K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-11-2011, 17:57   #1
Jesper38
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-12 2009
Indlæg: 11
Styrke: 15
Jesper38 er ny på vejen
Eftergivelse af studiegæld

Hej allesammen, jeg vil høre om der er nogen herinde(førtidspensionister) som har (for nylig) fået eftergivet sin studiegæld? Jeg har sendt en ansøgning til Skat-inddrivelsecentret men har endnu ikke hørt noget fra dem.Ved I hvor lang tid det tager at få behandlet en ansøgning?Tak!Hilsen Jesper38
__________________
Førtidspensionist
Jesper38 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2011, 19:09   #2
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jesper38 Se meddelelser
Hej allesammen, jeg vil høre om der er nogen herinde(førtidspensionister) som har (for nylig) fået eftergivet sin studiegæld? Jeg har sendt en ansøgning til Skat-inddrivelsecentret men har endnu ikke hørt noget fra dem.Ved I hvor lang tid det tager at få behandlet en ansøgning?Tak!Hilsen Jesper38
... har som flexbevilliget fået eftergivet en studiegæld for en cirka 4-års tid siden, også via SKAT Inddrivelsescenter.

Sagsbehandlingen tog en del måneder dengang.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2011, 04:26   #3
GentleGiant
Hjemmevant på K10
 
GentleGiants avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-05 2010
Lokation: Holstebro
Alder: 49
Indlæg: 235
Styrke: 14
GentleGiant er ny på vejen
Jeg sidder også og er i gang med, at udfylde ansøgningsskemaet til ansøgning af eftergivelse af min studiegæld (eller gæld til det offentlige, som det jo hedder).
Jeg er også interesseret i, at høre om dem der har søgt om det her for nyligt (der blev vist ændret regler i 2008). Både dem der har fået det eftergivet og dem der ikke har.
Hvad har I gjort og skrevet i jeres ansøgninger?
Er førtidspensionist, så den "faste" indkomst skulle være på plads.
Det er lidt surt endelig at få flere penge (efter MANGE år på kontanthjælp) og så bliver de "ekstra" penge snuppet igen til betaling af studiegælden, som jeg jo ikke får nogen nytte af når jeg ikke kan arbejde (og blev syg mens jeg studerede, så færdiggjort uddannelse har jeg heller ikke som "resultat" af lånet).
Det kunne være rart hvis man kunne samle en bunke gode råd til sådanne ansøgninger, som så kunne være tilgængelige herinde for de "kommende generationer".
GentleGiant er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2011, 08:13   #4
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Jeg fik eftergivet resten af min studiegæld for knapt et år siden. Havde også hørt, at reglerne var blevet lavet om, så jeg var meget nervøs. I årene forinden havde jeg afdraget lidt hver måned - selv da jeg var på kontanthjælp og havde væsentligt mindre end rådighedsbeløbet. De sidste par år inden jeg blev tilkendt ftp, måtte jeg dog bede om udsættelse på afdragene.

Inddrivelsescentret var meget flinke. Fik at vide min gæld var "saneringsmoden", og at jeg havde bevist "betalingsvilje". Så jeg udfyldte budgetskemaet og vedlage dokumentation, og ca 2 måneder senere fik jeg brev om, at gælden var eftergivet. Jeg var meget overrasket over, hvor hurtigt og problemfrit det gik.

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2011, 09:34   #5
GentleGiant
Hjemmevant på K10
 
GentleGiants avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-05 2010
Lokation: Holstebro
Alder: 49
Indlæg: 235
Styrke: 14
GentleGiant er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Risa Se meddelelser
Jeg fik eftergivet resten af min studiegæld for knapt et år siden. Havde også hørt, at reglerne var blevet lavet om, så jeg var meget nervøs. I årene forinden havde jeg afdraget lidt hver måned - selv da jeg var på kontanthjælp og havde væsentligt mindre end rådighedsbeløbet. De sidste par år inden jeg blev tilkendt ftp, måtte jeg dog bede om udsættelse på afdragene.

Inddrivelsescentret var meget flinke. Fik at vide min gæld var "saneringsmoden", og at jeg havde bevist "betalingsvilje". Så jeg udfyldte budgetskemaet og vedlage dokumentation, og ca 2 måneder senere fik jeg brev om, at gælden var eftergivet. Jeg var meget overrasket over, hvor hurtigt og problemfrit det gik.

Over hvor lang tid havde du afdraget? Og nævnte de noget specifikt omkring det?
Jeg har kun haft mulighed for, at afdrage i år, efter jeg har fået min førtidspension. Det der bekymrer mig er bl.a. at jeg flere steder har læst, at man tilsyneladende skal have afdraget i flere år.
Det bliver så nærmest umuligt når jeg også afdrager (eller rettere, de indeholder) penge for licensrestance + jeg skal begynde, at betale en restskat tilbage fra januar af på over 1200,- om måneden (som de også trækker automatisk), netop grundet et fradrag fra studiegælden.
GentleGiant er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2011, 10:09   #6
Hanna
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-04 2010
Indlæg: 242
Styrke: 15
Hanna er ny på vejen
suk

Jeg har en del offetlig gæld. Jeg troede hele tiden, jeg var på vej ud på arb.markedet. Det blev til det hele med tilbagebetalingspligt. Og altså nu offentlig gæld.

Jeg har lige søgt gældssanering - den blev afvist, da gælden var for ny. De mener, jeg med held kan søge igen i 2013.

Så nu har jeg søgt eftergivelse af gæld, hvilket så kun gælder den del af gælden, der er sendt til inddrivelse. Jeg har betalt det jeg kunne hen ad vejen.

Jeg er næsten lige blevet færdig med min studiegæld. Og har jo ikke fået en skid ud af det...
Hanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2011, 10:28   #7
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Jeg fulgte deres afdragsordning i 2-3 år, så gik den desværre ikke mere. Fortsatte så i ca 6 måneder med et lavere afdrag, men havde tilsidst under 1000kr at leve for, så afdragene blev helt udsat. Studiegælden var lidt over 10 år gammel, da jeg fik den eftergivet. Vidste dengang ikke, at jeg faktisk var syg allerede under uddannelsen, ellers havde jeg ikke taget uddannelsen.

Jeg har ikke haft dårlig erfaring med Inddrivelsescentret overhovedet. Min erfaring er, at hvis man ringer til dem og spørger om råd og vejledning og samtidig viser samarbejdsvilje, er de utrolig flinke og hjælpsomme. Men kender så også dem, der har misligholdt deres gæld bevidst og ikke reagere på henvendelser fra dem. Og de har så også fået deres sag for! Så mit bedste råd er faktisk at tale med dem og bede om, at der bliver fundet en løsning eller langt en eller anden form for plan, så man ved, hvor man står.

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2011, 14:12   #8
Jesper38
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-12 2009
Indlæg: 11
Styrke: 15
Jesper38 er ny på vejen
Tak for jeres svar.
__________________
Førtidspensionist

Sidst redigeret af Jesper38; 26-11-2011 kl. 14:19.
Jesper38 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2011, 15:40   #9
kbh
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-12 2006
Indlæg: 30
Styrke: 18
kbh er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Carmen Se meddelelser
... har som flexbevilliget fået eftergivet en studiegæld for en cirka 4-års tid siden, også via SKAT Inddrivelsescenter.

Sagsbehandlingen tog en del måneder dengang.
Kan du fortælle mere om din sag ang. gældseftergivelse og fleksbevilling? Har altid hørt man først kunne få eftergivet gæld til det offentlige når man bliver førtidspensionist. Var der særlige omstændigheder som gjorde at de alligevel eftergav din gæld?

Hvad er forskellen på eftergivelse og gældssanering.

MVH
kbh er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2011, 18:34   #10
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af cato78 Se meddelelser
Kan du fortælle mere om din sag ang. gældseftergivelse og fleksbevilling?

...blev visiteret til flex 2004, søgte selv FP 2005 (afslag i 2010), men ansøgningen om eftergivelse var efter FP-ansøgning.

Har altid hørt man først kunne få eftergivet gæld til det offentlige når man bliver førtidspensionist.

... på Revalideringscenter i 2003 (arbejdsprøvning) var der en "medarbejdsprøver", som også havde fået eftergivet sin studiegæld...
...eftergivelse afhænger blandt andet af gældens størrelse, mig bekendt.


Var der særlige omstændigheder som gjorde at de alligevel eftergav din gæld?

Egentlig var der ingen begrundelse, så vidt jeg husker... men min villighed til at betale (selv meget lidt pr. md. i en længere periode på kontanthjælp), at jeg aldrig har ignoret min forpligtigelse (fx. breve og lign.) samt at jeg sammenlagt havde haft 3.5 års sygdomsbetinget orlov på en lang, videregående uddannelse (og iøvrigt ingen anden gæld) TROR jeg har spillet ind...

Hvad er forskellen på eftergivelse og gældssanering.

Mig bekendt er forskellen netop offentlig gæld og "almindelig" gæld:

Har man fx. opkøbt tre kroer og det viser sig, at det knapt er muligt at drive ét af dem med acceptabel omsætning, så er vi over i gældssanering.


MVH
Håber det kastede lidt lys over dine spørgsmål :-)
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Studiegæld Abraxus Dit og Dat 2 21-08-2013 22:59
Henstand på studiegæld, søg eftergivelse? jenspinddk Alt det andet 8 01-09-2012 12:08
Regler for eftergivelse af studiegæld Devi Alt det andet 7 06-11-2010 00:46
Fleksjob, studiegæld og ny lov om eftergivelse Pelka Spørgsmål ang fleksjob 1 31-08-2006 18:20
Studiegæld Martin Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 21-12-2005 09:24




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension