K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-09-2011, 12:30   #221
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
FrkNorden skrev:

"Det skal jo siges at jeg kender én fra samme jobcenter og samme reva som klarede 10 timer og nu hænger fast på fleks, og skal gennemgå diverse aktiveringer/praktikker.. Og hun brækker halsen hver gang, men det er der ikke nogen der lytter til.... Og hun er endda OVER 40"

Jeg var 43 da jeg blev visiteret til fleks, efter en afprøvning hvor jeg "klarede" 6-9 timer pr. uge.
Jeg var 45 da jeg blev revurderet, "klarede" 8 timer pr. uge og blev tilkendt fp.

Hende du kender, har hun været fleks'er så længe, at hun er blevet revurderet?

FrkNorden skrev også:

"Træk mig igennem det her i 6-8-10 måneder - eller hvorfor ikke op til 16 måneder som visse herinde fra har været igennem - BARE for at se om jeg da ikke lige kan klare yderligere timer."

Hvis de begynder på det, så må du kunne forlange en jobplan (mener jeg det hedder, det ved Popiae mere om end jeg).

Inden man starter i et forløb plejer der at blive udfærdiget et dokument, hvoraf det fremgår hvad formålet er og hvor langt forløbet skal være, og kommer de op med noget, som er helt hen i vejret, så må der kunne klages over det.

Du skal bevæbne dig til tænderne, klag lige så snart sb, eller andre, som er inde over din sag, træder ved siden af.
Du ved, at flere her på K10 sidder klar til at hjælpe dig med at finde §'er, afgørelser, skrive udkast til klager m.m.

Lige nu er du møghamrende frustreret, og fuldt forståeligt, men prøv om du kan nå dertil hvor du bliver vred på systemet, så vred at du nok skal vise dem, at de ikke kan knække dig, at du skal give dem kam til deres hår.

Det var det der holdt mig oppe, vreden og støtten fra andre, som kendte systemet bedre end jeg gjorde dengang.

Hver gang du mener, at der kan være nyt i din sag, og som minimum hver gang du har været til møde på kommunen, så afleverer du en anmodning om aktindsigt siden sidst.
Og hver gang der er en der kvajer sig, så klager du til jobcenterchefen.

Og så sørger du selvfølgelig for at have alting på skrift, bl.a. mail med referat efter møder o.l.

Kort sagt, pust dem i nakken.

Engang kom jeg ud på kommunen, husker ikke lige mit ærinde, men inden jeg havde præsenteret mig kaldte pigen bag skranken på mig, med mit fornavn.
Jeg havde sg'i nok afleveret så mange klager, at alle på jobcenteret vidste hvem jeg var, bare de så mig.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2011, 12:36   #222
Ida
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2006
Indlæg: 389
Styrke: 18
Ida er ny på vejen
Tillykke og 1000 kram!

Sender dig lige et TILLYKKE og 1000 kram!!
Frøken Norden skrev: "Puuh ha, hvor jeg hader at jeg har mistet magten over mit eget liv og ikke engang kan overskue noget så "enkelt" som en fødselsdag." Kender det godt - På trods af din frustration (som veg virkelig godt forstår) tror jeg alligevel at din visitation til fleks er et skridt i den rigtige retning. Det fjerner også den økonomiske stress. PÅ sygedagpenge kan kommunen hele tiden lukke kassen - på ledighedsydelse er du sikret i hvert fald et minimum økonomisk. Ønsker det bedste for dig!
Ida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2011, 12:45   #223
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Vovse jeg sidder og tænker lidt på dig og din sag, hvordan kunne kommunen tro du kunne klare et fleksjob dengang, med dine rygsmerter.

Tænker bare at jeg sikkert bliver fleksvisiteret om et ½ år, men det fjerner jo ikke mine kroniske fysiske smerter, min stress og depresion/belastnings syndrom...hmmm

Det er altså et underligt system vi har, man må bare ikke være syg i dagens danmark.
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2011, 12:57   #224
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af jasch Se meddelelser
Vovse jeg sidder og tænker lidt på dig og din sag, hvordan kunne kommunen tro du kunne klare et fleksjob dengang, med dine rygsmerter.
Tjaaa, endnu engang må jeg nok give det samme svar som jeg har gjort så ofte før.

KASSETÆNKNING!

Man bliver ikke rask af at blive visiteret til fleks, men med et fleksjob kompenseres man for de gener man har.
Med fleksjob er der jo grundlag for mange forskellige skånehensyn, hvor nedsat tid blot er et af dem.

Men mange visiteres desværre udelukkende til fleksjob p.g.a kassetænkning.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2011, 22:02   #225
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Og så er der så nogen af os der smides helt ud af systemet og begynder forfra..

Jeg har også hørt den om være på endegyldig ledighedsydelse. Der var bla. én idag, som var så heldig, dog er der ikke nogle jobs at få, som hun kan magte, end ikke på 15 timer. Sagsbehandleren havde dog været så sød at visitere hende til fleks da hun ikke var berettiget til kontanthjælp efter sdp. Bare det havde været min sagsbehandler, siger jeg bare.

Altså mht. dig Frk. Norden, der skal du jo gøre op med dig selv om du vil klage over sdp. stop. Du har jo som sådan ikke noget at tabe, du vil stadig bevarer din ledighedsydelse ved evt. afslag. At du så ville gå med frygten for sdp. stop i tilfælde af forlængelse efter klage er jo en anden side af sagen, men det er jo dig selv der skal afgøre det sats.

Et eller andet sted har du kortene på din side, du burde ikke kunne fleksvisiteres nu kun xx uger ind i din afprøvning, men i stedet forlænges efter §27 stk. 1 nr. 4. I det mindste ville du få klaget og have det til din sag, men det er jo dit valg i sidste ende.

Læste først dit "iltre" indlæg nu, tillykke med i går. Tag nu at få skrevet den klage og gå efter forlængelsen af sdp., der er der jo ikke nogen alders begrænsning, he ,he.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 11-09-2011 kl. 22:12. Årsag: Tillykke med igår, din seje tøs ;-)
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2011, 23:09   #226
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
der er noget jeg ikke helt forstå

Frk. Norden er kommet på flex og kan få ledighedsydelse

vil i have at hun skal klage over det, for at hendes sygedagpenge kan forlænges
så kan det ende med hun ryger på kontanthjælp
hvis hun ikke kan klare et flexjob, så skal de vurdere om der skal tildels FP

kender ikke sagen godt nok, men hvis man kan tage på kursus og så videre som man skal
og kan arbejde i en praktik
så er en FP alså svær og opnår
da ens arbejdsevne skal være ubetydelig
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2011, 01:50   #227
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Først mødet på tirsdag!

Dernæst tager vi fat på sygedagpengesagen.
Der vil selvsagt være en vis vægtning af, hvad der kan betale sig, men jeg kan ikke se at du taber noget ved det.
hvis du får forlængelse efter stk 4; skal du derimod afklares til ENTEN fleks eller pension.

Er stadig af den helt klare opfattelse, at du er oplagt til stk 4, og kommunens vurdering midt i afprøvningsforløb, er fuldstændig uden for lovens intention om, i hvilken rækkefølge tingene forgår i.
Herunder deres tåbelig argument for, at dette ikke vil kunne nås, inden for de 26 uger!

Men vedr jobplan; Denne skal laves, forud for hvert forløb; afklaring af arbejdsevne.
Kapitel 9

Jobplan

§ 27. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-4, kan få udarbejdet en jobplan for, hvordan mulighederne for at få varig beskæftigelse på det almindelige arbejdsmarked kan forbedres.

Stk. 2. I jobplanen beskrives personens beskæftigelsesmål, som så vidt muligt skal være rettet mod beskæftigelse inden for områder, hvor der er behov for arbejdskraft.

Stk. 3. Hvis et beskæftigelsesmål fremgår af de oplysninger, der er indlagt i Jobnet efter kapitel 6 og er inden for områder, hvor der er behov for arbejdskraft, kan jobplanen blot henvise til beskæftigelsesmålet i Jobnet.

Stk. 4. I jobplanen angives, hvilke tilbud der efter § 22 kan gives. Hvis et tilbud er rettet mod beskæftigelse inden for områder, hvor der er behov for arbejdskraft, skal jobplanen ikke indeholde en begrundelse for tilbuddet, medmindre personen ikke er enig i tilbuddet.

Stk. 5. Hvis jobcenteret skønner, at der skal gives et tilbud, der ikke er rettet mod beskæftigelse inden for områder, hvor der er behov for arbejdskraft, skal dette begrundes i jobplanen.

Stk. 6. Jobplanen skal revideres, hvis dette er begrundet i personens situation, eller hvis der er væsentligt ændrede forudsætninger på arbejdsmarkedet, som gør en revision hensigtsmæssig.

§ 28. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 3, kan planen tillige indeholde aktiviteter, der kan stabilisere og forbedre personens fysiske, psykiske og sociale tilstand med henblik på, at personen efterfølgende kan deltage i tilbud efter denne lov.

Stk. 2. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 4, og som skal bevilges revalidering efter § 51 i lov om aktiv socialpolitik, skal jobplanen tillige indeholde en beskrivelse af personens mulighed for optagelse på en uddannelse og for endelig erhvervsmæssig placering. Hvis jobplanen indeholder et tilbud om virksomhedspraktik eller ansættelse med løntilskud, skal planen tillige angive, hvordan virksomheden deltager i forløbet, samt jobcenterets bistand til virksomheden.

§ 29. Forud for afgivelse af tilbud efter kapitel 10-12 til personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-4, skal der udarbejdes en jobplan.

Stk. 2. Hvis der er udarbejdet en jobplan og personen skal have et tilbud, som ikke indgår heri, skal jobplanen revideres.

Stk. 3. Stk. 1 og 2 finder ikke anvendelse ved afgivelse af tilbud efter kapitel 10-12, hvis tilbuddet varer op til 4 uger eller er blevet fastsat under en jobsamtale og er rettet mod beskæftigelse inden for områder, hvor der er behov for arbejdskraft. En person har dog ret til at få udarbejdet en jobplan, hvis den pågældende anmoder herom.

Stk. 4. Tilbud, hvori der efter stk. 3 ikke kræves udarbejdet en jobplan, skal afgives skriftligt, og det skal fremgå af sagen, om personen har accepteret tilbuddet."

Håber at det giver lidt overblik. Dog har du jo fået tilkendt fleks, hvorfor en jobplan ikke har rette mål. Det gælder sålænge at man mangler afgørelse om revalidering/fleks/pension. Det er fordi sygedagpengene og kontanthjælpen er målrettet ordinært arbejde.

Tror dog godt at jobplan også kan laves, selvom man er tilkendt fleks, men mangler arbejde, evt nærmere beskrivelse af skånebehov mv.?


VH Popiae

Sidst redigeret af popiae; 12-09-2011 kl. 02:16.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2011, 07:31   #228
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
der er noget jeg ikke helt forstå

Frk. Norden er kommet på flex og kan få ledighedsydelse

vil i have at hun skal klage over det, for at hendes sygedagpenge kan forlænges
så kan det ende med hun ryger på kontanthjælp
hvis hun ikke kan klare et flexjob, så skal de vurdere om der skal tildels FP

kender ikke sagen godt nok, men hvis man kan tage på kursus og så videre som man skal
og kan arbejde i en praktik
så er en FP alså svær og opnår
da ens arbejdsevne skal være ubetydelig
Der er rigtig stor sandsynlighed for at Frk. Norden holdes på ledighedsydelse i en uendelighed, som så mange andre. Kommunerne vurdere jo ikke bare til ftp. hvis man ikke holder på fleks, der vil sikkert gå mange år med aktiveringe for Frk. Norden der.

Vi ved endnu ikke om Frk. Norden kan klare fleks, men det, der skulle være sket i hendes sag var en forlængelse iht. §27 stk. 1 nr. 4, den var soleklar. Først derefter kan man tage stilling til om hun efter en rimelig afklaring er berettiget til fleks eller ftp. Det er alt for tidligt, kun 4 uger ind i arbejdsprøvningen at sige fleks. Det tyder på at sagsbehandleren allerede havde besluttet sig herfor inden REVA.

Ledighedsydelsen bør omstødes til sdp. forlængelse og først herefter kan der afgøres til fleks eller ftp.

Mtv du har dog helt ret hellere LY end KH, men i dette tilfælde har kommunen taget en al for hurtig beslutning blot for at komme ud af de sygedagpenge som de i al ikke bare kunne lukke for. De besluttede sig så for ledighedsydelse i stedet, måske sparer de penge på ledighedsydelse frem for sdp. ?? Ved det ikke, men indtil videre er de da så sluppet for en sdp eller i sidste ende en mulig ftp. sag. At de skulle kunne lukke for sdp. undervejs efter evt. forlængelse og sætte Frk. Norden på kh. har jeg meget svært ved at se for mig. For hvis afklaringen stoppes af REVA så er det klart ftp. vejen der skal søges og den vej har REVA jo allerede været inde på i denne sag.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 12-09-2011 kl. 07:49.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2011, 10:31   #229
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
hvis du får forlængelse efter stk 4; skal du derimod afklares til ENTEN fleks eller pension.
Ja, det er jo så denne jeg ikke har været obs på.
Efter forlængelse efter stk.4 er man sikret, enten fleks eller fp.

Men, hvis kommunen er ude i kassetænkning, hvilket der, efter min opfattelse, er en stor risiko for,så tror jeg ikke, at en forlængelse efter stk. 4 sikrer FrkNorden en fp efter endt afprøvning, om så resultatet tydeligt peger på fp.

Hvis FrkNordens kommune har besluttet, at FrkNorden skal visiteres til fleks fremfor fp, så har jeg svært ved at forestille mig, at noget kan få kommunen til at ændre sin beslutning.

Problemet heri er jo netop, at meget af det afhænger af en individuel vurdering, og, at der ikke, lovmæssigt, er fastsat et min. timetal for fleks.

Min personlige mening, ud fra egen erfaring, er at man skal vælge sine kampe med omhu, og jeg ville hellere bruge energi på, at ruste mig til den kommende kamp vedr. resultatet af afprøvningen, end at klage over sdp-stoppet.

For uanset om FrkNorden får sine sdp forlænget efter stk. 4, så er FrkNorden stadig ikke sikret fp, om så resultatet af afprøvningen nok så meget peger på en fp.

Skjulte dagsordener og rævekagebagning er svære at være oppe imod.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2011, 10:47   #230
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
vovse skriver
Min personlige mening, ud fra egen erfaring, er at man skal vælge sine kampe med omhu, og jeg ville hellere bruge energi på, at ruste mig til den kommende kamp vedr.
resultatet af afprøvningen, end at klage over sdp-stoppet.


Er helt enig
men hvis ens lægepapir ikke peger direkte på pension, så betyder en arbejdsprøving alså ikke man "bare" får tildelt en FP
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
hjælp til næste skridt klaus boje Din historie 3 01-07-2013 14:11
Så kom jeg et skridt videre med min Diagnose KatrineB Spørgsmål ang fleksjob 2 24-05-2012 12:30
Nået et skridt videre MissChar Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 12-07-2011 08:32
Hvis disse tal er rigtige. mik16 Fremtiden for fleksjob og førtidspension 22 06-03-2011 10:39
Så fik jeg endelig den rigtige ... Susanne2412 Spørgsmål ang fleksjob 1 06-10-2008 15:50




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:25.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension