K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-08-2012, 23:05   #1
le cuere
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Lokation: København
Indlæg: 267
Styrke: 14
le cuere er ny på vejen
Forskellig Ledighedsydelse satser.

Jeg arbejdede 37 timer. På grund af sygdom blev jeg nødt til at gå ned i arbejdstid til 32 timer.

Jeg arbejdede så i mange år 32 timer ugentligt på alm. Arbejdsmarked.

Blev mere syg, måtte sygemelde mig. Modtog sygedagpenge de 32 timer blev reduceret til max.

Blev fleksjob visiteret.

Får ledighedsydelse, men da udregning af ledighedsydelse sker på grundlag af de sidste 3 måneders sygedagpenge dvs. de 32 timers max. reducering, er ledighedsydelsen reduceret med 785 kr månedligt.

Det vil sige jeg ikke kan modtage max. Ledighedsydelse men i stedet for årligt får 9.420 kr mindre udbetalt i ledighedsydelse.

Og nu, ja kommunen mener ikke det er nok jeg søger job, virksomheds praktik må være bedre.

Så nu er jeg i 3 måneders ulønnet praktik, som gratis arbejdskraft for arbejdsgiver, hvor det efterfølgende ikke er muligt at få job.

Så mangler vi bare at kommunen når de 3 måneder er gået, bruger deres mulighed for at forlænge praktik perioden med 3 måneder mere.

Eller beslutter at når man kan udføre det arb. er man ikke berettiget til fleksjob, og at de henviser til man skal søge job på alm. arbejdsmarked, og til kontanthjælp.

Kontanthjælp kan jeg ikke få som ydelse fordi jeg bor i en andelslejlighed, men som et lån der skal betales tilbage. Og for den ydelse - lån skal man vel aktiveres, dvs. betale sin egen løn.

Man bliver virkelig dårligt behandlet, og ikke respekteret når man helt ufrivilligt bliver syg og har behov for hjælp.

Hvordan jeg har det ?
le cuere er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2012, 08:34   #2
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære le cuere

Det undrer mig, at udbetaling af ledighedsydelsen IKKE er for 37 timer.

Hvis man visiteres til fleksjob fra et timetal over 30 t/uge,
skal det være 37 timer.
Derfor bør du også få ledighedsydelse for 37 timer,
da du jo arbejdede 32 t/uge.

Hvis grundlaget for fleksjobvisitationen er det samme
som årsagen til at du gik ned i tid,
så skal du have tilkendt fleksjob/have ledighedsydelse for 37 timer.

Det står bl.a. i Fleksjobpjecen : http://www.clh.dk/fileadmin/template...fleksjob19.pdf
Side 10 :
Personer, der har været ansat på deltid i den seneste ordinære beskæftigelse,
kan højst få tilbud om et fleksjob for det antal timer,
personen har været beskæftiget i deltidsjobbet.
Dette gælder dog ikke, hvis personen gennem fx lægefaglig
eller sundhedsfaglig vurdering kan dokumentere,
at deltidsansættelsen skyldes de samme forhold,
som er årsagen til fleksjobbet.

Hvad er årsagen til, at du "kun" er fleksjobvisiteret til 32 t/uge ?
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2012, 15:53   #3
le cuere
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Lokation: København
Indlæg: 267
Styrke: 14
le cuere er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Florken Se meddelelser
Kære le cuere

Det undrer mig, at udbetaling af ledighedsydelsen IKKE er for 37 timer.

Hvis man visiteres til fleksjob fra et timetal over 30 t/uge,
skal det være 37 timer.
Derfor bør du også få ledighedsydelse for 37 timer,
da du jo arbejdede 32 t/uge.

Hvis grundlaget for fleksjobvisitationen er det samme
som årsagen til at du gik ned i tid,
så skal du have tilkendt fleksjob/have ledighedsydelse for 37 timer.

Det står bl.a. i Fleksjobpjecen : http://www.clh.dk/fileadmin/template...fleksjob19.pdf
Side 10 :
Personer, der har været ansat på deltid i den seneste ordinære beskæftigelse,
kan højst få tilbud om et fleksjob for det antal timer,
personen har været beskæftiget i deltidsjobbet.
Dette gælder dog ikke, hvis personen gennem fx lægefaglig
eller sundhedsfaglig vurdering kan dokumentere,
at deltidsansættelsen skyldes de samme forhold,
som er årsagen til fleksjobbet.

Hvad er årsagen til, at du "kun" er fleksjobvisiteret til 32 t/uge ?
Hej Florken.

Bevilling af fleksjob skete på grundlag af me'n fra den sygdom som gjorde at jeg måtte gå ned i timeantal på alm. arbejdsmarked og på grund af den sygdom som jeg blev ramt af senere.

Ved fleksjob får jeg udbetalt for 37 timer.

Jeg henvendte mig til udb. af ledighedsydelse og bad om svar på hvoffor jeg fik mindre udb. end andre der modtager ledighedsydelse. Fik svaret at det er fordi de udbetaler efter de sidste 3 måneders indtægt, at jeg på det tidspunkt havede modtaget sygedagpenge, beløbet der blev nævnt svarer de reducerede 32 timers udbetaling.

At ledighedsydelsen var højere end det beløb på tidspunkt for min udbetaling af ledighedsydelse, at det betyder at jeg ikke kan modtage max. Ledighedsydelse , differencen bliver fratrukket udb. af ledighedsydelsen.

Fakta er imidlertid, at min indkomst fra sygedagpenge var højere end det jeg nu modtager i ledighedsydelse.

Tragisk / komisk er at jeg dengang sagde nej til førtidspension, fordi jeg ønskede at arb. Fandt derefter ud af jeg ikke kunne arb. fuldtid, gik ned i løn.

Mange år senere blev jeg mere syg, røg på sygedagpenge modtog reducerede sygedagpenge.

Senere blev jeg visiteret til fleksjob, og modtager herefter ledighedsydelse som nu også bliver reduceret.

Indrømmer gerne, at havede jeg vidst det ville blive sådan, og at man bliver behandlet på den nedværdigende måde af systemet, så skulle jeg have sagt ja tak til førtidspensionen.

I dag vurderer de, at eftersom jeg har kunnet klare at arb. i så mange år, så har jeg en god arb. identitet osv. at arbejdsprøvning har vist at jeg kan smøre 1 bakke med smørrebrød lige så hurtigt som en ikke handicappet, dvs. at jeg kan jeg klare at arb. i fleksjob. Førtidspension er udelukket da jeg ikke er død - syg.

En vild kamp, blot for at få tildelt fleksjob, og reduceret ledighedsydelse.

De unge mangler praktikpladser, for de ledige praktikpladser giver kommunen til de syge og kontanthjælps modtagere der skal aktiveres, det er åbenbart mere vigtigt.

Godt jeg ved valget ikke gav min stemme til den nuværende regering.
le cuere er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2012, 16:59   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej Le Cuere....

I den her bekendtgørelse beskrives, hvordan ledighedsydelsen skal udregnes. Håber du måske kan selv sætte dig ind i den og vurdere, om du får for lidt....:

https://www.retsinformation.dk/Forms...id=141068#Kap2

I § 2 står der bla. følgende:

§ 2. Ledighedsydelsen udgør et beløb, der svarer til det, modtageren i gennemsnit har haft i indtægt efter § 1 i de sidste 3 måneder før overgangen til ledighedsydelse.

Stk. 2. Ledighedsydelsen kan højst udgøre 3.585 kr. om ugen (1. januar 2012), svarende til 91 pct. af arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb, og mindst 3.230 kr. om ugen (1. januar 2012), svarende til 82 pct. af arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2012, 17:56   #5
le cuere
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Lokation: København
Indlæg: 267
Styrke: 14
le cuere er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Hej Le Cuere....

I den her bekendtgørelse beskrives, hvordan ledighedsydelsen skal udregnes. Håber du måske kan selv sætte dig ind i den og vurdere, om du får for lidt....:

https://www.retsinformation.dk/Forms...id=141068#Kap2

I § 2 står der bla. følgende:

§ 2. Ledighedsydelsen udgør et beløb, der svarer til det, modtageren i gennemsnit har haft i indtægt efter § 1 i de sidste 3 måneder før overgangen til ledighedsydelse.

Stk. 2. Ledighedsydelsen kan højst udgøre 3.585 kr. om ugen (1. januar 2012), svarende til 91 pct. af arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb, og mindst 3.230 kr. om ugen (1. januar 2012), svarende til 82 pct. af arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb.
Det var den § de henviste til.

Syntes bare den virker underlig, da der står gennemsnitlig indkomst.

At de så vælger at reducerer max. udbetaling af ledighedsydelsen på grund af de sidste 3 måneders sygedagpenge som er på reduceret 32 timer ugentlig.

Ledighedsydelsen er max. 15.534,88 brutto mdl.
Jeg får udbetalt 14.776,88 brutto mdl.

Tror den eneste måde at få ændret beløbets størelse på, er ved at kontakte beskæftigelsesministeren.

Der står længere nede på siden at beskæftigelsesministeren kan ændre det.

Eller at henholde mig til, at den nedsatte tid på 32 timer skyldtes sygdom, som er medvirkende til at jeg er blevet bevilliget fleksjob.

Det kan jeg bevise med kopi fra hospital og med gl. lønsedler.

Jeg er i praktik nu 15 timer ugentligt, syntes ikke rigtigt jeg har energi, og magter at gå til sagen.

Men på den anden side føler jeg mig snydt, og det bryder jeg mig ikke om.

Jeg er vant til at kæmpe, så det gør jeg nok igen.

Må prøve at få overskud og energi i en week end. Suk ...
le cuere er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2012, 18:16   #6
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hmm nu kiggede jeg lige på § 1, for der står i § 2, at det er efter § 1....

Det jeg lægger mærke til i § 1, står der:

§ 1. Ved beregning af ledighedsydelsen medregnes alle arbejdsindtægter, der er indkomstskattepligtige. Har den pågældende i ansættelsesforholdet haft fri kost, logi, fri bil, fri telefon o. lign. , medtages værdien heraf ved beregningen af ledighedsydelsen med den skattepligtige værdi af den pågældende ydelse, som skattemyndighederne har fastsat.

Stk. 2. Ved beregningen af ledighedsydelse medregnes endvidere indtægter, der er indkomstskattepligtige, og som træder i stedet for arbejdsindtægter, herunder dagpenge efter lov om sygedagpenge og barselloven samt dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.

Ved ikke om jeg forstår ovenstående paragraf helt, men om man ikke skal se på sygedagpenge - men at ledighedsydelse skal træde ind i stedet for (der står dog bare ikke om hvor meget.... ergo bør det ikke nedsættes pga. sygedagpenge?) hmm

Du kan i hvert fald lige prøve at skrive en klage til jobcentret, at du aldrig har fået en klagevejledning på, at du ikke fik fuld ledighedsydelse. Og at de skal behandle din klage og se på, om du skulle have fået et højere beløb... Og reagerer de ikke, så send klagen videre til borgmesteren i din kommune...

Beskæftigelsesministeren har måske nok været med til at lave paragrafferne, men kommunerne har egen selvstyre, så klagen skal gå ad den vej i kommunen, og evt. gå hele vejen til Ankestyrelsen som evt. kunne tage det op som principsag...

Og det at den skal være gennemsnitlig, det skal den jo være, hvis det står klart og tydeligt. Mener du ikke, det var været i dit tilfælde, bør du klage... Man skulle måske tro, de har kigget på hvor mange timer du har arbejdet og ikke, hvor meget i indtægt, du havde...?
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2012, 20:25   #7
le cuere
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Lokation: København
Indlæg: 267
Styrke: 14
le cuere er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Hmm nu kiggede jeg lige på § 1, for der står i § 2, at det er efter § 1....

Det jeg lægger mærke til i § 1, står der:

§ 1. Ved beregning af ledighedsydelsen medregnes alle arbejdsindtægter, der er indkomstskattepligtige. Har den pågældende i ansættelsesforholdet haft fri kost, logi, fri bil, fri telefon o. lign. , medtages værdien heraf ved beregningen af ledighedsydelsen med den skattepligtige værdi af den pågældende ydelse, som skattemyndighederne har fastsat.

Stk. 2. Ved beregningen af ledighedsydelse medregnes endvidere indtægter, der er indkomstskattepligtige, og som træder i stedet for arbejdsindtægter, herunder dagpenge efter lov om sygedagpenge og barselloven samt dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.

Ved ikke om jeg forstår ovenstående paragraf helt, men om man ikke skal se på sygedagpenge - men at ledighedsydelse skal træde ind i stedet for (der står dog bare ikke om hvor meget.... ergo bør det ikke nedsættes pga. sygedagpenge?) hmm

Du kan i hvert fald lige prøve at skrive en klage til jobcentret, at du aldrig har fået en klagevejledning på, at du ikke fik fuld ledighedsydelse. Og at de skal behandle din klage og se på, om du skulle have fået et højere beløb... Og reagerer de ikke, så send klagen videre til borgmesteren i din kommune...

Beskæftigelsesministeren har måske nok været med til at lave paragrafferne, men kommunerne har egen selvstyre, så klagen skal gå ad den vej i kommunen, og evt. gå hele vejen til Ankestyrelsen som evt. kunne tage det op som principsag...

Og det at den skal være gennemsnitlig, det skal den jo være, hvis det står klart og tydeligt. Mener du ikke, det var været i dit tilfælde, bør du klage... Man skulle måske tro, de har kigget på hvor mange timer du har arbejdet og ikke, hvor meget i indtægt, du havde...?
Jeg har læst det samme som du, plus længere nede af den side. Det er der hvor der står at beskæftigelsesministeren kan ændre den regel.

Ved gennemsnitlig forstår jeg det på den måde at de ikke mener et bestemt beløb, men et ca. beløb.

I deres mail henviser de til de sidste 3 måneders indkomst er afgørende for hvor meget man kan få udb. i ledighedsydelse.

Det beløb de bruger til udregning er reduceret sygedagpenge timeløn. at den er mindre end ledigheds / fleksjob timeløn på det tidspunkt hvor jeg blev tildelt ledighedsydelse. Det reducerede sygedagpenge time beløb som de skriver jeg fik udb. er rigtigt.

De skriver at differensen mellem disse to beløb derfor bliver trukket fra i ledighedsydelsen. Og at jeg ikke kan modtage max. ledighedsydelse. Suk..

Men tak for dit svar vedr. hvilken vej man skal bruge hvjs man vil gå videre med sagen.
le cuere er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Satser falentin Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 27-08-2013 08:04
Satser for ledighedsydelse 2011 Ida1977 Alt det andet 3 15-12-2010 18:18
fpp satser -øhh... buster Dit og Dat 4 03-11-2009 15:34
Satser Pippi Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 08-08-2008 16:46
Om ledighedsydelse, kontanthjælp mv. satser zuza Politik og Samfund 0 17-10-2007 23:09




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension