K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-11-2007, 18:28   #11
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
ljg også hvis du er sygemeldt på dagpenge, de eneste der ikke får det er dem der kommer fra kontanthjælp eller ingen forsørgelse
  Besvar med citat
Gammel 07-11-2007, 18:33   #12
ljg
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Indlæg: 27
Styrke: 17
ljg er ny på vejen
ok så er jeg med, og lidt roliger, da jeg frygtede at stå uden indkomst, ha en god aften lone
ljg er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2007, 18:35   #13
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hejdien skrev:

Citat:
så kan man ikke selv søge fleksjob
Jeg mener, at man søger om kontanthjælp, revalidering, fleksjob, pension osv.

Jeg har ALDRIG læst, at borgeren IKKE kan søge fleksjob.

Jeg mener, at man også kan søge pension §18, hvor kommunen så har god tid til at indhente dokumentation, modsat 17, hvor kommunen ikke indhenter mere.

Jeg kan selvfølgelig ikke lige huske, hvor jeg har læst om det med §18, men det var i en princip-afgørelse på ankestyrelsens hjemmeside i forbindelse med, at kommunen IKKE kunne dokumentere, at vedkommende havde søgt 17 og derfor havde pligt til at inddrage flere oplysninger mv.

Derfor ville jeg da - indtil andet er bevist - tage for givet, at man naturligvis kan søge om hvad som helst, så må kommunen jo dokumentere, at man ikke kan. ha-ha...

Så har man jo et stykke papir med en dato for ansøgningen og en forventning om et svar inden for et rimeligt tidspunkt.

Det er ofte andre end sagsbehandleren, der kan bevilge fleksjob eller pension, men så sagsbehandles der jo i en eller anden retning og ikke bare "ud i det blå ingenting".

Jeg mener også at have læst, at kommunen har 3 måneder til at afklare, om borgeren er berettiget til fleksjob eller ej. (Og det vil jeg nu se, om jeg kan finde igen. For det burde naturligvis være muligt, hvis man kan afklare ret til pension, hvorfor så ikke fleksjob?)

Jeg vil nu sætte gang i "søgemaskinen".

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2007, 18:47   #14
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg ved at da jeg i sin tid blev visiteret til fleks var det i en helt bestemt rækkefølge..

jeg røb på smerteklinik , bagefter reva center , de startede med 1. undersøge om jeg kunne klare mig på arbejdsmarkedet med en § 58

dette mente de ikke at jeg kunne , så tog de

2 undersøge mulighederne for at jeg kunne klare en revalidering , blev sendt til alverdens undersøgelser og psykologer (hukommelse og koncentration ) det mente de så heller ikke jeg kunne

3 fleksjob , og det mente de så jeg kunne , jeg blev indstillet og i min bevilling står der så alt hvad de har lagt til grund for at jeg IKKE kan klare de to andre ting ... og på den måde begrundes min fleks ...

det tog lige ved 3 år inkl tiden på sygedagpenge ....

jeg har altid fået at vide at fleks det er noget man indstilles til i forbindelse med udredning ..

og mener som du mener du har læst noget andet at jeg har læst at man IKKE kan søge fleks selv men at man selvfølgelig kan ytre ønske over for sin sagsbehandler om at man ønsker dette...

og det vil jeg så lede efter (senere ) he he

så kan du lede efter det andet og hvis vi kommer op og slås så må vi håbe at socialnørden snart kommer en tur på
  Besvar med citat
Gammel 07-11-2007, 19:00   #15
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Der kan jo ikke ske noget ved at skrive en ansøgning om fleks, vel?

Vil IKKE slås med dig. Jeg ved godt, hvad du mener.

Når Claus Hjort siger, at man IKKE hører til på kontanthjælp, når man er syg, så betyder det vel også, at man enten får revalidering, fleks eller pension, når sygedagpengene hører op, hvis man ikke kan arbejde på ordinære betingelser.

Jeg bruger bare Beskæftigelsesministerens EGEN logik.

Skal jeg fortsætte med denne logik, så er kontanthjælp jo en MIDLERTIDIG ydelse, sygedagpenge er også en MIDLERTIDIG ydelse. Revalidering er også en midlertidig ydelse. Det er ledighedsydelse også. Og a-kasse.

Det, der mangler, er en definition af, hvornår en ydelse er midlertidig, og hvornår en ydelse er varig.

En lidelse er kronisk, hvis den varer mindst xx antal måneder eller et år.

Der er jo halvandet år - eller måske mere - til at afklare arbejdsevnen.
REVA-institutioner påstår jo, at det højst tager 3 måneder at afklare.

Ved revurderinger bruges også et maksimalt antal måneder.

3 år er alt for meget, ikke? Det kan vi vist sagtens blive enige om.

Så forskellen er:

Jeg kan vel sagtens søge om fleksjob.

Sagsbehandleren skal så tage stilling til, om hun kan indstille til det.
(Og så skal alle andre muligheder være udtømte osv. osv.)

Men jeg starter lige "søgemaskinen".

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2007, 19:16   #16
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Tror også bare at det bliver et slagsmål om ord , for i og for sig kan man jo søge om alt ( jeg kan søge om en million , de kan bare sige nej og begrunde afslaget ) he he

så ja skriv en ansøgning det er vel det samme som at bede om at blive visiteret til fleks og fortæller sagsbehandleren at et er det man ønsker ....

jeg ruller rundt

Så skal der bare formuleres en ansøgning ...
  Besvar med citat
Gammel 07-11-2007, 19:42   #17
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
http://borger.dk/forside/arbejde-og-...ering/fleksjob står der følgende:


Citat:
Hvis du ikke har mulighed for at arbejde i det omfang, du kunne tidligere på grund af sygdom og ikke er berettiget til førtidspension, kan du søge fleksjob.

Men du har også ret, Hejdien. Kommunen kan jo bare sige nej, men det skal de så forklare sig ud af med paragraffer osv. osv.

Jeg vil så prøve at finde noget om, hvor længe man kan være om at undersøge betingelserne for indstillingen til fleksjob.

Man skal jo IKKE arbejdsprøves i hele universet.


__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2007, 20:10   #18
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Sådan her tænker og handler man i Hillerød Kommune.

SKAT er med i alle mulige beslutninger.
Hvad i alverden har SKAT med det at gøre?

Der står faktisk en masse interessant at blive klogere af. Bl.a. om, at man altid kan få afklaret sin arbejdsevne, og om, hvilke persongrupper, der kan risikere at stå uden forsørgelse, hvilket var NYT for mig.

Det er langt, men meget interessant læsning.

Citat:
Møde i Byrådet / Onsdag den 29-11-2006325Hillerød KommuneFormand: NH

Åben dagsorden
1. Langtidssyge borgere - hvor mange går fra sygedagpenge til kontanthjælp samt vurdering afmulighed for forbedring af sagsgangen ved arbejdsprøvning og tildeling af pension

16.16.00P00 - 2006/11233

Sagsfremstilling

Fælleslisten stillede den 27. september 2006 følgende forslag:

"Byrådet ønsker ikke at langtidssyge borgere sættes på kontanthjælp.Såfremt arbejdsprøvning er umuligt eller viser, at det er usandsynligt, at den syge kommer i arbejdeigen, skal pensionssagerne fremmes mest muligt."
I den forbindelse besluttede Byrådet på mødet den 27. september 2006 følgende:

"Byrådet ønsker belyst hvor mange borgere, som er gået fra sygedagpenge til kontanthjælp, mensderes arbejdsevne afklares.Samtidig ønsker Byrådet en vurdering af om sagsgangen omkring arbejdsprøvning og evt. tildeling afpension kan forbedres."

Overgang fra sygedagpenge til kontanthjælp
Social og Skat kan oplyse, at i perioden 1. januar 2005 til 7. november 2006 er 55 borgere overgået frasygedagpenge til kontanthjælp. Tallet baserer sig på manuel indberetning til systemet. Pr 7. november 2006 var 28 ud af de 55 registrerede borgere fortsat på kontanthjælp. Social og Skat skal i den forbindelse give en kort gennemgang af reglerne for ophør af sygedagpengeog eventuel overgang til kontanthjælp under afklaring af arbejdsevnen.Formålet med lov om sygedagpenge er dels at udbetale sygedagpenge dels at medvirke til, at densygemeldte genvinder sin arbejdsevne og vender tilbage til arbejdsmarkedet så hurtigt som muligt.Sygedagpenge er en midlertidig ydelse, man som udgangspunkt kan modtage i op til 52 uger. Der er i særlige situationer mulighed for at forlænge denne periode ud over de 52 uger. En sådan særligsituation kan fx være, at der er påbegyndt sag om førtidspension. Kommunen kan påbegynde en sag om førtidspension, når det er dokumenteret eller åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan forbedres ved foranstaltninger som fx aktivering, revalidering eller behandling. Det er endvidere et krav, at borgerens arbejdsevne er varigt nedsat i ethvert erhverv og i et sådantomfang, at borgeren ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde, uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, herunder beskæftigelse ifleksjob.Når en borger modtager sygedagpenge, har kommunen til opgave i videst muligt omfang at få belystden sygemeldtes arbejdsevne i forhold til fremtidige arbejdsmuligheder inden for den ovenfor nævntetidsramme på 52 uger, herunder udredning af eventuel berettigelse til hjælp og støtte efter den socialelovgivning, for eksempel i form af revalidering, fleksjob eller førtidspension.Der vil imidlertid være situationer, hvor det ikke er muligt at afklare borgerens arbejdsevne inden forde 52 uger eller inden for den tidsmæssige ramme, som bestemmelserne om forlængelse givermulighed for.Eksempler på tilfælde, hvor afklaring af arbejdsevnen ikke kan færdiggøres på sygedagpenge:hvis der fortsat er mulighed for at behandle borgerens lidelse og kommunen derfor ikke forud forbehandlingen kan afgøre borgerens fremtidige arbejdsevne
--------------------------------------------------------------------------------
Page 3
Møde i Byrådet / Onsdag den 29-11-2006326Hillerød KommuneFormand: NH

hvis det ikke er muligt lægeligt at afklare arbejdsevnen inden for den af loven givne tidsrammehvis der tilstøder en ny lidelse/ny fraværsårsag medfører det ikke, at borgeren påbegynder en nysygedagpengeperiode på 52 ugerI de nævnte tilfælde må den resterende del af afklaringen af arbejdsevnen ske uden sygedagpenge.Kommunen skal efter 3 måneders sygemelding foretage en såkaldt "bred rådighedsvurdering", hvordet vurderes, om den sygemeldte står til rådighed ikke blot for sit hidtidige fagområde, men for hele arbejdsmarkedet. A-kassen foretager sin rådighedsvurdering i forhold til det specifikke fagområde, som A-kassen dækker. Der kan derfor opstå situationer, hvor kommunen på baggrund aflægeerklæringer, arbejdsprøvningsforløb m.v. vurderer, at borgeren kan stå til rådighed for detsamlede arbejdsmarked og derfor kan raskmeldes uden yderligere tiltag, men hvor A-kassen vurderer, at borgeren ikke kan stå til rådighed inden for det specifikke fagområde. Borgeren vil i dissesituationer hverken være berettiget til sygedagpenge eller arbejdsløshedsunderstøttelse.For alle de nævnte situationer gælder, at der vil kunne ydes kontanthjælp, hvis borgeren opfylderbetingelserne for at modtage kontanthjælp, herunder at behovet for forsørgelse ikke kan dækkes viaformue eller ægtefælle. I de tilfælde, hvor borgerens forsørgelsesbehov dækkes på anden måde endkontanthjælp, har borgeren dog fortsat ret til at få afklaret sin arbejdsevne i kommunen.Vurdering af muligheden for at forbedre arbejdsgange ved arbejdsprøvning og tilkendelse afførtidspensionSocial og Skat skal gøre opmærksom på, at sygdom ud over den periode, der kan bevilgessygedagpenge, ikke i sig selv medfører berettigelse til hverken revalidering, fleksjob ellerførtidspension. Med førtidspensionsreformen i januar 2003 ændrede man lovgivningsmæssigt fokus ved vurderingenaf om, der er grundlag for at tilkende førtidspension. Fra at tillægge de lægelige vurderinger, om ikke afgørende så dog meget stor vægt, gik man over til at arbejde med ressourceprofiler. Ressourceprofiler en systematisk dokumentation, beskrivelse og vurdering af borgerens arbejdsevne ud fra en samletbedømmelse af borgerens mulighed for at blive selvforsørgende eventuelt med hjælp og støtte fra densociale eller anden lovgivning. I denne dokumentation indgår, ud over de helbredsmæssigeoplysninger, også oplysninger om borgerens faglige og personlige kompetencer samtarbejdsmarkedsperspektiv. Som hovedregel forudsætter påbegyndelse af en sag om førtidspension, at de relevante muligheder forat forbedre arbejdsevnen har været afprøvet i praksis. Denne afprøvning kan undlades i tilfælde, hvordet vil være åbenbart formålsløst eller vil kunne indebære en risiko for forværring af borgerenstilstand, som fx en alvorlig hjerneskade eller en uhelbredelig kræftlidelse med kort levetid. Social og Skat foretager løbende vurderinger af, hvordan arbejdet med tilrettelæggelse og udførelse afafklaring af borgerens arbejdsevne og den øvrige sagsbehandling kan forbedres. Som eksempler kan nævnes følgende:bestilling af speciallægerklæringer via speciallægedatabaser, hvilket giver hurtigere svartidadgang til, at sagsbehandleren i sygedagpengetemaet kan have direkte dialog medformidlingsenhederne om den enkelte borgers arbejdsprøvning, hvilket optimerer kvalitet ogdokumentation af syge borgeres arbejdsprøvning samt sikrer bedre forståelse for delovgivningsmæssige rammer for disse arbejdsprøvningeroprettelse af samråd for fleksjob, hvilket giver sikker og ensartet tilkendelsespraksis
--------------------------------------------------------------------------------
Page 4
Møde i Byrådet / Onsdag den 29-11-2006327Hillerød KommuneFormand: NH

flytning af kompetence til at påbegynde en sag om førtidspension fra sektionslederne tilpensionssamrådet, hvilket giver et hurtigere, mere sikkert og ensartet gennemløb af sagerne, idet samrådet samtidig beslutter, om der kan tilkendes førtidspensionudarbejdelse af arbejdsgangsbeskrivelser og standardbreve for fleksjob- og pensionssagerSocial og Skat vurderer, at der på nuværende tidspunkt ikke er grundlag for at gå ind i nærmereovervejelser omkring den nuværende organisering og tilrettelæggelse af arbejdsprøvninger ellerpensionssager. Hele den beskæftigelsesrettede indsats ligger fra 1. januar 2007 i det nydannedeJobcentret, hvor der arbejdes med organisering og tilrettelæggelse af blandt andet arbejdsprøvninger. Den hidtidige erfaring indgår i dette arbejde.Social og Skat kan desuden oplyse, at Jobcentret i begyndelsen af 2007 vil iværksætte etLEAN-projekt i det team, som varetager sygedagpengeopfølgning og afklaring til revalidering, fleksjob og førtidspension.RetsgrundlagLov om sygedagpenge §§ 24-29, Lov om aktiv beskæftigelsesindsats § 32, Lov om førtidspension §§16 - 20IndstillingSocial og Skat indstiller til Byrådet, at orienteringen tages til efterretning.
BeslutningByrådet stemte om hvorvidt orienteringen kan tages til efterretning
19 medlemmer stemte for
1 medlem (Tue Tortzen) stemte imod
http://www.hillerod.dk/upload/stab_f...29-11-2006.pdf
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 07-11-2007 kl. 20:57. Årsag: rettet fremhævelse
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2007, 20:23   #19
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Her er en masse henvisninger til love mv., som henviser til, at arbejdsevnen kan forventes afklaret, MENS man stadig er på sygedagpenge.

Så dine 3 år INDEN afklaring var vist lige i overkanten.

Det er vel typisk, at kommunerne IKKE overholder opfølgningerne på sygedagpenge osv., så mange ender UDEN forsørgelse.

Citat:
den lægelige behandling skulle suppleres med socialmedicinske foranstaltninger for at genskabe arbejdsdygtigheden. Ankestyrelsen fandt ikke, at formodningen for at den manglende overholdelse af opfølgningsreglerne havde påvirket dagpengeretten var afkræftet, da det ikke kunne afvises, at der kunne være sket en afklaring af erhvervsevnen før udløb af retten til dagpenge, hvis opfølgningen havde været mere intensiv.

Ankestyrelsen lagde endvidere vægt på, at kommunen ikke senest efter 6 måneders sygefravær havde udarbejdet en opfølgningsplan, jf. dagpengelovens § 24, stk. 3.

Ankestyrelsen lagde endelig vægt på, at kommunen først den 30. juli 2002 meddelte, at dagpengene ikke kunne fortsætte efter den 2. august 2002, men at han kunne søge kontanthjælp, og at afprøvningsforløbet på Revacentret ville fortsætte efter aktivlovens bestemmelser. Kommunen havde således ikke senest 2 uger før ophøret af en erhvervsmæssig foranstaltning taget stilling til, om der var behov for yderligere foranstaltninger for at bringe den sygemeldte tilbage til arbejdsmarkedet, jf. retssikkerhedslovens § 7 a. Der var heller ikke udarbejdet en skriftlig helhedsvurdering efter retssikkerhedslovens § 7, stk. 2, senest 8 uger efter anmodningen om dagpenge.
http://www.ast.dk/afgoerelser/princi...de=vis&ID=3444
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2007, 20:54   #20
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
ljg... Du må altså undskylde, at tråden har udviklet sig sådan.

Lovgivningen er meget indviklet, detaljeret og forvirrende, men nu skal jeg nok svare dig lidt bedre, for nu er jeg selv blevet klogere.

Kommunen har ingen undskyldning for at trække din sag i langdrag.

Den bør holde sig inden for rammerne for tiden for udbetalingen af sygedagpenge - altså helst inden for 12 måneder ellers ved forlængelse på 2x13 uger.

Så min og Hejdiens "sidespor" fører altså mig til at give dig følgende råd.

Send en mail eller brev, hvor du skriver noget om, at du søger fleksjob på baggrund af lægepapirer, arbejdsprøvning mv.

Skriv også noget om, at du gerne vil vide, hvad dit forsørgelsesgrundlag kan forventes at være.

Kommunen skal svare dig, da den skal følge en masse love og paragraffer, før de kan standse dine sygedagpenge. Jvf. mit indlæg ovenfor med en afgørelse fra Ankestyrelsen.

Mit indlæg fra Hillerød Kommune beskriver, hvordan en kommune tænker, men også en masse love og paragraffer, som du måske kan få glæde af.

Jeg håber ikke, jeg har forvirret dig for meget.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Never EVER give up.......;) Pyt Dit og Dat 2 19-09-2012 17:56
At give op...... KirstenJV Alt det andet 20 25-06-2012 12:11
Kan nogle give mig lidt svar på den nye reform de vil lave.. frugitte Politik og Samfund 2 27-04-2012 12:28
Er desperat for nogle svar herinde.. hjælp mig.. frhansen Spørgsmål ang fleksjob 6 27-07-2009 15:01
hvem kan give et svar anetta Dit og Dat 1 14-03-2009 08:30




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension