K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-01-2012, 18:07   #1
Andepigen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2010
Lokation: København
Indlæg: 157
Styrke: 14
Andepigen er ny på vejen
Fyring af fleksjobber?

Hej alle.

Jeg er ansat i fleksjob indenfor staten.
Jeg arbejder 15 timer pr uge og har gjort det hele min ansættelsesperiode, som har varet godt 2 år.

Vi er netop nu igang med stor fyringsrunde
Under titlen 'Effektiv administration i Staten' skal vi spare 2½% i år og det dobbelte
næste år - oveni allerede kendte besparelser. Pålagte besparelser i.f.m. finanslov 2012.

Min gode kollega har netop i dag fået besked om, at hun bliver opsagt.
Jeg er rystet over det, vi havde på ingen måde forestillet
os, at besparelserne ville ramme os.

Jeg er naturligvis bekymret - nok mest for næste år, da dette års fyringsrunde
i huset synes at være blevet kørt af i dag.

Men er det mere omstændigt/sværere at fyre en person ansat i fleksjob??
Det mente min kollega nemlig (måske som et forsøg på at finde grunden til, at hun
og ikke jeg røg denne gang).

Jeg mener jo, at jeg er ansat på lige vilkår som alle andre - dog med
særlige hensyn. Men gælder der også særlige hensyn, når det kommer til
at skulle opsige en person ansat i fleksjob?
Andepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2012, 18:14   #2
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Du vil være lige så nem at fyre som de ordinære ansatte, men du er billigere i løn ( pga tilskud ) til gengæld har du så nogle skånehensyn og kan derfor ikke alt det de andre kan.

Vi ser faktisk tit at flexer er de første der bliver fyret, da de ikke kan varetage alle opgaver i firmaet.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2012, 18:27   #3
Andepigen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2010
Lokation: København
Indlæg: 157
Styrke: 14
Andepigen er ny på vejen
Tak supersus, det var sådan jeg mente det hang sammen.

Blev bare i tvivl, da kollega sagde at mig kunne de jo ikke sådan opsige...men
det kan de altså, det forstår jeg. Og jeg forstår også, at jeg er billigere i drift, så
at sige.

Føj hvor er fyringsrunder dog lede
Andepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2012, 19:29   #4
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Andepigen Se meddelelser

Føj hvor er fyringsrunder dog lede
Ja de er rigtig lede, husker stadig som igår den dag da min tidligere arbejdsplads fyrede 250 mand. Det foregik ved at medarb nr på de fyrede blev hængt op på opslagstavlen, det var en rigtig grim dag, nogle græd og mange sygemeldte sig.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2012, 20:14   #5
maruus
Ved at flytte ind på K10
 
maruuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2009
Lokation: Gladsaxe
Alder: 75
Indlæg: 533
Styrke: 16
maruus er ny på vejen
kan ikke sådan opsiges ? - den misforståelse hersker desværre rundt omkring, kollegaerne tror at man er fredet- men !!!

Man Er ansat i Fleksjob på samme vilkår som alle andre i henhold til den overenskomst der gælder for ens fag.( se bort fra de sociale kapitler)

Og kan fyres af nøjagtigt samme årsager som andre : sygdom, omstruktureringer nedskæringer, mm.

Og har nøjagtig de samme rettigheder (varsler) i forbindelse med opsigelse, alt efter overenskomst.
maruus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2012, 20:26   #6
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Nu er det sådan, at hvis en arbejdsgiver har en ansat som har f.eks. skånehensyn og senere hen ville få svært at få et nyt job, hvis man bliver fyret - så har de pligt til at følge "De Sociale Kapitler", som det hedder.

Som fleksjobber er man ligesom mere "sårbar", hvis man blev fyret, da man har nogle funktionsnedsættelser og skånehensyn, der gør, at det kan være sværere at få et nyt job end andre. Her bør man iflg. "De sociale kapitler" samarbejde med den ansatte til at bevare denne så vidt muligt på arbejdsmarkedet. Det kan f.eks. vise hensyn, vise respekt ved at lade denne gå lidt ned i tid pga. forværring af helbredet, lade jobcentret inddrages til at finde løsninger til at afhjælpe problemer såsom indretning/hjælpemidler...... Fyrer man en fleksjobber med de helt forkerte begrundelser - ja så kan man risikere en erstatningssag, hvis fleksjobberen er vågen, går i retten (sammen med fagforeningen).

Der har været en dom over f.eks. en ansat, som fik det dårligere og dårligere.... Arbejdsgiveren var slet ikke samarbejdsvillig på trods af, at den ansatte og fagforeningen kom med løsninger til at bevare denne på arbejdspladsen (havde funktionsnedsættelse som kun blev værre) - men nej arbejdsgiveren fyrede denne person. De gik i retten, og den fyrede fik erstatning. Dommen lød på, at arbejdsgiveren havde pligt til at følge "de sociale kapitler".....

På en større arbejdsplads kan der ofte være tale om en omplacering (flyttes til en anden afdeling, hvis det er muligt). Men selvfølgelig kan en fleksjobber fyres som alle andre - f.eks. pga. besparelser... Men de er billige at have ansat. De må kun fyre med de rette begrundelser - ligesom man ikke må fyre en flok af de ældste medarbejdere, fordi man tænker "Nå de går alligevel snart på pension..." - det går heller ikke... Og ellers ja er man som fleksjobber ansat på samme vilkår som de andre ansatte - man er bare ansat med skånehensyn osv.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2012, 20:33   #7
maruus
Ved at flytte ind på K10
 
maruuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2009
Lokation: Gladsaxe
Alder: 75
Indlæg: 533
Styrke: 16
maruus er ny på vejen
Curls
Tak for den uddybende beskrivelse,.

Sidst redigeret af maruus; 25-01-2012 kl. 20:52.
maruus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2012, 20:48   #8
Andepigen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2010
Lokation: København
Indlæg: 157
Styrke: 14
Andepigen er ny på vejen
Tusiind tak curls, for dit gode og oplysende indlæg
Andepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2012, 20:52   #9
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
hihi... selv tak... Det er faktisk ikke så længe siden, jeg opdagede hvor meget De sociale kapitler faktisk fylder og bør betyde for os fleksjobbere.... Så den gik jeg lige lidt ind og undersøgte lidt om.. Den kan beskytte os meget, synes jeg... Hvis arbejdsgiverne altså følger den....
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2012, 22:20   #10
sannemus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2009
Lokation: Odense
Alder: 61
Indlæg: 382
Styrke: 15
sannemus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
hihi... selv tak... Det er faktisk ikke så længe siden, jeg opdagede hvor meget De sociale kapitler faktisk fylder og bør betyde for os fleksjobbere.... Så den gik jeg lige lidt ind og undersøgte lidt om.. Den kan beskytte os meget, synes jeg... Hvis arbejdsgiverne altså følger den....
Godt du er så effektiv, curls

Den dom du beskriver længere oppe..har du et link til den?

Jeg er jo selv lidt i klemme i mit fleksjob, som du jo ved fra min egen tråd, og er da mægtig interesseret i alt der har med fleksjob og manglende skånehensyn osv. at gøre
sannemus er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fyring tfvinter Spørgsmål ang fleksjob 11 13-05-2012 11:36
fleksjob evt fyring dennis0667 Spørgsmål ang fleksjob 6 27-09-2011 14:29
Skærpet begrundelsespligt v. fyring af fleksjobber under kommunale sparerunder gunvor Den nyttige viden vi alle har 5 19-08-2011 22:37
sygdom -> fyring -> ???????? annagw Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 01-12-2010 11:22
www.fyring.dk Stella Et godt link! 0 21-02-2009 16:03




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension