K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-11-2013, 12:57   #1
FritzA
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-11 2013
Indlæg: 29
Styrke: 11
FritzA er ny på vejen
Pension med kontrol og udenlandsrejse.

Hej alle.

Efter at have læst med fra sidelinjen i flere år er jeg nu endelig blevet medlem. Mange tak til web for al hans tålmodighed i forbindelse med mine vanskeligheder i den proces.

Som I vil kunne se ud af titlen, er jeg tilkendt førtidspension med en kontrol om 3,5 år (det er 1,5 år siden jeg fik den tildelt).
Jeg vil meget gerne til udlandet her i vinter for at undslippe kulden, som er så hård ved mig. Det er et særligt sted, jeg har været før, og som opfylder alle de mange krav, der er for en med min tilstand.
Min psykolog anbefaler, at jeg tager afsted, da det ville være godt for mit mentale helbred...

Spørgsmålet er: vil sådan et udenlandsophold (7uger) kunne give mig problemer med kommunen, når min sag skal genvurderes om 3,5 år?

Bør jeg tage nogle forholdsregler i form af; en officiel udtalelse fra min psykolog, om at det sker på hendes anbefaling, eller en form for godkendelse fra min socialrådgiver ved kommunen?

Eller ville det være bedst ikke at orientere kommunen, og bare vente og se om de trækker oplysninger om den slags?

Grunden til at jeg ikke bare tager afsted er, at forløbet op til pensionstilkendelsen var lige ved at tage livet af mig. Jeg ville ikke kunne klare endnu et forløb hos kommunen, og er bange for om en sådan rejse (selvom under meget specielle vilkår), I kommunens øjne og under de nye fleksregler pludselig kan blive set som en bedring/arbejdsevne...?

Jeg har prøvet at ringe til frivillige socialrådgivere, men synes kun jeg kan finde nogle, der har med flygtninge at gøre.

Jeg er under 40 (også når pensionen skal revurderes, er blevet tilkendt pension primært pga psykisk sygdom men med en del fysiske skavanker, og tilkendelsen var uden arbejdsprøvning, da alle behandlere såvel læger, psykologer, speciallæger og kommunens folk mente at det ville være direkte livstruende.
Der vil aldrig komme bedring i min sygdom. Jeg har haft den hele livet.

Tak for jeres tid. Jeg håber, at der er nogle derude, som har nogle ideer...

Mvh Fritz
FritzA er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2013, 13:07   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
det kan jeg ikke forestille mig, du prøver om solen virker på dit helbred, det er vel ikke være end dem der prøver et højskole ophold, eller gigt klinikken.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2013, 13:11   #3
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Du kan evt. læse om borgere på pension og udlandsophold på borger.dk
https://www.borger.dk/Sider/Internat...andsrejse.aspx
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2013, 16:11   #4
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Hvis du kun rejser til udlandet i 7 uger er du ikke pligtig til at meddele det til hverken din kommune eller udbetaling DK...

Så hvis du ikke selv fortæller dem det, som du selv er inde på... kan det jo selvsagt ikke få indflydelse på noget som helst... den nemmeste og ville være min fortrukne løsning... helt inden for regler og love...


Iøvrigt... hvis jeg læser det link til borger.dk så er der som det nye lagt op til at man forsøger sig med at skille folkeregister reglerne fra... og erstatte dem med nogen hjemmelavede vurderinger om hvor man har fast bopæl...

Folkeregister reglerne har ellers altid været klare...
Man kan opholde sig i udlandet op til et år... det første år... herefter skal man opholde sig i DK over halvdelen af tiden... altså over 6 mdr...
Og da man som pensionist altid har ret til fuld pension når man bor i DK... og reglerne siger jo altså man bor hvor man er tilmeldt i folkeregistret.... så er det sket noget mystisk med den tekst.... gad vide om det holder i byretten... det tror jeg ikke det gør... men en interessant udlægning der burde afprøves...

Bliver nu ikke af mig
Da jeg er udlandsdansker... og må opholde mig 2x3 mdr i DK inden for et år uden de begynder at fifle med noget og tildele mig en folkeregister adresse i DK... da jeg ikke har været i DK de sidste par år bliver det næppe aktuelt



.....
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2013, 16:21   #5
FritzA
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-11 2013
Indlæg: 29
Styrke: 11
FritzA er ny på vejen
Tak for svar...

Så bare lige får at tjekke; der er ingen herinde, der har oplevet at få tvivlet på manglende arbejdsevne, ved at have været på ferie?
FritzA er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2013, 16:59   #6
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Måske du ser din førtidspension med forkerte øjne....

Alene fordi der er en kontrol på....så gør det ikke at du ikke lever fuldt ud op til de krav som man stiller til førtidspensionister...

De har så bare ment at der måske var en mulighed ude i fremtiden for at du kunne få det bedre....

SÅ du vil blive behandlet som alle andre førtidspensionister....og du skal ikke melde det til nogen når du ikke skal afsted i længere tid....

Så du behøver ikke være urolig for at de vil se din tur som om at du på magisk vis har fået en arbejdsevne....

Kommunerne kender jo godt til det at folk kan rejse for at få det bedre....

Skal man se det som noget...ja så gør du jo et forsøg på at få det bedre...og det er jo godt...

Så du kan tage det helt roligt og tage på ferie med ro i sindet...

Det samme når du skal revurderes.....det er kun hvis lægen skriver til kommunen at du har fået det VÆSENTLIGT bedre at de overhovedet vil tænke over om du måske skal arbejdsprøves...

Har man ikke fået det bedre og ens læge selvfølgelig er enig i det....ja så får man bare sin pension videre...

Ang ferien.....hvis du vil gå med livrem og seler på en gang....så få din psykolog til at skrive det ned at han/hun anbefaler at du tager afsted...så det står i din journal der...

Så selv hvis....og det sker ikke....men selv hvis det nu skulle ske de interessere sig for din ferie....jamen så kan du jo bede dem om at hente papirer fra din psykolog hvor det er denne der anbefaler du tager afsted...

Det er ikke nødvendigt at gøre....men men hvis du vil være helt rolig så kan du gøre det på den måde...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2013, 17:15   #7
FritzA
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-11 2013
Indlæg: 29
Styrke: 11
FritzA er ny på vejen
Ja, jeg må nok indrømme, at jeg er meget påvirket af, at pensionen er givet med kontrol... Det forhindrer mig i at komme ud, for jeg er altid nervøs for, om nogle fra kommunen skulle "spotte" mig... Al den usikkerhed gør een lidt paranoid. Især når man har oplevet nogle ting, der grænser lidt på grænsen til det etisk tilladelige sagsbehandlernes side.

Den dag hvor jeg ikke længere har kontrol på (7-9-13), vil en sten falde fra mit hjerte.

Mange tak for jeres svar hver især. Især dig web. Det gav mig meget ro :-)
Faktisk så meget at jeg tror, at jeg har truffet beslutningen nu :-)
FritzA er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2013, 17:26   #8
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Du kan roligt tage afsted....

Det der med kontrollen på din pension....tro mig du er ikke alene om at være usikker og nervøs.....

Men i ALLE de tilfælde vi har haft herinde....og det gælder alle tilfælde....ja der har folk fået deres pension fast fremover....

Det er kun hvis du har fået det væsentligt bedre at de begynder at overveje andre ting...

Du skal til den revurdering af din pension IKKE opfylde de krav der er til de nye der skal have pension....

Det eneste der tæller i den revurdering....det er om du har fået det væsentligt bedre....eller det er det samme eller værre...

Da de kun giver pension til folk der opfylder alle krav....ja så er det jo yderst sjældent at folk bliver raske...for det har de jo tjekket inden de gav dig pensionen...at det var varigt og ingen behandlingsmuligheder...

Så god rejse til dig....håber det gavner dig...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2013, 19:41   #9
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af FritzA Se meddelelser
Så bare lige får at tjekke; der er ingen herinde, der har oplevet at få tvivlet på manglende arbejdsevne, ved at have været på ferie?
Jo...
Men når jeg så har fortalt at det er noget der lader batterierne op, også at kunne mærke at man faktisk klarer tingene selv, selvom man kan være lidt "hjælpeløs" her hjemme, så har jeg mødt anerkendelse.

I min afklaring til pension har jeg talt åbent om mit behov for at rejse, og jobcenteret har altså alligevel beskrevet mig uden arbejdsevne, og jeg er indstillet til pension.

Selvom man føler man har kommunen hængende ind over sig, så forstår de altså godt at en ferie ikke er det samme som at passe et job... jeg reklamerer da heller ikke med overfor nogen at en uges ferie sender mig på langs i sengen i 2 uger bagefter, men folk ved godt at det kan være en konsekvens for mig, og at rejse og arbejde ikke kan sammenlignes.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2013, 20:52   #10
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
7 uger er jo bare ferie.. og tror ikke at nogen vil opfatte det som erhvervsevne på nogen måde.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension