K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-11-2011, 17:52   #11
Olsen22
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-11 2011
Indlæg: 75
Styrke: 13
Olsen22 er ny på vejen
Tak for svar. Det lyder som om det er meget svævende hvad man må og ikke må kunne...jeg er afhængig af at min træning også skal passes ud over mit praktik når de sender mig ud. Så hvis jeg arbejder 16 timer i praktik og skal træne et par timer hver dag også så er det næsten fuld tid så det virker helt vildt at skulle arbejde 16 timer. når træningen er så vigtig for mig og de siger der skal være plads til det også...

Som du netop skriver skal man jo også fungere derhjemme?
Olsen22 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2011, 18:41   #12
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Olsen22 Se meddelelser
Hej

Jeg er på sygedagpenge lige nu og skal derfor arb prøves for at se hvor meget jeg kan.

De 16 timer er jo næsten halvdelen af fuld tid så hvis man regner med ca 50 % arb evne så er det jo ikke mere end en time dvs 17 timer jeg kan have uden de så vil afvise fleksjob?

Jeg fik af vide det IKKE behøves at tage flere måneder at få fleks job men hvis man skal ud i flere arb prøvninger kan det jo tage år...?

Og hvad så hvis jeg siger at de 16 timer er rigeligt og måske et par timer for meget? kan jeg tillade mig det uden de siger fra?

Jeg er afhængig af at træne min krop ved siden af et evt job nemlig og har også to børn at tage vare på. så dagen er fyldt ud på en god måde naturligvis men det tager tid og kræver overskud.

Puha jeg synes det lyder som om det er meget op af bakke...

Og hvad siger statistikkerne, ER det overhovedet til at få et fleksjob?

og hvis man så får det bevilliget, er man så stillet som ledig hvor man skal aktiveres eller hvad gør de så?

Får man hjælp til at finde job eller?Og hvor søger man fleksjobbene.?

Undskyld alle spørgsmålene, men er helt på bar bund om reglerne..
Rolig nu du bliver ikke afvist til flexjob fordi at du måske kan arbejde på fuldtid men nedsat tempo, du kan godkendes til flex på 37 timer og nedaf.

Du kan godt gå ned i tid i en arbejdsprøvning, for min jobkonsulent satte da mig ned i tid.

Der er jobkonsulenter ansat til at finde flexjob,så du skal nok få hjælp, nogle ender også i flexjob der hvor de er i arbejdsprøvning.

Det kan tage lang tid at blive godkendt til flexjob, hvis det er din første arbejdsprøvning skal du nok ud i flere, og nogle kommuner ( incl min egen ) kræver at man har været igennem et revalideringscenter for at blive godkendt til flexjob/pension.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2011, 21:25   #13
Olsen22
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-11 2011
Indlæg: 75
Styrke: 13
Olsen22 er ny på vejen
Ja jeg har også tænkt mig at være ærlig, men sidst jeg var til samtale begyndte samtalen også at handle om jeg så kunne klare hverdagen derhjemme, nu jeg blev så træt osv. Det er da lidt urimeligt at de bruger det at man søger om hjælp til at stille spørgsmåls tegn ved om man kan håndtere hjemmet og børnene. ? Jeg kom jo netop for at få hjælp og se om jeg ikke bør kunne få et fleksjob, da min krop ikke kan klare fuldtid samt den træning oveni et fuldtids job. så får jeg et fleks job kan passe min træning og så samtidig få privat livet til at hænge sammen vil jeg være en glad borger.....

Men hvordan får man dem til at forstå dette uden det hedder sig man har svært ved at klare hverdagen, da det jo ikke handler om det.
Olsen22 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2011, 21:42   #14
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Olsen22 Se meddelelser
Ja jeg har også tænkt mig at være ærlig, men sidst jeg var til samtale begyndte samtalen også at handle om jeg så kunne klare hverdagen derhjemme, nu jeg blev så træt osv. Det er da lidt urimeligt at de bruger det at man søger om hjælp til at stille spørgsmåls tegn ved om man kan håndtere hjemmet og børnene. ? Jeg kom jo netop for at få hjælp og se om jeg ikke bør kunne få et fleksjob, da min krop ikke kan klare fuldtid samt den træning oveni et fuldtids job. så får jeg et fleks job kan passe min træning og så samtidig få privat livet til at hænge sammen vil jeg være en glad borger.....

Men hvordan får man dem til at forstå dette uden det hedder sig man har svært ved at klare hverdagen, da det jo ikke handler om det.
De stiller ikke spørgsmåls tegn ved dine evner i hjemmet...!
Som jeg skrev tidligere SKAL de vurdere på helheden. Dvs. at hvis du f.eks. kan klare 20 timer på jobbet, så er den del jo fin, men hvis det så også gør at du INTET kan holde til udover det, så viser det at du skal ned i tid.

Så det er naturligt de spørger.

Som jeg nævnte tidligere, og som også står mange andre steder herinde, så SKAL du være ærlig, overfor dig selv, men også kommunen...

Forresten... det er da vildt meget træning... Der findes prof. sportsfolk som træner mindre ;-)
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK

Sidst redigeret af Ricky M.; 16-11-2011 kl. 21:52.
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2011, 21:48   #15
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Olsen22 Se meddelelser
Ja jeg har også tænkt mig at være ærlig, men sidst jeg var til samtale begyndte samtalen også at handle om jeg så kunne klare hverdagen derhjemme, nu jeg blev så træt osv. Det er da lidt urimeligt at de bruger det at man søger om hjælp til at stille spørgsmåls tegn ved om man kan håndtere hjemmet og børnene. ? Jeg kom jo netop for at få hjælp og se om jeg ikke bør kunne få et fleksjob, da min krop ikke kan klare fuldtid samt den træning oveni et fuldtids job. så får jeg et fleks job kan passe min træning og så samtidig få privat livet til at hænge sammen vil jeg være en glad borger.....

Men hvordan får man dem til at forstå dette uden det hedder sig man har svært ved at klare hverdagen, da det jo ikke handler om det.
Måske du misforstår dem lidt, de spørger nemlig for at du ikke skal afprøves/arbejde mere end at du stadig kan have et liv med hjem, børn og familie når du kommer hjem. Det dur jo ikke at du. f.eks arbejder 30 timer og så dit liv ikke kan hænge sammen på hjemmefronten, så er det bedre at sætte dig ned til 15 - 20 timer og så kan dit familieliv hænge sammen.

Jeg har ivertfald kun opfattet det positivt når de har spurgt om mit liv nu også kunne hænge sammen derhjemme med det timetal jeg er i afprøvning.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2011, 22:03   #16
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Sådan kan du ikke stille det op, ikke helt ihvertfald. En tommelfingerregel siger at hvis du kan klare 20-22 timer ugentligt, så bliver du ikke indstillet til fleksjob. (De timer er UDEN pauser, dvs. effektiv arbejdstid)
Synes du må være varsom med at svare sådan, da der altid som udgangspunkt skal bevilges fleksjob til 37 timer ugentligt. (og det står direkte i lovgivningen). Jeg kender selv en, der er visiteret fleksjobber og arbejder 37 timer om ugen. Det har ikke noget med timer at gøre, det er arbejdsevnen, det handler om. Der skal være 50 % nedsat arbejdsevne for at få bevilget et fleksjob. Og det har overhovedet ikke noget med timer at gøre. Der er f.eks. mange, der er visiteret på 20-25 timer ugentligt. Det handler om skånehensyn og selve arbejdsevnen som helhed. Arbejdsevnemetoden skal benyttes, derfor skal man ikke se på timerne - men arbejdsevnen som helhed.

Det kan godt være, at en kommune har en tommeregel eller en intern vejledning, som de vil gå efter, men det er ikke nogen lovgivning. Man skal overholde lovgivningen og de principafgørelser, der er. Vejledningen kan ikke altid bruges til så meget, da alle sager er individuelle. Selv 2 mennesker med samme sygdomme kan reagere forskelligt på sygdommen, og de følger af deres sygdomme og have forskellige sværhedsgrader i deres funktionsnedsættelse. Mange har bivirkninger af sygdommen i form af f.eks. medicin. Det tror jeg ikke ret mange tænker over i jobcentrene, desværre.....
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2011, 23:45   #17
AAA
Afhængigheds tegn af K10
 
AAAs avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-07 2011
Lokation: Djursland
Alder: 51
Indlæg: 384
Styrke: 13
AAA er ny på vejen
Hej

Da jeg var i gang med at blive afklaret om det var flex eller lignende der ville passe til mig .. der kom kommunen med præcis de samme spørgsmål om børnene og hjemmet ... det var lige så jeg rystede i bukserne, tankerne var jo med det samme ovre i om kommunen nu også kunne finde på at tage mine skønne unger, så jeg forstår godt du undrer dig.

De forklarede mig så at jeg skulle fungere døgnet rundt, og det hele med arbejdsliv og hjemmeliv skulle "strikkes" sammen så jeg kunne fungere fint, og det formåede min kommune at gøre rigtig fint ...
AAA er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2011, 23:53   #18
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Synes du må være varsom med at svare sådan, da der altid som udgangspunkt skal bevilges fleksjob til 37 timer ugentligt. (og det står direkte i lovgivningen). Jeg kender selv en, der er visiteret fleksjobber og arbejder 37 timer om ugen. Det har ikke noget med timer at gøre, det er arbejdsevnen, det handler om. Der skal være 50 % nedsat arbejdsevne for at få bevilget et fleksjob. Og det har overhovedet ikke noget med timer at gøre. Der er f.eks. mange, der er visiteret på 20-25 timer ugentligt. Det handler om skånehensyn og selve arbejdsevnen som helhed. Arbejdsevnemetoden skal benyttes, derfor skal man ikke se på timerne - men arbejdsevnen som helhed.

Det kan godt være, at en kommune har en tommeregel eller en intern vejledning, som de vil gå efter, men det er ikke nogen lovgivning. Man skal overholde lovgivningen og de principafgørelser, der er. Vejledningen kan ikke altid bruges til så meget, da alle sager er individuelle. Selv 2 mennesker med samme sygdomme kan reagere forskelligt på sygdommen, og de følger af deres sygdomme og have forskellige sværhedsgrader i deres funktionsnedsættelse. Mange har bivirkninger af sygdommen i form af f.eks. medicin. Det tror jeg ikke ret mange tænker over i jobcentrene, desværre.....
Vi kan ikke blive mere enige Curls, men det er nu engang sådan det går tit, og jeg skrev jo ikke at det var REGELEN, men en "tommelfingerregel" Og jeg mener ikke der står fuld tid nogle steder, men selvforsørgende (ret mig gerne hvis det er)
Og selvforsørgende er udregnet efter kontanthjælp, og der skal man have ca. 20-22 timer ugentligt på ordinære vilkår for at komme over den grænse...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2011, 00:08   #19
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Olsen22 Se meddelelser
Hej

Jeg er ved at søge fleksjob eller blive visiteret til det hedder det vist...Er lige startet og håber ikke det tager flere måneder.

Del gerne ud,da jeg føler det er så uoverskueligt hvad regler der er..

På trods af navneskift -vil jeg lige oplyse dig om det vigtige i at bruge begreberne rigtigt(så får man nemli' de rigtige svar).

Hvis man er ved at blive godkendt som fleksjobber(som du er), er man ved at blive visiteret til et fleksjob!

Er man godkendt som fleksjobber(fleksjobvisiteret), kan man søge et fleksjob!

Held og lykke med det...


.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2011, 16:00   #20
Olsen22
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-11 2011
Indlæg: 75
Styrke: 13
Olsen22 er ny på vejen
Tak for alle jeres gode svar...

Symes det er svært at overskue alle de regler og muligheder og hvordan man gør det rigtige.

Ja der er en der skriver man skal bruge de rigtige udtryk det kan være svært når man er helt ny i den situation. Sorry..

Ricky du har ret det kan lyde af meget træning men det er også med fys og diverse forskellig træning.

Du har rigtig mange gode råd kan jeg se rundt på siden det er dejligt.
Olsen22 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Søge fleks på denne måde ? MortenH Spørgsmål ang fleksjob 40 02-05-2017 20:22
kan jeg søge fleks? dyring Spørgsmål ang fleksjob 9 16-04-2013 01:47
søge om fleks? mikelzen Spørgsmål ang fleksjob 4 04-03-2013 13:07
Skal, skal ikke søge fleksjob? frkhansen Er det overhovdet til at få fleksjob? 8 29-08-2011 22:09
Kan jeg med rimelighed søge fleks? Fairnok Spørgsmål ang fleksjob 3 13-01-2007 15:49




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension