K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-08-2013, 10:07   #1
Bruno
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2013
Indlæg: 57
Styrke: 12
Bruno er ny på vejen
§17 versus §18

Hvad er forskellen på at søge fp §17 eller §18? Altså bortset fra at den første er på foreliggende grundlag.
Er der forskel ved afslag eller er det samme udfald?

MVH
Bruno er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2013, 11:27   #2
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Når man søger selv, er det jo ikke med jobcenteret i ryggen, og derfor må man sørge for at have papirene i 110% orden, set i henhold til hvis man lader jobcenteret søge for sig.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2013, 11:54   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Paragraf 17 er ikke kun på foreliggende grundlag....paragraf 17 bruges på to måder...

Man søger førtidspension efter paragraf 17....dette kan gøres alm eller på det foreliggende grundlag...

Når man gør det på det foreliggende grundlag....ja så bliver sagen afgjort på de papirer der allerede ligger i sagen og der indhentes ikke nye papirer...sagen skal forbi rehabbiliteringsteamet inden sagen skal overgå til behandling efter reglerne om førtidspension og det skal ske i umiddelbar tilknytning til ansøgningen og derefter har derefter kun tre måneder...

Søger man alm efter paragraf 17 så skal kommunen kigge inden for alt i den sociale lovgivning...revalidering, fleksjob, førtidspension og ressourceforløb osv....det vil sige at der ikke er nogen tidsfrist...

Søger man alm efter paragraf 17....ja så skal ens sag ikke nødvendigvis overgå til behandling efter reglerne om førtidspension....sådan som den skal...hvis man søger på det foreliggende grundlag...

Paragraf 18 er den paragraf man bruger til at lade en sag overgå til behandling efter reglerne om førtidspension og når en sag er overgået....ja så har kommunen kun tre måneder til at få sagen afgjort...

Det vil sige at når en borger eller sagsbehandler søger/indstiller til førtidspension efter paragraf 17 (uanset om det er alm eller på foreliggende grundlag)....ja så bruger de paragraf 18 til at lade en sag overgå til behandling efter reglerne om førtidspension...

Det er ligemeget om det er borgeren der har søgt eller sagsbehandler der har indstillet....de behandler sagen på samme måde...

Det er indholdet i sagen der afgøre om man kan få pension eller ej...

Håber det forklare det...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2013, 11:58   #4
Bruno
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2013
Indlæg: 57
Styrke: 12
Bruno er ny på vejen
Alt er på plads i min sag, men jeg er bange for hvor jeg havner, hvis jeg søger §17 og får afslag.
Varighedsbegrænsningen er meget tæt på og hvis jeg alligevel ikke bliver indstillet efter §18, er det sb forslag at jeg søger § 17.
Det er her min tvivl er. Har kommunen nogen som helst glæde af at droppe en indstilling til §18, eller hvad kan det betyde.

MVH
Bruno er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2013, 12:23   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Tja de kan jo feks holde dig på kontanthjælp....det er jo billigere end en førtidspension.....hvis du da kan få kontanthjælp...jeg ved ikke om du er samlevende eller gift...

Det kan jo også være at dem der har set på sagen ikke mener at der er nok til en førtidspensionssag....og det er derfor de vil droppe den...

Men jeg ville nok gøre som din sagsbehandler anbefaler....forudsat at dine sygedagpenge er lige ved at stoppe....men jeg ville vente til lige inden de stopper...

Så hvis du gør det...lige inden de stopper....ja så kan jeg ikke rigtig se hvad du skulle kunne miste...

Nu er det svært når man ikke ved mere om en sag...for jeg ved ikke om du måske ville kunne forlænges...ja der er mange ting vi ikke ved...

Men dropper kommunen sagsbehandlers indstilling til førtidspension...ja så skal du jo bare søge kontanthjælp eller melde dig rask...og på den måde...ja så kan du ikke miste noget...

Du kan derimod finde ud af om du er berettiget til førtidspension eller hvad der i så fald mangler i sagen...

Men som sagt...så er det virkelig svært at svarer og råde når man ikke kender mere til sagen...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2013, 14:39   #6
Bruno
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2013
Indlæg: 57
Styrke: 12
Bruno er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Tja de kan jo feks holde dig på kontanthjælp....det er jo billigere end en førtidspension.....hvis du da kan få kontanthjælp...jeg ved ikke om du er samlevende eller gift...

Det kan jo også være at dem der har set på sagen ikke mener at der er nok til en førtidspensionssag....og det er derfor de vil droppe den...

Men jeg ville nok gøre som din sagsbehandler anbefaler....forudsat at dine sygedagpenge er lige ved at stoppe....men jeg ville vente til lige inden de stopper...

Så hvis du gør det...lige inden de stopper....ja så kan jeg ikke rigtig se hvad du skulle kunne miste...

Nu er det svært når man ikke ved mere om en sag...for jeg ved ikke om du måske ville kunne forlænges...ja der er mange ting vi ikke ved...

Men dropper kommunen sagsbehandlers indstilling til førtidspension...ja så skal du jo bare søge kontanthjælp eller melde dig rask...og på den måde...ja så kan du ikke miste noget...

Du kan derimod finde ud af om du er berettiget til førtidspension eller hvad der i så fald mangler i sagen...

Men som sagt...så er det virkelig svært at svarer og råde når man ikke kender mere til sagen...
Tak for svar
Jeg kan ikke få kontanthjælp og er samlevende. Blev indstillet til fp af sagsbehandler i foråret, men vedkommende måtte desværre meddele at hendes overordnede ikke var enig. Havnede derefter i arbejdsprøvning, der blev afbrudt pga tiltagende dårligt helbred.
Venter i øjeblikket på svar om jeg bliver indstillet til §18. Er overbevist om at jeg opfylder kravet om forlængelse af sygedagpenge, men hvis det nu alligevel bliver et nej. Jeg er sidst i halvtredserne.

MVH
Bruno er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2013, 16:24   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Altså hvis du er sikker på at du godt kan blive forlænget ang sygedagpengene....så ville jeg ikke søge førtidspension selv på det foreliggende grundlag....

Jeg ville vente og se...måske det sidste er på plads nu og de indstiller dig...

Selv ville jeg ihvertfald vente med selv at søge pension til du er sikker på at du ikke bliver indstillet og du ikke kan få sygedagpenge længere...

Hvis du ikke kan nogle af de to ting..altså blive indstillet af sagsbehandler eller du ikke kan få forlænget dine sygedagpenge.....ja så er der ikke noget at tabe for dig ved selv at søge på foreliggende grundlag...for det eneste du er så er henvist til...ja det er at søge kontanthjælp...

Håber det var svar nok..

Edit...

Så du lige skrev du var sidst i halvtredserne....men jeg ved ikke om du kan opfylde de krav der er....

Men der findes noget der hedder seniorførtidspension...men der er nogle krav man skal kunne opfylde....men du kan jo prøve at søge på seniorførtidspension eller bare seniorpension...og læse mere om det...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2013, 17:21   #8
Bruno
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2013
Indlæg: 57
Styrke: 12
Bruno er ny på vejen
Når jeg nu ikke kan søge kontanthjælp og hvis jeg når dertil. Er jeg så totalt udelukket fra fleks eller andre tiltag. Jeg har jo forstået, at der gives fleks helt ned til én time om ugen.
Jeg vil egentlig vide, om jeg kan risikere at blive helt udelukket af systemet og intet have at leve af.

På forhånd tak
Bruno er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2013, 21:40   #9
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Hmm jeg vil egentlig helst ikke være sortseer...men vi har desværre set flere som har stået i den situation....hvor de ikke kan få kontanthjælp og de har enormt svært ved bare at blive afklaret videre i systemet...

Det er en af grundene til at du skal søge den førtidspension når og hvis du ikke kan få sygedagpenge og de ikke selv indstiller dig...

Jeg kunne forstille mig at det er det din sagsbehandler kan se...siden denne direkte opfordre dig til at selv søge...

Når det er sagt....så har man krav på at blive afklaret i det her system...så det gælder åbenbart om at råbe højt nok op i visse kommuner (dem som ikke vil afklare en)

Man bør bruge alle midler når og hvis man kommer til at stå i sådan en situation...og man ikke kan gøre andet...

Optage alle samtaler man har med dem...gøre alt skriftligt...så man har dokumentation...osv osv...

Klage til alt og alle....skrive om dem...også navngivent...forudsat at man har sine beviser i orden...eller sin dokumentation...

De fleste af dem fra kommunerne er så narcissistiske at de Googler deres navn jævnligt...eller også gør de det fordi de egentlig godt ved at det er noget juks det de laver over for folk...

Nogle af dem...enkelte kommuner går så vidt at de ligefrem kontakte mig for at jeg skal slette navne eller andet...truer med retssager osv....

Men har man sine beviser i orden og dokumentationen i orden...ja så vil det ligefrem gavne en hvis de er så dumme at hive en i retten...

Men det har vist sig i alle tilfælde jeg kender til....og hvor de har kontaktet mig pga brugere herinde...at det er ren luft...for de ved sikkert godt at det ikke er så smart at hive en i retten som har beviserne i orden...

Når og hvis man skal klage over selve sagsbehandlingen....ja så skal man gøre dette til borgmesteren....og hele kommunalbestyrelsen...

Og man skal benytte sig af at man også kan skrive den klage til hele kommunalbestyrelsen...så det kommer videst omkring hvordan man behandler borgerne i kommunen...

Mange kan ikke lide at klage....mange er bange for det....de er bange for at det går ud over deres sag....de lider i frygtelig grad af autoritets problemer....

Når først ens sag er helt derude hvor man feks ikke kan blive afklaret eller få kontanthjælp....ja så har man ikke noget at være bange for....for ens sag kan næppe blive værre end det...

Så man bør lægge alt dette fra sig og komme igang og tage et ansvar for selv at der sker noget...og det med alle de midler man kan finde på...

Kommuner slipper desværre alt for let afsted med at bare sylte borgerne...og bryde loven ved at undlade at afklare folk...

Nu er din sag jo ikke helt derude endnu....så du bør klart vente og se om ikke de gør hvad de skal før du bruger ovenstående forslag...

Men det er altid en god ide at optage samtaler....og få gjort alt skriftligt så man sin dokumentation i orden...det burde alle gøre fra starten af...

Hvis kommunen ikke har tænkt sig at bryde loven og de behandler deres borgere som de skal...ja så har de jo ikke noget at frygte ved at borgerne gør dette...

Better safe than sorry i dette system!!
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2013, 22:18   #10
Bruno
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2013
Indlæg: 57
Styrke: 12
Bruno er ny på vejen
Det er godt nok svært at forholde sig til et system, der nærmest på forhånd, IKKE vil én det bedste. Men hvis der er noget om snakken med at sagsbehandlere, jobcenterchefer og andre aktører kan optjene bonus ved at skubbe syge ud af systemet, Jah!!!...så er sagen jo ligetil. Faktisk er der en del brikker der falder på plads!

Men tilbage til focus! Jeg føler mig meget bedre rustet til at tackle situationen.

Tak for gode og konstruktive råd!

Vender tilbage når der er nyt.

MVH
Bruno er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kommunen versus Nævn/Ankestyrelse simsons Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 10-07-2013 18:21
Fleksjob få t/uge versus ftp – reelle gevinst for kommunen? Jasv Spørgsmål ang fleksjob 11 25-02-2013 21:59
Førtidspension versus Seniorpension buster Politik og Samfund 0 30-01-2012 01:04
Kontanthjælp versus børneopsparing-afslag Magge Alt det andet 61 09-09-2010 09:45
Beskæftigelsesministeren versus Hanne Reintoft! buster Politik og Samfund 2 25-01-2010 17:35




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension