K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-04-2010, 08:11   #11
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
7 - 9000 mennesker hvert år, hvis liv ramler økonomisk og socialt er nøjagtig 7-9000 for mange i et land som DK.

Vi er enig om at man skal højere op i systemet hvis en klage overhovedet skal have virkning.

Men kommunerne er dygtige til, at manipulere med lovene - hvilke mange af os med flere sygdomme kender alt til.

Ve også de folk, der udover at være syge f.x ryger eller er lidt overvægtige, deres grundlæggende sygdom kan være nok så stationær og ubehandlelig, men alligevel indleder man jagten - for det kunne jo være. Vrøvl og latin, gigtsygdomme m.m bliver ikke helbredt fordi man taber sig 5 kg.

Syge mennesker bliver ikke oplyst om eller tænker over, at kommunerne har alverdens jurister til rådighed, til rådighed er også lægekonsulenter der heller næppe kan være totalt uvildige, samt at folks sager tit er på "møde", hvor formentligt mødedeltagernes personlige og politiske holdninger også har indflydelse. Der er indført bonus og resultatløn i nogle kommuner, resultaterne er begyndt at afspejle sig i ankesager. Det er vigtigt at huske på, at bagved hver eneste "tabt" sag for en kommune, så er der et rigtigt levende menneske.

Hvem har "vi" - kun vores egen læge, som ikke engang SELV kan henvende sig til kommunen, eller som ikke må anbefale noget som helst.

Det er ikke din skyld lovene er som de er, og jeg tror på, at det er tungt for empatiske mennesker at være ansat og skulle forvalte de love - medarbejderflugt fra kommunerne er også velkendt, det er ikke usædvanligt med en ny "sagsbehandler" - i mit forløb har der været 5 plus det løse som b.la jobkonsulent.

Først nu, hvor min sag er endt med pension - så får jeg "tid" til at være syg.

Hele vejen igennem, har det afgjort været mere end et fuldtidsarbejde - hårdt fuldtidsarbejde endda, at have en sag i min kommune. En banal sag, der burde være afgjort med en pension, men hvor man skulle drives derud hvor det mest endte med psykisk sygdom.

Jeg håber den sygedagpengelov bliver lavet om, så folk ikke ryger på ægtefælleforsørgelse og KH, det vil animere kommunerne til at få sagerne hurtigere afklaret og i sidste ende spare - mest på de menneskelige omkostninger.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-04-2010, 08:16   #12
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Godt at vi får en debat om sygedagpenge, så vi kan få noget luft

Det kan godt være, at det er en kortvarig ydelse for nu, men det kan jo ikke nytte at den skal afløses af evt. fleksjob og førtidspension, hvis man er syg. For er man SÅ syg at man skal på en af disse ydelser, jamen så skal man være MEGA syg, for disse ydelser/ordninger er meget meget svære at opnå.

Ja men man har jo ikke selv bedt om at være syg og hvad f... skal man gøre når man bare gerne vil leve !!??. Man skal kæmpe for at få afgjort hvad man har ret til. Det kan så koste både økonomisk og ikke mindst psykisk, det værste er at man bliver syltet og kastebold i det offentlige system og man kommer til at ændre sit syn på systemet noget så drastisk.


EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-04-2010, 08:39   #13
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
eks er for min egen sag, vedr fratagelse af sygedagpenge. Første indstilling fra sagsbehandler inden fratagelse. Ydereligere 2 arbejdsprøvninger og 2 indstillinger også fra sagsbehandler bliver sagen hjemvidst af Nævn, og pensionen kommer endelig i hus.
Se evt under "magtmisbrug".

Jeg havde noget forhåndsviden fra mit liv i arbejde, men måtte selvsagt sætte mig grundig ind i lovgivningen, også ved andres fagpersoners hjælp.

Hvis intentionerne blev fulgt, og der ikke gik kassetænkning i den, er loven udmærkedet.
Problemet er at kommunen bøjer loven og lægeres udtagelser. Og at dette kan lade sig gøre, indtil sagerne kommer i retten.
Ansatte i Nævn og Ankestyrelse har desværre overvejende også den holdning, at sygedagpenge er en korttidsydelse.

Den indplacering(§2stk3)i LAB, man får efter fratagelse af sygedagpenge især med begrundelse om at man sandsynligvis ikke kan vende tilbage til ordinært arbejde, er ulovlig.
Dette har jeg fra flere ministerier. Problemet er bare"at det ikke er andre muligheder"
men.. Det er der jo fortsat sygedagpenge eller den afklaring man afvendter, eller at godtage det man ved, fremfor at ironere dette.(her lægeerklæringer, og arbejdsprøvninger.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-04-2010, 10:35   #14
Connie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2008
Indlæg: 190
Styrke: 17
Connie er ny på vejen
Jeg kan godt forstå ideen i, at sygedagepenge er en sikringsydelse, og at den skal være tidsbegrænset.
Men der, hvor filmen knækker er, når sikkerhedsnettet består af kontanthjælpssystemet, som i den grad spiller fallit overfor syge mennesker.
Og den knækker i allerhøjeste grad der, hvor det der kaldes garantiforeskrifter ikke i praksis er garantier - eksempelvis retsikkerhedslovens §7a og også sygedagpengelovens §28, som jo er nogen, der forpligter kommunerne, men ikke i et omfang, så det får konsekvenser for dem, at undlade at overholde dem.

Jeg tror det ville fungere i langt højere grad, hvis kommunen skulle betale sygedagpenge så længe de ovenstående ikke er opfyldt. Min oplevelse er, at det er HER rigtig mange syge falder igennem - fordi kommunen ganske enkelt ikke når at gøre deres arbejde inden for varighedsbegrænsningen, og i nogle tilfælde ganske enkelt kan have fordel af at trække sagsbehandlingen ud over.

Det kan godt være, det "kun" er op til 9000 mennesker om året, der falder igennem dette net, men jeg vil gerne skrive under på, at er man blandt de 9000, er der ikke noget "kun" over det. I den sammenhæng er det mig ligegyldigt, hvor mange mennesker der er i sygedagpengesystemet.

Og så vil jeg da også minde om, at vi faktisk er nogle blandt de 9000, der falder så meget igennem systemet, at vi INTET får, heller ikke kontanthjælp. Det er så endnu færre, men det gør altså ikke den personlige katastrofe mindre.

Nej, lad os få en lovgivning, der forpligter kommunerne på pengepungen også, så kunne der måske være lidt morgenluft for os, der er kronisk syge.
Connie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-04-2010, 11:45   #15
AnnetteH
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2007
Lokation: Fyn
Alder: 57
Indlæg: 220
Blog Indlæg: 4
Styrke: 17
AnnetteH er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Connie Se meddelelser
Jeg kan godt forstå ideen i, at sygedagepenge er en sikringsydelse, og at den skal være tidsbegrænset.
Men der, hvor filmen knækker er, når sikkerhedsnettet består af kontanthjælpssystemet, som i den grad spiller fallit overfor syge mennesker.
Og den knækker i allerhøjeste grad der, hvor det der kaldes garantiforeskrifter ikke i praksis er garantier - eksempelvis retsikkerhedslovens §7a og også sygedagpengelovens §28, som jo er nogen, der forpligter kommunerne, men ikke i et omfang, så det får konsekvenser for dem, at undlade at overholde dem.

Jeg tror det ville fungere i langt højere grad, hvis kommunen skulle betale sygedagpenge så længe de ovenstående ikke er opfyldt. Min oplevelse er, at det er HER rigtig mange syge falder igennem - fordi kommunen ganske enkelt ikke når at gøre deres arbejde inden for varighedsbegrænsningen, og i nogle tilfælde ganske enkelt kan have fordel af at trække sagsbehandlingen ud over.

Det kan godt være, det "kun" er op til 9000 mennesker om året, der falder igennem dette net, men jeg vil gerne skrive under på, at er man blandt de 9000, er der ikke noget "kun" over det. I den sammenhæng er det mig ligegyldigt, hvor mange mennesker der er i sygedagpengesystemet.

Og så vil jeg da også minde om, at vi faktisk er nogle blandt de 9000, der falder så meget igennem systemet, at vi INTET får, heller ikke kontanthjælp. Det er så endnu færre, men det gør altså ikke den personlige katastrofe mindre.

Nej, lad os få en lovgivning, der forpligter kommunerne på pengepungen også, så kunne der måske være lidt morgenluft for os, der er kronisk syge.
Er da så 100 % enig med dig Connie, mere er da vist ikke at sige.
__________________
Smil til verden, trods alt
AnnetteH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-04-2010, 16:35   #16
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 15
Andersine85 er ny på vejen
Jeg kan sagtens forstå jer, men jeg mener stadig at det er ok at sygedagpenge er en kortvarig ydelse, men hvor kort, er nok mere spørgsmålet! For når der er en deadline, så tvinger man også kommunen til at at få gjort noget hurtigere...
Og kontanthjælp er faktisk ikke så frygteligt meget billigere for kommunerne, ledighedsydelse er meget bedre (det har noget at gøre med hvor pengene kommer fra, hvor længe en borger i gennemsnit skal have det mv.).
Men som jeg ogå nævner, så synes jeg dog at der er nogle ting der skal ændres, og f.eks. muligheden for tidsbegrænset pension/fleksjob kunne da være en alletiders løsning! Så taber vi ikke så mange, der er stadig en deadline, og indkomsten er rimelig.

Og så et lille personligt men, som aldrig har gjort mig særlig populær:
Jeg mener ikke det på nogen måde kan være kommunens problem om borgeren ejer et hus. Der er ingen der har tvunget dig til at skrive under på købskontrakten, eller til at vælge at du sidder så dyrt, at det ikke kan klares med en på løn og en på overførselsindkomst. Man bør altid købe hus efter at en af personerne kan miste enten job eller det gode helbred.
Der findes også offentlige transportmidler, og man burde kunne klare sig uden bil, eller i hvert fald en billigere en.

Men igen... Jeg synes indtægtsgrænsen og formuegrænsen godt kunne sættes op, for det er godt nok meget lidt man har lov til at have der!
(og almene boliger burde være billigere, det kan jo ikke passe, at det kan være billigere at købe et hus end at bo til leje i en almen bolig)


Og ift. hvad buster siger ift forskellige diagnoser påvirker folk forskelligt:
Du har HELT ret, men det er jo så også præcist det der gør, at vi ikke bare kan nøjes med en diagnose, vi er nødt til at se, både i visse tilfælde at se hvordan den udvikler sig, men også hvad man kan med den.
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-04-2010, 16:46   #17
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Jeg mener ikke det på nogen måde kan være kommunens problem om borgeren ejer et hus. Der er ingen der har tvunget dig til at skrive under på købskontrakten

de fleste har nok også skrevet under inden de blev syge.
Men ja mange sætter sig for dyrt og må gå på tvang fordi de mister deres job.

Men ved sygdom har du ikke en chance, når man ryger på kontanthjælp efter sygedagepenge. fordi en kommune ikke gøre deres arbejde.
Vi har en bruger som har været på kontanthjælp i 10 år og været i 12-14 arbejdsprøvinger og praktikophold. uden at komme over de 15 timer om ugen.
Person er stadig ikke afklaret til hverken revalidering flex eller pension.
samt har lægepapir på mindst 50 procent erhvervstab.

I min verden er kontanthjælp også en kort ydelse.

Sidst redigeret af MTVRV1; 04-04-2010 kl. 16:48.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-04-2010, 16:49   #18
Connie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2008
Indlæg: 190
Styrke: 17
Connie er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Andersine85 Se meddelelser
Og så et lille personligt men, som aldrig har gjort mig særlig populær:
Jeg mener ikke det på nogen måde kan være kommunens problem om borgeren ejer et hus. Der er ingen der har tvunget dig til at skrive under på købskontrakten, eller til at vælge at du sidder så dyrt, at det ikke kan klares med en på løn og en på overførselsindkomst. Man bør altid købe hus efter at en af personerne kan miste enten job eller det gode helbred.
Der findes også offentlige transportmidler, og man burde kunne klare sig uden bil, eller i hvert fald en billigere en.

Men igen... Jeg synes indtægtsgrænsen og formuegrænsen godt kunne sættes op, for det er godt nok meget lidt man har lov til at have der!
(og almene boliger burde være billigere, det kan jo ikke passe, at det kan være billigere at købe et hus end at bo til leje i en almen bolig)

Er den mon til mig, Andersine?
Hvis den er, så må jeg sige, at du har misforstået et eller andet.
Jeg får ingen kontanthjælp fordi jeg er gift og min mand er så priviligeret at tjene over den magiske grænse.. Ikke fordi jeg sidder for dyrt. Bevares, jeg ejer et hus (som godt nok er overbelånt, sådan går det jo, når man pludselig får 0 kr ind hver måned).
Vores hus er indkøbt ud fra et budget, hvor vi fint kan klare os med en almindelig løn + 1 svarende til kontanthjælp, for jeg skal da ærligt indrømme, at jeg ALDRIG havde drømt om, at jeg skulle kalkulere med, at jeg kunne blive drønet helt ud af systemet og så ovenikøbet i årevis.

Det er ikke kommunens problem - nej, det mærker jeg tydeligt. Jeg kan jo bare blive skilt.... Og så æde den gæld, der kommer ud af det arrangement. jeg kunne jo bare have ladet være med at blive gift. Og jeg kunne bare have ladet være med at gøre det, som alle andre almindelige mennesker gør - stifte hjem med min mand.

Jeg kan godt forstå din holdning ikke er så populær. For ved du hvad? Os der er syge har ikke VALGT at blive det.
Derimod har vi i høj grad valgt at leve på samme måde som raske borgere i dette land, samme drømme, samme gejst, samme engagement.
Jeg begriber ikke, hvordan du kan mene, at vi er selvforskyldt i situationen alene fordi vi har gjort som alle andre gør.
Connie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-04-2010, 17:35   #19
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 15
Andersine85 er ny på vejen
Okay først ift. kontanthjælp!
Burde helt sikkert være en noget kortere ydelse end den er (altså endelig ikke misforstå mig, der skal ikke være en stopdato, men 10 år uden 15 timer, det holder atså ikke), og som jeg har skrevet flere gange, så synes jeg at man bliver straffet for hårdt ift. at være gift og formuegrænsen er for lille...

Men vil nu, stadig, holde fast i, at et hus ikke bør være afgørende for et godt liv, og at man bør købe hus ift. en indkomst og en overgangsydelse - uanset hvad alle andre gør. Jeg står selv for at skulle købe hus, og vores budget er lagt præcis efter det, for nej, det er ikke sjovt at skulle af med sit hjem, men der er jo ingen der kan garanterer, at mig eller min mand ikke bliver syge engang, og det er man så nødt til at tage til overvejelse, og indrette sig efter.

Det var forresten overhovedet ikke rettet mod nogen bestemt, men bare sådan helt generelt.
Alle har en forpligtigelse til at forsørge sig selv, hvis manhar muligheden for det, og synes f.eks. det er ok, at hvis man kan låne en million i sin friværdi, så skal man leve af dem først...

Men igen, for at slutte af med den, ægtefæller skal ikke straffes så hårdt, formuegrænsen skal sættes op, og det ville være klædeligt hvis selve kontanthjælpen også blev sat lidt op...
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-04-2010, 17:52   #20
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Andersine:
Som du selv nævner, er lejeboliger langt dyrere, bortset fra boligere købt inden for de sidste 10år(minus2).
Hvorvidt folk kan undvære bil, kommer jo an på helbred, herunder størrelse, pris.
der er korrekt at det er svært at få hjælp til dette på kontanthjælp, fordi kommunen jo netop IKKE vil beskrive ens helbred.

Vedr. sygedagpenge 15.500kr kommunes refusion 35%
kontanthjælp 9.500 kommunes refusion 65%
For 500 borgere giver dette en besparelse på 2.300.000 pr mdr.
Så jo, der er en kæmpe forskel i min bog.

Borgeren mister derimod mange penge, rettigheder til hjælp, samt økonomisk hjælp fra Pensionskasse. Alt i alt dyr pris, mange omkostninger for den syge der har nok at kæmpe med, i forhold til sygdom/tilskadekomst, når man også mister arbejde, nedsat funktionsevne og lign.

Der er idag mulighed for at sætte tid på førtidspension. Det kan gøres når borger har kronisk lidelse, men hvor det kan indtræde bedring over en årrække, olign.

I sygedagpengeloven kan behandling og vendtetiden, fratrækkes før varighed indtræder.
Sygedagpengene har flere forlængelsmuligheder, som man forsøger at omgås.
Herunder kan sygedagpenge forlænges, såfremt der mangler undersøgelse af det ene eller det andet.

Andersine: Håber ikke du tager mine argumenter personligt, dog virker det som om du er vant til, at få dirkteret sagsbehandling.
Jeg(vi)har alt mulig forståelse for den omfangsrige lovgivning der er pruttet ud, herinde.
Men det er jo dejlig hvis man møder sagsbehandlere, der har interesse i at stille spørgsmålstegn ved om tingene nu også er rigtigt brugt.
VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Lidt til dem der vil vide lidt mere om merudgifter Pyt Den nyttige viden vi alle har 5 13-08-2014 11:28
Principafgørelse: overordnet formål og tidsanvendelsesområde af § 27, stk. 1, 2 gunvor Den nyttige viden vi alle har 1 24-07-2011 08:48
Sygedagpenge ..så lidt??? Leduce Alt det andet 15 20-04-2010 23:37
Sådan! Risa Politik og Samfund 7 24-10-2008 23:39




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension