K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-06-2015, 22:58   #1
H.M.
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-07 2010
Indlæg: 14
Styrke: 14
H.M. er ny på vejen
Exclamation Modregning og udbetaling af feriepenge

Har i dag fået 2 breve fra kommunen om, at jeg har fået udbetalt feriepenge.
Har jeg det??!?!

Jeg tjekkede min netbank og ganske rigtigt - en lille sjat i april og en lille sjat for et par dage siden.

Jeg vidste godt, at jeg havde lidt stående på feriekonto fra et fleksjob tilbage i 2013, men for at undgå bøvl bestemte jeg mig bare for at lade dem "forfalde" - havde læst på feriekontos hjemmeside, at pengene ville gå til en fond.

Nu har jeg så fået det brev med en masse §'er om, at jeg har oplysningspligt. Er jeg godt klar over, men har altså ikke snydt nogen eller noget - for er helt uvidende om det. Beløbene er så små, at jeg slet ikke har bemærket, at de er gået ind på min konto.

MEN kommunen oplyser også i brevet, at det er oplyst, at jeg holdt hhv 2 dages ferie april og 5 dage her i juni.
Hvem har oplyst det? For jeg har IKKE holdt ferie og jeg har IKKE oplyst eller anmodet om noget.

Nu får jeg så at vide, at penge skal modregnes MEN - det beløb der modregnes er STØRRE end det, jeg har fået udbetalt.
Er det (rimeligt) korrekt??
Der er brugt denne formel: udbetalte feriepenge x 100 : 61

Hvorfor divideret med 61?
Og hvem har givet lov til at udbetale pengene?
Er det her overhovedet i orden??

Har tænkt mig at ringe til kommunen på mandag - men indtil da kunne jeg godt tænke mig (og håber på), at nogen herinde måske kan gøre mig lidt klogere på det her??
H.M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2015, 00:24   #2
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af H.M. Se meddelelser
Har i dag fået 2 breve fra kommunen om, at jeg har fået udbetalt feriepenge.
Har jeg det??!?!

Jeg tjekkede min netbank og ganske rigtigt - en lille sjat i april og en lille sjat for et par dage siden.

Jeg vidste godt, at jeg havde lidt stående på feriekonto fra et fleksjob tilbage i 2013, men for at undgå bøvl bestemte jeg mig bare for at lade dem "forfalde" - havde læst på feriekontos hjemmeside, at pengene ville gå til en fond.

Nu har jeg så fået det brev med en masse §'er om, at jeg har oplysningspligt. Er jeg godt klar over, men har altså ikke snydt nogen eller noget - for er helt uvidende om det. Beløbene er så små, at jeg slet ikke har bemærket, at de er gået ind på min konto.

MEN kommunen oplyser også i brevet, at det er oplyst, at jeg holdt hhv 2 dages ferie april og 5 dage her i juni.
Hvem har oplyst det? For jeg har IKKE holdt ferie og jeg har IKKE oplyst eller anmodet om noget.

Nu får jeg så at vide, at penge skal modregnes MEN - det beløb der modregnes er STØRRE end det, jeg har fået udbetalt.
Er det (rimeligt) korrekt??
Der er brugt denne formel: udbetalte feriepenge x 100 : 61

Hvorfor divideret med 61?
Og hvem har givet lov til at udbetale pengene?
Er det her overhovedet i orden??

Har tænkt mig at ringe til kommunen på mandag - men indtil da kunne jeg godt tænke mig (og håber på), at nogen herinde måske kan gøre mig lidt klogere på det her??
Feriekonto udbetaler helt automatisk gamle uhævet feriepenge under 2250 kr netto når ferieåret udløber.
Citat: Efter ferieårets udløb må forældet feriepenge under kr. 2.250 udbetales.

Hvad langt værre er, at de også bare udbetaler de nye feriepenge under 1500 kr netto når det nye ferieår starter.. Uden at der holdes ferie. Og det giver alt for stor modregning, da man i den "forkerte måned" jo har sin normale løn.. Og ikke den mindre, som når man reelt holder ferie..

Så de 2 dage i april er sikkert rest fra sidste ferieår.. De 5 dage er nok dine nye til dette ferieår. 15/16... Derfor udbetalinger i både april og juni.

Kommunen kan kun se kroner og x antal dage de dækker.. Og TROR derfor at man har holdt ferie.. Så enten har de selv tjekket det, eller fået direkte besked fra feriekonto/fonden.

"udbetalte feriepenge x 100 : 61" er omregnings satsen fra netto efter skat, til brutto før skat.. Altså, at de har oprindeligt været beskattet med 39 %. Hvilket forresten er forkert.. Du har også betalt 8 % am-bidrag inden de blev beskattet.. Men det har de åbenbart "glemt" Men det er korrekt at det er bruttoværdien der modregnes.. Det er jo det samme som lønkroner bliver det..

Og nej.. Du er IKKE modregnet mere i fleksløntilskuddet end feriepengenes bruttoværdi før skat.. I så fald er der en beregningsfejl

Og ja.. det er lovligt.. Men absolut ikke i orden det feriekonto laver.. Men de nægter at ændre praksis.. Hmm
Problemet med de nye små feriepenge er, at rigtig mange med de små nye fleksjob, kun optjener fx. 12,5 % af lønkronerne.. Og så kan et helt års feriepenge efter skat, sagtens være under de 1500 netto kroner. Og dermed bare blive udbetalt uden afholdelse af ferie.

Hvis din kommune har lidt pli ( hvad nogen har ) Så beder de dig om, at gemme de penge for de 5 dage til du engang holder ferie.. Og i aftaler at de først modregnes til den tid..

Så henvis kommunen til dette link.. Så bør de se forklaringen.. Og at du ikke har brudt nogen paragraffer vedr. din oplysningspligt
Se teksten: Feriepenge under kr. 1.500,00 udbetales automatisk ved ferieårets begyndelse 1. maj 2015.
https://www.feriefonden.org/Nyheder/Underskrift.aspx

PS.. Jeg er så heldig at have kontakt til Styrelsen bl.a. vedr. alt feriebøvlet.. Og vi HAR fat i det problem også..

Du er velkommen til at smide mig en mail, hvis du vil have tjekket HVAD kommunen laver [email protected]

Mvh Mikael

Sidst redigeret af mik16; 20-06-2015 kl. 01:31.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2015, 10:15   #3
H.M.
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-07 2010
Indlæg: 14
Styrke: 14
H.M. er ny på vejen
Hej mik16

TUSIND TAK!!! Ih sikke da en udførlig forklaring - omend det er rimeligt eller ej!
Men nu er jeg da blevet klogere og kan næsten gætte, at hende, der står som afsender på brevet, får ENORMT travlt på mandag..
OG jeg ringer også - for hvis noget skal ændres, må man jo blive hørt. Så må hellere ringe og beklage mig.

Den ene udbetaling var omkring 550 kr, men jeg er modregnet ca 930 - synes forskellen er stor. Okay, det er kun et par hundrede kroner - klarer jeg nu nok - synes bare det virker straffende. Men sådan er det jo at være fleksjobber.

Men rart at blive bekræftet i, at det altså ikke er mig, der vil fremstå som fusker.

Men giver da også noget rod, når jeg skal indberette sommerferie til økonomisk forvaltning. Ferien ER indgivet til jobcentret, men nu hvor jeg jo "har fået udbetalt" - vil det vel blive modregnet igen? Eller har jeg bare "en uge mindre" - sådan at jeg egentlig kun har 4 uger at holde ferie, men med penge?

SUK.. det jo en videnskab at være ledig OG en del af kommunens lange arm...

Endnu engang: mange mange tak for din hjælp. Den er prisværdig
H.M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2015, 11:06   #4
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af H.M. Se meddelelser
Hej mik16

TUSIND TAK!!! Ih sikke da en udførlig forklaring - omend det er rimeligt eller ej!
Men nu er jeg da blevet klogere og kan næsten gætte, at hende, der står som afsender på brevet, får ENORMT travlt på mandag..
OG jeg ringer også - for hvis noget skal ændres, må man jo blive hørt. Så må hellere ringe og beklage mig.

Den ene udbetaling var omkring 550 kr, men jeg er modregnet ca 930 - synes forskellen er stor. Okay, det er kun et par hundrede kroner - klarer jeg nu nok - synes bare det virker straffende. Men sådan er det jo at være fleksjobber.

Men rart at blive bekræftet i, at det altså ikke er mig, der vil fremstå som fusker.

Men giver da også noget rod, når jeg skal indberette sommerferie til økonomisk forvaltning. Ferien ER indgivet til jobcentret, men nu hvor jeg jo "har fået udbetalt" - vil det vel blive modregnet igen? Eller har jeg bare "en uge mindre" - sådan at jeg egentlig kun har 4 uger at holde ferie, men med penge?

SUK.. det jo en videnskab at være ledig OG en del af kommunens lange arm...

Endnu engang: mange mange tak for din hjælp. Den er prisværdig
Selv tak

1. De 550 NETTO kroner kan du ikke gøre noget ved.. Det er jo gamle feriepenge. Og de ville under alle omstændigheder blive modregnet her og nu.
Men du skal kende NETTO mod BRUTTO værdien, før at du kan se om det ER underskud.

Som nævnt tidligere, så er du omregnet med 39 % oprindelig skat.. Men de har glemt (eller bare ikke oplyst) omregningen for de 8 % am-bidrag det også SKAL med.
Jeg har på min hjemmeside en lille nem omregner, fra netto til brutto. Den kræver bare download til en pc der kan regne med regneark:
http://www.fleksjoblolland.dk/side.asp?Id=177049

Så hvis jeg beregner de 550 netto kroner for 2 dage, så giver det en bruttoværdi på: 980 kr bruttoværdi ved de 39 % skat. Og 8 % am.
Så som jeg læser det, så er næsten alle feriepengene forsvundet op i en "lønloftmodregning"

Mht. til de 5 dage, så ER du modregnet her og nu.. Og medmindre at de "falder til patten" og venter til du holder ferie, så modregnes du ikke igen til den tid.. Den uges ferie til den tid, skal så pg.a. mindre lønkroner give et større fleksløntilskud end normalt. MEN MEN.. Det store regnskab går bare ikke op, fordi du er modregnet i en forkert måned.

Og er du i jobbet (uden ferie) normalt modregnet xxx kr for lønloft, så får du ikke den gevinst på større tilskud til den tid.

Så ja.. Du har så så vidt jeg kan læse kun 4 ugers ferie.. De må siden, at du havde 5 dage med optjente feriepenge, være 4 uger på ledighedsydelse.. Men det ville du jo have under alle omstændigheder

En helt anden ting er her i maj/juni hvis en udbetaling EFTER skat, pludselig er mindre/større end normalt.. (feriepenge eller ej) Så KAN det være en ændring i skattefradrag/ trækprocent. For årsopgørelsen der er godkendt her senest 1 maj, KAN have ændret på de ting.. Især hvis der er en gammel restskat der bliver indregnet i 2015. Så TJEK anvendt fradrag/trækprocent nu mod perioden før 1 maj

Sidst redigeret af mik16; 20-06-2015 kl. 11:28.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2015, 23:22   #5
H.M.
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-07 2010
Indlæg: 14
Styrke: 14
H.M. er ny på vejen
Har faktisk lige fået lavet mit skattekort om, så det kan godt tænkes, at det er det, der har indvirkning på det seneste tal!

Er lidt rundforvirret over regnereglerne (nok tidspunktet taget i betragtning) - men er nok mere over, at det endnu engang skal være møghamrende besværligt at være fleksjobber. Men det kan vi begge sikkert skrive mange og lange indlæg om..
... var sgi nemmere dengang jeg havde fuldtidsjob og ferie med løn..

Men endnu engang TUSIND TAK!! fordi du vil give dig tid til at hjælpe mig.
H.M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension