K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-02-2010, 09:28   #1
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
oversættelse af røngten..

Dette står også i min tråd om hjemsendt til odsherred.. beklager. men den overskrift fanger ikke nogens interesse. så her prøver jeg igen

ja, så kom der svar på aktindsigt fra røngtenafd.
min læge gav mig ikke så uddybende et svar, så jeg tænkte jeg måtte se selv hvad de skrev. jeg fik så kun de nye, men tror at jeg har de gamle. i og med at der er skrevet ganske få linier..

jeg har fået 2 udtalelser. den ene lyder som følger:

RU af columna thoracolumbalis viser en let S-formet skoliose. Corpora har normal størrelse og form. Torakalt ses let accentueret, lavtsiddende kyfose. Små randudtrækninger lumbalt. RD: Let holdningsanomali.

den anden lyder som følger:
RU af columna cervicalis inkl. sideprojektion m. fleksion og ekstension viser lette degenerative forandringer med facetledsartrose på nederste niveauer og også let sænkning af skiven C 5/6 og C 6/7. Ingen patologisk bevægelighed påvist.
RD: Lette degenerative forandringer. Ingen tegn til aktuel eller tidligere skade.

slut.

min skade de henviser til må være min arbejdsskade, hvor jeg kører af vejen og ud på en stivfrossen bumlemark. og som giver mig et hurtigt symptom af whiplash/piskesmæld. og den nyere hvor jeg havde en katastrofeopbremsning. i lav fart godt nok, men som alligevel har givet nye og stærkere smerter.

mht til det de omtaler som slidgigt har jeg fundet følg. på nettet omkring whiplash og slidgigt. som jeg meget gerne vil have med i betragningen af arbejdsskade, idet det jo er en følgeskade med slidgigten.. Har i nogen erfaring/mening om det.
indsat fra net: WHIPLASH (piskesmæld).
Whiplash er en traumatisk skade på nakken, hvor hovedet bøjes ekstrem forover og bagover. Klassisk whiplash-læsion udløses ved at sidde i en bil, som påkøres bagfra. Læsionerne kan være voldsomme med brud på nakkehvirvler og overrivning af ledbånd. Det har imidlertid vist sig, at selv små whiplashtraumer kan være årsag til kroniske nakkesmerter, selv om de fleste kommer sig helt inden for nogle uger eller måneder. Der udvikles tit slidgigt i den nederste del af nakken inden for et par år. En Whiplashlæsion udvikler i ca. 5% af tilfældene til et syndrom med nakkesmerter og en masse andre medfølgende symptomer, f.eks. koncentrationsbesvær, træthed, svimmelhed og synsforstyrrelse. Disse medfølgende symptomer har man ingen forklaring på, da der ikke kan påvises sammenhænge mellem symptomer og fund i hjerne og nakke på MR-scanninger.
indsat slut.

hvis der er nogle pinlige ting i det første jeg indsatte ved oversættelse.. må I gerne skrive det på en pb.. hihi..
tak for hjælpen
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2010, 10:27   #2
jsn
Mit andet hjem K10
 
jsns avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2009
Lokation: Aalborg
Indlæg: 600
Styrke: 16
jsn er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Huldra Se meddelelser
RU af columna thoracolumbalis viser en let S-formet skoliose. Corpora har normal størrelse og form. Torakalt ses let accentueret, lavtsiddende kyfose. Små randudtrækninger lumbalt. RD: Let holdningsanomali.
Citat:
  • kyfosering (rundryggethed). Lokalisationen kan være;
    - højtsiddende (brystryggen - ofte symptomfri).
    - lavtsiddende (lænde-/brystryg - risiko for mere langvarige gener).
    Årsagen er ukendt. Ca. 4% får Scheuermann's sygdom, og symptomerne kan være træthed og ømhed i ryggen. Symptomerne er typisk værst omkring 12-14-års alderen.
    Den endelige diagnose stilles med røntgen.
    En Scheuermann behøver ikke give nogen større gener. Ofte bør personer med Scheuermann dog være opmærksomme på forebyggelse af ryggener.
    En kyfose (rundryggethed) skyldes ikke nødvendigvis en Scheuermann.
  • Scoliose: Betyder en sidekrumning af rygsøjlen.
    Mange mennesker har en lille sidekrumning et eller flere steder i rygsøjlen - og dermed små scolioser. Betegnelsen scoliose anvender man dog først, når sidekrumningen det pågældende sted er over 10 grader (vinklen mellem hvirvellegemerne ved scoliosens øverste og nederste del).
    Årsagerne til scolioser kan være;
    - idiopatiske (uden kendt årsag - gælder de fleste tilfælde).
    - forskellig (uens) benlængde.
    - diskusprolaps.
    - medfødte skævheder i hvirvellegemerne.
    - nogle neurologiske/muskulære lidelser.
    Bl.a. kan smerte medføre en skæv holdning, som dermed giver en scoliose. Desuden kan kropsholdningen være disponerende for scolioser.
    Scolioser giver ikke nødvendigvis gener, men kan være udtryk herfor.
    I nogle tilfælde kan scolioser i sig selv kræve behandling. Dette kan være tilfældet hos unge i pubertetsalderen, som har en kraftig fremadskridende scoliose (sker oftest samtidigt med en accellererende lægdevækst).
http://www.rygnet.dk/guide/genordbog/gen_p-t.htm

Citat:
den anden lyder som følger:
RU af columna cervicalis inkl. sideprojektion m. fleksion og ekstension viser lette degenerative forandringer med facetledsartrose på nederste niveauer og også let sænkning af skiven C 5/6 og C 6/7. Ingen patologisk bevægelighed påvist.
RD: Lette degenerative forandringer. Ingen tegn til aktuel eller tidligere skade.
Den anden har jeg endnu ikke fundet et konkret svar, men det jeg har fundet tyder på det er slid.
http://dagenssundhed.dk/ekspertpanel...el/526#results

Citat:
Ingen patologisk bevægelighed påvist.
RD: Lette degenerative forandringer. Ingen tegn til aktuel eller tidligere skade.
Som jeg læser det sidste her, skriver han/hun at der ikke er bevist nedsat bevægelighed og det ikke har relationer til den aktuel eller tidligere skade.

Men jeg vil ikke hænges op på det.!

Mvh.
Jsn
__________________
Sigenstrøm.dk
Førtidspension pr. den 01-06-2011
jsn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2010, 16:01   #3
velcro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2008
Indlæg: 331
Styrke: 16
velcro er ny på vejen
Citat:
RU af columna cervicalis inkl. sideprojektion m. fleksion og ekstension viser lette degenerative forandringer med facetledsartrose på nederste niveauer og også let sænkning af skiven C 5/6 og C 6/7. Ingen patologisk bevægelighed påvist.
.
En oversættelse vil være noget i retningen af:

Røntgen undersøgelse af halshvirvelsøjlen med sideoptagelser af nakken bøjet hhv for og bagover viser at der er lette slidforandringer i leddene mellem hvirvlernes hvirvelbuer og der er også set smallere diskusskiver mellem den 5. og 6. halshvirvel samt mellem den 6. og 7. halshvirvel.



Jeg tror ikke der henvises til nogen specifik skade når røntgenlægen skriver:


Citat:
RD: Lette degenerative forandringer. Ingen tegn til aktuel eller tidligere skade.
Jeg tror bare det er en konstatering af at der på billedet ikke kan påvises en frisk skade og ej heller en gammel helet skade.

Velcro

Sidst redigeret af velcro; 18-02-2010 kl. 16:17.
velcro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2010, 16:03   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Huldra Se meddelelser
jeg har fået 2 udtalelser. den ene lyder som følger:

RU af columna thoracolumbalis viser en let S-formet skoliose. Corpora har normal størrelse og form. Torakalt ses let accentueret, lavtsiddende kyfose. Små randudtrækninger lumbalt. RD: Let holdningsanomali.
Hej nu er jeg jo ikke læge hehe, men kendte i forvejen ordet anomali, da det har noget at gøre med uligehed. Googlede mig frem til denne fine side om holdningsanomali:
http://www.frederiksbergprivatklinik.dk/Posturologi.htm

Det ser ud til, det handler om skævhed. I linket kommer den også ind på whiplash.
Jeg læste i din anden tråd, at du havde været til en reumatolog. Tænkte på, om du har prøvet en ortopædkirurg? Måske kunne han få målt og undersøge, hvad der kan afhjælpe din skævhed?
Jeg har også skoliose, men kun let. Det er rygsøjlen som ligesom er lidt S formet.
Artrose betyder slidgigt.

Det var bare mine tanker. Ellers må du lige få lægen til at forklare dig bedre.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2010, 00:46   #5
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
tak for jeres svar. det er dejligt med god hjælp..
af min fortravlede læge fik jeg nemlig kun kort svar pr. emailkonsultation..

" der ses let slidgigt i nakken".. det var jo ikke meget..
men kan jeg så selv konkludere at jeg både har scoliose og Scheuermann??
jeg tror jeg tager papirene med til reumatolog i april..

tak for jeres hjælp og gode link. dem har jeg tilføjet til foretrukne, så jeg kan læse dem godt igennem..
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2010, 21:47   #6
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
hej igen..

ja jeg har vist ikke været ved egen læge endnu, men har været ved reumatolog.
som siger fribromyalgi fremkommet af piskesmæld.
dvitamin mangel.
og forhøjet blodsækning,

så jeg må vist til lægen sådan rigtigt.

jeg tager stadig gerne imod oversættelses bud.

er der nogen af jer som ved, om scoliose er noget man er født med, eller kan være noget man får efter f.eks piskesmæld.?
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2010, 22:15   #7
hansemand
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 126
Styrke: 14
hansemand er ny på vejen
Scoliose

Klassisk-medicin-forklaring:
en Scoliose er et medfødt s-formet "sving" i rygsøjlen, som kan blive mere udtalt med årene, hvis man ikke træner og styrker sine muskler, som kan holde skævheden i ave.

krop/psyke-terapi (shock/traume-terapeuter bl.a.):
Scoliose er et udtryk for følelsesmæssige ubalancer - jeg kan give dig mere forklaring senere.

Under alle omstændigheder er TRÆNING af ryg og mavemuskler, som er med til at holde "kassen" omkring rygsøjlen stærk, og rygsøjlen opretstående, vigtig.

Blid Hatha-yoga/udstrækning er fantastisk, til at begynde at mærke sig selv og sine kropsbegrænsninger OG -muligheder, og du kan ikke komme til at skade dig selv, hvis du går til en ordentlig uddannet lærer.

Gerne en der selv er (har været) skadet - som med andet godtfolk er det rart med nogen der har prøvet begrænsninger på egen krop.
hansemand er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-06-2010, 11:08   #8
Jørgine
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2009
Indlæg: 491
Styrke: 16
Jørgine er ny på vejen
Hej Huldra.

Jeg vil også på det kraftigste råde dig til at træne. Din kropsholdning er påvirket af dine forandringer i ryggen. Derfor skal du, på grund af tyngdekraften, bruge mange flere kræfter på at holde dig i oprejst stilling, end en person med rygsøjlen på rette plads. Det slider for meget og forkert på hele kroppen, også de indre organer.

En dygtig behandler/bevægelseslærer vil kunne vejlede dig i at øge udholdenheden i dit eget levende muskelkorset. Det samme, som hansemand kalder "kassen". Måske kan du også rette lidt op på "stakittet", eller i det mindste standse udviklingen. Af en eller anden grund trækker tyngdekraften lige meget i os, uanset alder.

Jeg er selv påvirket af dårlig holdning efter et piskesmæld for 20 år siden, og har oplevet på egen krop, hvordan jeg skulle bruge flere og flere kræfter på ganske almindelige hverdagsting.

Efter at jeg, gennem træning, har fået mere udholdenhed i det inderste stabiliserende muskellag, er alting blevet meget lettere.

Håber, du har mod på at gå i gang. Det er ikke noget, du bliver helbredt af, men din livskvalitet forbedres i takt med, at du bliver bevidst om, hvordan kroppen hænger sammen, og at du har indflydelse på, hvor meget du vil slides i fremtiden.

Jørgine på en næsten solskinsdag.
Jørgine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-06-2010, 12:58   #9
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
tak for jeres gode råd om træning.

yoga og rytmisk gymnastik har nu aldrig været min kop te..hihi..

lige pt har jeg bare simpelthen ikke overskud eller tid til at forsøge at træne. Men drømmer om den dag hvor jeg kan få ro på til at kunne det.

Der er alt for mange uafklarede ting i mit liv pt.. samt jeg har både store og små børn, stort hus og have, samt min mand er førtidspensionist med ødelagt ryg...

så lige nu er det rigeligt for mig, at holde mig selv oppe, få kørt og hentet unger til og fra skole. handlet og lave mad. vaske tøj osv.. det kniber noget mere med oprydningen og rengøringen.. suk..

men jeg skal huske jeres gode råd... eller ialfald slå dem op igen senere.
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
hjælp til oversættelse. rinse Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 16 23-10-2012 08:51
Hjælp til oversættelse PiaTT Alt det andet 7 27-02-2012 01:26
Oversættelse af diagnoser... Susanne2412 Alt det andet 8 28-01-2011 14:23
Oversættelse! Mordanmark Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 23-04-2009 10:26
Oversættelse af speciallægeerklæringer lena Politik og Samfund 0 14-08-2008 10:12




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension