K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-07-2016, 13:50   #21
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Er man tilkendt fp - er det ikke at betragte som værende "før tid"
Nåh nej, det er selvfølgelig rigtigt :-)
Men jeg bliver vel modregnet?
__________________
Pensionista✍🏼
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2016, 13:29   #22
Mr x
Hjemmevant på K10
 
Mr xs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Indlæg: 216
Styrke: 14
Mr x er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Strandpigen Se meddelelser
Tak for jeres svar. Grunden til at jeg overvejede at hæve pensionen som engangssum var for at undgå modregning (min førtidspension er i forvejen meget lille pga modregning af arbejdsmarkedsinvalidepension + samlevers indtægt). Hvis jeg får ratepensionen udbetalt løbende før tid, bliver der jo modregnet, og så får jeg intet ud af det.

Hvis jeg på den anden side, efter skat og gebyrer, kun får en lille del udbetalt som engangssum, får jeg jo næsten heller ikke noget ud af min pensionsopsparing, øv.
Hvis du ophæver din ratepension her og nu mens du får Ftp. betyder det at du får hårdere modregning frem til du går på folkepension. Til gengæld får du ca. 60% af beløbet du havde tænkt dig at indbetale på ratepension ekstra til forbrug her og nu.

Indbetaling på ratepension, giver fradrag i skattemæssig indtægt samme år.

Men i bund og grund kan man sige, at det er dig der skal vælge, om du vil modregnes i Ftp eller vente med modregning i folkepensions tillægget.

Jeg selv har valgt at skubbe modregningen til folkepensionsfasen, dels fordi til den tid har jeg mindre i indtægt og så vil jeg også benytte mig af at få ændret min løbende ratepensionsudbetaling til at strække sig over 15 år i stedet for de 10 år som der tidligere var fastlagt af politikkerne max. udbetalingsperiode.
En anden årsag til min opsparing er at mine totale pensionsopsparinger er meget små, så der er behov for ekstra til den Fp. fase.

Har du undersøgt om du kan få din ratepension udbetalt over flere år end de 10 år?

I stedet for at ophæve din Ratepension, kunne du så ikke bare nøjes med at indbetale /opspare yderligere på ratepension i december mdr., hvis du har overskud til det?
I givet fald du bruger denne fremgangsmåde, så husk endelig at angive på forskudsopgørelsen til SKAT, at du forventer 0 kr. i indbetaling i år på ratepension, for ellers risikere du at få skattesmæk ved at have fået uberettiget fradrag udbetalt (nedslag i skattebetaling)

Du får det ud af pensionsopsparing, at du har lidt ekstra til din folkepension. Hvem ved om skæbnen vil, om du har samme (ingen) samlever til den tid?

Du skal ikke svare mig på mine spørgsmål, for spørgsmål er kun til at du skal reflektere over dem og hjælpe dig i dit valg.

Sidst redigeret af Mr x; 03-07-2016 kl. 13:38.
Mr x er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2016, 19:43   #23
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
Tusind tak for meget værdifuldt input Det har hjulpet mig meget i mine overvejelser.
Lige nu tror jeg, at jeg venter med at hæve ratepensionen, men vil måske flytte den til et andet pensionsselskab med lavere gebyrer.
__________________
Pensionista✍🏼
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2016, 19:49   #24
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
Jeg indbetaler jo fuld på ratepension hvert år til jul og får så mere udbetalt hver mdr ,

En win win situation .

Stribe FTP .
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2016, 20:08   #25
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
Stribe, jeg tror også, at jeg vil gøre det. Jeg droppede mine indbetalinger for nogle år siden pga livstruende sygdom, afskedigelse, pensionssag etc. ( og jeg ikke vidste om jeg overlevede ;-)) Og fordi jeg ikke længere betaler topskat. Men I har ret - det må jo trods alt alligevel være en win - win at genoptage indbetalingen. Jeg vil alligevel pga min arbejdsmarkedspension kun kunne få folkepensionens grundbeløb, og så må det alt andet lige være godt med en ratepension. Den er lige nu ikke så stor.

PS Jeg er meget taknemmelig for jeres svar. Jeg lider af fatigue og kemohjerne, og havde helt opgivet at tage mig af den ratepension. Kunne ikke overskue det. Nu vil jeg prøve at få styr på det.
__________________
Pensionista✍🏼

Sidst redigeret af Strandpigen; 03-07-2016 kl. 20:16.
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2016, 20:42   #26
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
Jeg får nemlig også kun grund beløbet som pensionist og derfor valgte jeg rate pension. Både at spare op alt jeg kan til loftet og så oveni få mere netto udbetalt pr mdr ,

Da jeg blev FTP undersøgte jeg alle muligheder og den her er den bedste for mig.

For andre ka det være noget andet ,

Men når man ved man kun får grundbeløbet allerede nu syns jeg det var fornuftig at reagerer ,

Håber du træffer den rigtig afgørelse for dig .

Go sommer
Mvh stribe FTP
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2016, 21:11   #27
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Som sagt tidligere er ratepension en rigtig dårlig ting at indbetale til, med mindre man betaler topskat.
Gør man ikke det skal man finde en anden måde at spare op til pension.
Ved indbetaling til ratepension med en lav skatteprocent får man kun denne procentsats (typisk 36-37 procent ) i "rabat"
Til gengæld skal man betale 60 procent i skat når den udbetales.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2016, 21:34   #28
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
Kageøre, det er rigtigt at man ikke får så meget ud af det som med topskat. Men jeg får "nedsat min indkomst" (?) og dermed mindre modregning af førtidspensionen. Og når ratepensionen udbetales til sin tid som alderspension, betaler jeg den skatteprocent, som jeg har til den tid. Går jeg ud fra?

Hvad skal jeg ellers gøre?
__________________
Pensionista✍🏼
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2016, 21:48   #29
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Strandpigen Se meddelelser
Hvad skal jeg ellers gøre?
Vælge en anden pensionsform som passer bedre til din indtægt.
Og lad resten af din ratepension stå, invester den eventuelt i noget som giver et afkast ud over pensionen.
Min står bla i Tivoli aktier, hvilket betyder at jeg ud over almindeligt afkast får et gratis Tivoli kort med ledsager hvert år.
Desuden har Jeg diverse aktier hvor der gives en stor middag i forbindelse med generalforsamling.
På den måde har jeg allerede afkast på rate pensionen men kunne ikke drømme om at indbetale mere på den.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2016, 00:43   #30
Moreo
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2016
Indlæg: 120
Styrke: 9
Moreo er ny på vejen
Jeg er meget imponeret over hvor velhavende mange af skribenterne er med FP og arbejdsmarkedspensioner, og så samtidig også har råd til at indebetale store beløb på ratepensioner og velsagtens også livrenter og hvad ved jeg. For hvis man kun er beretiget til folkepensionens grundbeløb, så har man da en anselig indkomst. Jeg håber så bare for jer, at I bliver rigtig gamle, så I får glæde af pengene.

Vedr. ratepension til en FP:

Har I undersøgt hvor mange år den kan løbe over? Jeg går ud fra at hvis en 40-årig pensionist igangsætter udbetalingen, så vil denne kunne dele sin opsparing ud over 45 år, da den ikke kan løbe længere end til det fyldte 85. år.
Moreo er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension