K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-05-2010, 11:58   #11
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af lava Se meddelelser
Er der nogen her som kan hjælpe med sin erfaring (alle input kan bruges da jeg er helt blank):

-Jeg er i virksomhedspraktik.
-Virksomhedspraktik var enten med henblik på fleksjob eller på ordinær arbejdsmarked
-Resultat af virksomhedspraktik er: kan ikke møde op på de almindelige mødetider ved arbejdstids påbegyndelse, kan ikke være i virksomhedspraktik i alle de timer som de ville have mig(mødt op i færre timer end det der stod på kontrakten), min arbejdsindsats og arbejdstempo er meget mindre end hvad man kan forvente i forhold til almindelig arbejdsmarked
-Jeg har kunnet møde op ca 10 timer i alt om ugen
-Jeg er paranoid skizofren og har smerter i ryggen(har lægepapir på alt det)
-Jobcenter har ikke (så vidt jeg ved) anmodet om nogen statusattester.

Er der nogen der ved hvor min sag kan være på vej hen?
Jeg kan ikke se hvor du er på vej hen, for det lyder som om der allerede er gået grimt ged i den på nuværende tidspunkt, men jeg vil prøve at samle trådene her som jeg ser dem , (er ikke så meget på i disse dage så har ikke set den her tråd før nu ) men som også ace skriver så skal du søge aktindsigt du finder en formular her
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf grunden til at du skal have fingerne i din akter er fordi du vil kunne se meget om kommunens tanker i forhold til din sag der og forhåbentligt også hvorfor du er hvor du er og hvad meningen er med det ...

Du skriver feks at du er i virksomhedspraktik , da du startede der skulle du have fået et stykke papir på hvorfor du er der hvor længe du skal være der og hvad det skal munde ud i og ikke mindst efter hvilke § hvis du lige skriver hvilke § der står i det papir kan det bliver lidt nemmere for os at se hvad det er der foregår ...





Citat:
Min egen konklusion er at jeg håbede på fleksjob, men tvivler meget på om jeg ville kunne klare det, derfor er jeg begyndt at tænke på førtidspension. Har ikke anmodet om førtidspension endnu, eller nævnt det til jobcenter. Jeg kan bare se at jeg ikke magter arbejde- jeg bliver meget syg især psykisk.
Hvordan kan min sag forløbe herfra?
Din praktik skulle gerne munde ud i en afmeldingskrivelse efter hvilke det fremgår hvad du kan og ikke kan og hvad de mener du vil kunne påtage dig af af opgaver om nogen på arbejdsmarkedet ...

Og så skal der tages en beslutning fra kommunens side (i samarbejde med dig ) om hvorvidt det skal være revalidering eller fleks eller pension ..

Citat:
Risikerer jeg at vente i mange år på afklaring mens jeg er på kontanthjælp? Er der noget jeg selv skal huske at gøre eller sige?
Ja desværre risikere du rigtig mange år på kontanthjælp hvis ikke du selv tager fat i sagen evt får fat i en tov holder som kan hjælpe dig, jeg har selv en nevø med de samme diagnoser som du og han sidder på 6 år lukket inde i en lejlighed på kontanthjælp det eneste de har gjort i hans sag er at betale hans regninger ikke engang fulgt op på deres egne målsætninger har de gjort, så når det kommer til det så er min tiltro til systemet ikke stor, men jeg ved og har set masser af gange at har borgeren selv ressourcer til at få dem sparket igang så kan der ske meget på kort tid .. så det er det du skal gå efter....

Citat:
Hvordan tænker kommunen i sådan en sag, hvad gør de videre med min sag?
De burde få en afmelding fra praktik stedet, og så få lavet den ressoruceprofil som er krævet i følge loven , indhente papir fra div læger på dig og så finde ud af hvilke vej det er du skal gå og hvad de kan tilbyde dig for at hjælpe dig enten til pension eller et job

Citat:
Jeg føler ikke at de mangler nogle oplysninger om mig- jeg har fortalt dem alt det som jeg selv ved om mine sygdomme. Ved ikke om de så skal indhente nogle nye oplysninger eller få det bekræftet hos en læge...
Hvis ikke de har læge papir kan de ikke gøre mere , at du har fortalt dem det gælder ikke i den kommunale bog , har du selv papir på det du fejler , så kan du tage kopier og sende det til din kommune og bede om at få lagt det ind i din aktindsigt ... og hvis ikke du har papir på det du fejler kunne en god ide være også at indhente aktindsigt hos lægerne og kopiere papir og få sendt det til kommunen så er det ikke det der sinker din sag , du finder en aktindsigt erklæring til læger her http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt_ved_laege.pdf

Citat:
Kan jeg risikere at de sætter min sag på standby, mens de venter på jeg bliver mirakuløst rask?
Ja desværre du er nød til selv at sparke til dem og få gang i din sag .. sørgeligt men sandt
Citat:
Hvordan er det med jobcenters forventning til alle mine behandlingsmuligheder skal være udtømte i min sag?
Jeg er ikke med på hvad du mener her .. hvis dine læger har udtalt og skrevet at der ikke er flere behandlingsmuligheder så kan jobcenteret ikke gøre andet end at få sendt det til vudering ved lægekonsulent som enten kan tilslutte sig eller bede om nogen andre undersøgelser hvis h*n mener at der er muligheder der ....
Men alle behandlingsmuligheder skal være udtømte før man kan komme i betragtning til fleks eller pension

Citat:
Hvad kan de finde på sige der i forhold til mine sygdomme og behandlingsmuligheder?
Det kan ingen vide

Citat:
Kan de finde på at sende mig i arbejdsprøvning?
For mig lyder det som om det ville være bedre for dig med en rigtig arbejdsprøvning end en praktik , der hvor du er nu er det med raske ledige mennesker eller er det et sted der er kompetente til at tage sig af mennesker med sygdom ?

Der er altid mulighed for at sætte sig ned og skrive et brev til borgmester og kommunalbestyrelse med en klage over sagsbehandlingen (ville være passende i følge det du beskriver her ) men det vil hjælpe både dig og dem der prøver at hjælpe dig herinde hvis vi vidste hvad kommunen har om dig og hvad de skriver om dig , så bed om aktindsigt med det samme

Gå gerne til retshjælpen men tror ikke der er store chancer for at de tager din sag det er mere enkelte råd de giver, men det er altid godt at forsøge ... det kan jo være .. har du nogen i dit netværk der kan være tovholder for dig og bisidder og sparringspartner så er det nemmere at komme igennem og huske for tror mig det er lidt af en rejse at komme igennem systemet ...

Men ellers må vi herinde jo se om ikke vi kan få dig igennem , men det er vigtigt at du svare på de ting du kan svare på og at du finder ud af de ting du ikke kan svare på

Og lige til sidst ...

Er du stadig sygemeldt på kontanthjælp ?
Hvor gammel er du (tænker på pension og om du er så gammel at du får den høje kontanthjælp )
  Besvar med citat
Gammel 01-05-2010, 16:05   #12
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Jeg ville måske ikke ligefrem vælge den taktik, at sige, at man gerne kunne tænke sig at søge pension på §18 (man kan forresten ikke søge pension på § 18, det er kommunen der INDSTILLER en til det, man kan kun søge § 17).
Det går som regel nemmere, hvis din sagsbehandler selv får den ide...

Men jeg ville helt sikkert sige det til dine læger som andre foreslår (så de ikke skriver noget i de attester der skal bruges, som kan komme til at spænde ben for dig), og et møde med kommunen, hvor i drøfter praktikken, vil også være en rigtig god ide.
Men hvis du kan, så lad selv være med at sige noget om udfaldet, før de gør, for som sagt, det går nemmere hvis det er kommunens ide, frem for din egen

Men gør din sagsbehandler ikke det i løbet af samtalen, og virker det til at hun tænker urealistisk om tingene, så skal du selvfølgelig selv komme ind på det, og f.eks. anbefale, at hun henter nogle lægepapirer ind, da du er bekymret for om du kan holde til arbejdsmarkedet på fleksjobniveau, grundet resultatet af praktikken.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-05-2010, 13:32   #13
lava
På vej til at lære K10
 
lavas avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-04 2010
Indlæg: 9
Styrke: 0
lava er ny på vejen
Popiae,

Du skriver at du klagede 3 år efter din stop af sygedagpenge. Fik du noget ud af det- altså, fik du rettet din sag op i den rigtige retning? Var det nyttigt at klage efter så lang tid?

Hvis jeg nu klager over den del af sagen med sygedagpenge- handler det om at de vil indplacere mig korrekt, eller handler det om at de måske skal efterbetale mine sygedagpenge?
lava er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-05-2010, 13:56   #14
ace dk
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-06 2009
Lokation: et sted i dk.
Indlæg: 712
Styrke: 15
ace dk er rigtig godt på vej
refusion tror jeg dog næppe du skal regne med, dette er næsten ukendt begreb, inden for etaten, da det svarer til og sige man skal give kvaje-bajer (altså fejlet)....... i sagsbehandlingen tidligere......

nej jeg syntes du skal arbejde fremadrettet, med de værktøjer du nu har/får fra diverse læger etc etc.

mvh eders ace dk.
ace dk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-05-2010, 14:06   #15
lava
På vej til at lære K10
 
lavas avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-04 2010
Indlæg: 9
Styrke: 0
lava er ny på vejen
Nej-lægeerklæringer blev indhentet efter stop af sygedagpenge. Det er først nu at alle lægeerklæringer er inde i sagen-tror jeg nok...

Ressourceprofil blev først bestilt og udarbejdet efter sygedagpenge var stoppet. Jeg har fået at vide at den skal opdateres når virksomhedspraktik er slut.

I virksomhedspraktik blev jeg sendt efter noget der hedder § 32/INL §23a. (aner ikke hvad det er -og har forsøgt at finde og læse på det-men forstår den ikke). Der står på denne papir: " Beskæftigelsesmål.- afklaring af arbejdsevne" (HOF arbejdsprøvnignspakke). Disse §§ forstår jeg ikke -selv om jeg bliver ved med at læse det...

På det andet papir står der: "henvisning til afklaring i forhold til fleksjob".
Et eller andet sted- har kommunen måske forsøgt at rette op på sagen- når de har pænt skrevet at de sender mig i arbejdsprøvning med henblik på fleksjob? (Tænker her at det kunne nemt have været at de sendte mig i almindelig arbejdsprøvning som helt rask-men det gjorde de ikke)
På min kontrakt med virksomheden står der- "virksomhedspraktik".

REsten skal jeg besvare lige så snart jeg få det i hånden... Så vidt jeg kan forstå det hele-jeg var jo i arbejdsprøvning med henblik på fleksjob- derfor er jeg lidt uafklaret om hvad kan det nytte at klage over sygedagpenge sag? Hvad kan der rettes der? Men jeg burde nok klage alligevel-for at tingene skal stå korrekt som de skal...Det er mere i forhold til at formulere denne klage-er usikker hvad den skal gå ud på... Jeg har ingen andre som kan være tovholder i min sag-det er jeg nødt til at gøre alene efter de dage hvor mit hoved fungerer ok... Måske hente hjælp med formulering af klage hos retshjælp...

Hjælper disse oplysninger noget? Jeg tror ikke at der står noget specialt i aktiindsigt- det må vi se...

Og resultatet af praktiken-viser jo netop at jeg ikke magter noget som helst- ved det bare ikke hvordan det bliver nedskrevet efterfølgende...

Om jeg er stadig sygemeldt på kontanthjælp? - Det er faktisk det store spørgsmål! JEg har jo aldrig selv raskmeldt mig, heller ikke min læge har raskmeldt mig- men jeg har på fornæmmelsen at kommunen har raskmeldt mig efter stop af sygedagpenge- og nu står jeg i match kategori 4, hvor jeg tidligere var i match kategori 5... Så jeg kan faktisk ikke give dig svar på det spørgsmål... Der er muligvis gået ged i den med raskmelding-det har jeg på fornemmelsen, men kan ikke være sikker...

Jeg er 35 år.

Jeg tror heller ikke jeg har hørt om efterbetalinger af sygedagpenge, efter sagen er lukket...
lava er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-05-2010, 14:07   #16
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Oprindeligt indsendt af ace dk Se meddelelser
refusion tror jeg dog næppe du skal regne med, dette er næsten ukendt begreb, inden for etaten, da det svarer til og sige man skal give kvaje-bajer (altså fejlet)....... i sagsbehandlingen tidligere......

nej jeg syntes du skal arbejde fremadrettet, med de værktøjer du nu har/får fra diverse læger etc etc.

mvh eders ace dk.
Det kan altså godt lade sig gøre.

De sygemeldte, der fik standset sygedagpenge af privat aktør, skal have penge tilbage af kommunerne.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-05-2010, 15:59   #17
lava
På vej til at lære K10
 
lavas avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-04 2010
Indlæg: 9
Styrke: 0
lava er ny på vejen
Jeg glemte at skrive at jeg har en kopi af det der hedder sygeopfølgningsplan som er fra dengang hvor jeg var på sygedagpenge i kun 3, 5 mdr, og i den står der at man vurderer at jeg kan vende tilbage til arbejdsmarkedet i fuldt omfang ved raskmelding, men at de ikke ved hvor lang tid det går før jeg raskmeldes, og at de ikke mener at arbejdsevnen er truet...

Efter det brev tror jeg ikke jeg har modtaget flere sygeopfølgningsplaner, og som sagt så endte det med at jeg var på sygedagpenge i 52 uger... Og jeg regner mig selv stadigvæk fuldt syg, og heller ikke min læge har raskmeldt mig( kommunen har heller ikke spurgt ham om noget).
Desværre havde jeg ikke overskud dengang til at følge med i hvad de skriver...Måske er den så gået galt allerede dengang...
lava er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-05-2010, 17:11   #18
ace dk
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-06 2009
Lokation: et sted i dk.
Indlæg: 712
Styrke: 15
ace dk er rigtig godt på vej
jo jo zuza......

men der kan aben jo også i 1ste omgang placeres på den private aktørs skuldre........ tror ikke der triller hoveder af den grund, men jeg husker godt sagen, nu du nævner den.

men jeg syntes da ikke det er noget vi oplever i flæng.....

mvh eders ace dk

ps jeg tænkte på refusionen....

men dejligt at ret bliver ret når der skal uddeles kvajebajere..
ace dk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-05-2010, 21:40   #19
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Sygedagpengesagen er ikke afsluttet, idet der køres retsag.

Men fik medholdi nævnet i at kunne klage, hvilket er første skridt.
Du har heller ikke fået udført §7a, som også er et sikkerhedsforskrift.
Og hvad angår arbejdsevne, fra lægernes vurdering, kunne dette jo være indhendtet tidligere, dette skal du gøre gældende.

Orker du, skal du klage, prøv evt gratis retshjælp, eller sagsbehandler på sygehus, du var indlagt.
Prøv at få hoved og hale i din sag, med hjælp udefra.
Også fremadrettet.
VH popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-05-2010, 11:13   #20
lava
På vej til at lære K10
 
lavas avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-04 2010
Indlæg: 9
Styrke: 0
lava er ny på vejen
Partshøring -sygedagpengestop

Er der nogen der kan fortælle mere om parthøring i forbindelse med sygedagepengestop?

Er partshøring-selve afgørelsen om stop, hvor jeg så få lov til at klage? Der hvor de skriver hvorfor stopper mine sygedagpenge og så er der klagevejledning?

Eller ser partshøring anderledes ud, og hvordan ser det ud, og hvordan burde det foregår?
lava er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvor mange timer, hvor stort tilskud?? veiergang Spørgsmål ang fleksjob 2 01-07-2008 17:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension