K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-12-2012, 14:37   #1
Birkes-musen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Birkes-musens avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Lokation: Muse-by
Indlæg: 175
Styrke: 14
Birkes-musen er ny på vejen
Reform af kontanthjælp på vej i 2013

Jeg har lige læst at statsministeren har udtalt at de nu skal i gang med at lave en kontanthjælps-reform.

Jeg er godt nok noget nervøs for hvad hun har præcist i tankerne.

Er der nogle der har hørt noget mere om den reform, hvad den går ud på osv. ?

Jeg håber altså ikke at hun har tænkt sig at fjerne folks eksistens-grundlag.

Ellers må vi snart etablere nogle grupper der kan tage rundt og opkøbe gamle madvarer fra butikker, firmaer og lign. Jeg tør nemlig ikke at henvende mig alene til sådan nogle steder da jeg lider enormt af angst for ukendte områder og mennesker.
Birkes-musen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2012, 14:48   #2
Stuen
Klart Afhængig af K10
 
Stuens avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2012
Indlæg: 413
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
Stuen er ny på vejen
Partiet Venstre foreslår dette: (men altså det er kun forslag, så ingen ved jo hvad det ender med)

1. Udvidelse af ungeindsatsen:

I dag nedsættes kontanthjælp og dagpenge til unge mellem 18 og 24 år, for at øge tilskyndelsen til at tage en uddannelse. Det virker. Derfor bør indsatsen udvides til også at omfatte kontanthjælpsmodtagere mellem 25 og 29 år.

2. Udvidelse af uddannelsespålægget til 30 år

I dag kan unge op til 25 år pålægges at tage en uddannelse frem for at være på offentlig forsørgelse. Venstre er enige med blandt andre KL i, at indsatsen virker, og at den bør udvides op til 30 år.

3. Gensidig forsørgerpligt mellem samlevende

I dag er det kun gifte par, der skal forsørge hinanden i kontanthjælpssystemet. Det ser vi gerne udvidet til også at omfatte samlevende, ligesom det gør sig gældende inden for andre områder for eksempel tildeling af børnetilskud og førtidspension.

4. Skærpede sanktioner for kontanthjælpsmodtagere

Kontanthjælpsmodtagere skal tage imod de tilbud de får om aktivering, ellers bør det have konsekvenser for deres ydelse. Der blev aftalt noget tilsvarende i foråret 2011, men det blev annulleret af regeringen.

5. Aktivering fra dag ét

Alle ledige, der kan, skal i aktivering fra dag ét, som man eksempelvis gør i Aalborg. Erfaringerne fra Aalborg viser, at næsten hver tredje vender i døren og helt undlade at søge kontanthjælp.

6. Øget mobilitet

I dag er der grænser for hvor langt (tidsmæssigt) visse grupper af ledige skal bevæge sig. Det bør gælde for alle ledige, at de i langt højere grad øger mobiliteten, så vi kan sikre, at de ledige søger de job, der er ledige.

http://politiken.dk/politik/ECE17167...hjaelpsreform/
Stuen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2012, 15:05   #3
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
MF har nævnt, at kh-reformen ville have særligt fokus på de unge. Kan desværre ikke lige finde artiklen igen...

Ellers tror jeg, vi må vente og se, hvad de fremlægger. Overrasket skal vi nok blive. Og når de blå så også kommer på banen, skal det nok blive "sjovt"...

I øvrigt har en ny meningsmåling vist, at KUN 10% af de adspurgt synes, at kh'en for en enlig forsørger er for høj, mens 53% mener den er passende, og 25 % synes, den er for lav. Hvad mon jbo synes om dét...?! http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/12/26/113249.htm

Synes efterhånden alle de reformer, og varsling om en ny tid med løbende reformer for arbejdsmarkedet, skaber mere utryghed og usikkerhed. Men det er sikker også dét, de vil opnå...

Citat:
Hovedbudskabet i nytårstalen vil være, at danskerne skal vænne sig til en ny økonomisk virkelighed, som kræver konstante reformer og forandringer
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/...er-i-2013.html

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2012, 15:36   #4
Stuen
Klart Afhængig af K10
 
Stuens avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2012
Indlæg: 413
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
Stuen er ny på vejen
Tja jeg kender en som er enlig forsørger og på kontanthjælp. Hun har da råd til bil. Det har jeg, som er på ledighedsydelse, sgu ikke råd til. Som jeg har forstået det får hun en del tillæg, ekstra børnetilskud og så en hel del i boligsikring. Så jeg tror ikke hun mangler noget.

Hun er den eneste jeg kender som er enlig fors.på konthj., men ud fra det hun fortæller, ville jeg også vælge at svare "passende" på spørgsmålet om hvorvidt kh er stor nok til enlige forsørgere.
Stuen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2012, 18:08   #5
emks
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 07-01 2009
Indlæg: 125
Styrke: 16
emks er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af dansbo Se meddelelser
Tja jeg kender en som er enlig forsørger og på kontanthjælp. Hun har da råd til bil. Det har jeg, som er på ledighedsydelse, sgu ikke råd til. Som jeg har forstået det får hun en del tillæg, ekstra børnetilskud og så en hel del i boligsikring. Så jeg tror ikke hun mangler noget.

Hun er den eneste jeg kender som er enlig fors.på konthj., men ud fra det hun fortæller, ville jeg også vælge at svare "passende" på spørgsmålet om hvorvidt kh er stor nok til enlige forsørgere.

Måske hun bare bruger sine penge på en anden måde en dig. har du tænkt over det !? Synes folk tit har ondt et vist sted, hvis andre måske skulle have det bedre en en selv.
emks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2012, 20:23   #6
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af dansbo Se meddelelser
Tja jeg kender en som er enlig forsørger og på kontanthjælp. Hun har da råd til bil. Det har jeg, som er på ledighedsydelse.
Misundelse er en grim ting.... Det handler jo også om priotering, hvad prioterer man at bruge sine penge på ? nogen bruger dem på computer, andre på rejser, biler andre igen på dyre forbrugslån...
__________________
Godkendt til fleksjob pr 1/4 - 2012 efter 8 års kamp.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2012, 21:58   #7
havmanden60
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-12 2011
Indlæg: 295
Styrke: 13
havmanden60 er ny på vejen
er det ikke forfærdeligt -- eks to der er på samme kontanthjælp -- den ene mener det er mærkeligt den anden har bil -- kontanthjælp er nok - værende -- men det kan da godt være at den med bil --køber sit tøj på genbrug - modsat den anden - troede egentlig misundelse her nede i bunden var intet forekommende -- men må erkende - misundelse og politiktisk holdning er den samme som i resten af samfundet -- sørgeligt - vi burde da stå mere sammen og ikke være så misundelig -- eller hva?
havmanden60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2012, 22:00   #8
Birkes-musen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Birkes-musens avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Lokation: Muse-by
Indlæg: 175
Styrke: 14
Birkes-musen er ny på vejen
Det jeg håber de gør i den skide regering hvis de skal til at skære i vores kontant-hjælp over en bred kam, det er at de går ind og beregner hvad den enkelte har af penge tilbage til sig selv når alle absolut nødevendige regninger er betalt.
Der er faktisk en forskel på de enkelte kontanthjælps-modtageres økonomi uanset om de proriterer forskelligt.
Det værste er jo at man ikke ved hvor store beløb de så vil trække fra den enkelte modtager.
Jeg tænker på at for nogle vil det være en katastrofe at blive trukket f.eks 1000 kr. om måneden mens det ikke vil have helt samme betydning for andre, så derfor så bliver de nødt til at tjekke den enkeltes økonomi for ellers får man måske ikke mad på bordet mere.

Jo vi burde da stå sammen uanset hvad, det er jeg helt enig i
Birkes-musen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2012, 22:10   #9
havmanden60
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-12 2011
Indlæg: 295
Styrke: 13
havmanden60 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Birkes-musen Se meddelelser
Jo vi burde da stå sammen uanset hvad, det er jeg helt enig i
jeg frygter også det værste for kontanthjælpsmodtagerne -- det er som ham med leen han tager også på slump -- og der er som du skriver mange der ikke kan undvære at der bliver skåret mere -- vi håber det bedste -- ha en god aften - birkes- mus
havmanden60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2012, 22:29   #10
Birkes-musen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Birkes-musens avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Lokation: Muse-by
Indlæg: 175
Styrke: 14
Birkes-musen er ny på vejen
Mange tak og i lige måde Havmand
Birkes-musen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kontanthjælp & Boligsikring for juli 2013 ? Kio Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 16 30-06-2013 12:41
Fra kontanthjælp til ledighedsydelse pga. ny reform Marolle Spørgsmål ang fleksjob 9 15-02-2013 10:46
Ny førtidspensions reform først fra 1/4 2013 viento Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 23-11-2012 22:20
Ftp 2013 Trex Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 22-10-2012 07:03
ftp i 2013 ? andersand10 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 14-07-2012 13:54




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension