K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Lukket emne
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-10-2012, 21:18   #21
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Drezz Se meddelelser
Jeg har det med min ryg der hedder, spondylolistese af L5 på 13 mm. Der er svære discusdegeneration mellem L5 og S1.

Jeg er en pige på 49.
Spondylolistese + fremadglidning.

I 2007 var min L4 gledet 1,3 cm frem i forhold til L5, på stående optagelse.
Ved fremadbøjning gled den 1,6 cm.

Jeg er en pige på 48 år.

Jeg er efterhånden nået frem til, at de fleste af mine lændesmerter hænger sammen med nogle spændinger i området.

I flere år brugte jeg zoneterapi mod smerterne, og mente, at det holdt spændingerne væk.

Men siden foråret har jeg taget nogle homøopatiske tabletter, der hedder spacupreel, de virker muskelafslappende.
Jeg begyndte at tage tabletterne p.g.a. noget bøvl med den ene skulder, men de har nogle rigtig gode sidegevinster.

F.eks. var jeg tidligere meget anspændt i hele overkroppen når jeg vågnede om morgenen, og følte mig overhovedet ikke udhvilet.
I sommers holdt jeg en kort pause med spascupreel, det skulle jeg aldrig have gjort.
Efter få dage var problemet tilbage for fuld styrke, én morgen vågnede jeg og var lige så spændt i ryggen som en flitsbue, jeg lå på ryggen og min ryg buede op fra madrassen.
Dette er jo simpelthen det værste jeg kan udsætte min ryg for, altså at bøje bagover.

I forb. med min flytning her i sommer skete det et par gange, at jeg havde overanstrengt ryggen, så satte jeg en magnet på, som jeg sov med om natten, næste morgen var jeg fit for fight igen.
Min erfaring er, at det uden magneten ville have taget min. 3 dage at komme bare nogenlunde ovenpå igen.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind  
Gammel 11-10-2012, 21:50   #22
MarianneNM
Klart Afhængig af K10
 
MarianneNMs avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2011
Lokation: Vrå, Nordjylland.
Alder: 60
Indlæg: 432
Styrke: 14
MarianneNM er ny på vejen
Min mand havde en fremadglidning af L5 på 2 cm.
Første operation gik godt, men en fysioterapeut smadrede desværre dette.

Næste operation includerede et hul på rygmarven, som blev forsøgt lukket operativt.
Ryggen stadig ikke god, og ny operation som medførte massive skader på både ryg og rygmarv.
Den sidste operation skulle aldrig nogensinde have været udført - men vi troede at lægen havde mere tjek på tingene end han åbenbart havde.
Havde vi undgået sidste operation havde manden måske været i fleksjob nu.
Han er førtidspensionist - efter en indædt kamp mod kommunen (ikke med)

En operation kan man måske godt forsøge - men flere er ren mishandling af ryggen. Det er vores dyrekøbte erfaring om stivgørende rygoperationer.

Marianne
__________________
Er gift med en syg førtidspensionist - og kæmper fortsat med systemet for retfærdighed i hans sag.
MarianneNM er ikke logget ind  
Gammel 12-10-2012, 12:17   #23
Drezz
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 21-10 2011
Indlæg: 19
Styrke: 13
Drezz er ny på vejen
Hey igen.
Endnu engang tak for alle indlæg her. Det er jo stof til eftertanke, med den OP. Jeg kan desværre heller ikke tåle de piller du beskriver, det eneste jeg kan tåle er panodil. Øv øv.
Men det med magneter er da noget jeg vil overveje.
Drezz er ikke logget ind  
Gammel 12-10-2012, 13:25   #24
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Drezz Se meddelelser
Hey igen.
Endnu engang tak for alle indlæg her. Det er jo stof til eftertanke, med den OP. Jeg kan desværre heller ikke tåle de piller du beskriver, det eneste jeg kan tåle er panodil. Øv øv.
Men det med magneter er da noget jeg vil overveje.

Hej Drezz... -føler med dig


Jeg mener ikke du skal gå og vente på din SB'er inkompetente sagsarbejde

Bed om et møde med ham, og forklar ham hvor vigtigt det er for dig at han bruger de forlængelser der er i gældende lovgivning

Husk; -alt på skrift og optag alle møder... -med de udtagelser der hidtil er kommet fra ham, skal du helgardere dig når du kan

Ps. Forsøger lige at finde nogle brugbare link til underbygning af en forlængelse...

Pps. Langt de fleste rygoperationer går efter bogen... -iøvrigt er det langt de fleste der - i dag - får optrænet deres ryg, fremfor operation


.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind  
Gammel 12-10-2012, 22:59   #25
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Multe Se meddelelser
Pps. Langt de fleste rygoperationer går efter bogen... -iøvrigt er det langt de fleste der - i dag - får optrænet deres ryg, fremfor operation


.
Der findes mange forskellige former for rygoperationer, og lige præcis denne er det ikke alle der slipper heldigt fra.

Selvfølgelig er der også mange der oplever et godt resultat, men de, som ikke får et godt resultat ender ofte med, at være så dårlig stillet, at det er nok til, at råbe vagt i gevær.

På et tidspunkt fik jeg indryk af (ud fra hvad lægerne sagde til mig), at de patienter, med fremadglidning af en lændehvirvel, som har haft et kort forløb ofte kan have glæde af en op, hvorimod de som har haft et langt forløb (altså hvor sygdommen har udviklet sig over mange år) ofte vil opleve problemer med en op.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Drezz Se meddelelser
Men det med magneter er da noget jeg vil overveje.
Fornylig læste jeg en interessant artikel i bladet "naturli", jeg har fundet den her: http://coclo-klinik.dk/magneter-og-deres-virkning
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind  
Gammel 14-10-2012, 11:31   #26
Annemette
Hjemmevant på K10
 
Annemettes avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2009
Lokation: Vestjylland
Alder: 33
Indlæg: 259
Styrke: 15
Annemette er ny på vejen
Hej Drezz.

Jeg kender mange der har fået lavet en stivgørerende operation pga Skoliose som er en ryg sygdom , og de fleste af dem har enten en uddannelse eller et arbejde og hvis de bare sørger for at lave rygøvelser og holde musklerne stærke så mærker de ikke noget til deres ryg.
Der er så også et par stykker som har kroniske smerter og kæmper enten med at få flexjob eller førtidspension.

Jeg er en ung pige på 21 år som altid har været syg for har medfødt Skoliose og blev opereret første gang som 9 årig for både skoliosen plus en manglende trekvart ryghvirvel, som lægerne har erstattet med en kunstig knogle.
Blev opereret igen i år 2003, hvor det forgik i to omgange: Fornyet stivgøring med skrueinstrumentering fra 12. Brysthvirvel til 3. Lændehvirvel og igen i år 2004 pga. symptomer på nervetryk i ryggen, hvor arvævet, der trykkede mod rygmarven blev fjernet, og sidste gang i år 2007, hvor jeg fik foretaget fjernelse af materialet.

Har stærke kroniske smerter 24 timer i døgnet og får stærkt smertestillende medicin 5 gange om dagen for at jeg nogenlunde kan have en tågelig hverdag men med masser af hvile , går til fysio-og kropterapeut hver 14 dag hvor jeg får dybdegående massage fra krop til tå som gør jeg bedre kan holde smerterne ud , har hele mit liv modtaget fysioterapi har også gået til zoneterapi, akupunktur og handicapridning.

Har hele mit liv haft det svært og især min barndom/ungdom har taget hårdt på mig , min sygdom og smerterne har den betydning at jeg har haft rigtig meget fravær i skolen og samt lagt har jeg kun gået i skole i 4 år , og da jeg så blev 18 år røg jeg på kontanthjælp også begyndte mareridtet med voksen systemet i den forbindelse var jeg igennem rigtig meget bla arbjdesprøvning/afklarningsforløb på Reva hvor de vunderet min arbejdsevne til at være nedsat med 60% og jeg dermed ikke ville kunne holde til et flexjob så de sagde at det eneste rigtige vil være at jeg fik en førtidspension .
Så efter 4 års svær og hård kamp fik jeg tilkendt førtidspension pr 1 april i år.

Har fået medicin hele livet og det gør at jeg er meget følsom overfor alt slags og tåler næsten ingen medicin har også været tilknyttet smerteteam når jeg er blevet opereret/indlagt i Århus , samt har været tilknyttet Give smerteklinik og har været tilknyttet neurolog på Esbjerg sygehus.
Men desværre har de alle sammen opgivet mig , for de kan ikke hjælpe mig af med mine stærke smerter og min migræne.

Det smertestillende medicin jeg får til daglig er:
1)Dolol 50 mg 1 tablet 3 gange daglig
2) Targin 5 mg 1 tablet 2 gange daglig (som er depot piller)
3)Panodil 500 mg 2 tabletter 3-4 gange daglig
4)Alopam 15 mg 1 tablet til nat + 1 tablet efter behov muskelafslappende
5) Lamictal 50 mg 1 tablet morgen og 2 tabletter aften mod migræne



Er du tilknyttet til ortopædkirurgerne med din ryg? , hvis ja hvilken sygehus er du så tilknyttet til

Kan læse mig frem til du også ikke rigtig tåler medicin , men har du prøvet Gabapentin eller Lyrica?
De bruges for det meste til epilepsi , men de bruges også til kroniske smerter.

Hvad med Gemadol Retard? (som er depot piller)
Samt hvad med smerterplaster Norspan?

Håber virkelig det bedste for dig Drezz.


Hov indlægget blev noget længere ind jeg havde regnet med.
__________________
Mvh Annemette ung kronisk syg og blev førtidspensionist pr. 1/4 2012
Annemette er ikke logget ind  
Gammel 16-10-2012, 23:11   #27
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg var lige et smut inde på netdoktor og genså denne tråd, om stivgørende operation ved spondylolistese:
http://www.netdoktor.dk/interactive/...p?f=98&t=19536
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind  
Gammel 18-10-2012, 20:11   #28
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Drezz

Jeg forstår udmærket du er forvirret.

En stillingtagen til om en operation er påkrævet i forhold til om dine behandlingsmulighederne dermed er udtømte og kommune kan bedømme din arbejdsevne afhænger af en individuel lægefaglig vurdering af undersøgende el. behandlende læge. Hvis denne siger, at du kan få forbedret din funktionsevne ved en sådan operation, evt. efterfølgende kan varetage en skånejob, omskoling el. tilbage til ordinært arbejde, så vil kommune pege på dette efter en sådan lægefaglig udtalelse har været rundt om lægekonsulenten.

Hvis din behandlende el. undersøgende spec.læge skriver, at en sådan operation ikke vil kunne give dig en bedre funktionsevne el. at dette er meget lidt sandsynligt, ja, så må de ikke kræve en sådan operation.

Hvis operationen har større risiko for enten udfaldet bliver godt, el. stor risiko for dit helbred, ja, så må de heller ikke kræve en operation.

Det er derfor en individuel vurdering, som skal være lægefagligt funderet, og ikke være en socialfaglig vurdering fra en SB. Nøjagtig ligesom tidl. beskæftigelsesminister Støjberg gjorde klart omkr. "lykkepiller", så er det en lægefaglig vurdering. Evt. kan LK komme ind på behandlingsmuligheden, men det er behandlende/undersøgende spec.læge, som har kendskab til dig og dit helbred specifikt, der kan udtale og vurdere det konkret.

Forud for din aftale m. kirurg ville jeg selv kontakte følgende sted for afklaring om, der ligger undersøgelser omkr. stivgørende operation med din problematik, og hvad udfaldet i så fald har været:

http://www.kb.dk/da/kub/fag/natsund/...und/index.html

Jeg kan dog ikke med sikkerhed sige, hvordan det fungere i dag, men jeg har selv tidl. fået yderst nyttige oplysninger/henvisning til undersøgelser af netop at ringe til Nørre Alle. Og derpå eftersendelse af centrale artikler via mail.

På denne måde vil du være forberedt til at kunne stille relevante spørgsmål i forhold til en evt. operation el. ej, når du har tid hos kirurg.

Så kan jeg også sagtens forstå, at du bliver forvirret af såvel Rickys 2 forsk. udmeldinger, som modsiger hinanden og derpå Multe, som godt nok har ret i ene tilfælde men ikke i andet ang. varighed af forlængelse:

Jeg skal forsøge at forklare, da de åbenbart ikke selv retter op på deres indlæg:

Ricky kommer ikke med belæg/hjemmel via principafgørelser for hverken indlæg # 3 el. # 15 på trods af der nu er gået 7 dage.

Jeg har ovenfor beskrevet, hvad jeg som lægmand kan læse af diverse principafgørelser, lovgivning el. andet. Hvis du vil have principafgørelser kan du selv søge disse under følgende link:

http://www.ast.dk/afgoerelser/principafgoerelser/

Ang. Rickys og Multe diskussion omkr. forlængelsesparagrafer og deres varighed, så er flg. korrekt:

Citat:
Citat:
§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

5) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

7) der er påbegyndt en sag om førtidspension.
Mine fremhævninger, således at du kan finde rundt i Rickys og Multes tidl. fejl.

Link: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=142423

Du skriver følgende om din helbredsmæssige situation:

Citat:
Citat:
i alle mine journaler, og lægepapir, står der at der er kroniske smerter jeg har, og at der ikke er så meget mere at gøre. Den kirurg jeg skal til i nov. har skrevet i den journal fra sidst, at han tvivler meget på om en opration ville hjælpe på min ryg, da jeg har noget mere med min ryghvirvel. Så har jeg begyndene slidgigt i nakken, og begge mine arme og hænder, har jeg også en varige lidelse, så jeg har desværre ikke kun en ting jeg fejler. I løbet af det her år, er mine lidelser blevet en hel del værre,
Umiddelbart vil jeg mene, du skal forlænges efter § 27, tk. 1, 2, idet denne paragraf netop åbner op for en afklaring af din arbejdsevne på et tidspkt., hvor din helbredsmæssige situation er noget uafklaret. Se følgende principafgørelse 153-12:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=18699 og nærlæs den.

Hvis du skal have en operation efter nøje afvejning og råd fra kirurg, som indbefatter individuel rådgivning og vurdering at netop dit helbred og benefit af operation efterfølgende, kan du måske ikke forlænges efter § 27, stk. 1, 3 selvom den netop handler om lægebehandling (herunder operation), fordi den kræver at du efter 2 x 52 kan vende tilbage til ordinært arbejde på fuld tid, hvilket du pga. dine andre helbredsmæssige problemer ikke kan?

Så skriver du også følgende:

Citat:
Citat:
Min sagsbehandler sagde, at han er nød til at vente på den journal fra den kirurg jeg skal til d. 23 nov. Og hvis den så først kommer efter d. 30 nov, så kunne han ikke gøre noget ved det. Og der fik jeg så en forklaring på hvad der kunne ske, noget med tilbage virkende kraft. Men han forklarede mig det flere gange, uden jeg forstod hvad det var han sagde.
Din varighedsdato er d. 30.11.12, og hvis SB skal overholde lovgivning skal denne sende dig en partshøring, helst skriftlig, 14 dage før dine SDP stopper, dvs. varighedsdato. Hvilket vil sige senest d. 16.11.12. SB kunne vælge noget andet, men har på forhånd sagt, det er dette SB vil. Dvs. SB vil ikke teknisk forlænge dig. På den måde falder varsel for stop af SDP/ også kaldet partshøring altså før din aftale m. kirurg d. 23.11.12. Ligesom denne jo også skal afsende statusattest til SB, hvilket jo også kan tage 1 uge el. mere??

Så kan din SB vælge, men behøver det ikke, at udskyde en afgørelse af forlængelse indtil denne udtalelse fra din kirurg er kommet SB i hænde. Hvis SB vælger denne model, vil du i dette tidsrum ikke få SDP, men SB skal oplyse dig om evt. rettighed for kontanthjælp. Kan du ikke få kontanthjælp er sagen anderledes.

Når SB har så oplysninger fra din kirurg skal SB genoptage vurderingen af dine SDP og derpå komme med en afgørelse om hvorvidt du kan forlænges, her vil du få en partshøring, som jeg tidl. har skrevet om, hvis du ikke bliver forlænget.

Der ligger faktisk en principafgørelse om at kommuner skal afvente en lægeerklæring/oplysning i en sag, når denne kommer inden for 1 mdr. efter varighedsbegrænsning, se flg. link:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=18702

Håber at ovenstående har kunne hjælpe.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake

Sidst redigeret af gunvor; 18-10-2012 kl. 21:22.
gunvor er ikke logget ind  
Gammel 18-10-2012, 21:03   #29
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Hej gunvor

Mener du; at stykke 3 i § 27 giver ret til en forlængelse af sygedagpengene på 2 x 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden ?

Og, er det disse 2 x 52 uger, du mener jeg tager fejl?


.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind  
Gammel 18-10-2012, 21:15   #30
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Multe

Ja, fordi du skrev flg.:

Citat:
Hvor finder du, at sygedagpengene kan forlænges med 2x52 uger?

Det fremgår jo tydeligt i loven, at kommunen opererer med en forlængelse på 26 uger, og det kan de - mindst - 2 gange
Som det fremgår af såvel dit citat som mit af lovgivningen, er der flg. §'er der er tidsbestemt:

§ 27, stk.1, 2: med op til 39 uger
§ 27, stk.1, 3: indenfor 2 x 52 uger
§ 27, stk. 1, 4: med op til 26 uger

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind  
Lukket emne


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
HJÆLP!PFA Erhversevnetab, sygedagpenge og nu kontanthjælp labyranten HJÆLP!! Anja-10 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 41 26-06-2013 09:05
Hjælp hjælp hjælp. kommunen stopper min sdp pga. manglende motivation NannaA Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 20 14-09-2012 08:46
Hjælp til testamente, akut-hjælp Ricky M. Politik og Samfund 1 07-01-2012 17:17
Hjælp.Hjælp.Hjælp...Overgang fra ledighedsydelse til løn i fleksjob ????? skytten64 Spørgsmål ang fleksjob 10 21-05-2010 06:26
Hjælp hjælp Fra flex-job til pension. Berit p At søge førtidspension 3 30-12-2007 00:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension