K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-10-2010, 21:49   #1
camerone1863
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2010
Indlæg: 4
Styrke: 0
camerone1863 er ny på vejen
Wink Erstatninger venter

FOR SYG TIL FLEKSJOB OG FOR RASK TIL PENSION.

VED HELSINGØR BYRET ER DER DANNET PRECEDENT DENNE GAMLE DYST.

HVIS KOMMUNEN HAR UNDERKENDT PENSION, SKAL DU AUTOMATISK TILBYDES ET FLEKSJOB, KOMMUNEN MÅ IKKE BARE TAGE SYGEDAGPENGENE FRA DIG OG HENVISE DIG TIL BISTANSHJÆLP.

DU SKAL VISITERES TIL FLEKSJOB OG OVERGÅ TIL EN ANDEN YDELSE


http://politiken.dk/debat/kroniker/article879034.ece




http://www.avisen.dk/_docs/Udskrift-af-dombogen.pdf


camerone1863 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2010, 08:57   #2
Nessa12
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-07 2010
Indlæg: 74
Styrke: 14
Nessa12 er ny på vejen
Hej,
forstår jeg det rigtigt... vil det sige at ingen som er på sygedagpenge ikke kan overgå til kontanthjælp uanset hvad, hvis de ikk er afklarede?
Eller skal arbejdsevnen være afprøvet?
Jeg er lidt forvirret g - ej, men den her dom må jo ligesom sige at kan du ikke raskmeldes, og kommunen siger nej til fp så er det jo flex ik? eller hvordan?
mvh
Ness
Nessa12 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2010, 09:12   #3
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
hvis kommunen ikke mener behandlingsmullighederne er udtømte
så kan man hverken få FP eller flexjob
ved afslag mister man sygdagpenge og ryger på kontanthjælp(hvis man kan modtage)
ellers ingen ydelse

SÅ nej man kan ikke "bare" får flexjob ved afslag på FP
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2010, 09:39   #4
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det er lidt mere kompliceret.

Hvis der er en diagnose, men stadig behandlingsmuligheder, kan der godt tilkendes fleksjob, såfremt man ved at man IKKE kan vende tilbage til ordinært arbejde.

Det er ikke et krav at man kender timeantal, eller rette skånehensyn, derfor fleks.

Er man helt på bar bund helbredsmæssigt, er det noget andet, men i denne situation, bliver man jo heller ikke indstillet til pension.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2010, 10:37   #5
ace dk
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-06 2009
Lokation: et sted i dk.
Indlæg: 712
Styrke: 15
ace dk er rigtig godt på vej
jeg tror personligt på man skal passe på ikke og drage forhastede konklusioner.......

ikke for at jeg skal have "pille pille af hatten på"......

men det er jo faktisk fakta, at ikke engang dem der har lavet lovene kan tolke dem..

dette lidt grinagtige kompleks, går så ud over dem som sidder i saksen, og endnu ikke er afklaret......

det jeg prøver og sige er at, hvert tilfælde er og bliver behandlet efter uens regelsæt, netop fordi den enkelte behandler ikke overholder/ kender, regelsættet.

iddeen som nogle "rådgivere" fik med og hjælpe de involverede klienter var supergod....( til egen lomme især).... jeg mener ikke engang dyrlægen tager sku 1000.- i timen ......ja der står 1000.-

hvor mange i vores situation tror de lige kan kaperer 6-10 timers rådgivning plus det løse (papir/kørsel) etc etc.......

nej de kunne sagten have en god forretning ved og sige 350 + moms..... og så ville kundemængden, på den lange bane sørge for de fik hvad de ville have for og hjælpe......

nå men jeg skal jo ikke bestemme prisen i platuglernes fagforening....

men blot sige at vil man rådgives, og er villig til og betale denne pris, så er en advokat billigere.........

er man så heldig og være i en fagforening , så er der deres jurister og "trække" på..... for

INGEN ER ENIGE OM LOVENE ... ELLER TOLKNINGEN AF SAMME.......

mvh eders ace dk
ace dk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2010, 11:37   #6
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Hej - tak for en vigtig debat!


Helsingør-dommen er en klar stadfæstelse af retsikkerhed jf. § 7 i Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område:

§ 7. Senest 8 uger efter første henvendelse om løbende hjælp til forsørgelse skal kommunalbestyrelsen foretage en vurdering efter § 6. Dette gælder dog ikke for personer, der er omfattet af et kontaktforløb efter kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, samt personer, der er omfattet af et opfølgningsforløb efter kapitel 6 i lov om sygedagpenge.

Stk. 2. Ansøgeren skal skriftligt have besked om kommunalbestyrelsens vurdering efter stk. 1.

Denne retssikkerhed jf. § 7 er også beskrevet under link: "Sygedagpengestop" her på K10. (Og denne praksis er nu stadfæstet ved Helsingør-dommens principafgørelse):

http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

"Dette betyder at de skal undersøge hvad de kan gøre for at bringe dig tilbage i et job. Det kan enten være Revalidering, Fleksjob, Førtidspension eller ordinært job. Dette skal ske i forlængelse af sygedagpenge stoppet.

Det vil sige at man skal direkte fra sygedagpenge i revalidering, fleks eller andet og ikke bare på kontanthjælp.

Hvis kommunen siger til en at man bare skal søge kontanthjælp, og at de så vil finde ud af hvad der efterfølgende skal ske, så skal man med det samme minde kommunen om Retssikkerhedsloven §7a da det ikke er ok at gøre det på denne måde.

Hvis kommunen hævder at sygedagpenge ikke er en erhvervsrettet foranstaltning, så passer dette ikke. Det kan man læse af denne principielle afgørelse fra ankestyrelsen af: http://ast.kommuneinformation.dk/Pri...spx?sw=D-14-03"


Og Helsinggør-dommen understreger ved sin klare principafgørelse, at der skal følges op på § 28 i Lov om sygedagpenge - inden sygedagpengestop:

§ 28. Før udbetalingen af sygedagpenge kan ophøre på grund af varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 og 27, skal kommunen anvende arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne med henblik på at undersøge, om den sygemeldte er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension.


Videre understreger dommen også, at der skal følges op på § 4 og § 5 i Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område - med omhu - for sygemeldte borgere med varigt nedsatte arbejdsevner - før sygedagpengestop:

§ 4. Borgeren skal have mulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag. Kommunalbestyrelsen tilrettelægger behandlingen af sagerne på en sådan måde, at borgeren kan udnytte denne mulighed.

§ 5. Kommunalbestyrelsen skal behandle ansøgninger og spørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for at give hjælp efter den sociale lovgivning, herunder også rådgivning og vejledning. Kommunalbestyrelsen skal desuden være opmærksom på, om der kan søges om hjælp hos en anden myndighed eller efter anden lovgivning.


Jeg forestiller mig, at mange sygemeldte - med lægefagligt veldokumenteret betydelig og varig funktionsnedsættelse/ og med socialfagligt veldokumenteret varigt nedsat arbejdsevne - må have gavn af principafgørelse jf. Helsingør-dommen - denne dom må kunne bruges som løftestang i mange svære sager - fordi der ikke længere kan henvises til "for syg til fleks og for rask til ftp" - så syge borgere med varigt nedsat arbejsevne havner i kontanthjælpshul.

Jeg har her på K10 læst om flere der har haft gavn af Helsingørdommens klare afgørelse - efter Helsingør-dom i november 2009!

Men kortet "Helsingør-dom" skal naturligvis spilles velovervejet og klogt og veldokumenteret - lægefagligt og socialfagligt.

Læs evt. i følgende tråde på K10 herom:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=13075&page=11

http://www.k10.dk/showthread.php?t=10237&page=9

Sidst redigeret af Katharina; 24-10-2010 kl. 14:09.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2010, 23:26   #7
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det er fuldstændigt korrekt, kat...

Sygedagpenge er en erhvervsrette foranstaltning, som skal erstattes, ved fratagelse, idet afklaring(eller rettere, stillingtagen)skal have fundet sted.

Kassespekulation opstår netop, fordi kommunen undlader at tage stilling. læs "vil ikke", trods dokumentation, eller skriften på væggen.

De benytter sig af smuthuller, stik imod bla forvaltningsloven, det kan også kaldes "Magtmisbrug".

Od syge/handicappede har ikke en kinamands chance, når "systemet" udøver sin magt.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-10-2010, 02:31   #8
camerone1863
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2010
Indlæg: 4
Styrke: 0
camerone1863 er ny på vejen
svar fra cam1863

hejsa
jepp du har forstået det helt rigtig. kommunen kan ikke sende dig fra sygedagpenge til kontanthjælp. for det første løser det intet at sende menesker på kontanthjælp. selv bistands afd. har krav om arbejde for kontanthjælp. og fordi man fik afslag på pension, betyder det ikke, at man pludselig er blevet rask. er du sygemeldt på hontanthjælp bliver du yderligere beskåret og pludselig har den sygemeldte også en økonomisk ruin at slæbe rundt på. desuden mister kommunen et meget brugt pressions / torturmiddel. bliver spændende at se hvad de nu hiver op af hatten,
der er intat krav fra regeringen på at man SKAL arbejdsprøves. læs evt indlægget " stop klapjagten på de syge

http://www.avisen.dk/Pages/Guests/Ar...gten+p%c3%a5+d


mvh cam

Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
hvis kommunen ikke mener behandlingsmullighederne er udtømte
så kan man hverken få FP eller flexjob
ved afslag mister man sygdagpenge og ryger på kontanthjælp(hvis man kan modtage)
ellers ingen ydelse

SÅ nej man kan ikke "bare" får flexjob ved afslag på FP
camerone1863 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-10-2010, 02:35   #9
camerone1863
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2010
Indlæg: 4
Styrke: 0
camerone1863 er ny på vejen
hejsa
jepp du har forstået det helt rigtig. kommunen kan ikke sende dig fra sygedagpenge til kontanthjælp. for det første løser det intet at sende menesker på kontanthjælp. selv bistands afd. har krav om arbejde for kontanthjælp. og fordi man fik afslag på pension, betyder det ikke, at man pludselig er blevet rask. er du sygemeldt på hontanthjælp bliver du yderligere beskåret og pludselig har den sygemeldte også en økonomisk ruin at slæbe rundt på. desuden mister kommunen et meget brugt pressions / torturmiddel. bliver spændende at se hvad de nu hiver op af hatten,
der er intat krav fra regeringen på at man SKAL arbejdsprøves. læs evt indlægget " stop klapjagten på de syge

http://www.avisen.dk/Pages/Guests/Ar...gten+p%c3%a5+d


mvh cam

Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
hvis kommunen ikke mener behandlingsmullighederne er udtømte
så kan man hverken få FP eller flexjob
ved afslag mister man sygdagpenge og ryger på kontanthjælp(hvis man kan modtage)
ellers ingen ydelse

SÅ nej man kan ikke "bare" får flexjob ved afslag på FP
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nessa12 Se meddelelser
Hej,
forstår jeg det rigtigt... vil det sige at ingen som er på sygedagpenge ikke kan overgå til kontanthjælp uanset hvad, hvis de ikk er afklarede?
Eller skal arbejdsevnen være afprøvet?
Jeg er lidt forvirret g - ej, men den her dom må jo ligesom sige at kan du ikke raskmeldes, og kommunen siger nej til fp så er det jo flex ik? eller hvordan?
mvh
Ness
camerone1863 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-10-2010, 15:25   #10
tania
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2010
Lokation: varde
Alder: 49
Indlæg: 1
Blog Indlæg: 1
Styrke: 0
tania er ny på vejen
nu har jeg lige idag været til info møde ting og hun sagde man kan rydde på kontanthjælp efter de 52 uger hvis ens sygdom ikke er stationær .
tania er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Satsen for erstatninger i Danmark er total til grin Karo Politik og Samfund 10 15-04-2012 21:16
Hvad mon der venter NU? hboegelund Spørgsmål ang fleksjob 4 13-02-2012 14:09
Erstatninger fra ulykkesforsikringer mortilm Alt det andet 6 11-12-2011 14:26
imens jeg venter (køb af hus) ?? Sabina Dit og Dat 6 09-08-2011 15:33
Venter og venter og . . . . . . hobby4me Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 06-04-2011 20:29




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension