K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-09-2020, 18:49   #1
FritzA
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-11 2013
Indlæg: 29
Styrke: 11
FritzA er ny på vejen
Frivilligt arbejde på ftp

Hej forum.

Jeg er førtidspensionist efter 2003 reglerne pga psykisk sygdom.

Idag blev jeg spurgt, om jeg ville hjælpe til i den lokale kirke. De mangler frivillige hænder. Som jeg forstod det, ville det være et spørgsmål om at hjælpe med at finde på arrangementer i løbet af året; kagekonkurrence, sommerkoncert, ting i den dur.
Ikke nødvendigvis at lave noget fysisk, men bare komme med forslag.

Må man det, når man er førtidspensionist?
Jeg tør næsten ikke spørge på kommunen. Tænk nu hvis de så mente, jeg skulle sendes i arbejdsprøvning...

Jeg lever et meget stille, og ærlig talt ret ensomt liv, så det ville være dejligt for mig at kunne få kontakt til andre den vej. Men ikke på bekostning af en ny omgang med kommunen.
FritzA er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2020, 05:29   #2
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Ja, det må du gerne. Du har relativt frie hænder alligevel så længe pensionen er før 2013.
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2020, 09:30   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Nyd dit frivillige arbejde FritzA.......

https://frivillighed.dk/guides/regle...ntlige-ydelser

Hvis du får førtidspension, er der som udgangspunkt ingen begrænsninger i, hvad du må udføre af frivillig indsats. Du skal være opmærksom på, at din frivillige indsats i et vist omfang kan indgå i kommunens løbende vurdering af, om du har forbedret din erhvervsevne.

Hovedprincippet er, at frivilligt socialt arbejde ikke har betydning for hverken tilkendelse eller frakendelse af førtidspension. Vejledningen om førtidspension fastslår, at førtidspensionister godt må varetage et ulønnet frivilligt socialt arbejde efter tilkendelsen af førtidspensionen.


https://www.retsinformation.dk/eli/ft/201712L00138

Vejledningen et digert værk, som viser det bizarre i at få tilkendt førtidspension

Nyd dit liv. Dukker der problemer op senere, vender du bare tilbage.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 08-09-2020, 18:53   #4
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Du må faktisk nærmest alting et "normalt" menneske kan...men det bliver holdt op imod en erhvervsevner der kan oversættes til varigt reelt flexjob....nogen sagsbehandlere digter på det desværre.
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2020, 10:04   #5
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Du må arbejde frivilligt og må faktisk også have et job du får penge for.

Du bør bare være opmærksom på om din arbejdsevne er forbedret i forhold til dengang du fik din førtidspension.

Hvis det arbejde du udfører er det samme eller mindre end den arbejdsevne du viste ved arbejdsprøvningen ved tilkendelse af førtidspension, så burde der ikke være nogle problemer.

Men hvis du pludseligt kan arbejde stabilt i flere timer ugentlig end ved arbejdsprøvningen, så har du jo faktisk pligt til at melde til kommunen at arbejdsevnen er forbedret.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2020, 22:02   #6
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Arbejdsevne er jo lidt af et difust begreb. Hvis jeg kan arbejde 1 time som beton arbejder og 7 timer som kontor elev, hvad arbejdsevne har jeg så? Hvad hvis et familiemedlem ansætter mig til at trille tommelfingre og essentielt lave ingenting i 30 timer om ugen?

Hvad hvis jeg ansætter nogen til at lave 20 timers arbejde for mig, som jeg så får penge for, har jeg så 20 timers arbejdsevne eller ej?
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension