K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-12-2010, 02:27   #21
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af 5dia Se meddelelser
@hejdien

Når man læser hele regerings forslag (http://www.bm.dk/Aktuelt/Nyheder/Pre..._Flex_web.ashx)

Så kan ma se at det økonomisk for arbejdsgiver kun kan betale sig at ansætte flexjobber såfremt de kan arbejde mere end 12 timer - Så her er vi ude i en tolkning fra Støjbergs side.. hun sørger for sine interesser.
Du har helt ret, men det værste er at de så udmærket er klar over det, herfra sendte vi oceaner af mail omkring et mindste antal timer sidst de pillede ved loven, og vi fik da også pæne svar fra Hjorten om at selvfølgelig skulle man ikke tilkendes fleks hvis man ikke kunne arbejde de 12 timer...

MEN det var ikke noget der skulle skrives ind i loven..

For min del havde jeg håbet på at det ville blive aktuelt med færre tilkendelser på lavt timeantal når det kom til at koste kommunen refusion , desværre har vi så set at mange flere tilkendes på kontanthjælp (hvad heller ikke er ude i debatten) selv de mennesker der kommer fra kontanthjælp og skal visiteres tror at de så vil få ledighedsydelse ... har sågar mødt sagsbehandlere der også troede det lige indtil dagen kom....
  Besvar med citat
Gammel 03-12-2010, 09:14   #22
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.795
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Flot arbejde......

Kære Hejdien.

Venter spændt på hvilken reaktion du vil modtage fra journalisterne. Ellers må vi jo holde fast i dine korrekte synspunkter og blive ved med at henvende os til journalisterne........som i denne sag burde have lidt røde ører.

Mange hilsner
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 03-12-2010, 09:53   #23
Maj-Britt
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Lokation: Tåstrup
Alder: 66
Indlæg: 1.040
Styrke: 19
Maj-Britt er ny på vejen
Tåstrup kommune kører ikke med timetal, men med mindst 50 % nedsættelse af erhvervsevnen, fordi refusionen er 50 % og så passer tingene jo sammen.
Maj-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2010, 10:05   #24
PiaL
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 394
Styrke: 14
PiaL er rigtig godt på vej
Flot arbejde Hejdien! Glæder mig til at høre responsen!
PiaL er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2010, 10:25   #25
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Heidi, har lånt din ide og lidt af din skrivelse og sendt flg; (håber at det var ok).

Vedr. førtidspension, og tilkendelse, eller ofte mangel på dette.

Mellem 7.000-9.000 syge/handicappede mister hvert år sygedagpengene, fordi de korrekt indstilles til pension af deres sagsbehandler, efter at det er dokumenteret med speciallægererklæringer, og en arbejdsprøvning, at der ikke er nogen eller kun meget ringe arbejdsevne.

Dette gives der afslag på, og samtidig fratages sygedagpenge, fordi denne indstilling, netop dokumentere at man ikke kan vende tilbage til ordinært arbejde. §28 er desværre en § som ikke bliver brugt i denne sammenhæng, fordi man kun bruger §27 om varighedsbegrænsning, og som iøvrigt, stort set kun handler om kommuners mulighed for refusion af staten. Der står således INGEN steder, at man ikke kan forlænge, som §28 foreskriver;
§ 28. Før udbetalingen af sygedagpenge kan ophøre på grund af varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 og 27, skal kommunen anvende arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne med henblik på at undersøge, om den sygemeldte er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension.

Den syge havner nu istedet på kontanthjælp, eller ægtefælleforsørgelse,
Her er det direkte ulovligt at indplacere syge/handicappede, da betingelsen er, at man skal kunne vende tilbage til ordinært arbejde på 37timer.
Ulovligheden består selvsagt i, at det er dokumenteret, at man aldrig vil vende tilbage til ordinært arbejde.
§2 stk 3;
§ 2. Målgrupper efter afsnit III-VII i denne lov er:
3) personer, der modtager kontanthjælp eller starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik ikke alene på grund af ledighed,

Problemet er at loven om førtidspension, er formuleret således at kommuner og Statsforvaltningen til enhver tid kan postulere, at de udfra skøn stadig vurdere, at der IKKE har været afprøvet nok, for tilbagevenden til arbejdsmarkedet.


§ 18. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension, når det er dokumenteret eller det på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres ved aktiverings-, revaliderings- og behandlingsmæssige samt andre foranstaltninger.

§ 19. Grundlaget for en afgørelse om førtidspension skal bestå af

1) en redegørelse for, at arbejdsevnen ikke kan forbedres,

2) en redegørelse for den pågældendes ressourcer samt mulighederne for at anvende og udvikle dem. Redegørelsen skal udarbejdes i samarbejde med den pågældende, og dennes egen opfattelse af forholdene skal udtrykkelig være anført,

3) den faglige forklaring på, hvorfor pågældendes arbejdsevne anses for varigt nedsat,

4) den faglige forklaring på, at arbejdsevnen ikke lader sig anvende til selvforsørgelse uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, eller

5) angivelse af en eller flere konkrete arbejdsfunktioner, den pågældende med sin nedsatte arbejdsevne anses for at kunne udføre.

Stk. 2. Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om krav til undersøgelse af arbejdsevne samt om sagsbehandling og fremgangsmåde i forbindelse med påbegyndelse og behandling af sager om førtidspension.

§ 20. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om tilkendelse af førtidspension, når det efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ikke kan blive selvforsørgende, jf. § 16. Kommunalbestyrelsen kan samtidig beslutte, at en sag skal genoptages til vurdering på et senere fastsat tidspunkt.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om afslag på førtidspension, når det efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ved konkret angivne arbejdsfunktioner enten umiddelbart eller ved en nærmere angivet indsats, jf. § 16, kan blive selvforsørgende.



Til dette formål, har man således lægekonsulenter(alm.praktiserne læger) som mener noget andet end de speciallæger, der undersøger og selvsagt har speciale i den syges sygdom/handicap. Lægekonsulenter må egentlig kun oversætte speciallægens erklæring, men da der ingen lov er, bliver der skaltet og valtet, for at spare spenge, til skade for den syge/handicappede, som nu skal leve af kontanthjælp eller ægtefælleforsørgelse.

Sygedagpenge ca. 16.000 før skat, men kommunen får ingen refusion efter 1 år.
Kontanthjælp ca 9.800 før skat, men kommunen refunders med 65%.
Førtidspension ca. 16.000 før skat, kommunen får 35% refunderet.

Jeg må indrømme at jeg tit og ofte undre mig over at man når man interviewer en minister åbenbart mener at man ikke behøver at lave researche for det må jeg formode er det er det der sker når man lader en minister komme med decideret usandheder i en udsendelse som ses af så mange mennesker og som er med til at få mange i det her land til at danne deres meninger om div mennesker ..

Samtidig høre man fra de raske gode samfundsborgere hvor stor en belastning de syge er og hvor meget de bare skal tage sig sammen, og dagene efter vildene udsendelser er bestemt ikke nemme at komme igennem for de mennesker det drejer sig om..

Desværre er det endnu ikke lykkedes at piske nogen til et godt helbred , men at tv stationer bare står og lader en minister fyre ukorrekte ting af giver i hvert fald ikke den baggrundsvidden til de mennesker der følger debatten..


Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2010, 10:46   #26
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Popiae du skal være så hjertelig velkommen, jeg kan kun anbefale alle der på nogen måde har energi til det at tage og skrive til følgende ...

Forligskredsen [email protected], [email protected] [email protected] [email protected] [email protected], [email protected],[email protected] også Lars Løkke i kraft af hans stilling som pressens minister

Derudover til [email protected] og hvem i ellers kan komme i tanke om som man evt kan råbe op, måske det ville være en god ide at blive ved emnet her, altså pressen der bare sluger alt råt , evt hvis man er på facebook så blive venner med sådanne som Lars Løkke med Jens vibjerg og de andre og stille spørgsmål på deres facebook om hvorvidt de selv kender de regler og love de sidder og forhandler om lige nu ...

Hvis vi er mange nok der råber op så må de for hulen på et eller andet tidspunkt høre os... en ting er at de laver love og regler om , men at de laver det om på forkert grundlag eller at de oplyser om forkerte grundlag i pressen er ikke ok ...

jeg ved godt at vi har prøvet det her før og at det hver gang løber ud i sandet , men men man har lov til at håbe , for vi er altså så mange herinde nu at vi burde kunne holde liv i en sådan debat og at vi burde kunne få sendt så mange mail af sted at man ikke længere kan overse det ...

Jeg kunne feks foreslå at vi forfatter en enkelt mail som vi alle sender til Inger Støjberg og kræver dokumentation for at der findes en lov om at man ikke kan visteres til fleks på under 12 timer, og at der kan gives tilskud til 700.000 og beder om at hun forholder sig til alle de flekser der er på kontanthjælp samt om hun slet ikke er klar over at man allerede nu som førtidspensionist har mulighed for at komme tilbage til arbejdsmarkedet ... hvis og så frem vi alle som en sendte hende en enslydende mail så ville hun være nød til at reagere .. evt vi kunne sende den samme til de andre ordføre fra div partier så de kan se vi er mange der er interesseret i sandheden ... ??

Er der nogen der er med på sådan et tiltag ?

Jeg kunne skrive et udkast og en anden kunne så lige læse korrektur på den (kan se nogen hidsige natte fejl i i den anden mail ha ha )

Men det ville måske være måden at gøre det på når vi ikke ligefrem kan stå og demonstrer i det her vejr pga det dårlige helbred vi har faket os til ....

Hvis ikke de kan se os på pladsen så var det måske en ide at de kan se os i mail boksen
  Besvar med citat
Gammel 03-12-2010, 11:13   #27
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.795
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Jo, vi må aldrig tvivle.....

på om det nytter. Aldrig!

Hejdien har som sædvane taget bolden op. Jeg tror på at det er journalisterne som vi skal have fat i. Tænk på hvad vi i fællesskab har haft indflydelse på gennem de sidste 5-6 år.

Vi har direkte indflydelse på lovgivningen....... L117, sagsbehandlingstider.
Jesper Tynell DR, Orientering.
Se eksempelvis hvad en bruger på k10 har igangsat i Folketinget: http://www.ft.dk/dokumenter/tingdok..../bilag.htm#dok scan disse Bilag igennem som sendes direkte til beslutningstagerne.

Ingen journalist ønsker at komme i offentlighedens søgelys som eksempelvis denne tråd. Men pengemagasinet, som normalt agerer professionelt, har helt sikkert fået lidt at tænke over.

Helt berettiget da alle kunne hører det pinlige i at en minister for åbent skærm kunne slippe så let.

Og efterfølgende fik man fat i borgere som udtalte sig om os handicappede, arbejdsløse, flexer og syge på en måde som bringer os tilbage 30erne.

Jeg tror på denne tråd!

Lad os blive synlige overfor de journalister som "sover i timen".

Mange hilsner
Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 03-12-2010, 11:14   #28
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Kort efter Inger Støjberg tiltrådte, var hun på DR2 i en debat omkring det sociale system. Det var første gang, jeg hørte hende

Sjældent har en politiker formået at fjerne al troværdighed i første hug - men det formåede den kære Inger

Hun sad med fuld og fast overbevisning og udtalte sig om at det sociale system i Danmark er godt, og virker efter hensigten. Det var så tydeligt, at hun ikke anede, hvad hun udtalte sig om, men var blevet fodret at sine bagmænd med oplysninger. Heller ingen tvivl om at hun havde læst godt op på sagerne, og kunne sit stof

Det hun lukkede ud, havde dog bare meget lidt med virkeligheden at gøre

Jeg både dybt forarget, og temmelig rystet over at sådan en som hende, sidder på sådan en post. Det lyser langt væk af 'blondinen som gallionsfigur'
Hun er helt klart valgt på hendes evne til at debattere, og vinde en debat. Hendes evne til at fremstå som om hun ved, det hun siger. I virkeligheden er hun en marionetfigur, pakket ind i et smukt ydre, som er ansat til at sige det, hun fodres med

Dengang tænkte jeg at hun var ny, og skulle have en chance. Men enhver optræden siden har blot bekræftet det sørgelige billede; hun aner virkelig ikke, hvad hun snakker om. Hun har intet begreb om virkeligheden, eller at de love og regulativer, hun konstant henviser til, ikke er mere værd, end det flotte papir, det er skrevet på. Det værste er dog at, medmindre man selv har stiftet bekendtskab med systemet, har man jo ikke nogen som helst grund til at betvivle hvad den smukke dame med den faste stemme siger

Man kan simpelthen ikke have sådan en person på sådan en post, som ansvarlig for rigtig mange menneskers skæbne
Man kan, omvendt, så også konstatere at det er helt i tråd med regeringens menneskesyn (og selvfølgelig også derfor de har valgt hende - hun klarer jobbet)

Lyver Inger Støjberg? Det er jo spørgsmålet. Måske er det et spørgsmål om at hun sidder højt oppe i sit elfenbenstårn som en anden gud, og derfor ikke har nogen som helst indsigt i det jordiske liv...
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2010, 11:19   #29
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg vil prøve at sætte en skrivelse sammen som vi kan sende ud .. og samtidig vil jeg lige sætte udsendelsen vi snakker om ind her hvis nu der er nogen der ikke har set den

I kan se den her .. se og hids op

http://www.dr.dk/odp/player.aspx?gui...ste&guid=penge
  Besvar med citat
Gammel 03-12-2010, 11:39   #30
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.795
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Journalist Dorte Fals, PengeMagasinet....

har modtaget følgende:

"Kære Dorte Fals. Journalist DR

Jeg tillader mig at sende dig følgende tråd fra www.k10.dk http://www.k10.dk/showthread.php?t=15566 da en stor del af Danmarks syge, ledige, flexjobbere, handicappede nærmest fald ud af vores kørestole, efter at have set din sidste udsendelse..

Fordi at Inger Støjberg kunne få plads til at fremsætte direkte usandheder omkring at flexjob kun kunne bevilges med min. 12 timer.
Vi sad alle og ventede på dit næste spørgsmål og indsigelse. Som desværre aldrig kom.

Håber du vil modtage denne henvendelse i samme ånd som den er sendt.

Med ønsket om en Glædelig Jul

Med venlig hilsen

Peter Hansen

CC.: offentliggørelse på www.k10.dk"
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Åben uddannelse PiaL Nyttigt at vide for Førtidspensionister 2 24-07-2011 08:48
Støjsenderen udstiller sig selv/regeringen på DR L.S. Politik og Samfund 11 16-02-2011 15:59
Støjsenderen har løsningen på alt sushjer 1 Politik og Samfund 6 06-01-2011 11:23
Åben skrivelse til folketingets mdl. @PerChr Det er da strengt ! 7 26-04-2009 19:40
Skal du have renset din skærm Webmaster Et godt link! 1 23-11-2007 18:12




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension