K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-01-2011, 22:41   #1
Atheist87
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2011
Indlæg: 3
Styrke: 0
Atheist87 er ny på vejen
Tandlægehjælp

Hej Alle sammen


Efter at have læst en del af de tandlægeligt relaterende indlæg, føler jeg at min situation er diverterende og jeg har derfor tilladt mig at oprette et nyt.

Jeg er en ung gut på 23 år som bor Viborg omegnen, og som aldrig har haft alvorlige problemer med mine tænder udover de huler som man nu får som barn, men på det seneste (de sidste 3-4 måneder) er begyndt at lide af tandproblemer.

De tandproblemer som jeg selv har, kunne finde og har bemærket omfatter:

1) En skæv fortand i undermunden og endnu en tand i undermunden som er ved at blive skæv
2) Beskadiget emalje på bagsiden af fire tænder i undermunden, og begynde skader på fortænder i overmunden.
3) Fremvoksende visdomstænder (som jeg tror, kan være årsagen til mine skæve tænder)
4) Blottede tandhalse to tænder i overmunden.

Min nuværende situation er den, at jeg efter jeg pådrog mig en depression for snart 2 år siden, har boet hos mine forældre og skiftende været under uddannelse (og modtaget SU) og på kontanthjælp, hvilket har betydet at jeg pga. udgifter til husleje, buskort, medicin, tøj, sko, osv. ikke har fat råd til at gå til tandlægen (På nuværende tidspunkt modtager jeg som hjemmeboende 2700 kr. i SU og af dem går fast 565 til buskort og 1000 til kost og logi, hvilket giver et rådighedsbeløb på lidt over 1100 kr. Men da jeg nu i stigende grad bliver generet - i begyndende grad også psykisk - af mine tænders tilstand, skal der ske noget, så jeg kan komme tilbage i en normal løbebane og så der ikke ske en forværring.


Jeg ved ikke om det er indbildning, men jeg nære en lille mistanke til at mine problemer kan skyldtes nogle af de medikamenter jeg har benyttet mig af. For knap 2 år siden, da jeg pådrog mig en depression var jeg på antidepressiv medicin i 1-1½ måned, og oplevede som jeg har læst mange andre også gjort af mundtørhed, foruden en overvældende døsighed, som var årsagen til jeg holdt med at tage det, og fik psykiatrisk hjælp i stedet for - hvilket i øvrigt særdeles effektivt.
Jeg har fra fødslen lidt af kronisk astma, og har derfor hyppigt haft brugt astmamedicininhalatorer, hvilket jeg har læst kan medvirke til at nedbryde tandemaljen. Måske kan en kombination have af de to have forsaget min nuværende situation med den antidepressive medicin som katalysator.


Min umiddelbare plan er at jeg den 1/2 får lavet en tandlægeundersøgelse, og på samme tid får lavet et overslag over hvad det kommer til at koste at fixe det - tror det komme til at blive ekstremt dyrt. I første omgang håber jeg at kunne aftale en tilbagebetalingsordning med tandlægen. Hvis det ikke kan lade sig gøre vil jeg klynge mig til håbet om at kunne søge om en enkeltydelse for at få dækket i hvert fald nogle af udgifterne. En anden mulighed er at jeg skal begynde at optage SU-lån og derved løbende få fixet mine tænder, men da jeg i forvejen har en SU gæld på ca. 30.000 kr. syntes dette ikke at være en særlig god mulighed. En sidste mulighed er at optage et lån i min bank med en af mine forældre som garant, dette må jeg indrømme at betragte som værende den sidste udvej hvis det andet fejler, hovedsagligt fordi det kommer til at tage langt tid at tilbagebetale, hvad jeg frygter, vil løbe op i et 5-cifret beløb - og renter kommer til at koste.

På baggrund af at jeg aldrig tidligere har været til tandlægen for egen regning, vil jeg sætte stor pris på ethvert råd nogen kan give i forhold til det jeg har skrevet.
Det ville særligt være fedt hvis nogen svare på eller give gode råd om følgende:

1) Nogen der kender en god, grundig og billig tandlæge i Viborg og omegn, som vil være villig til at lave en afbetalingsordning?

2) Er det muligt at søge om/og modtage en enkeltydelse mens man er på SU?

3) Vil det være muligt at få foretaget en tandlægeundersøgelse for 1000 kr.

Jeg beklager længden af dette indlæg, men jeg har på fornemmelsen at jo flere detaljer jeg kommer med desto nemmere vil det være at give gode svar og råd.


På forhånd mange tak for hjælpen
Atheist87
Atheist87 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2011, 23:23   #2
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Svar til henholdsvis 1) og 3):

1) Du kan som regel altid få en afdragsordning med en tandlæge.

3) Jeg fik senest i 2010 en regelmæssig undersøgelse inclusive 2 røntgenbilleder for knap 400-kr..

... du behøver ikke nødvendigvis at frygte en megaregning. Det kan kun en nærmere undersøgelse vise :-)

Sidst redigeret af Carmen; 25-01-2011 kl. 23:30.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2011, 23:28   #3
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Uha, det kan sagtens være at din medicin har en indvirken. Nedsat spytproduktion kan være en bivirkning og det kan føre til manglende beskyttelse af tænderne.

Jeg syntes, at du måske lige skal starte med at tage kontakt til din læge og tale om det her.
Din læge må kunne råde dig om hvorvidt der er gratis behandling at hente hvis det er sandsynligt at det er en bivirkning. Jeg ved det ikke.

Uanset hvad så kan du godt søge enkeltydelse.
Det er helt rigtigt hvad du gør med at tage til tandlægen og få lavet et overslag. Du får aldrig en regning dækket, så få ikke lavet noget før du får svar fra kommunen.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2011, 23:48   #4
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Du skal gå til borger servis og bed om en andsøgnings skema til tandlæge hjælp.de kender også §

Find en tandlæge der vil lave et overslag.som regel vil de lade dette gå over regningen.
Og lad tandlægen give et bud på om det er milicinen der er med til at gøre dine tænder dårliger.

I ansøgningen skal du redegøre for din SU og det er jo ikke meget du betaler hjemme,også,men de kan se sikkert se at der ikke er mulighed for at betale regningen i rater/afdreg selv.Og grundet dine depriationer her du måske ikke mulighed for arbejde ved siden af,er det sådanne så skriv det i ansøgningen,ved alt hvad du kan af beviser for hvad du skrive i den.

Selv ville jeg ikke i første omgang be om tand regulering,kun at få lavet dem,og med plumper og plastik-ikke noget med dyre kroner.

Held og lykke med det.

Skulle du mod alforventning få et afslag,så prøv at anke det ,har hørt at ca ½ vil få med hold efter de har anket.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den

Sidst redigeret af c.l.e.o.; 25-01-2011 kl. 23:53.
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2011, 00:12   #5
extra
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 782
Styrke: 14
extra er ny på vejen
tandlæge er ikke så dyrt som man høre osv.jeg fik selv undersøgelse + røngen billeder.og en pardantose behandling. og en tand udtrækning mener det var 900 kr ca
extra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2011, 00:16   #6
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af extra Se meddelelser
tandlæge er ikke så dyrt som man høre osv.jeg fik selv undersøgelse + røngen billeder.og en pardantose behandling. og en tand udtrækning mener det var 900 kr ca
Nemlig, extra, i almindelighed kommer man rigtig langt for 1000 kr.!
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2011, 00:32   #7
extra
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 782
Styrke: 14
extra er ny på vejen
men ned til tandlæge få lavet et overslag af hvad huller osv koster sig du er på su.og derfor ikke har penge ti lat betale alt ligept.ved min tandlæge hjælper gerne med skrive at de ting man skla have lavet er vigtigt osv.mon ikke også din tandlæge også er det.men hvis komunen ikke vil betale og regning er meget stor kan du overvejer tandlægehøjskolen troer jeg det hedder der betaler man for matrialer osv hvis jeg husker rigtigt,men om man kan afbetale kan jeg ikke sige noget om
extra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2011, 01:56   #8
1970girl
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2010
Indlæg: 95
Styrke: 15
1970girl er ny på vejen
Tandlæge besøg kan være meget dyrt !

Hej Atheist87!

Tandlæge besøg kan være meget dyrt!

Almindelig undersøgelse 142,55 kr

Røntgenbillede 130,17 kr

Lokalbedøvelse 243 kr

Kindtand, stor fyldning 1.713 kr

Let paradentose 2.076,48

Middel paradentose 3.637,08 kr

1 st Implantater 17.912

Se mere på dette link om tandlægepriser:

http://www.tbt.dk/priser/


Med venlige hilsen fra

Fattig Førtids 27/40 Brøk pensionisten ( 67 % af en fuld førtidspension)

1970girl

Link til Brøkpensionister i Danmark:

http://broekpension.freeforums.eu/




Vi snakker meget om starthjælp og kontanthjælpsloft og dette er også meget vigtige områder og ikke et land som Danmark værdigt.

Dog vil jeg tilføje at fænomenet "brøkpension" er for de allerfleste et ukendt fænomen, en gruppe af mennesker som det er lykkedes regeringen at holde gemt og dermed også glemt. Og dem som laver den danske lov kan brød føde en hel familie!

Sidst redigeret af 1970girl; 26-01-2011 kl. 02:06.
1970girl er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2011, 03:32   #9
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Har du overvejet at tage kontakt med TANDLÆGEHØJSKOLEN?
Man kan, hvis man bliver godkendt til det modtage gratis eller meget billig behandling af sidsteårs studerende under supervision.
Det er ikke noget kommune eller andre skal blandes ind i. Du skal selv ringe til skolen.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2011, 07:49   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af c.l.e.o. Se meddelelser
Skulle du mod alforventning få et afslag,så prøv at anke det ,har hørt at ca ½ vil få med hold efter de har anket.
Ja, du skal saftsuseme huske, at anke et evt. afslag.

Jeg er sikker på, at der er over 50% chance for at få medhold i en anke.

Jeg har selv søgt om tandlægehjælp flere gange, men jeg kan ikke mindes, at jeg har fået medhold i første omgang.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Tandlægehjælp Diablo Alt det andet 3 26-05-2013 08:10
Tandlægehjælp. Gerbilwoman Alt det andet 17 20-06-2012 18:12
Tandlægehjælp..... phhmw Den nyttige viden vi alle har 0 06-12-2011 16:23
Tandlægehjælp? Pinny Alt det andet 1 19-11-2011 19:39
Tandlægehjælp - §82 zuza Nyt om loven 0 10-09-2008 02:04




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension