K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-06-2016, 14:43   #21
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Jeg tænker også umiddelbart at det kun er en god ide hvis man har et stort overskud. For den rentebesparelse bliver hurtigt ædt op, hvis man undervejs ryger ind i en stor tandlægeregning hvor man evt. er nødt til at låne/afdrage med dyre renter..

Man skal være sikker på ikke at komme til at stå og mangle et eller andet undervejs, man ikke bare kan betale kontant.

Har man billån, vil det rentemæssigt sikkert også hurtigt kunne svare sig at få det betalt hurtigere ud..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-06-2016, 17:11   #22
dFyn
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2016
Lokation: Nedergade, Odense
Indlæg: 85
Styrke: 9
dFyn er ny på vejen
Som førtidspensionist er der mange udgifter...

Jeg prøver at være på forkant med de forskellige udgifter.

Ud over de faste udgifter kommer der ofte andre udgifter til, såsom en tandlægeregning, en reparation, en rejse, medicin mm.

Synes jeg så, at jeg har lidt ekstra, så sætter jeg det ind på aldersopsparingen.
Væksten/gevinsten i denne opsparing beskattes med 15,3% for tiden. Jeg håber blot, at 15,3% ikke med tiden vokser.

Sparer man op på en konto i banken, skal man som førtidspensionist betale 37-38% i skat af væksten/gevinsten.
dFyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2016, 07:08   #23
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej


Picasso

Du kan også bare sætte 1000 kr ind om mdr . blot eks og så er de beskattet .
bortset fra du betale skat a renterne .

MEN MEN når ens penge bliver spekulereret med - gør mine eks og nogle er fri midler - andre er fra pensionsopsparing . Gir de ofte større afkast .

Fordi de " leger " med dem gir de som regel flere penge i sidste ende .

Du kan ved min den ene eks vælge mellen lav risiko - mellem og høj . Alt efterr hvor gode dine nerver er . Det er forskellig fra person til person..

Men at spare op .. også i banken til senere er altid fornuftigt . Det er hvor meget du ønsker at få ud a dine penge det kommer an på..

Du kan selv lege med dem hvis du har noget ,. du kan sætte dem ind på pensionsopsparinger . Du kan hvis du har en stak få banken til at lege med dem . Der er flere muligheder .

stribe ftp
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2016, 13:00   #24
picasso
Afhængigheds tegn af K10
 
picassos avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2011
Lokation: Herning
Alder: 49
Indlæg: 302
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
picasso er ny på vejen
Jeg synes det er en kæmpe jungel. Især fordi jeg frygter, at reglerne om folkepension kan ændre sig. Regeringen gør hvad de kan for at spare penge. Der er idag 25 år til jeg runder 68, fra 68-78 har jeg en ok ratepension. Mit problem opstår først når jeg forhåbentlig bliver 78, og ja, jeg ved der er mange år til - jeg vil bare nødigt skulle leve på en sten de sidste år af mit liv. Derfor tænker jeg lidt fremad. Især nu hvor jeg er kommet på ftp, nu har jeg ingen arbejdsgiver til at spare op for mig. Jeg indbetaler selvfølgelig til sup (mener jeg den hedder)
picasso er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2016, 14:31   #25
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af picasso Se meddelelser
Jeg synes det er en kæmpe jungel. Især fordi jeg frygter, at reglerne om folkepension kan ændre sig. Regeringen gør hvad de kan for at spare penge. Der er idag 25 år til jeg runder 68, fra 68-78 har jeg en ok ratepension. Mit problem opstår først når jeg forhåbentlig bliver 78, og ja, jeg ved der er mange år til - jeg vil bare nødigt skulle leve på en sten de sidste år af mit liv. Derfor tænker jeg lidt fremad. Især nu hvor jeg er kommet på ftp, nu har jeg ingen arbejdsgiver til at spare op for mig. Jeg indbetaler selvfølgelig til sup (mener jeg den hedder)
De fleste arbejdsgiver styrede pensioner har en ordning med fortsatte bidrag til ordningen (som betales af pensionskassen som præmie) i tilfælde af tilkendelse af pension.

Personligt har jeg sørget for at mine bolig udgifter falder drastisk den dag jeg skal på folkepension, så der på den måde frigøres penge i mit budget.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2018, 17:06   #26
Succubus
Elsker at være her på K10
 
Succubuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2017
Indlæg: 96
Styrke: 8
Succubus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Moreo Se meddelelser
Når spørgeren er 42 år og ikke har nævneværdig anden pensionsopsparing, så kan en ratepension absolut ikke anbefales, da det kun vil bevirke at f.eks. pensionstillæg, evt. boligydelse reduceres, ligesom "ældrechecken" sikkert helt bortfalder.

Eneste rigtige råd er en alm. aldersopsparing, som udbetales som et engangsbeløb uden modregning udover evt. renter af afkastet.
Hvad vil du så anbefale i dag, hvor indbetalinger til aldersopsparing ikke må overstige 5100 kroner medmindre man er 63 år i dag?

Om 25 år findes der næppe ældrecheck og boligydelser. Derfor er det vel hip som hap om man sparer op i rate eller livrente som førtidspensionist?

Men men hvis man spare op i rate i dag og så inden de 68 konverterer til livrente, vil man så få det samme udbetalt resten af livet som de, der har sparet et tilsvarende beløb op i livrente fra starten?
Succubus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2018, 17:19   #27
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Succubus Se meddelelser
Hvad vil du så anbefale i dag, hvor indbetalinger til aldersopsparing ikke må overstige 5100 kroner medmindre man er 63 år i dag?

Om 25 år findes der næppe ældrecheck og boligydelser. Derfor er det vel hip som hap om man sparer op i rate eller livrente som førtidspensionist?

Men men hvis man spare op i rate i dag og så inden de 68 konverterer til livrente, vil man så få det samme udbetalt resten af livet som de, der har sparet et tilsvarende beløb op i livrente fra starten?
Hvem siger at en opsparing til pension, skal være en synlig opsparing, på en pensionskonto ?
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2018, 18:14   #28
FritzA
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-11 2013
Indlæg: 29
Styrke: 11
FritzA er ny på vejen
Med de nye regler for alderspension, kan man kun indbetale et ret lille beløb pr år, MEN de sidste 5 år før folkepensionsalderen må man sætte et ganske stort beløb ind, mener det er 50.000kr.
Så tænker du sikkert; "så mange penge har jeg slet ikke".
Men, hvis du begynder allerede nu at spare op på en normal opsparingskonto, og siger til dig selv at det er til din pension, så de må ikke røres. -Når du så når de 5 år før folkepensionsalderen, kan du flytte denne opsparing fra den almindelige opsparingskonto til alderspensionsopsparingen.
FritzA er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2018, 19:56   #29
Succubus
Elsker at være her på K10
 
Succubuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2017
Indlæg: 96
Styrke: 8
Succubus er ny på vejen
Tak for jeres svar. Problemet med at spare op på en almindelig indlånskonto er, at du ikke får nogen fradrag og at pengene taber værdi over tid.

Derfor er jeg primært interesseret i rate eller livrente og håber nogen her ved mere om den side af sagen. Hvis jeg ikke når at blive særlig gammel er det bedst at betale til rate, da en livrente ikke kan konverteres.
Succubus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2018, 21:01   #30
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Succubus Se meddelelser
Tak for jeres svar. Problemet med at spare op på en almindelig indlånskonto er, at du ikke får nogen fradrag og at pengene taber værdi over tid.

Derfor er jeg primært interesseret i rate eller livrente og håber nogen her ved mere om den side af sagen. Hvis jeg ikke når at blive særlig gammel er det bedst at betale til rate, da en livrente ikke kan konverteres.
En opsparing i Guld, eks "Krüger Rand", taber næppe i værdi.

Men man skal have en overordentlig høj trækprocent (topskat) for at ratepension giver nogen mening.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension