K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-10-2010, 14:14   #1
Road66
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-12 2009
Indlæg: 132
Styrke: 15
Road66 er ny på vejen
1 mdr. ventetid på sagsakterne??

Hej alle herinde.

Jeg har søgt aktindsigt via den formular der ligger herinde til 2 forskellige
sagsbehandler hos kommunen.

Den ene skriver, at de nok ikke kan imødekomme en frist på 10 dage, den anden skriver at sagsakterne vil komme indenfor en måned.

Det er da meget fint, men iflg. klagevejledningen, har vi borger kun 4 ugers klagefrist.

Hvad skal jeg stille op??
Road66 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2010, 14:25   #2
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Hej.

For det første er det kun nødvendigt at søge aktindsigt ét sted. Du får jo aktindsigt i hele din sag, dvs. alt hvad der ligger på dig.

Hvis jeg var dig ville jeg ringe og lægge pres på. Sig til den nu en gang får i røret i omstillingen, at du har søgt aktindsigt, og du har fået at vide, at der kan gå op til en måned før du får den.
Fortæl at du skal bruge akterne i forbindelse med en klage, og du derfor forventer at få dem inden for ti dage ELLER får dispensation for de fire ugers klagefrist så disse først tælles fra den dag du modtager dine sagsakter..

Hvad er det du vil klage over?
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2010, 14:26   #3
kalona
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2010
Lokation: odense
Alder: 65
Indlæg: 72
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
kalona er ny på vejen
Hej.
Det samme var jeg ude for, men min socialrådgiver i min A-kasse,bad mig skrive til kommunen efter 10 dage, og oplyse jeg ønsker at klage over afgørelsen, dokumentation og kommentarer vil blive sendt så snart jeg havde modtaget sagsagterne.

Det betyder at de 4 uger tæller fra den dag du sender brev til dem.
Du kan også bruge din mail, det gjorde jeg.

pøj pøj
kalona er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2010, 14:31   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du sender dette til din sagsbehandler....

og gør vedkommende opmærksom på at fristen på aktindsigt er lovbunden.

Samtidig beder du om udsættelse af klagefristen. Alt dette sender du også som en klage til borgmesteren.

"VEJ nr 137 af 21/06/2000
som stadig er gældende http://147.29.88.28/Social.dk/lovgiv..._21062000.html

hvor der ifb med sagsbehandlingsfrister nævnes:

"8.4 Sagsbehandlingsfrister

Der findes to typer sagsbehandlingsfrister:

· De lovbundne.

· De lokalt fastsatte.

8.4.1 Lovbundne frister

Der er tre lovbundne frister, der er relevante i førtidspensionssager:

· 10-dagesfristen for at efterkomme en anmodning om aktindsigt, FVL § 16, stk. 2.

· 8-ugersfristen for stillingtagen til »forsørgelses-anmodning«, RTL § 7. SE NEDESTÅENDE #

· 3-månedersfristen for afgørelse af en pensionssag, PL § 20 a, stk. 3.

Alle disse frister er kalenderfrister, også 10-dages fristen. Det vil sige, at fristerne løber fra den dag, hvor anmodningen er modtaget i kommunen, også selvom den først når frem til sagsbehandleren én eller nogle dage senere. 3-månedersfristen løber dog fra den dag, hvor der er truffet afgørelse om at påbegynde en sag om førtidspension.

8-ugersfristen er ufravigelig. I de to øvrige tilfælde kan fristen overskrides, men det skal i så fald meddeles skriftligt til borgeren, og der skal gives en begrundelse for, hvorfor fristen ikke kan overholdes. Ordet »kan« betyder, at kun forhold, som sagsbehandleren og forvaltningen ikke er herre over, er acceptable begrundelser for, at fristen ikke overholdes. Følgende type af begrundelser vil derfor være i orden, hvis der er tale om en reel begrundelse:

»Vi kan ikke overholde fristen for afgørelse af sagen, fordi der er en ventetid på speciallægeerklæring på x måneder hos NN«Derimod er det på kanten eller måske endda direkte ulovligt at begrunde en overskridelse af fristen med f.eks. interne fejlekspeditioner, pensionsnævnets mødefrekvens eller travlhed, ferie og sygdom. Der bør ikke forekomme begrundelser, som vedrører forhold, som forvaltningen kunne tage højde for ved planlægning, styring og eventuel omlægning af arbejdsgange, overarbejde eller lignende.

Vær opmærksom på, at i visse sager kan 8-ugersfristen og 3-månedersfristen løbe umiddelbart i forlængelse af hinanden. Det gælder i de tilfælde, hvor der på grund af helbredsmæssige forhold åbenlyst kan eller skal tilkendes pension, og dette kan ses ved borgerens første henvendelse.

8.4.2 Lokalt fastsatte frister

De sagsbehandlingsfrister, kommunen selv skal fastsætte efter RTL § 3, stk. 2, håndteres på samme måde som de lovbundne."

#http://www.dukh.dk/viden/beskeftigel...s-standses.pdf

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 14-10-2010, 14:40   #5
kalona
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2010
Lokation: odense
Alder: 65
Indlæg: 72
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
kalona er ny på vejen
Hej igen.

Som nævnt ovenfor ( Peter ), tror jeg også du sagtens kan få fristen udsat, men jeg fik blot at vide, det var en dårlig ide, da de så kan være endnu længere tid om det og dermed længere til en afgørelse.

Men der er nok flere muligheder.

Jeg gjorde nok det omtalte, da jeg ikke længere kan overskue at læse vejl, bekendtgørelse m.m.har stort set ingen konc.evne.
kalona er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2010, 14:55   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Det er en NØDLØSNING at få udsættelse på en KLAGEFRIST som SKAL overholdes.

Det er jo det de er uden på.......en klagefrist i Danmark er ALDRIG blevet udsat hvis ikke der findes en SKRIFTLIG udsættelse.

Så følg mit råd som er den eneste mulighed pt. men skal ske omgående.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 14-10-2010, 21:49   #7
Road66
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-12 2009
Indlæg: 132
Styrke: 15
Road66 er ny på vejen
Tak for jeres svar.... Lige hvad jeg havde brug for :-)
Road66 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2010, 21:51   #8
Road66
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-12 2009
Indlæg: 132
Styrke: 15
Road66 er ny på vejen
Peter, gælder de frister du skriver om, også når det ikke er en pensionssag??
Road66 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2010, 22:36   #9
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
JA.........

DU som borger SKAL have mulighed for at kunne se hvilken frist politikerne har besluttet inden for alle ansøgninger hvor der findes en afgørelse og dermed en ankemulighed.

Retssikkerhed kaldes det!

Ingen retssikkerhed........negative og særdeles lange sociale sagsbehandlingstider. Hvis alle forstod og satte sig ind og bruge sin viden om sin retssikkerhed kunne vi lukke flere afdelinger her på k10.

Sidst redigeret af phhmw; 14-10-2010 kl. 22:38.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
ventetid rose Alt det andet 7 28-10-2011 01:27
Ventetid Fp Kålpølser Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 22-06-2011 15:42
Ventetid og atter ventetid Claudine Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 16-04-2010 12:13
ventetid pruttenQ34 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 03-09-2009 10:49
Ventetid Mai-Britt Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 28-10-2008 15:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension