K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-11-2005, 12:30   #1
DRAGEN
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Indlæg: 109
Styrke: 19
DRAGEN er ny på vejen
Låst fast

Hej Pia B
Når man er Flexjobber og ledig,er det så bare sådan at man overhovedet ikke har mulighed for en nyrevalidering,hvis man feks kunne klare et evt fultidsjob med en anden uddannelse end den man har.
Puha jeg føler mig totalt låst fast!!!!!!!!!!!!!
I går spurgte jeg min jobkonsulent : i hvilke erhverv er der egentlig chanse for at få flexjob?
Svar: i rengøring,og hjmmeplejen,men hjemmeplejen i den kommune hvor jeg bor,har jeg haft flexjob,men blev syg af to sværre lungebetændelser,så der er jeg bare totalt udelukket.
hilsen dragen
DRAGEN er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2005, 15:47   #2
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: Låst fast

Hej Dragen.
Revalideringsbestemmelserne går på, at man kan revalidere til hel eller delvis selvforsørgelse, hvilket vil sige, at man også kan revalidere til et fleksjob.
Men jo, du kan som fleksjobber altid søge revalidering, du vil så overgå til revalideringsydelse. Hvis sigtet er hel selvforsørgelse, altså at man forventer at du efter endt revalidering kan bestride et arbejde på ordinære vilkår, men det viser sig du ikke kan, skal man ind i en ny ansøgning om fleksjob, da situationen fra den første fleksjobstilkendelse har ændre sig.

Jeg kender en fra Skagen, der blev fundet fleksjobsberettiget - men da erhvervsmulighederne i Skagen er meget små, fik han revalidering til et bestemt erhverv der kun fandtes i Skagen - det var som guide i skagen hvor man skal kende til Skagens historie m.v. Efter endt revalidering, kom han igen over på ledighedsydelse, da der på daværende tidspunkt ikke var nogle ledige jobs.

Så du kan altså også søge revalidering som fleksjobber - til delvis selvforsøgelse, og stadig være fleksjobber efter endt revalidering hvis det er det der er sigtet.
Endvidere har du mulighed for at søge om opkvalificering - fx tage et pc-kørekort, andre relevante kurser, der vil styrke dig i dine muligheder for at komme ind på arbejdsmarkedet.

Vh Pia
PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2005, 17:08   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Låst fast

Citat:
PiaB skrev


Jeg kender en fra Skagen, der blev fundet fleksjobsberettiget - men da erhvervsmulighederne i Skagen er meget små, fik han revalidering til et bestemt erhverv der kun fandtes i Skagen - det var som guide i skagen hvor man skal kende til Skagens historie m.v. Efter endt revalidering, kom han igen over på ledighedsydelse, da der på daværende tidspunkt ikke var nogle ledige jobs.

Pia har jeg forstået det rigtigt og sådan at man kan søge om at blive revalideret til et fleksjob ?

Forstået på en måde at man hvis man har nogle fysiske barriere der gør det umuligt for en at arbejde mere end feks 25 timer om ugen, men godt kan klare en uddanelse, så kan man tage en uddanelse på revalidering ?
Og derefter søge arbejde inden for det fag man er blevet uddanet til ?

(det ville jo være en genial ide, da mange af de ledige flekser jo netop er ufaglærte)

Citat:
Endvidere har du mulighed for at søge om opkvalificering - fx tage et pc-kørekort, andre relevante kurser, der vil styrke dig i dine muligheder for at komme ind på arbejdsmarkedet.
Og hertil har jeg selvfølgelig også lige et spørgsmål

I den kommune jeg bor i får man intet at vide om netop sådan noget som kurser og opkvalificering, jeg har sågar været på et jobkursus hvor vi spurgte netop om det,
men her fik vi svaret at vi kun kunne komme i betragtning til et opkvalificerings kursus hvis vi kunne refare til et aktuelt job, som vi kunne erhverve os ved hjælp af opkvalificering

Ellers var der kun mulighed for jobprøvninger eller fortsat arbejdsløshed, men det passer så ikke ??

Har du evt en paragraf jeg kan henvise til, jeg har bedt om samtale med min sagbehandler og det kan jeg få allerede i januar 2006 og her er noget af det jeg vil tage op, netop sådan noget som opkvalificerings kurser, og ville være rigtig glad hvis jeg havde en § jeg kunne henvise til ...
  Besvar med citat
Gammel 13-11-2005, 11:56   #4
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: Låst fast

Hej Hejdien!!

Her nogle paragraffer du kan bruge:

I Aktivloven står blandet andet:

§46 – stk. 1
Revalidering er erhvervsrettede aktiviteter og økonomisk hjælp, der kan bidrage til, at en person med begrænsninger i arbejdsevnen, herunder personer, der er berettiget til ledighedsydelse og særlig ydelse, fastholdes eller kommer ind på arbejdsmarkedet, således at den pågældendes mulighed for at forsørge sig selv og sin familie forbedres.

I Aktivlovens § 47 stk. 2
En revalidering kan bl.a. bestå af de tilbudsmuligheder, som følger af afsnit IV i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og af hjælp til etablering af selvstændig virksomhed efter § 65 .

I afsnit IV i Beskæftigelsesloven står:

LAB § 22 stk. 1
Arbejdsformidlingen og kommunen kan give tilbud om følgende:
1) Vejledning og opkvalificering, jf. kapitel 10 ,

2) virksomhedspraktik, jf. kapitel 11 , og

3) ansættelse med løntilskud, jf. kapitel 12 .

Kapitel 10 er blandt andet:
§ 32 stk. 1
Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-5, kan få tilbud om vejledning og opkvalificering, der kan bestå af følgende:
1) Korte vejlednings- og afklaringsforløb,
2) særligt tilrettelagte projekter og uddannelsesforløb, herunder praktik under uddannelsesforløbet og danskundervisning, eller
3) ordinære uddannelsesforløb

Der står så i stk. 2, at personer på ledighedsydelse og særlig ydelse, kan få tilbud efter stk. 1 nr. 1 ved vurdering af personens rådighed.

Som udgangspunkt er fleksjobbere under det der hedder § 2 stk. 1 nr. 7 - hvilket betyder at man har en varig begræsning i arbejdsevnen der gør en fleksjobsberettiget.
For at kunne få opkvalificering skal man tilhøre målgruppen § 2 stk. 1 nr. 4 - det er dem der er berettiget til revalidering.

Det du fortæller din sagsbehandler er, at i følge Aktivlovens § 47, er du omfattet af revalideringsbestemmelserne, hvilket står klart og tydeligt, og når du er det, er du også omfattet af de bestemmelser der giver ret til opkvalificiring m.v.

Håber det er forståeligt det jeg har skrevet, og du kan bruge det, ellers må du skrive igen.

Kh Pia
PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2005, 15:53   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Helt forståligt..

Og tak for hjælpen er spændt på at se hvad min sagsbehandler kan få ud af det
  Besvar med citat
Gammel 14-11-2005, 17:27   #6
DRAGEN
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Indlæg: 109
Styrke: 19
DRAGEN er ny på vejen
RE: Låst fast

Haløjsa ang. uddannelse når man er under flexjobordningen; så siger min flexjobkonsulent at,uddannelsen ikke må være på fuld tid!!!!!!!!!
DRAGEN er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2005, 18:12   #7
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: Låst fast

Hej Dragen, så synes jeg du skal få din fleksjobskonsulent til at henvise til en paragraf vedr. dette.
Mig bekendt, er der ingen regler omkring dette, endvidere synes jeg du skal spørge om, hvornår en uddannelse betragtes at være på fuld tid, om det er 37 timers undervisning ugentligt, eller 25 timers ugentligt sammenlagt med forberedelsen derhjemme, eller hvad der menes med det.

Selvfølgelig er en uddannelse på fuld tid hård, men jeg synes så ikke man kan sidestille det med krav til hvad der forventes af en på en arbejdsplads.

Men ihvertfald, få jobkonsulenten til at henvise til en paragraf eller en sm-afgørelse (en afgørelse fra det sociale nævn).

Vh Pia
PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2005, 20:34   #8
DRAGEN
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Indlæg: 109
Styrke: 19
DRAGEN er ny på vejen
RE: Låst fast

Tak Pia
det vil jeg gøre
hilsen dragen
DRAGEN er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2005, 12:53   #9
DRAGEN
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Indlæg: 109
Styrke: 19
DRAGEN er ny på vejen
RE: Låst fast

Som sagt så gjort,nu har jeg sendt spørgsmålet afsted,til min jobkonsulent,jeg vender tilbage når jeg har fået svar.
hilsen dragen
DRAGEN er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Låst fast i min situation - hvad gør jeg? Jespersen Spørgsmål ang fleksjob 13 05-04-2013 10:24
Fattigdom har bidt sig fast Risa Politik og Samfund 0 14-09-2012 07:02
sidder fast i systemet kenneth1984 Alt det andet 9 15-02-2012 22:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension