K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-08-2009, 12:43   #11
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg tror, at problemet ligger lidt i den menneskelige hjerne... jeg tror egentligt at alle har den holdning, at en person der ligger og lider, og skal dø, burde hjælpes til at dø, hvis personen ønsker det... men vi ville nok tøve, når det er en psykisk syg der beder om det?

Den menneskelige hjerne har den finurlige evne til at tænke rationelt, og bedømme situationen i det enkelte tilfælde, men det er mere end umuligt, at formulere denne rationelle evne ned i en lovgivning... det kan IKKE struktureres i en formel eller en generalisering.... til enhver given situation der vil kunne fældes ned på papir, vil der en dag opstå en undtagelse som man ikke kunne forudse, og så er en dødshjælp pludseligt blevet til uagtsomt mandrab, eller direkte mord i stedet for.

Tror bare, at man skal lade "gud's job" i fred, og fraholde sig at lovgive om dette emne... tror desvære ikke det er et emne der lader sig løse på hverken den ene eller anden måde.
  Besvar med citat
Gammel 25-08-2009, 13:00   #12
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg tænker engang i mellem på, at vi jo rask væk afliver vores kæledyr så det kan få en human og værdig død uden lidelser. Men mennesker har pr automatik ikke samme muligheder...

Folk kan næsten ikke bære at de deres elskede kæledyr ligge og lide, men det går straks lidt lettere med den gamle Farfar....??

Ved godt man ikke kan sammenligne som sådan, men for engang skyld har dyrene bedre kår end mennesker.

Jeg er blevet mere sikker på at jeg går indfor aktiv dødshjælp, efter denne lille debat. Det er rart at få andre øjne og erfaringer med i betragtningerne....dejligt i gider bidrage!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2009, 13:00   #13
mawebbro
Hjemmevant på K10
 
mawebbros avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-03 2009
Lokation: Faxe kommune, vestsjælland
Indlæg: 289
Blog Indlæg: 100
Styrke: 16
mawebbro er ny på vejen
som i andre skriver er det et svært valg.
Min holdning er også lidt vævende - både for og imod.

Jeg tænker lidt at ligger jeg som grøntsag ude af stand til at gøre noget selv, så ønsker jeg at nogen slukker, sætter droppet op eller lign. så jeg får fred.

Men sidder jeg i den situation, at jeg kan gøre noget selv, er vågen, kan bevæge armene men velvidende at der kun er en vej, ja da vil jeg ønske at jeg har mulighed for at tage "pillen" , når det passer mig. Når jeg har fået sagt farvel og sørget for at tingene var i orden. Lægge mig til at sove og aldrig mere vågne.

Men bede andre om hjælp til dette, det er næsten umenneskeligt. Jeg ville ikke udsætte mine kære for det.
Jeg ville bryde sammen, hvis andre bad mig om det.
Jeg synes at passiv dødshjælp, med morfin-droppet, er helt ok, når man ligger der og ingenting kan.

Et etisk svært spørgsmål - og jeg tror svaret er endnu mere individuelt.
mawebbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2009, 13:12   #14
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Jeg tænker engang i mellem på, at vi jo rask væk afliver vores kæledyr så det kan få en human og værdig død uden lidelser. Men mennesker har pr automatik ikke samme muligheder...

Folk kan næsten ikke bære at de deres elskede kæledyr ligge og lide, men det går straks lidt lettere med den gamle Farfar....??

Ved godt man ikke kan sammenligne som sådan, men for engang skyld har dyrene bedre kår end mennesker.

Jeg er blevet mere sikker på at jeg går indfor aktiv dødshjælp, efter denne lille debat. Det er rart at få andre øjne og erfaringer med i betragtningerne....dejligt i gider bidrage!!
Ja... men glem ikke at mennesket også rask væk afliver deres kæledyr, selv om de slet ikke er syge, ikke har penge nok til at få dem gjort raske osv... her er der ikke kun tale om aktiv dødshjælp til døende.
  Besvar med citat
Gammel 25-08-2009, 14:20   #15
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Helenekr
Du mener vi hellere lader folk lide, men gør det ikke ved kæledyr,
men i Danmark er det ulovligt med aktiv dødshjælp, jeg synes også
det er hårdt, når folk lider og alt ser håbløst ud.

Hvis man indførte aktiv dødshjælp, og det gjaldt alle, som ikke ønskede
at leve, så tror jeg der ville være
et hobetal af folk som ville stille sig i køen,
og dermed en mindre samfundsmæssig udgift.

Jeg ved godt du kun mener, det skal gælde dem som er opgivet,
og endte jeg selv som en grøntsag så ville jeg også gerne herfra,
men jeg ville aldrig bede andre om det, alle mener åbenbart at man
får det bedre når man dør, men ved man det?
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2009, 15:27   #16
lone t
Afhængigheds tegn af K10
 
lone ts avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-09 2006
Indlæg: 348
Styrke: 18
lone t er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tanja Se meddelelser
alle mener åbenbart at man
får det bedre når man dør, men ved man det?
Næhh det ved man ikke Tanja, men jeg ved jeg ikke ønsker nogensinde og ende som min mor gjorde. Det var virkelig forfærdeligt. fordi man fejlsynker så sætter man "bare" en sonde i maven på vedkommende, for det går jo ikke de dør.

Vi gør alt for meget i dag for at folk skal leve, men glemmer bare hvilken tilværelse de ender med.

Og tænk sig at hele familien skal være enig om at man ikke giver mad i en sonde mere, eller de skal prøve og made ens mor, før de rent faktisk må sige okey så nøjes vi med vand i sonden.
__________________
"Ingen tænker på, at visse mennesker bruger enorm energi, bare på at være
normale... "

- Albert Camus -
lone t er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2009, 15:39   #17
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Razmo Se meddelelser
Ja... men glem ikke at mennesket også rask væk afliver deres kæledyr, selv om de slet ikke er syge, ikke har penge nok til at få dem gjort raske osv... her er der ikke kun tale om aktiv dødshjælp til døende.
Orv, lyder helt som et kapitel om fangerne på dødsgangen i USA

Troede de fleste folk bare dumpede deres husdyr i vejkanten når de skulle på rejse, eller hang dem i træerne med en strib om snuden - men betryggende at vide, at nogen rent faktisk vil ofre penge på at dyrene ikke skal køres ihjel eller opleve det ultimative svigt af sine medmennesker (ok, sort humor)...

Men glem heller ikke, at mennsker også jævnligt går rundt og afliver hinanden.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2009, 16:37   #18
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Lone T

Hvis man ved, at folk hellere vil dø, end at fortsætte med at leve på
en hold mig i live måde, så synes jeg valget er let, det valg I stod
overfor.

Men hvis jeg står overfor en person, som jeg vidste af etniske grunde
ville holdes i live, så ville min holdning være anderledes.
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2009, 16:50   #19
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Tror aldrig beslutningen kan blive 'let' uanset om personen ville være enig eller ej. Når man står dér i levende live, og skal beslutte om ens kære skal dø, så tror jeg godt man kan komme til at tænke lidt uklart, endog ulogisk.....for er man så pludselig morder, eller ér du nu også en selv der skal vælge...måske 'gud' ved bedst...måske er der en mening med livet og døden ect.

Men her og nu - bag den anden side af skærmen, langt væk fra beslutningerne, så synes det så let og lige til!

Man går vel også hele følelsesregistret igennem når man står der ved sygesengen - og måske har stået der gennem længere tid. Man vil jo så godt have de får fred, men døden kommer sjældent belejligt af dén grund, og måske sker miraklet.....

Det skal lige nævnes, at jeg endnu aldrig har stået i den situation - eller i en situation der bare ligner, så jeg ved rent faktisk ikke hvad man tænker eller hvilke følelser man går igennem....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2009, 17:06   #20
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Jeg tror også det er let at have på afstand, men mht. morder, så
bruger man jo morfin i dag, velvidende at det i store doser vil forkorte
livet, så har vi egentlg ikke aktiv dødshjælp i Danmark.
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Forskel på folk Antoniette Politik og Samfund 7 05-02-2013 23:26
Er der nogle søde folk der kan hjælpe mig? Isabella1 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 06-06-2012 11:13
Et godt råd til folk der har en arbejdsskade!! hidsig lissi Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 07-01-2011 12:41
...ud og tage fat i kraven på folk Stella Dit og Dat 9 12-01-2007 21:04




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension