K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-10-2013, 21:42   #1
Culotten
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2012
Alder: 50
Indlæg: 59
Styrke: 12
Culotten er ny på vejen
Endnu en special lægeerklæring??

Kære alle

Jeg har lige skiftet sagsbehandler, alle i Randers skal skifte når de er på en eller anden form for sygedagpenge forlængelse.
I det første brev jeg har fået fra den nye sbh. idag står der at hun dd har anmodet om en reumatologisk speciallægeerklæring og snart vil modtage orientering om tid og sted.

Men jeg har allerede en erklæring fra reumatolog, neurolog og alt mulig andet. Lige nu er jeg i arbejdsprøvning indtil sidst i nov. og fordi jeg så har fået ny sbh.
så er planen måske pludselig en anden end det den var, nemlig at blive færdig med arbejdsprøvning og mentor for så at søge flex og igennem rehabiliteringsteamet og videre til en godkendelse. Så hvor kommer der endnu en speciallægeerklæring ind i billedet, hvad tror i???

Venlige hilsner Culotten

Sidst redigeret af Culotten; 11-10-2013 kl. 21:48.
Culotten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2013, 21:58   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Det er helt normalt..

Kære Culotten

Din sagsbehandler har den asymetriske magtfordeling ( et ord kommunerne selv bruger) og har retten til at bestemme hvad der skal til for at belyse din sag.

En sag kan godt blive "overbelyst" men der skal meget til.

Men derfor skal DU sørge for at alt imellem dig og kommunen foregår på skrift, da DU har ansvaret over for dig selv, at der ikke mangler noget i din journal eller der står noget forkert.

Det er en del af spillet regler, fordi om kort tid bliver du repræsenteret for endnu en ny sagsbehandler. Derfor skal du søge aktindsigt og sikre dig at din journalføring til alle tider er korrekt.

Bedste hilsner
Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 11-10-2013, 22:27   #3
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Culotten Se meddelelser
I det første brev jeg har fået fra den nye sbh. idag står der at hun dd har anmodet om en reumatologisk speciallægeerklæring og snart vil modtage orientering om tid og sted.

Men jeg har allerede en erklæring fra reumatolog, neurolog og alt mulig andet. Lige nu er jeg i arbejdsprøvning indtil sidst i nov. og fordi jeg så har fået ny sbh.
Hvor gamle er de erklæringer du allerede har?
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2013, 22:53   #4
Culotten
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2012
Alder: 50
Indlæg: 59
Styrke: 12
Culotten er ny på vejen
Jamen jeg har gået sygemeldt siden maj 2011 og begyndte herefter at blive udredt, så knap to år. Er der levetid på sådan nogle?
Culotten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2013, 23:51   #5
havheks
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2010
Indlæg: 206
Styrke: 14
havheks er ny på vejen
dem rema. læge du er blevet henvist til er de martin bak på randers .... hvis så send mig lige en privat brev
havheks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2013, 00:29   #6
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Culotten Se meddelelser
Jamen jeg har gået sygemeldt siden maj 2011 og begyndte herefter at blive udredt, så knap to år. Er der levetid på sådan nogle?
Så er det en god ide at indhente nye, det bliver jo næsten to og et halvt årgamle erklæringer.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2013, 00:39   #7
Culotten
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2012
Alder: 50
Indlæg: 59
Styrke: 12
Culotten er ny på vejen
Jeg ved det ikke endnu havheks, men ham har jeg ikke tænkt mig at tage op til, der har jeg været før, og det hjalp ikke noget, først da jeg selv valgte en reumatolog i Århus fik jeg hjælp. Men jeg må vel også selv vælge hvem jeg vil til eller?? Kan min læge henvise mig til at få nye speciallægeerklæringer eller er det jobcenter der skal bestille det til mig??

Vidste ikke de blev for gamle, men skal man så igennem samme undersøgelser på ny, eller er det bare en samtale med de pågældende speciallæger?

Culotten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2013, 08:41   #8
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Så er det en god ide at indhente nye, det bliver jo næsten to og et halvt årgamle erklæringer.
Lige præcis.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Culotten Se meddelelser
Kan min læge henvise mig til at få nye speciallægeerklæringer eller er det jobcenter der skal bestille det til mig??

Vidste ikke de blev for gamle, men skal man så igennem samme undersøgelser på ny, eller er det bare en samtale med de pågældende speciallæger?

Ofte kan man komme kommunen i forkøbet ved, at få egen læge til, at henvise til en speciallæge. På den måde kan man selv få lidt indflydelse på hvilken læge der skal bruges, dette kan nogle gange være lidt svært med kommunerne.

Men derfor kan det godt være, at kommunen stadig vil sende dig til en, som de vælger.
Men så har du jo bare 2.

Jeg blev flere gange henvist af egen læge, og hver gang jeg fik en ny sb, så indhentede denne også en ny speciallægeerklæring.

Men til sidst i mit forløb bad jeg min læge om, at henvise mig til en speciallæge, for en erklæring, sådan at kommunen ikke kunne forhale sagen med dette i slutspurten.
Da jeg ringede for at få en tid hos speciallægen kunne hans sekretær
fortælle, at henvisningen var sendt retur til lægen, men hun kunne ikke lige se hvorfor.

Egen læge kunne se, at grunden til, at speciallægen ikke ville give mig en tid var fordi, at jeg tidligere havde været hos denne speciallæge, og han mente, at jeg var færdig-udredt.

Men kommunen bad ikke om en ny speciallægeerklæring, så min sag blev afsluttet på lægepapirer, som var min. 2 år gamle.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2013, 09:41   #9
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Culotten

Man bør klart skelne mel. statusattest (LÆ 125-erklæring) fra din prak. læge og en speciallægeerklæring.

Statusattester har kommunerne med at indhente med jævne mellemrum. De er ikke særligt dyre, men en speciallægeerklæring er dyrere og mere uddybende.

Efter min mening bør du være obs. på, at der ikke indhentes udnødig dokumentation (dvs. som Peter skriver at sagen bliver overbelyst), herunder speciallægeerklæringer, hvis der intet nyt er sket i din sygdomsbillede. Hvis tidl. speciallægeerklæringer er fyldestgørende og de konklusioner, der er omkr. din fysik er erklaret, behandling fyldestgørende, sygdom stationær el. andet der peger på, at det handler om en afklaring af din arbejdsevne efter disse fohold er udredt, bør du være på vagt overfor nye speciallægeerklæringer, som kan mudre et ellers klart billede til i de forkerte SB- el. LK'er øjne.

Min erfaring er klart, at man som SDP modtagere i afklaringen af helbred hele tiden bør være et skridt forud for jobcentrene, og selv have søgt den bedste ekspertice og dermed den afklaring der er nødvendig, for ikke at dumpe i hullet, hvor dårlige el. vage formuleringer bliver brugt til at lukke sagen.

Du kan derfor med god udbytte følge Vovse råd ang. via din prak. læge at få en speciallægeerklæring hjem før kommunen. Så kan de jo spare de penge.

Hvis det ikke lykkes dig, skal du være opmærksom på flg. ting:

RSLs § 4:

Citat:
Borgeren skal have mulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag. Kommunalbestyrelsen tilrettelægger behandlingen af sagerne på en sådan måde, at borgeren kan udnytte denne mulighed.
Det er her du kan komme ind med din egen prak. læge henviser til en speciallæge for en fornyet erklæring. Desuden vil din prak. læge også på baggrund af tidl. erklæring vurdere om du kan få yderligere afklaring, idet prak. læger længe har været vurderet omkostninger i forhold til udbytte.

finalité-princippet: dvs. der skal være et sagligt formål med at indhente en ny speciallægeerklæring

dvs. det er ikke et sagligt formål, at det plejer vi at gøre, men at der reewlt kan blive en bedre belysning af din sygdom og funktionsevne via en fornyet erklæring.

proportionalitetsprincippet, som er et juridisk udtryk, som også gælder RSL § 10:

Citat:
Myndigheden har ansvaret for, at sager, der behandles efter denne lov, er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at myndigheden kan træffe afgørelse.
Dvs. vil sige at indhenting af speciallægeerklæringer må ikke gå videre end hvad der kræves til opfyldelse af de formål, som jobcentret er berettiget til at følge.

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=158024

Jeg ved ikke om din sag er på vej til at enten gå muddder i, el. der ledes efter andre speciallægeudtaleser for at kunne afvise sagen pga. det lidt du har skrevet. Men uanset om det er tilfældet, er det efter min mening bedre at gå med rem og seler end sidenhen at finde ud af man kunne have afkortet et forløb væsentlig el. undgået en masse forhindringer.

Ligeledes bør du ud fra dit temperament vælge den tilgang til denne problematik, som du har det bedst med. Nogle medarbejdere på jobcentrene har det svært med oplyste SDPO-modtagere og føler det som at blive modarbejdet andre kan læse teksten i RSLs §4 og samarbejde.

Der kommer umiddelbart en rød lampe hos mig, når jeg læser dit korte skriv her. Idet du selv skriver, at du har speciallægeerklæringer fra reumatolog og nuerolog og andre. Og du er i slutninge af en arbejdsprøvning, hvorfor jeg finder det meget mærkværdigt, at man ikke afventer den rapport, som normalt skal ligge efter endt arbejdsprøvning på REVAcenter.

Jeg er dog uvis på, om du er på Revacenter og evt. også hos deres læger?

Jeg kan ligeldes kun bakke op om, at du straks søger aktindsigt (gør det evt. via mail, hvis der kommer kvittering for modtagelse af den ellers pr. håndbåret og aflevering mod kvittering). Her ville jeg eksplicit bede om også din handlingsplan, således at du for vished for tidl. plan stadig er gældende, hvis dette er tilfældet må du skriftlig spørge ny SB om plan ikke stadig følges el.?

Bedste håb om en snarlig afklaring mod fleks

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2013, 10:18   #10
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Man kan altså ikke bede egen læge om at henvise til speciallægerklæring, så kommer man i hvert tilfælde selv til at betale de mange tusinder kroner det koster.... således er det ikke måden at springe et led over på.
Speciallægeerklæring er ikke noget der honoreres via sygesikringen, ligesom alle andre attester heller ikke gør, de afregnes direkte med den der bestiller.

Men man har lov at komme med forslag til hvem man gerne vil have lov til at lave den... hvilket kan være en fordel, også for kommunen, idet der kan komme flere detaljer med hvis læge og patient kender hinanden, eller kan få et godt samarbejde omkring udabejdningen af attesten.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sygedagpenge i afklaring, special lægeerklæring ? mortil3 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 16 30-01-2012 07:54
special lægeerklæring karsten31 Spørgsmål ang fleksjob 15 26-01-2012 23:27
special lægeerklæring melkior Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 02-01-2012 22:27
lægeerklæring trunte Alt det andet 3 16-03-2011 15:41
Tvivl om konklusion i special lægeerklæring. Enteneller Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 23 11-06-2009 13:06




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension