K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-12-2011, 20:59   #1
lala
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2011
Indlæg: 7
Styrke: 0
lala er ny på vejen
sygedagpengestop

Hej allesammen jeg er ny her inde håber at i kan hjælpe mig her er min historie min mænd kom til skade på arbejde og har fået discosporlaps han har været sygemeldt siden januar månden 2011 i dag har han fået brev fra kommunen hvor de orienter om varighedbegrænsning der stå for dit vedkommeende medføre detter ,at udbeteling af sygedagpenge skal ophøre senest februar ,kommunen har dog mulighed forundtagelsevis at forlænge sygedagpengeperioden efter nedstående regler du vil inden februar modtag afgørlelseom sygedagpenge vil ophøre denne dato eller om kommunen finder at der i dit tilfælde er grunlag for at forlænge udbetaling.Det jeg gerne vil spørger kan de stopesygdagpenge når der er tale om arbejdsskade og betyder denne her brev at sygedagpeng vil blive stoppet.

Hilsen
Lala
lala er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2011, 22:09   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.787
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til....

Kære Lala

Har I på SKRIFT at arbejdsskade er anderkendt som arbejdsskade fra ASK, Arbejdsskadestyrelsen? www.ask.dk

Det er meget vigtigt at vide om I har det på skrift.

Regler for Sygedagpengestop:

http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Lidt om gen- og vedligeholdstræning:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=15813

Klagemuligheder:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=13712

OBS!.... hvis i modtager en afgørelse som i ikke er enig i, så er det vigtigt at der ankes/klages inden 4uger = 28 dage på minuttet

Er din mand opereret for sin discus-prolaps?
Hvis han er opereret, hvor længe måtte han da vente før operation?
Modtager han genoptræning?
Hvor bor i ca, København, Fyn eller Jylland?
Er du i job og tjener normalt?


Bliv her på JERES tråd fremover, der kommer mange spørgsmål.

Mange hilsner

Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2011, 22:56   #3
zenyo
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 22-08 2010
Lokation: KØBENHAVN
Indlæg: 16
Styrke: 14
zenyo er ny på vejen
Og når i vinder afgørelsen og kommunen stadig ikke følger dommen så gå til ombudsmanden. Men aldrig før de andre klagemuligheder er af prøvet.
Bed om Aktindsigt i din sag.

.
zenyo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2011, 23:15   #4
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af lala Se meddelelser
Hej allesammen,

jeg er ny her inde håber at i kan hjælpe mig her er min historie min mænd

kom til skade på arbejde og har fået discosporlaps

han har været sygemeldt siden januar månden 2011 i dag har han fået brev fra kommunen hvor de orienter om varighedbegrænsning der stå for dit vedkommeende medføre detter ,at udbeteling af sygedagpenge skal ophøre senest februar ,

kommunen har dog mulighed forundtagelsevis at forlænge sygedagpengeperioden efter nedstående regler du vil inden februar modtag afgørlelseom sygedagpenge vil ophøre denne dato eller om kommunen finder at der i dit tilfælde er grunlag for at forlænge udbetaling.

Det jeg gerne vil spørger kan de stopesygdagpenge når der er tale om arbejdsskade og betyder denne her brev at sygedagpeng vil blive stoppet.

Hilsen
Lala
Hej Lala,

Jeg har lige delt dit indlæg lidt op så vi alle kan følge med.

Det er godt at du skriver allerede nu om din mands sag og det er jo også tidligt at han er blevet varslet om sdp. stop som først er i februar 2012.

Hvad laver din mand pt. ? Er han afklaret helbredsmæssigt ? Er hans lidelse stationær eller er han stadig under behandling ? Hvad med afklaring af arbejdsevne har kommunen haft gang i dette omkring din mand eller må han ikke komme i evt. jobprøvning pga. helbred ?

Iht. reglerne om forlængelse af sygedagpenge henviser man til reglerne under §27 stk 1 hvor der er 7 punkter. Kan man opfylde blot et af de punkter er der mulighed for forlængelse, men man taler altså også om den helbredsmæssige tilstand og afklaring...
Citat:
§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

5) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

7) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.
Din mand burde jo kunne komme under §27 stk. 1 nr. 6, men vi er altså nødt til at vide mere om hvad der er sket under sdp. tiden, hvorledes helbreddet og afklaringen står til.

Hvilke begrundelser giver kommunen i deres varsling til stop af sdp. ?
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 01-12-2011 kl. 23:21.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2011, 23:20   #5
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Ved ikke om alle kommuner gør det, men en del gør:

Sender en varsling om stop 3 mdr. før varighedsbegrænsningen indtræder...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2011, 23:24   #6
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Ved ikke om alle kommuner gør det, men en del gør:

Sender en varsling om stop 3 mdr. før varighedsbegrænsningen indtræder...
Ok, men er arbejdsskade sagen ikke nok til forlængelse ??
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2011, 23:36   #7
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Ok, men er arbejdsskade sagen ikke nok til forlængelse ??
Nu kan jeg ikke huske dem præcist, men jeg mener at der skal være rejst en sag mod en decideret skadevolder, altså en person/firma man konkret kan give skylden for skaden...

Jeg leder lige lidt mere
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2011, 23:44   #8
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Ok, men er arbejdsskade sagen ikke nok til forlængelse ??
Nej det er ikke nok, jeg har nemlig selv arbejdsskader, og mine sygedagpenge stoppede også efter 52 uger.
Da de stoppede sygedagpengene var min arbejdsskade ikke anerkendt, men det er den så idag men sidder stadig på kontanthjælp.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2011, 23:50   #9
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Jeg havde ikke helt ret! Heldigvis!

Her er den vidst:


Afgørelse truffet af: Afgørelsesdato: Uds. dato: Nummer: J.nr.
Ankestyrelsen 18-03-2009 01-05-2009 105-09 7000264-08

Status: Gældende

Principafgørelse om: sygedagpenge - varighedsbegrænsning - forlængelse - anmeldelse af arbejdsskade - partshøring - ny sag

Lov:
Lov om sygedagpenge - lov nr. 563 af 9. juni 2006 - § 27, stk. 1, nr. 5


Resumé:
En borger var berettiget til at få forlænget sygedagpengeperioden, da der var rejst arbejdsskadesag, inden kommunen traf en endelig afgørelse om ophør af sygedagpenge. Det forhold, at anmeldelsen skete efter, at kommunen havde sendt en påtænkt afgørelse om ophør af sygedagpenge til borgeren til partshøring, havde ikke betydning, idet borgeren fortsat modtog sygedagpenge.

Sagsfremstilling:
En slagteriarbejder var siden marts 2005 sygemeldt på grund af rygsmerter og psykiske problemer. Det fremgik af generel helbredsattest fra oktober 2005, at der også var påvist begyndende slidgigt i hofterne.

Varighedsbegrænsningen indtrådte i marts 2006, men udbetalingen af sygedagpenge blev forlænget med henvisning til, at der skulle iværksættes arbejdsprøvning/afklarende foranstaltninger. Forlængelsesperioden gik frem til september 2006. Forinden blev der rejst en arbejdsskadesag om en ryglidelse og sygedagpengene blev yderligere forlænget. Afgørelsen i arbejdsskadesagen blev truffet i marts 2007.

Kommunen sendte først i november 2007 en afgørelse om påtænkt ophør af dagpengene til partshøring til borgeren.

Den 5. december 2007 oplyste hans fagforbund, at der var anmeldt en ny arbejdsskadesag - slidgigt i hofterne. Sagen blev rejst i Arbejdsskadestyrelsen den 7. december 2007, og afgørelsen blev truffet den 30. juni 2008. Den 28. december 2007 traf kommunen afgørelse om ophør af dagpenge fra den 7. januar 2008.

Beskæftigelsesankenævnet fandt, at borgeren var berettiget til udbetalingen af sygedagpenge i perioden fra den 7. januar 2008 til den 30. juni 2008, såfremt han i øvrigt opfyldte betingelserne herfor. Samtidig hjemviste nævnet sagen til kommunen til fornyet behandling og afgørelse for at afklare, om der var grundlag for forlængelse af udbetalingen af sygedagpenge efter den 30. juni 2008.

Nævnet lagde vægt på, at arbejdsskadesagen blev rejst den 7. december 2007, og at der blev truffet afgørelse i sagen den 30. juni 2008.

Kommunen anførte i klagen, at den var af den opfattelse, at der ikke kunne ske forlængelse efter dagældende dagpengelovs § 22, stk. 1, nr. 4, (nugældende dagpengelovs § 27, stk. 1, nr. 5), når der ikke ved varighedsbegrænsningens indtræden var rejst en sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring.

Sagen blev behandlet i principielt møde med henblik på afklaring af, om anmeldelse af sagen til Arbejdsskadestyrelsen efter modtagelse af partshøring i afgørelsen om påtænkt standsning af udbetalingen af sygedagpenge, var en gyldig forlængelsesgrund. Sagen blev antaget som supplement til Principafgørelse D-28-95, om forlængelse af dagpengeperioden i de tilfælde, hvor der var rejst sag om arbejdsskade og Principafgørelse D-6-03 om, at dagpengeperioden kunne forlænges, indtil Arbejdsskadestyrelsen havde truffet afgørelse om erhvervsevnetab i forbindelse med, at der var indgivet en ny anmeldelse på et nyt grundlag, før dagpengeudbetalingen blev standset.
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2011, 01:37   #10
havheks
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2010
Indlæg: 206
Styrke: 14
havheks er ny på vejen
har selv en arbejdsskade,når den er afgjort i arbejdsskade styr.kan man ikke forlænge på den,men har i ikke fået nogen afgørelse endnu.skal de forlænge..
har også læst en sted at den ventetid man har haft indtil man blev opererret skal trækkes fra....den tror jeg så ikke lige pt på,da man også lige har taget mine sygedagpenge,efter 52 uger..
den er selvfølgelig anket..
havheks er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sygedagpengestop...... Damgaard Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 4 08-10-2012 20:41
Sygedagpengestop USP Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 16-09-2012 11:35
Sygedagpengestop USP Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 08-08-2012 15:23
sygedagpengestop karsten kran Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 29-07-2011 00:37
sygedagpengestop og § 17 køkkenleder Alt det andet 0 10-06-2010 22:19




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension