K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-10-2012, 12:36   #1
Helpfreak
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2009
Lokation: Kolding Kommune
Indlæg: 39
Styrke: 16
Helpfreak er ny på vejen
At flytte sammen med et par

Jeg har læst og læst synes ikke jeg kan finde helt svaret på det jeg leder efter så prøver jer.
Jeg har fået ftp i 2009 og har siden boet alene. Har dog en masse problemer med at bo alene, så som at få spist, få vasket tøj og gjort rent. Men nu har jeg snakket med min veninde som vil tilbyde mig at jeg kan flytte sammen med hende og hendes kæreste og deres barn. Det vil jo ikke være parlignende forhold. De overvejer at leje et hus med 5 værelser så hverdagen kan klares sammen. De vil skrive mig på lejekontrakten og lave det som et kollektiv. Hvad betyder det for min førtidspension og eventuelle boligsikring?

jeg er helt på bar bund her.
Helpfreak er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2012, 12:48   #2
Pophår
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2009
Lokation: Syd-Vest DK
Indlæg: 367
Styrke: 15
Pophår er ny på vejen
Selv om du ikke er i ægteskabslignende forhold med nogen af dem, vil du, i lovens forstand, stadig ha' mulighed for det.

Derfor vil vil det være husstandsindkomsten der tæller vedr. boligsikring og pension.

I vil handle ind sammen og ha' nogle fællesudgifter til boligen, der vil gi' dig fordele, så derfor vil du ikke blive betragtet som enlig, tvivler jeg på

Sidst redigeret af Pophår; 27-10-2012 kl. 12:51.
Pophår er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2012, 13:07   #3
Helpfreak
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2009
Lokation: Kolding Kommune
Indlæg: 39
Styrke: 16
Helpfreak er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pophår Se meddelelser
I vil handle ind sammen og ha' nogle fællesudgifter til boligen, der vil gi' dig fordele, så derfor vil du ikke blive betragtet som enlig, tvivler jeg på
Nej vi vil ikke handle ind. De er vegetarer og jeg kan ikke overleve uden mit kød.
Ja der vil være fællesting som rengøring og tøjvask og så videre.

Men du mener at det vil sætte mig som ikke reelt alene. hmmm træls
Helpfreak er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2012, 13:17   #4
Pophår
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2009
Lokation: Syd-Vest DK
Indlæg: 367
Styrke: 15
Pophår er ny på vejen
Der er særlige kommunale regler vedr. søgning af fx boligsikring i kollektiv. Mit bedste råd er at spørge på din kommune.

Jeg tror bare ikke at det vil kunne tillades, uden du bliver ramt på en eller anden måde.

Bl.a. det at det er mennesker som du (i teorien) kan indgå forhold med, kan give dig et problem. Havde det været dit barn, havde der ikke været noget problem vedr. din pension. Der vil det "kun" ramme din boligsikring, da den er sat efter husstandsindkomst.

Jeg kan godt se ideen i det du vil og at det kan blive godt. Men for mit eget vedkommende er det ikke noget der trækker. Det vil ikke være helt problemfrit at flytte sammen med 2 voksne og et barn.

Hvis det ikke vil ramme din pension, synes jeg da du skal gøre det. Boligsikring bliver måske ikke engang nødvendig. 3 voksne med indtægter til at klare et lejet hus, kan godt lade sig gøre. Du skal betale 1/3 af husleje,varme og el, tv mv.

Jeg ved selvfølgelig ikke, hvad lejebeløbet er, men sikkert 6-7 tusinde + forbrug.

Sidst redigeret af Pophår; 27-10-2012 kl. 13:24.
Pophår er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2012, 13:26   #5
Helpfreak
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2009
Lokation: Kolding Kommune
Indlæg: 39
Styrke: 16
Helpfreak er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pophår Se meddelelser
Bl.a. det at det er mennesker som du (i teorien) kan indgå forhold med, kan give dig et problem.
Har kun 1 tanke tilbage som er lidt usikker. Vil det også være tilfældet når de rent faktisk bor sammen i registreret partnerskab?

Men vil prøve at spørge deres kommune mandag.

Vi kigger på noget i Århus så det er lidt dyrt. Men siden jeg bor i noget nu til knap 5000 og vi kan finde et stort hus til 8000 så vil alle kunne sparre penge. Det vil være helt vildt godt hvis det kan lade sig gøre
Helpfreak er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2012, 13:38   #6
Pophår
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2009
Lokation: Syd-Vest DK
Indlæg: 367
Styrke: 15
Pophår er ny på vejen
I kommunens øjne er "ægteskabslignende forhold", når man deles om udgifter i forbindelse med en husførelse.

Der behøver ikke være et seksuelt forhold.

At være gift eller registreret partner, udelukker jo ikke forhold til andre, hvis man skal sætte det hele på spidsen.

Det bliver da spændende at høre om, hvilket svar kommunen giver dig på spørgsmålet. Kan godt forstå dig og vil da håbe det lykkes for dig/jer.
Pophår er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2012, 16:51   #7
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Ægteskabslignende forhold gælder hvis man i teorien kan blive gift..

Hvis de i forvejen er registrerede partnere/gift, kan du ikke blive gift med en af dem..

Men spørg på kommunen, der er måske særlige regler når det er bofællesskab.

Man må vel også gerne leje et værelse et sted, uden at det går ud over pensionen..

Men spørg..
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2012, 17:26   #8
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Nej, det gælder også ved "ægteskabs lignende" forhold, så selvom de er gift, kan du stadigvæk blive betragtet som ikke enlig.

Det bedste du kan gøre er at kontakte kommunen og forhører dig om hvordan de forholder sig til det, for det er i sidste ende dem som skal afgøre det. Sørg for at få det på skrift, så du har dit på det tøre.
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-10-2012, 01:52   #9
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Man kan kun have et ægteskabs-lignende forhold til nogen man kan blive gift med.. det er også derfor at man gerne må flytte sammen med en søster eller sine forældre uden at det påvirker pensionen..

Men ja, afgjort spørge inden du gør noget..

http://www.dagligmail.dk/laws/onelaw...ialministeriet
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-10-2012, 12:50   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Altså, der er jo rigtig mange førtidspensionister der bor i kollektiver, bofællesskaber mm, som får deres fulde pension, selvom de i princippet kan indgå et forhold med andre i kollektivet/bofællesskabet - det samme gælder for folk på plejehjem, kollegier og andre institutioner.

Der gælder særlige regler for bofællesskaber, og her er det fast kotume, at pensionisten får deres egen lejekontrakt, knyttet til det areal de skal leje.

Kommunen vil lægge vægt på, om der er adgang til eget toilet og køkken såfremt der skal søges boligsikring. Men denne klausul er så lige gyldig i forhold til at modtage fuld pension. Såfremt du bare får din egen lejekontrakt (som parret bare kan købe i boghandleren og udfylde selv)....og som du så aflevere på kommunen.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Flytte sammen med FP'er?? Misse76 Dit og Dat 2 28-11-2012 19:55
at flytte sammen med en førtidspensionist. maja-bell Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 32 24-08-2011 09:05
Flytte sammen fynbojorg Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 17-03-2011 13:48
Flytte sammen med kæresten og økonomi Agnes XXX Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 19-06-2010 19:16
førtidspension og flytte sammen??? lillesine Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 04-11-2009 00:00




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:51.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension