K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-02-2011, 23:35   #1
Twinlock
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2011
Lokation: Aalborg kommune
Indlæg: 1
Styrke: 0
Twinlock er ny på vejen
Question Udbetaling af FTP som gift ?

Hej alle.
Min kone har fået tildelt førtidspension og så er det jeg tænkte på hvad hun ville få udbetalt om mdr, søgte på nettet men kan ikke helt finde ud af det
Jeg har en indtægt på ca 320,000 kr om året, vil det have noget betydning om hvad hun vil få udbetalt ?

Hilsen Twinlock
Twinlock er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2011, 00:13   #2
Pedro
Skal snart betale husleje på K10
 
Pedros avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Lokation: Nordjylland
Alder: 66
Indlæg: 704
Styrke: 14
Pedro er ny på vejen
Wink

Hej Twinlock!

Må godt nok sige, at jeg ikke er den skarpeste kniv i skuffen med hensyn til paragraffer. Men prøv lige at kigge på disse link:


http://www.penst.dk/da/Regler-og-tal...dspension.aspx

https://www.retsinformation.dk/Forms...?id=132869#K4a


Hvis ikke det hjælper dig, kommer der helt sikkert nogle optimale svar fra de dygtige folk, der huserer her på K10
Pedro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2011, 00:30   #3
maja-bell
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2010
Indlæg: 697
Styrke: 14
maja-bell er ny på vejen
Eksempel fra Borger .dk

Hvis din partner ikke er pensionist

Er din partner ikke pensionist, skal kommunen se bort fra de første 169.260 kr. (2011), din partner tjener. Herefter kan I sammenlagt have supplerende indtægter på op til 107.500 kr. om året (2011), før det påvirker din pension. Din førtidspension bliver sat ned med 30 kr., for hver 100 kr. jeres samlede indtægt er højere end 107.500 kr. (2011).

Din partners indtægter kan højst indgå med 220.500 kr. (2011) i det samlede indtægtsgrundlag. Din partners indtægter ud over dette beløb påvirker ikke din førtidspension.
Eksempel

Du er førtidspensionist på ny ordning og gift med en ikke-pensionist. Du har en indtægt ud over førtidspensionen på 18.000 kr. om året i arbejdsmarkedspension og en renteindtægt på 10.000 kr. (i alt 28.000 kr.). Din ægtefælle har en indtægt på 405.000 kr. om året.

* Din ægtefælles/samlevers indtægter indgår ved beregning af din pension. Men først ses der bort fra 169.260 kr. (2011) af din ægtefælles indkomst. Når grundbeløbet på 169.260 kr. (2011) er trukket fra ægtefælles årlige indkomst er der 235.740 kr. tilbage. Der kan dog højst indgå 220.500 kr. (2011) af din ægtefælles årlige indkomst, i beregning af din førtidspension. Derfor er det kun 220.500 kr. (2011) af din ægtefælles årlige indtægt, som indgår ved beregning af din pension. Sammenlagt med din egen supplerende indtægt på 28.000 kr. bliver jeres samlede indtægtsgrundlag på 248.500 kr. Der ses bort fra 107.500 kr. (2011) af dette beløb, og herefter er jeres samlede indtægtsgrundlag på 141.000 kr. Din pension nedsættes med 30 pct. af dette beløb, dvs. 42.300 kr. Dette beløb fratrækkes pensionsydelsen på 169.260 kr. (2011), hvorefter din samlede pensionsydelse vil være på 126.960 kr. årligt (før skat).

men du/ i kan søge meget mere på denne side. god fornøjelse..



http://www.k10.dk/showthread.php?t=16659
maja-bell er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2011, 09:14   #4
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Maja-bell forklarer det rigtigt fint, og du behøver såmen bare erstatte tallene så det svarer til jeres forhold. her et link fra pensionsstyrelsen.

http://www.penst.dk/da/Regler-og-tal...dspension.aspx

Gensidig forsørgelsespligt rammer på to områder, for det første får din hustru en lavere pension, idet hun ikke er det man kalder reelt enlig. Dette er helt uafhængigt af din indkomst, eller om du overhovedet har en indkomst.

Derefter kommer fradrag for din indkomst.

Det er et meget gammeldags princip der som sådan ikke høre hjemme i et moderne samfund. Især fordi førtidspension er en lønkompensation for dem der grundet dårligt helbred ikke selv er i stand til at tjene til livets ophold. Og da man aldrig kunne drømme om at nedsætte lønninger på arbejdsmarkedet fordi en borger er gift/samlevende, så burde man ej heller gøre det med førtidspension.

Der er også nogen som kalder det ægtefælleskat eller afgift. OG ser man på det på den måde, og regner ud hvor meget det koster en førtidspensionist at leve i et forhold, så svarer det faktisk til at førtidspensionisten betaler over 70% i skat, i forhold til en reelt enlig.

Skriv under og vis modstand her: Gensidig forsørgelsespligt - Nej Tak!



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2011, 10:12   #5
TomS
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 03-02 2011
Lokation: Rebild
Indlæg: 24
Styrke: 14
TomS er ny på vejen
Hmm, det er jo ligefør det ville være en god ide at blive skilt så...

det er da sygt at man bliver straffet for at være gift med den man elsker, som om man ikke har problemer nok med sin sygedom så straffer de også en der
TomS er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2011, 11:18   #6
maja-bell
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2010
Indlæg: 697
Styrke: 14
maja-bell er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af TomS Se meddelelser
Hmm, det er jo ligefør det ville være en god ide at blive skilt så...

det er da sygt at man bliver straffet for at være gift med den man elsker, som om man ikke har problemer nok med sin sygedom så straffer de også en der
joo men en grim bemærkning..

politikerne ved jo godt at man ikke smider guld på gaden for at tjene.. så pas godt på hende..

men hvis tanken skulle strejfe dig igen. så tænk på det her..

ved en skilsmisse hvis der er børn.. så kan hun af dig får børnepenge, hustrubidrag og så skal boet jo deles.

så i sidste instans skal du jo starte fra bunden igen med de tilskrævede udgifter. og med det i baghovedet er det nok nemmer bare at accepter og vær glad for hun nu kan få den ro hun har brug for. og ikke mindst for familien..
maja-bell er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2011, 11:50   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af TomS Se meddelelser
Hmm, det er jo ligefør det ville være en god ide at blive skilt så...

det er da sygt at man bliver straffet for at være gift med den man elsker, som om man ikke har problemer nok med sin sygedom så straffer de også en der
Helt rigtigt Tom og derfor er det også en god ide at skrive under på Ragdolls linkede underskrift indsamling

Og husk det er ikke nok med en skilsmisse , også folk der bare bor sammen bliver ramt , det vil sige at hvis en førtidspensionist møder en der er i arbejde så skal man lige sikre sig at de ikke tjener for meget dernæst skal man lige sikker sig at de har det fint med at de tager forsørger byrden sammen med en selv

Derfor kan man også undre sig over at så mange kommuner er så mistænksomme selv kender jeg flere syge der har søgt pension efter mange år på fleks og det går væsentligt ned i indtægt på pension kontra ledighedsydelse .. så alene af den grund kan jeg ikke lige se kommunens mistænkeliggørelse ...


Citat:
Oprindeligt indsendt af maja-bell Se meddelelser
joo men en grim bemærkning..

politikerne ved jo godt at man ikke smider guld på gaden for at tjene.. så pas godt på hende..

men hvis tanken skulle strejfe dig igen. så tænk på det her..

ved en skilsmisse hvis der er børn.. så kan hun af dig får børnepenge, hustrubidrag og så skal boet jo deles.

så i sidste instans skal du jo starte fra bunden igen med de tilskrævede udgifter. og med det i baghovedet er det nok nemmer bare at accepter og vær glad for hun nu kan få den ro hun har brug for. og ikke mindst for familien..
He he maja-bell du har ret men jeg vil lige skrive at det ikke er TomS der starter den her tråd , men Twinlock så tror bare Tom tænker højt og ikke en der er ved at smide sin førtidspensionist kone på gaden he he

men ellers har du helt ret
  Besvar med citat
Gammel 11-02-2011, 12:58   #8
TomS
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 03-02 2011
Lokation: Rebild
Indlæg: 24
Styrke: 14
TomS er ny på vejen
Vil gerne undskylde vist nogen misforstod hvor jeg ville hen med mit indlæg,
vil jo aldrig af med min kone og for øvigt er det mig der er på vej på FTP mens min kone arbejder,
ville bare frem til at der er noget galt med vores system nå man skal straffes for at have en familie der i forvejen kæmper med at få det hele til at hænge sammen
TomS er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2011, 13:18   #9
Pedro
Skal snart betale husleje på K10
 
Pedros avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Lokation: Nordjylland
Alder: 66
Indlæg: 704
Styrke: 14
Pedro er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af TomS Se meddelelser
Vil gerne undskylde vist nogen misforstod hvor jeg ville hen med mit indlæg,
vil jo aldrig af med min kone og for øvigt er det mig der er på vej på FTP mens min kone arbejder,
ville bare frem til at der er noget galt med vores system nå man skal straffes for at have en familie der i forvejen kæmper med at få det hele til at hænge sammen
Tror godt vi ved hvad du mener Tom! Du har ret! Det er nogle mærkelige regler, der eksisterer vedr. de økonomiske systemer i DK.
Pedro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2011, 11:18   #10
maja-bell
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2010
Indlæg: 697
Styrke: 14
maja-bell er ny på vejen
ups... griner .. ja fik vidst lige byttet rundt på navnene.. så en stor undskyldning til TomS..

og tak for rettelsen Hejdien den havde jeg ikke set i farten.. smiler


og TomS ja du har ret det er til underligt system.
i mine øjen diskriminerende som rammer som en ekstra skram for personen som har rigeligt at slås.

jeg er så selv en som ikke skal have fælles adr med en anden. for det vil gøre mig umenneskeliggjorde. da jeg er en som vil klare mig selv. og aldrig bedre anden om noget.

men har tænkt den tanke. at ved ophævelse kan men få bugt med alt den mangel på boliger. for ved at mange i dag har indrette til at bor på denne måde..
maja-bell er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvornår var det nu jeg var gift? Ninja Politik og Samfund 7 24-03-2012 13:13
gift eller ikke gift tjele88 Alt det andet 4 15-02-2012 11:10
Kan udbetaling af FP blive 0 hvis man er gift? odense Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 30 25-01-2012 13:04
gift på ftp nille60 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 27-07-2011 11:25
Beregning når man er gift Simmer Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 16 01-10-2009 19:28




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension