandles og lønnes som var de det ...

selv med refusion er det dyre at have en flekser ansat kontra en førtidspensionist .. så derfor er det da klart at de vil have en i skåne job frem for en i fleksjob , vi må da ikke håbe at det er noget politikkerne lytter til ...
  Besvar med citat
Gammel 13-08-2007, 21:36   #5
Kongefugl
Føler sig hjemme på K10
 
Kongefugls avatar
 
Tilmeldingsdato: 02-06 2006
Indlæg: 37
Styrke: 18
Kongefugl er ny på vejen
job med løntilskud

Hej Hejdien
Jeg prøver lige at sætte et link ind, hvis det ikke lykkes kan du så ikke lige se på det Hejdien. jeg må vist igang med nogle indlæg igen. Så jeg kan blive lidt mere dus med den nye side Nå men i det link der står ihverfald at job med løn tilskud skal være oprettet som en merbeskæftigelse på side 6.

http://www.clh.dk/pjecer/jobmedtilsk...medtilskud.pdf

Kærligst Kongefugl
Kongefugl er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2007, 22:14   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Godt link, og det virker.

Og fuld tid?! Det undrer mig, fordi kriterierne er, at man IKKE kan klare et fleksjob eller noget på nedsat tid. Øh... Nå.

Og endnu noget nyt, hvis loven altså ikke er lavet om siden denne udgivelse i 2004, at førtidspensionister OGSÅ kan få revalidering.

Det vidste jeg ikke.

zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2007, 10:06   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Kongefugl Se meddelelser
Hej Hejdien
Jeg prøver lige at sætte et link ind, hvis det ikke lykkes kan du så ikke lige se på det Hejdien. jeg må vist igang med nogle indlæg igen. Så jeg kan blive lidt mere dus med den nye side Nå men i det link der står ihverfald at job med løn tilskud skal være oprettet som en merbeskæftigelse på side 6.

http://www.clh.dk/pjecer/jobmedtilsk...medtilskud.pdf

Kærligst Kongefugl
Nu har jeg kigget på det og ja dit link virker jo perfekt det er en af fordelene med den nye side

den laver selv det hele du skal bare kopiere linket og sætte det ind så laver systemet selv resten og ikke som før hvor det kan blive for langt eller man skulle sætte url rundt omkring linket

Men når det er sagt så har jeg læst det du linker til og så kan jeg altså ikke længere forstå hvorfor det er så vigtigt at få en i skånejob i stedet for en flekser , det eneste jeg kan se er at hvis man har en flekser der kun kan arbejde i 3 timer om dagen eller under 12½ time om ugen, ja så betaler arbejdsgiver kun noget af lønnen og stat og kommune betaler resten ..

hvor hvis det er en flekser de ansætter ja så kommer de til at sætte penge til alt efter hvor høj lønnen er , det vil sige at hvis en flekser kun kan arbejde 10 timer om ugen så mister arbejdsgiver penge , det er nok derfor at DA og DI har været ude med at man kun skal have løn for den tid man arbejder og så skal man suppleres op til ledighedsydelse for resten , på den måde vil arbejdsgiver jo skulle af med mindst muligt...

for når de siger at man skal have løn for den tid man arbejder mon så ikke DA og DI indregner at de stadig skal have refusion fra stat og kommune på den måde vil de kunne nøjes med at betale feks 30 kr i timen for en flekser hvis de fik deres vilje og dem der så betalte regningen for deres besparelser ja det ville være flekserne om trods alt ikke har det samme som en førtidspensionist i ledighedydelse og heller ikke de samme love at operere efter..

Og ja Kongefugl jeg syntes da også at du skulle komme tilbage og blande dig lidt i debatten
  Besvar med citat
Gammel 14-08-2007, 17:01   #8
Kongefugl
Føler sig hjemme på K10
 
Kongefugls avatar
 
Tilmeldingsdato: 02-06 2006
Indlæg: 37
Styrke: 18
Kongefugl er ny på vejen
Det er ikke nemt med de love, for mit eget vedkommende får jeg nogle penge fra en forsikring som bliver modregnet i min ledighedsydelse, men hvis jeg fik et fleksjob ville det ikke blive modregnet ... Men, men med det antal timer jeg kan arbejde, vil jeg aldrig få et fleksjob og derfor søger jeg nu selv om førtidspension og de penge jeg får fra forsikringen vil så stadig blive modregnet + min mands løn .(hvilket jeg finder urimeligt men den debat kan vi tage i anden tråd ) Så min økonomiske situation vil blive dårligere på pension, men bedre for kommunen. Hvis jeg fik et fleksjob, blev det dårligere for kommunen.

Hejdien skrev:
Men når det er sagt så har jeg læst det du linker til og så kan jeg altså ikke længere forstå hvorfor det er så vigtigt at få en i skånejob i stedet for en flekser, det eneste jeg kan se er at hvis man har en flekser der kun kan arbejde i 3 timer om dagen eller under 12½ time om ugen, ja så betaler arbejdsgiver kun noget af lønnen og stat og kommune betaler resten ..

Så om der er noget kassetækning ved jeg ikke – men jeg nægter ihvertfald at tror en arbejdsgiver vil lave et fleksjob hvis timetallet bliver for lavt for så bliver timeløn for høj hvis det omregnes. Men vi er flere som burde få tilkendt førtidspension når vi har så lidt erhvervsevne tilbage, i stedet for at blive trukket igennem den ene arbejdsprøvning efter den anden, og ellers føle sig som gratis arbejdskraft der bare bliver mere mere syg på alle måder.


At lave en primitiv filosofi
med båse, som menneskene inddeles i,
er en fejl, hvoraf alle folk lider.
Men vi er nogen stykker, som kun kan forstå
én måde at inddele menneskene på:
Man skal dele dem i individer.

Piet Hein
Kongefugl er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2007, 17:25   #9
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Kongefugl...hej... sagde du ikke at din sagsbehandler ville indstille dig til pension for et stykke tid siden...har du ikke hørt noget fra ham/hende ...

Krammer til dig...
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
DF siger NEJ til nye lov om Flexjob dobar Politik og Samfund 17 15-12-2012 12:11
SP siger FP, RP siger FP. Betyder det så ok? 1980 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 17-12-2011 17:33
Hvis vi nu gør som DI siger... logikeren Politik og Samfund 0 26-10-2010 20:59
Hvad siger I så? Ullas Dit og Dat 6 09-03-2008 16:15
En historie der siger alt Hejdien Et godt link! 7 24-11-2007 04:47




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension