K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-06-2011, 23:10   #1
Hygeria
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2007
Alder: 47
Indlæg: 162
Styrke: 17
Hygeria er ny på vejen
Ingen afgørelse før opdateret RP m. kommentar??

Jeg skal lige høre jer om noget...ved nemlig ikke, om det er mig der har forstået det rigtigt.

Er det rigtigt, at kommunen ikke må træffe en endelig afgørelse i ens sag, før de har sendt en en opdateret RP hvor mine kommentar/rettelser er skrevet ind/vedlagt??

Jeg modtog min RP for en måneds tid siden og havde jo (selvfølgelig) en masse kommentar og rettelser. Sendte dem til min SB og hun skrev tilbage, at hun ville kigge det igennem, og så ville hun vende tilbage til mig.

Jo tak, det gjorde hun så også - fik et brev i Fredags, hvori der stod at de stopper min ledighedsydelse pr 1 august og så overgår jeg til kontanthjælp.

De mener ikke, at jeg stadig er berettiget til fleks, på trods af, at diverse har skrevet, at mine smerter er varige.
På det psykiske område, er min situation overhovedet ikke afklaret, alle på nær én speciallæge har sagt, at de ikke på nuværende tidspunkt kan sige om det er stationært og har rådet kommunen til at iværksætte diverse ting, for så at lave en ny statusattest året efter.(dette blev de opfordret til i midt 2010, intet er sket)

Disse anvisninger har kommunen ikke rettet sig efter, men istedet blot sendt mig til endnu en speciallæge indenfor psykiatri, der var den mest arrogante læge jeg har været hos - han var imod mig fra jeg trådte ind ad døren. Og selvfølgelig har kommunen valgt at lægge vægt på HANS udtalelser og ikke nogle af de andre. Og eftersom han bare mente, jeg bare skulle spise nogle flere piller så ville jeg være fjong og at jeg bare havde en lettere depression, så har hans udtalelser afgjort sagen på det område.

Men jeg troede jo, at jeg ville få tilsendt en opdateret RP efter min SB havde modtaget mine rettelser, men jeg har intet fået...blot en afgørelse.
Så derfor skulle jeg lige høre, om i ved, om de kan gøre det, uden at jeg har modtaget noget inden. (jeg har intet haft underskrevet, da jeg jo ikke var enig)

Mvh
Hygeria
Hygeria er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2011, 23:48   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Har du fagforening, ellers bør du kontakte dem?

Jeg er ikke så stærk i fleks, men hvordan man kan frakende en ydelse, hvor man HAR vurderet funktionsnedsættelsen til at være varig, lyder besynderligt.

Du skal ihvertfald finde dine tilkendelssag frem, og kikke dem godt igennem.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2011, 00:03   #3
Hygeria
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2007
Alder: 47
Indlæg: 162
Styrke: 17
Hygeria er ny på vejen
Nej er ikke medlem af fagforening, men har en veninde der arbejder frivilligt i en rådgivning, så hun ville snakke med deres socialrådgiver imorgen, og høre om de vil hjælpe mig med klage osv.

Og ja det synes jeg jo nemlig også, men virker som om, at de bare skal ha mig ud af klappen - min sag har kørt i 7 år og min opfattelse er, at det har skulle gå lidt stærkt hertil sidst.
Men min sag er blevet så indviklet efterhånden, at jeg ikke kan magte den selv længere.

Det er så der, der er et problem, for den kommune der tilkendte mig fleksjob for over 7 år siden, gjorde det uden arb.prøvning, RP osv...derfor det hele skulle starte forfra da jeg flyttede kommune i 2005. Som sagt, min sag er kringlet...
Hygeria er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2011, 08:47   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
du skriver
Det er så der, der er et problem, for den kommune der tilkendte mig fleksjob for over 7 år siden, gjorde det uden arb.prøvning, RP osv

problemet er at din kommunen mener du er blevet tilkendt fleks på et forkert grundlag
på grund af manglende arb.prøvning, RP, samt de mener ikke din lidelse er uden behandlingsmuligheder og varig

det hænger fint sammen med du ikke er ordenligt udredt og derfor kan de heller ikke bedømme om du er berettigede til fleks

en trist situation, men du må kæmpe videre og får noget mere læge dokumentaton

Sidst redigeret af MTVRV1; 27-06-2011 kl. 09:13.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2011, 12:03   #5
Hygeria
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2007
Alder: 47
Indlæg: 162
Styrke: 17
Hygeria er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
du skriver
Det er så der, der er et problem, for den kommune der tilkendte mig fleksjob for over 7 år siden, gjorde det uden arb.prøvning, RP osv

problemet er at din kommunen mener du er blevet tilkendt fleks på et forkert grundlag
på grund af manglende arb.prøvning, RP, samt de mener ikke din lidelse er uden behandlingsmuligheder og varig

det hænger fint sammen med du ikke er ordenligt udredt og derfor kan de heller ikke bedømme om du er berettigede til fleks

en trist situation, men du må kæmpe videre og får noget mere læge dokumentaton
Jeg er helt med på, at de skulle undersøge om jeg stadig var berettiget til fleks. Den ene læge har skrevet, at mine rygsmerter er varige og uden behandlingsmuligheder, og at det kræver skånebehov i et evt. arbejde.

Men det mit spørgsmål egentlig gik på var, om de kunne træffe den endelige afgørelse INDEN jeg overhovedet har modtaget den opdaterede RP - for det mener jeg at have læst, at de ikke må.

Men jeg kæmper videre, der er SÅ mange sagsbehandlingsfejl i min sag efterhånden, så nu kan jeg forhåbentligt, få en med forstand på paragraffer osv til at kigge på den og hjælpe mig videre.
Hygeria er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2011, 12:18   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hygeria Se meddelelser
Jo tak, det gjorde hun så også - fik et brev i Fredags, hvori der stod at de stopper min ledighedsydelse pr 1 august og så overgår jeg til kontanthjælp.
Sammen med denne afgørelse bør der være en ankevejledning, den skal du benytte.

Du har 4 uger til at anke og det kan være en god idé at starte med, at få aktindsigt, som kommunen har 10 dage til at ekspedere.
I aktindsigten kan du bl.a. se, om dine rettelser til rp'en er der eller om de er "forsvundet".

Hvis du ikke allerede har kopi af samtlige lægepapirer, der er udfærdiget vedr. dine lidelser, bør du se at få skaffet dem og evt. snak med din læge for at få dem opdateret/indhentet nye.

Som jeg umiddelbart ser det skal du skynde dig at gøre 2 ting.

Du skal bede om aktindsigt (formular til dette findes under nyttige links), aflever den personligt ved skranken og få en kvittering på, at de har modtaget den.

Og så skal du snakke med din læge, du kan starte med at ringe til denne i telefonkonsultationen og forelægge din sag.

Om din rp er udfærdiget korrekt er ikke det allervigtigste lige nu for dig, hvis den ikke er udfærdiget i henhold til loven, så kan det blive et problem for kommunen hvis en evt. anke når til BAN.

Hvis dine kommentarer til rp'en ikke findes i din aktindsigt kan du jo være fræk og påstå, at du slet ikke har haft din rp til partshøring.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2011, 12:40   #7
Hygeria
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2007
Alder: 47
Indlæg: 162
Styrke: 17
Hygeria er ny på vejen
Hej Vovse,

mange tak for dit svar.

Jeg har for lang tid siden bedt om løbende aktindsigt, og har også haft modtaget det meste af min sag, såsom lægeudtalelser osv. Dog mangler der mødereferater osv, og jeg skrev en mail til min sagsbehandler i nat, og bad hende om at fremsende disse.

Derudover gjorde jeg hende opmærksom på, at jeg ikke mente de havde fulgt loven, i og med jeg ikke havde modtaget min opdaterede RP og skrev til hende, at der ville blive indsendt en officiel klage på et senere tidspunkt (har jo de 4 uger)

Fanme, om hun ikke har sendt en mail nu her, hvori hun skriver at hun betragter min mail som en klage og at hun derfor har videresendt den og den vil blive sendt til BAN!!!!! Hva bilder hun sig ind, den mail jeg sendte til hende var personlig og jeg gjorde hende netop opmærksom på, at der ville komme en officiel klage senere, da jeg også har andre punkter der skal med - det gjorde jeg klart for hende!!
Har skrevet til hende og bedt hende om at stoppe den videresendelse prompte, det kan hun da ikke tillade sig!!

Min læge er inde i min sag, og skal også have fat på hende, da hun sagde, at hvis de satte mig på kontanthjælp ville hun sygemelde mig med det samme.

Jeg skal snakke med en rådgiver her senere idag, og så håber jeg hun/de vil hjælpe mig med min sag og at skrive en officiel klage, for som sagt, er der så mange ting der ikke helt hænger sammen i min sag.

Magter bare ikke det her system mere
Hygeria er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2011, 18:47   #8
Basco
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Alder: 60
Indlæg: 69
Styrke: 14
Basco er ny på vejen
Den med ressourceprofilen gælder desværre ved sygedagpenge og ikke ved ledighedsydelse
Citat:
§ 28. Før udbetalingen af sygedagpenge kan ophøre på grund af varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 og 27, skal kommunen anvende arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne med henblik på at undersøge, om den sygemeldte er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension..
Den er derimod kunne være nyttig at huske på er den her

Citat:
§ 7 a. Senest 2 uger før en erhvervsrettet foranstaltning hører op, skal kommunalbestyrelsen tage stilling til, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet. Ved vurderingen skal borgeren, egen læge, den faglige organisation, virksomheder m.fl. inddrages.

Stk. 2. Hvis kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om yderligere foranstaltninger, skal disse sættes i værk i umiddelbar tilknytning til ophøret af den nuværende foranstaltning.
Har de taget stilling ? hvordan mener de du skal komme videre ? har de taget din ledighedsydelse fra dig eller hele din fleksvisitation, hvis de "kun" har taget din ydelse hvordan harmonere det så med det andet (det gør det ikke ) hvordan kan de hvis de har taget visitationen til fleks fra dig, afgøre det uden en arbejdsprøvning og ressourceprofil ?

Hvis de mener du kan varetage et alm job hvordan er det så kommet frem til det ? hvilke job mener de du kan varetage ? hvis de ikke har taget din visitation fra dig hvorfor så din ledíghedsydelse ?

Før du kan få den rigtige hjælp og vejledning er det vigtigt at vide nøjagtigt hvad det er de har gjort, har de taget din fleks visitation eller har de taget din ledighedsydelse og hvad giver de nøjagtigt som begrundelse og er der vedlagt en ankevejledning
Basco er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2011, 20:21   #9
Hygeria
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2007
Alder: 47
Indlæg: 162
Styrke: 17
Hygeria er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Basco Se meddelelser
Den med ressourceprofilen gælder desværre ved sygedagpenge og ikke ved ledighedsydelse

Jeg har fået udarbejdet en Arbejdsevnejournal, har jeg også haft læst mig til at de skal, når der skal revurderes om en person stadig er beretiget fleksjob. Hele humlen er, at SB aldrig sendte min RP retur til mig efter jeg havde indsendt mine rettelser/kommentar, så jeg aner ikke hva der er skrevet ind eller ikke skrevet ind. Og som jeg har læst mig til, så skulle SB gøre dette, samt notere en begrundelse, hvis hun ikke ville indskrive mine kommentar og hvorfor

Den er derimod kunne være nyttig at huske på er den her

Har de taget stilling ? hvordan mener de du skal komme videre ? har de taget din ledighedsydelse fra dig eller hele din fleksvisitation, hvis de "kun" har taget din ydelse hvordan harmonere det så med det andet (det gør det ikke ) hvordan kan de hvis de har taget visitationen til fleks fra dig, afgøre det uden en arbejdsprøvning og ressourceprofil ?

Nej de har ikke taget stilling til hvordan de mener jeg skal komme videre. Tværtimod har SB skrevet i RP: "Ifølge den samlede vurdering, er der behov for behandlingsmæssig afklaring, før der kan iværksættes tilbud, hvor xx reelle arbejdsevne og realistiske beskæftigelsesmål kan afklares. Da der fortsat ikke er behandlingsmæssig afklaring, vurderes det at være formålsløst at iværksætte nyt tilbud på nuværende tidspunkt."

Derudover skriver SB i RP "Mulighederne for anvendelse og udvikling vurderes således at være gode, men hvordan det konkret skal lykkedes er uafklaret." (denne kommentar fra SB kommer i forbindelse med, at SB fremhæver, at jeg har kunne skrive en lang og velformuleret kommentar til en speciallægeerklæring )

I og med de skriver, at de mener, at jeg ikke længere er berettiget til fleksjob, går jeg ud fra, at det er hele min fleksvisitation de tager fra mig. De skriver i deres afgørelse at "det er besluttet at du ikke opfylder betingelserne for fleksjob"
De skriver så samtidig, at min arbejdsevne er nedsat varigt, men de mener ikke mine gener er tilstrækkelige til berettigelse til fleksjob.

Jeg har været i én arbejdsprøvning i de 7 år jeg har været i systemet, og den blev stoppet efter 2 små mdr, da jeg ikke kunne holde til det. Erhverscentret skrev i en tværfaglig udredning, at mine smerter var for store og jeg havde en svær depression.
De anbefalede nogle tiltag overfor kommunen, hvilket denne fuldstændig har ignoreret, men har bare et år efter arb.prøvningen sendt mig til endnu en speciallæge.


Hvis de mener du kan varetage et alm job hvordan er det så kommet frem til det ? hvilke job mener de du kan varetage ? hvis de ikke har taget din visitation fra dig hvorfor så din ledíghedsydelse ?

De mener jeg kan klare et ordinært arbejde med skånebehov - det er den officielle opfattelse, men min SB har sagt noget andet til mig, når vi har haft møder. Hun har ikke engang ment, at jeg ville kunne klare et fleksjob længere.

De har intet noteret eller sagt omkring hvilke jobs de kan se mig i, det eneste der står i afgørelsen er, at det vurderes at der er behov for yderligere foranstantligerne for at bringe mig tilbage til arb.markedet. Men intet er beskrevet om hvordan i hverken afgørelse eller RP.


Før du kan få den rigtige hjælp og vejledning er det vigtigt at vide nøjagtigt hvad det er de har gjort, har de taget din fleks visitation eller har de taget din ledighedsydelse og hvad giver de nøjagtigt som begrundelse og er der vedlagt en ankevejledning
Jeg er ret sikker på at de har taget det hele fra mig, da de jo ikke mener jeg er berettiget til fleksjob overhovedet. De erkender jeg mine smerter er varige, men de mener åbenbart ikke det er slemt nok, så jeg skal i fleks. Hvilket jeg jo så fatter minus af, min SB har selv set med egne øjne hvor forpint jeg er osv.
Ja der er vedlagt en ankevejledning, har 4 uger...jeg skulle ha haft hjælp til gennemgåelse af HELE min sag i et rådgivningscenter, samt hjælp til skrivelse af anke, men desværre blev jeg oplyst sent idag, at min sag er for omfattende og de ikke kan nå det inden centret holder sommerferie.

Så nu står jeg her igen med hele møget selv

Og mange tak for dit lange svar!
Hygeria er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2011, 22:16   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Basco Se meddelelser
Den med ressourceprofilen gælder desværre ved sygedagpenge og ikke ved ledighedsydelse
Uden at lave en rp kan kommunen ikke vurdere, om en borger er berettiget til det ene eller det andet.

Det er arbejdsevnen der danner grundlaget uanset om man skal visiteres til fleks, tilkendes fp eller fratages en af disse.

Og kommunen kan ikke vurdere en borgers arbejdsevne uden at lave en rp.

Hygeria, lav et udskrift af den mail du sendte til din sb og ligeså af hendes svar, skriv en klage til jobcenterchefen over, at din sb tolker din mail som en klage, til trods for, at du tydeligt har skrevet, at en klage kommer senere, vedlæg udskrift af de 2 mails.

Men husk at skrive tydeligt, at det er en klage, da den ellers lander på sb's skrivebord.

Aflever den ved skranken og bed om kvittering på, at de har modtaget den.

Hver eneste gang min sb trådte ved siden af røg der en klage afsted til jobcenterchefen, efterhånden fik vi et acceptabelt samarbejde.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Nu er min 'Job-blog' opdateret med indlæg nr. 29: 'En slags status' Jan Jakobsen Politik og Samfund 2 30-03-2013 18:32
Opdateret forside på Ankestyrelsens hjemmeside Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 0 11-11-2011 14:40
Opdateret udgave af "At skrive en afgørelse" Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 0 14-09-2011 11:10
Svendborg: på 5. år endnu ingen afklaring, trods Nævns afgørelse buster Politik og Samfund 0 09-04-2011 19:31
Kan jeg få opdateret min ressouce profil?? Litha Alt det andet 10 06-02-2009 00:09




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension