K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-09-2020, 15:01   #1
Jafeko
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-12 2011
Indlæg: 39
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
Jafeko er ny på vejen
Regler for brøkpension?

Min hustru har fået brøkpension i ca. 10 år. Jeg jeg havde læst et sted at samme brøk gjaldt når hun engang skulle have folkepension, selv om hun på det tidspunkt så rigeligt havde opfyldt reglen om 40 år.

Udbetaling Danmark sagde dengang at det var rigtigt nok.

Men jeg ville gerne læse lige nøjagtigt de regler, men hvor pokker står det henne?
Jafeko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-09-2020, 17:42   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Du kan fx se her eller Google brøkpension folkepension

https://www.aeldresagen.dk/viden-og-...t/broekpension
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-09-2020, 17:49   #3
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
PS
Nej man optjener IKKE yderligere år som førtidspensionist
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2020, 09:14   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Til information Jafeko........

https://www.k10.dk/showthread.php?t=36043

https://www.k10.dk/showthread.php?t=36564

https://www.google.dk/search?client=...4dUDCAo&uact=5

https://ast.dk/pension/hvad-handler-...om/brokpension

Brøkpension

Når en pensionist ikke har boet i Danmark længe nok til at få fuld pension, er der mulighed for at få udbetalt en nedsat pension, som bliver kaldt brøkpension. Brøkpensionen kan suppleres op med kontanthjælp.
Både førtidspensionen og folkepensionen kan nedsættes, hvis pensionisten ikke har boet i Danmark i en længere periode.

Førtidspension nedsættes, når pensionisten har boet i Danmark i mindre end 4/5 af tiden fra det fyldte 15. år og frem til pensionstidspunktet.

Folkepension (grundbeløb, pensionstillæg samt supplerende pensionsydelse) nedsættes, når pensionisten har boet i Danmark i mindre end 40 år fra det fyldte 15. og frem til folkepensionsalderen.

Hvor meget pensionen nedsættes afhænger af, hvor længe pensionisten har boet i Danmark frem til pensioneringen.

Ved opgørelsen af bopælstiden sidestilles følgende med bopæl i Danmark

hyre på et dansk skib
udsendt repræsentant for en dansk offentlig myndighed og ophold i udlandet i øvrigt, som er beskæftiget i en offentlig dansk interesse
ansat i et dansk firmas filial eller datterselskab
ophold i udlandet med henblik på uddannelse
Perioder, hvor der er optjent pensionsrettigheder i udlandet indgår dog ikke i opgørelsen af bopælstiden i Danmark

Udbetaling Danmark træffer afgørelse og yder vejledning om brøkpension efter pensionsloven.

Ankestyrelsen behandler klager over Udbetaling Danmarks afgørelser om brøkpension efter pensionsloven.

Supplement til brøkpension
En brøkpension kan suppleres med kontanthjælp.

De pensionister, som ikke har ret til en fuld pension, har ret til at søge kommunen om et supplement til brøkpensionen efter § 27 a i lov om aktiv socialpolitik.

Ankestyrelsen behandler klager over kommunens afgørelser om supplement til brøkpension


https://www.retsinformation.dk/eli/ft/201712L00138

Vejledningspligten indebærer, at Udbetaling Danmark skal vejlede om de forskellige ordninger i forbindelse med anmodninger om opsætningens ophør og anmodninger efter § 15 g om at få beregnet og udbetalt folkepension tillagt en venteprocent. Ophører en opsætningsperiode uden anmodning, efter pensionen har været opsat i den maksimale opsætningsperiode på 120 måneder, skal vejledningen gives i rimelig tid forud for opsætningsperiodens ophør.

Når vejledning er givet 3 måneder før opsætningsperioden ophører, vil vejledningen normalt anses for at være givet i rimelig tid. Udbetaling Danmark skal også vejlede om, at ordningen om livsvarigt tillæg finder anvendelse, såfremt borgeren ikke aktivt vælger en anden ordning. Det skal desuden fremgå, at borgeren ikke kan vælge en anden ordning, efter afgørelsen om pensionsudbetaling i henhold til en ordning er meddelt.

Udbetaling Danmark og kommunen skal vejlede personer, der anmoder herom på baggrund af personens konkrete forhold. Myndighederne skal vejlede om fordele og ulemper ved de tre ordninger, fx betydningen af forventede fremtidige indtægter og betydningen af borgerens alder på ophørstidspunktet for venteprocentens størrelse.


Held og lykke med Jeres situation.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 02-07-2021, 18:28   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hvornår har jeg ret til fuld førtidspension? Brøkpension

https://advofair.dk/?p=722

17. oktober 2018 Forfatter: Solveig Værum Nørgaard Kategori: Kommunen
Svaret afhænger af hvor lang tid du har boet i Danmark ELLER har fået tillagt bopælsperioder fra andre lande.

Indtil 1. juli 2018 lød reglen i lov om Social Pension § 6 stk. 1 sådan

Ret til fuld pension for personer under folkepensionsalderen er betinget af, at bopælstiden udgør mindst 4/5 af årene fra det fyldte 15. år til det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes.

Efter 1. juli 2018 lyder reglen i lov om Social Pension § 6 stk. 1 sådan:

Ret til fuld pension for personer under folkepensionsalderen er betinget af, at bopælstiden udgør mindst 9/10 af årene fra det fyldte 15. år til det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes.

Du skal altså sammenligne med brøken – enten 4/5 eller 9/10.

Brøkregning er svært!

Her har jeg så konstateret, at brøkregning er svært – også for de som administrerer loven – det er nemlig ikke alle som kan sammenligne brøkerne med de 40-dele, som bopælsårene typisk opgøres i.

Her er derfor en lille omregningstabel.

4/5 = 32/40

9/10 = 36/40

Dvs. er du tilkendt førtidspension før 1. juli 2018 og fået opgjort din brøk til mindst 32/40, så har du ret til fuld førtidspension

Er du tilkendt førtidspension den 1. juli 2018 eller senere, så har du ret til fuld førtidspension, hvis din brøk er mindst 36/40.

UDGIVET I KOMMUNEN
2 TANKER OM “HVORNÅR HAR JEG RET TIL FULD FØRTIDSPENSION? BRØKPENSION”


BRIGITTA TAR 3. DECEMBER 2019SVAR
Jeg forstå virkelig ikke denne brøkdel.. så mit spørgsmål er hvis jeg har boet i danmark siden 1997 og skulle på førtidspension år 2020; så får jeg ikke fuld førtidspension.? Hvad får man så? Og er det så det man skal kunne leve af?


SOLVEIG VÆRUM NØRGAARD Indlægsforfatter6. DECEMBER 2019SVAR
Brøkpension er svær at forstå. Udgangspunktet er, at man får en brøk svarende til det antal år, man har boet i Danmark efter at man er fyldt 15 år.

Ex.
Kommer til Danmark som 30 årig. Bliver tilkendt førtidspension som 45 årig. Så har man boet i Danmark i 15 år, men kunne teoretisk have boet i Danmark i 30 år siden man fyldte 15 år. Det betyder, at man kun får halvdelen af den sædvanlige førtidspension.

(OBS tjek altid om der er en særaftale med det land, som man kommer fra ex EX-Jugoslavien).

Hvad skal man leve af? Man skal forsøge at få tingene til at hænge sammen og så må man ellers på kommunen og søge om diverse tilskud mv. Det er rent ud sagt en “træls” situation. Så kan man klare et lille fleksjob, så er det det økonomisk absolut mest fordelagtige.


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:55.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension