K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-05-2014, 12:36   #1
BKM
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-09 2012
Indlæg: 29
Styrke: 12
BKM er ny på vejen
Fik 1årigt ressourceforløb ...forvirret

Hejsa - jeg var til møde med det her team ..

Lidt baggrund har været sygemeldt i 3-4 år bla pga stress..men også personligheds forstyrrelser... anyway .. var jeg indtil nu her på rehabiliterings ydelse ..hvor planen var jeg skulle starte i beskyttet værksted, og derefter i praktik ...det lykkedes dog aldrig ..til trods for jeg virkelig var 300% motiveret for at være i værkstedet ødelagde det min dagligdag... så da jeg var nede på 6-8 timer ugentligt stoppede det ... min kontakt person skrev at det ikke var sansynligt at selv færrer timer ville hjælpe på min evne til at møde ...da det var de daglige afbræk ect ect ...og beskrev jeg var desperat for ikke at stoppe derinde ..da jeg virkelig var VILD med at være der...



Til rehab møde ..er jeg lidt forvirret de spør her og der og jeg giver udtryk for at det er gået op for mig at når jeg ikke kan magte de få timer i et værksted der føles som en gave at få lov at være i ...ja så er et studie,en praktikplads osv utænkeligt...


De indstiller mig så til 1årigt ressource forløb, med 6 arbejdsmarkeds relateret psykolog samtaler, en Mentor ordning og praktik ....


WTF ...?? jeg forstår det ikke ..og føler bare jeg skal igennem endnu et års uafklarethed .... Jeg ville da mega gerne have afklaret om fx jeg kunne arb en dag om ugen osv...men hvorfor skulle det ikke afklares først..og hvis det er det der er blevet afklaret ...hvordan kan de såregne med at jeg kan klarer en praktik ...virkelig underligt ..

Jeg tænker kommunen måske får en bonus økonomisk ved at smide mig på ressourceforløb istedet forrevalidering eler pension ....

Fatter nada ...


Hvad kan jeg gøre for evt at klage over det ... det virker jo som en beslutning i strid med det der er afklaret på forrige forløb...


Mvh

B
BKM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2014, 13:23   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
uden at være sikker tror jeg du står beder, rc er jo for at afklares hvad du skal, og med psykolog og mentor virker det som om nu skal alle sejl sættes for at se om der er mulighed for du kan klarer et fleksjob.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2014, 13:41   #3
roling
Ved at vænne sig til K10
 
rolings avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-01 2014
Lokation: Aalborg
Alder: 56
Indlæg: 18
Styrke: 11
roling er ny på vejen
Hej B,

Det er træls for at sige det mildt, hvordan reglerne for tilkendelse af førtidspension er blevet.

Som reglerne er kan de ikke som udgangspunkt tilkende førtidspension uden at man har været igennem et ressourceforløb, med mindre det er åbentlyst nytteløst (ikke helt formuleret sådan).

Ressourceforløb kan så være fra 1-5 år og skal have et sigte på at man skal komme nærmere arbejdsmarkedet f.eks. fleksjob. Det vil sige at målet skal være at man skal afklares til minimum fleksjob i slutningen af ressourceforløb. Hvis det så vurderes ikke at kunne lade sig gøre pga. helbred skal de finde ud af hvad de så kan gøre.

Hvis man er under 40 skal man så i et nyt ressourceforløb. Hvis man er over 40 kan de tilbyde et nyt ressourceforløb (som man så kan sige nej til, hvis man tør). Om man tør det beror så på om man vurderer at man kan få tilkendt førtidspension (alle papirer er i orden osv.) ellers risikerer man at ryge på kontanthjælpsydelse.

Der er der så hjælp at hente i den lov der er ved at blive behandlet i folketinget (L194), hvor man ikke længere ryger på kontanthjælp, men en tilsvarende ydelse, der hedder jobafklaringsforløb/ydelse som ligesom ressourceforløbsydelse ikke er afhængig af formue og ægtefælleindkomst.

Hvis du er over 40 er du med et ressourceforløb på 1 år det tætteste du nok kan komme på førtidspension med den nuværende lov.

Hvis du er under 40 har det muligvis lange udsigter.

--
Peter
roling er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2014, 15:52   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af BKM Se meddelelser
Hejsa - jeg var til møde med det her team ..

Lidt baggrund har været sygemeldt i 3-4 år bla pga stress..men også personligheds forstyrrelser... anyway .. var jeg indtil nu her på rehabiliterings ydelse ..hvor planen var jeg skulle starte i beskyttet værksted, og derefter i praktik ...det lykkedes dog aldrig ..til trods for jeg virkelig var 300% motiveret for at være i værkstedet ødelagde det min dagligdag... så da jeg var nede på 6-8 timer ugentligt stoppede det ... min kontakt person skrev at det ikke var sansynligt at selv færrer timer ville hjælpe på min evne til at møde ...da det var de daglige afbræk ect ect ...og beskrev jeg var desperat for ikke at stoppe derinde ..da jeg virkelig var VILD med at være der...



Til rehab møde ..er jeg lidt forvirret de spør her og der og jeg giver udtryk for at det er gået op for mig at når jeg ikke kan magte de få timer i et værksted der føles som en gave at få lov at være i ...ja så er et studie,en praktikplads osv utænkeligt...


De indstiller mig så til 1årigt ressource forløb, med 6 arbejdsmarkeds relateret psykolog samtaler, en Mentor ordning og praktik ....


WTF ...?? jeg forstår det ikke ..og føler bare jeg skal igennem endnu et års uafklarethed .... Jeg ville da mega gerne have afklaret om fx jeg kunne arb en dag om ugen osv...men hvorfor skulle det ikke afklares først..og hvis det er det der er blevet afklaret ...hvordan kan de såregne med at jeg kan klarer en praktik ...virkelig underligt ..

Jeg tænker kommunen måske får en bonus økonomisk ved at smide mig på ressourceforløb istedet forrevalidering eler pension ....

Fatter nada ...


Hvad kan jeg gøre for evt at klage over det ... det virker jo som en beslutning i strid med det der er afklaret på forrige forløb...


Mvh

B
Der er ingen klagemulighed.

Et ressourceforløb er et tilbud du enten kan takke ja, eller nej tak til. Forløbet er frivilligt og du behøver ikke deltage.

- at det så er indirekte tvang, er en anden side af sagen.

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2014, 18:03   #5
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Der er ingen klagemulighed.

Et ressourceforløb er et tilbud du enten kan takke ja, eller nej tak til. Forløbet er frivilligt og du behøver ikke deltage.

- at det så er indirekte tvang, er en anden side af sagen.
Korrekt, for det er "kun" et tilbud.

Korrekt !

Jeg ved ikke om ressourceforløb kan kaldes "indirekte tvang" ?
Jeg slap jo, idet JEG fandt det åbenbart formålsløst, hvilket et andet rehabiliteringsteam en måned senere gav mig fuldstændig ret i.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2014, 19:00   #6
BKM
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-09 2012
Indlæg: 29
Styrke: 12
BKM er ny på vejen
Tak for svarene ...

Jeg er over 40 .. så måske er det fint nok.. Jeg bed bare mærke i at de sagde at jeg under ingenomstændigheder kom til bage til værkstedet jeg var så glad for ..
og tænkte at det var lidt underligt hvordan man så skal få et billede af hvad man reelt kan klarer..

Har skrevet til min sagsbehandler om at få et referat og mere info om hvad der egentlig kan ske...


Men tak for jeres indspark..

Det er sgu så op af bakke selv at skulle slås med det her oven i alt det andet man slåsser med, erstatningssag, advokater,breve , mails,psykiatere, psykologer osv osv ...man skal sgu nogen gange være ret RASK for at være syg
BKM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension