K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-11-2012, 23:11   #1
AG48
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-11 2012
Lokation: Taarnby kommune
Indlæg: 3
Styrke: 0
AG48 er ny på vejen
Post Føler mig holdt hen.........


Prøver at fatte mig i korthed.
Jeg har været flexjobber i 8 år, de sidste 3 år som ledig.
Jeg har sle(lupus)med overlapning af leddegigt. Slidegigt i alle nakkens hvivler med sammen fald, det samme i lænden, samt kronisk migræne.

For 16 md. siden blev min sagsbehandler og jeg enige om, at gå efter førtidspension.
Jeg har været til diverse reumatologer og andet godtfolk, der alle skriver at mit helbred er ikke bliver bedre og alle former for behandling er prøvet.
Været i 2 arbejdsprøvnings forløb.
Den første i 4 uger
Den anden 8 uger blev stoppet efter 4 uger da jeg fik en diskus prolaps i nakken.
I august tog min sagbehandler mig op på gruppe møde. Resultatet var en udredning på arbejdsmedicinsk. Den sagde det samme som tidligere.
Var til møde med sb i fredags der nu ville have mig ud en ny arbejdsprøvning på et reva center???? .
Jeg spurgte om jeg havde noget alternativ udover at selv indstille mig til førtidspension. Svaret var nej Dine lægepapir er i orden
Svaret var, at hun godt kunne forstå mig.
Sidder nu og tænker har jeg gjort det rigtige? -og er jeg ikke bare blevet holdt hen......................

Sidst redigeret af AG48; 12-11-2012 kl. 23:14.
AG48 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2012, 01:36   #2
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej AG48

Forstår udmærket du føler dig holdt hen, når det er 16 mdr. siden du og SB talte om FP, men du faktisk ikke blevet indstillet til en sådan.

Har du fuld aktindsigt, hvis ikke bør du straks søge om dette, se under nyttige links.

Når man har været ledig, som fleksjobber er der lovgivning for en revurdering, hvorunder kommunen/SB også skal vurdere om du er berettiget til FP, hvilket fremgår af flg. lovgivning:

Citat:
§ 74 c. Kommunen skal vurdere, om betingelserne for at få et fleksjob fortsat er opfyldt, når en person har fået ledighedsydelse i 12 måneder inden for 18 måneder. Herefter skal kommunen revurdere sagen, hver gang personen på ny har modtaget ledighedsydelse i 12 måneder inden for 18 måneder. Vurderingen skal være afsluttet, senest når pågældende har modtaget ledighedsydelse i 18 måneder. Når en person, der modtager ledighedsydelse eller har opsagt et fleksjob, flytter til en anden kommune, skal denne kommune afslutte vurderingen inden for fristen på 18 måneder. Kommunen skal dog senest inden for 6 måneder efter flytningen afslutte vurderingen, hvis fristen på 18 måneder ikke kan overholdes på grund af flytningen. Perioder med ledighedsydelse under barsel medregnes ikke.

Stk. 2. Ved vurderingen skal kommunen anvende tilbud efter kapitel 10 og 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Stk. 3. Grundlaget for vurderingen skal bestå af

1) en redegørelse for, at der er anvendt tilbud efter kapitel 10 og 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,

2) en redegørelse for den pågældendes ressourcer samt mulighederne for at anvende og udvikle dem, som udarbejdes i samarbejde med den pågældende og indeholder dennes egen opfattelse af forholdene,

3) en redegørelse for, hvorfor den pågældendes arbejdsevne fortsat anses for varigt nedsat, og

4) en redegørelse for, at det er vurderet, om der kan være grundlag for at påbegynde en sag om førtidspension.
Min fremhvæning, link: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=140126

Det er altså væsentlig om din SB har foretaget denne vurdering, hvilket SB vel har gjort for 16 mdr. siden? Det er så mærkværdigt, hvorfor SB ikke er påbegyndt en sag om FP.

Er dine 2 arbejdsprøvninger foregået i perioden indenfor de sidste 16 mdr.?

Siger dine papirer at din arbejdsevne/funktionsevne er varig nedsat, og til det ubetydelig el. væsentlig? Dette gælder de lægefaglige og/el. RP.

Det er sikkert ikke gået forbi din opmræskomhed, at der kommer en ny reform til nytår, hvor det bliver væsentlig sværere, at få en FP.

Du bør derfor overveje om du har papirerne i orden til at kunne søge en FP på det foreliggende grundlag efter pensionsloven:

Citat:
§ 17. Kommunalbestyrelsen skal behandle en henvendelse om førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode herom. I sådanne tilfælde træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.
Link: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=142132

Min fremhævning, men det er væsentlig at dine papirer er i orden.

Det fremgår af samme lovgivning, hvad en FP forudsætter:

Citat:
§ 19. Grundlaget for en afgørelse om førtidspension skal bestå af

1) en redegørelse for, at arbejdsevnen ikke kan forbedres,

2) en redegørelse for den pågældendes ressourcer samt mulighederne for at anvende og udvikle dem. Redegørelsen skal udarbejdes i samarbejde med den pågældende, og dennes egen opfattelse af forholdene skal udtrykkelig være anført,

3) den faglige forklaring på, hvorfor pågældendes arbejdsevne anses for varigt nedsat,

4) den faglige forklaring på, at arbejdsevnen ikke lader sig anvende til selvforsørgelse uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, eller

5) angivelse af en eller flere konkrete arbejdsfunktioner, den pågældende med sin nedsatte arbejdsevne anses for at kunne udføre.
ang. pkt. 2 skal denne redegørelse (RP) konklussion være at du ikke har ressourcer der kan anvendes el. udvikles.

ang. pkt. 4: At afklarende foranstaltninger for at hjælpe dig ikke kan anvendes til at bringe dig tilbage i fleks.

ang. pkt. 5 skal din SB pege på konkrete jobfunktioner, som denne mener du kan bestride i et fleksjob.

Har din SB sagt noget om, hvorfor denne ikke har ignangsat en egentlig FP sag eftr 16 mdr.? Kan det hænge sammen med at du ikke tidl. er blevet arbejdesprøvet på et revacenter?

Medmindre det er formåløst at arbejdsprøve dig kan dette være den sidste hindring før en vurdering omkr. du er berettiget til FP.

Men få aktindisgt, læs dine papirer igennem og kig for ovenstående markører, og vurder din sag, evt. med hjælp udefra, således du kan vurdere om din sag er godt nok belyst og opfylder kravene til evt. søgning efter § 17.

Du kan evt. søge råd hos DUKH, se flg. link: http://www.dukh.dk/radgivning/test-1

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2012, 08:17   #3
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Det kan undre mig, at din sb starter med at sende dig i en kort (4 uger) arb.prøvning, når i allerede på dette tidspunkt har aftalt at gå efter en pension.

Det er mit klare indtryk (fra min egen sag) at den korte afprøvning benyttes i forb. med revurderingen (som Gunvor skriver om), hvor man oftest forventer, at fleks'eren fortsætter som fleks'er.

Som Gunvor skriver bør du starte med at bede om aktindsigt, hvis du ikke allerede har det. Hertil kan du benytte denne formular: http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

I aktindsigten skal du især være obs på, om der er kopi af samtlige lægeoplysninger og beskrivelser fra div. afprøvninger.

Læg også mærke til hvad der står i papirerne, som er udfærdiget i forb. med afprøvningerne.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2012, 11:51   #4
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej igen AG48

Glemte at linke til mit tidl. indlæg, hvor jeg har opstillet retningslininerne for revurdering for fleks i punktform:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=22520

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Dagpenge: Mette Frederiksen holdt tal hemmeligt Webmaster K10 Nyheder 0 15-03-2013 01:20
Papir i journalen på at SB, egen læge og lægekonsulent har holdt møde?? hboegelund Spørgsmål ang fleksjob 10 30-08-2011 17:27
Føler mig fortabt tildemusen Alt det andet 5 06-05-2010 16:13
Til minde om dem I har mistet, elsket og holdt af. Indiansummer Et godt link! 3 12-12-2009 21:17
Er der mon nogle her der er holdt op med at ryge? Ninja Dit og Dat 63 05-08-2009 11:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:29.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension