K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-01-2014, 16:13   #1
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Thumbs up Forbyd al medicin mod psykiske sygdomme

Pillerne er narkotika på recept, for man kan ikke stoppe, skriver overlæge.

Sådan lyder det kontroversielle udsagn fra overlæge og dr. med. Peter Gøtzsche i Kroniken i Politiken, hvor han retter en sønderlemmende kritik mod psykiatere og læger, der udskriver hjernemedicin.

»Vores borgere ville være langt bedre stillet, hvis vi fjernede alle psykofarmaka fra markedet, fordi lægerne ikke er i stand til at håndtere dem«, skriver han''

Hvor ER det dog befriende læsning, og hvor har han dog bare RET!!

Peter Gøtzsche leder Det Nordiske Cochrane Center ved Rigshospitalet og har i flere år forsket i medicin mod psykisk sygdom. Han er kendt som en hård kritiker af lægers samarbejde med medicinalindustrien og har for nylig hudflettet industrien i bogen 'Dødelig medicin og organiseret kriminaliet - hvordan medicinalindustrien har korrumperet sundhedsvæsnet'.

En bog som jeg varmt kan anbefale!!

Jeg er enig i at psykofarmaka og psykiske sygdomme er spækket med myter, og at det er de færreste læger der kan håndtere behandlingerne.

Jeg har selv taget skidtet gennem rigtig mange år, og havde ekstreme problemer med at komme ud af medicinen, og vil betegne udtrapningen som den vildeste røvtur af 1 års varighed, med en hjerne så fucked, at det næsten var umuligt at finde ud af, om jeg var ved at blive mere syg end jeg nogensinde havde været, eller om det var medicinen der havde rodet så meget rundt i signalstofferne, at jeg havde udsigt til et liv som grøntsag

Efter et år - og med en god psykiaters hjælp (og en god portion benzodiazepiner), kom jeg endelig hel ud på den anden side, men må erkende at jeg aldrig bliver ''mig selv'' igen.
Jeg skal resten af livet leve med udtaleproblemer (kommer mest hvis jeg er stresset), dårlig hukommelse, aggressioner og ekstreme vredesudbrud, ekstrem kort lunte mm. Hvilket jeg ALDRIG har haft problemer med FØR medicinen, men som dukkede gradvist op under indtagelsen, og som blev værre efter ophør

Livet på medicinen var nemt - det kørte bare derud af. Jeg kunne ikke forstå hvad andre mente når de sagde det var farligt, og blev irriteret på alle der havde en anden mening end mig.

Set i bakspejlet tænkte jeg jo bare som en narkoman, og måske frygtede jeg at de havde ret.

http://politiken.dk/forbrugogliv/sun...iske-sygdomme/

Sidst redigeret af Ninja; 06-01-2014 kl. 16:15.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2014, 16:50   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Det håber jeg så ikke, da jeg lige så godt kan bestille tid hos bedemanden med det samme
men ja man skal være hård og prøve at undvære noget af det
er selv stoppet helt med lykkepiiller, og det går fint efter uden
men det andet jeg får har jeg også prøvet og stoppe med.
men bliver så dårlig, som inden jeg fik det. der går ikke mere end nogle dage
har ikke meget livskvalitet i forvejen
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2014, 16:55   #3
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Hvor ER det dog befriende læsning, og hvor har han dog bare RET!!
Nej det er absolut ikke befriende og manden har absolut ikke ret.

Dog ville der den fordel at der ville blive færre psykisk syge, idet mange af os simpelthen ville gå i hundene og enten dø af det, eller dø af at vi foretager os farlige ting.

Hvis jeg ikke fik medicin ville jeg være indlagt på en psykiatrisk afdeling resten af mit liv, det var min bedstemor, og det udelukkende fordi der ikke var de samme medicinske behandlingsmuligheder som nu.

Han sender et meget dårligt signal der kan få mange psykisk syge til at stoppe deres medicin, til fare for dem selv, andre og "liv og lemmer" !
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2014, 17:57   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nej, der er mange der må tage dem resten af livet, kender selv flere. De kan ikke stoppe med dem igen og bliver endnu dårligere end før de tog dem, hver gang de forsøger at stoppe.
Pillerne er jo netop også designet til, at folk skal tage dem altid, og give så alvorlige bivirkninger ved ophør, at man fortsætter fordi man fejlagtigt tror man bliver endnu mere syg uden - medicinalindustrien er lykkelige!! Pengene strømmer ind som aldrig før.

Synes bare det er rart der er mere fokus på alle de problemer der kan opstå, når man forsøger at stoppe med medicinen. Ville ønske jeg havde vidst alt det jeg ved i dag, den gang jeg begyndte på medicinen. Jeg var nok begyndt alligevel, for jeg var rigtig dårlig, men jeg havde aldrig taget dem i så mange år. Dem der har forstand på medicinen siger MAX 2 år. Jeg tog dem 7 gange længere, så selvfølgelig havde det en pris

Jeg er heller ikke modstander af psykofarmaka, men jeg er modstander af at den to årige periode ikke bliver overholdt. Jeg er modstander af, at de holder ting skjult og ikke er ordentlig inde i den medicin de så gladelig skriver recepter på. Jeg er modstander af, at almen praktiserende læger også udskriver recepter og stiller diagnoser på psykiske sygdomme osv.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2014, 18:00   #5
Thomas1981
Mit andet hjem K10
 
Thomas1981s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2011
Lokation: Horsens
Alder: 43
Indlæg: 671
Styrke: 13
Thomas1981 er ny på vejen
De skal dælme heller ikke forbyde mit Lamotrigin da Så ryger min psyke tilbage i en mental kørestol. Jeg har lidt problemer med hovedbunden, men efter hvad jeg kan snuse mig frem til, via nettet, er det nedsat evne til at optage B-vitamin. En billig bivirkning, at slippe med, og det bliver så holdt nede, med shampoo købt på recept.
Håret er der også tyndet ud i, men det kan lige så vel være alderen. Så der kommer tvivlen medicinen til gode.

Men det er selvfølgelig tragisk, hvis/når det ender i permanent skade eller værre.
__________________
Det er idag et vejr, og solen skinner. Og om mig svæver lutter lyse minder. Dem tager jeg med til den jeg tænker på

Førtidspensionist pr. 1/2-2013

Sidst redigeret af Thomas1981; 06-01-2014 kl. 18:03.
Thomas1981 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2014, 18:34   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Nej det er absolut ikke befriende og manden har absolut ikke ret.

Dog ville der den fordel at der ville blive færre psykisk syge, idet mange af os simpelthen ville gå i hundene og enten dø af det, eller dø af at vi foretager os farlige ting.

Hvis jeg ikke fik medicin ville jeg være indlagt på en psykiatrisk afdeling resten af mit liv, det var min bedstemor, og det udelukkende fordi der ikke var de samme medicinske behandlingsmuligheder som nu.

Han sender et meget dårligt signal der kan få mange psykisk syge til at stoppe deres medicin, til fare for dem selv, andre og "liv og lemmer" !
Enhver der kan læse, kan se at det ikke er medicinen han er efter, men lægerne der udskriver den.
Det er hele afhængigheds momentet og baggrunden til denne, han stiller spørgsmålstegn ved.
Han sætter bare det hele på spidsen...

»Vores borgere ville være langt bedre stillet, hvis vi fjernede alle psykofarmaka fra markedet, fordi lægerne ikke er i stand til at håndtere dem«, skriver han.

Og det er dét han har ret i!
Jeg har været i forskellig behandling i mere end 35 år, lægerne har ikke styr på en SKID når det kommer til psykofarmaka - hverken den gamle eller den nye psykofarmaka. Der findes gode psykiatere der er kritiske, det er dem jeg selv vælger nu (efter bitter erfaring!), netop fordi de tager ansvar, følger op og får en ud af medicinen i god tid, inden det går galt.

Men jeg har kendt MANGE læger og psykiatere der bare fornyede recepter, og som KUN reagerede hvis jeg selv kom og råbte vagt i gevær. Så heksede de lidt med en ny pille, sammenlagt med en anden dosering - og så kørte vi igen.

Alt den snak om pillerne hjælper eller ikke hjælper ''og hvis jeg ikke tog dem ville jeg hænge mig i morgen'' er en anden debat. Enig, jeg ville også tage medicinen.
Men det er ikke det diskussionen handler om. Den handler om at læger og psykiatere ikke er ordentlig klædt på til den opgave de står overfor, og at de lader folk rende rundt på medicinen i årevis uden at SELV gribe ind og følge trop, med enorme konsekvenser for de patienter der tror på dem der udskriver recepterne, og at de har styr på det de laver.

Det er da ikke fair, at jeg som syg tager medicin, blot for at få det værre end da jeg startede, når jeg forsøger at stoppe. Ikke nok med at jeg skal kæmpe med de diagnoser jeg tog medicinen mod, så skal jeg også kæmpe mod alle de skader medicinen forvoldte mig og som aldrig har været et issue.

Vi må heller ikke glemme, at medicinen ikke kurerer psykisk sygdom - medicinen lægger låg på, bedøver og gør livet udholdeligt. Hvilket er fint for en periode.
Men sgu ikke for resten af livet. Men så længe myten om at det er signalstofferne den er gal med, kører alt bare i ring.

Jeg vil helbredes - ikke langtidsbedøves, og slet ikke af folk der ikke aner hvad fanden det er de bedøver med.

Det samme gælder hvis jeg har ondt i en tand, bedøv mig for en periode, fedt! Men fjern gerne roden til problemet, så jeg er fri for gentagende bedøvelser og roden rundt.

Det er ikke medicinen jeg er vred over, men lægernes omgang med medicinen.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2014, 20:16   #7
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Jeg synes det er ubehageligt at denne debat skal kører her, ja jeg er ligeglad, men debatten kan friste mange og meget syge mennesker til at droppe medicin der er livsvigtig for dem... det er ikke sikkert det gør sig gældende for dig som trådstarter, men det problem har mange andre der har en psykisk sygdom.

Debatten kan foranledige mennesker med dårlig sygdomsindsigt til at stoppe med medicin, hvilket i sig selv kan være farligt/livstruende.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2014, 20:33   #8
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
du skriver
Det er ikke medicinen jeg er vred over, men lægernes omgang med medicinen.


er helt enig og mange får sikkert også for meget
så er helt enig men man har også selv et ansvar og prøve om man kan undvære det
som vi begge har gjort, men det jeg får kan jeg ikke undvære
men som skrevet er stoppet med noget og har 100 procent været på eget initiativ
dog i samarbejde med egen læge.
kan absolut ikke anbefale man selv prøver og stoppe uden en læge bag

men manden skriver det skulle forbydes.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2014, 22:06   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Denne her er også helt fantastisk.....den beskriver meget fint mine egne tanker og frygt omkring fx selvmord.

Uden medicin mod psykisk sygdom vil flere sindslidende patienter begå selvmord.

Sådan lyder vurderingen fra overlæge Thomas Middelboe, der er psykiater og formand for det faglige fællesskab, Dansk Psykiatrisk Selskab.

Men Peter Gøtzsches dokumentationer og modargumenter til Middelboes tanker, falder i fin tråd med egne erfaringer.

http://politiken.dk/indland/ECE21754...lere-selvmord/

Jeg havde fx 1 selvmordsforsøg bag mig da jeg startede på medicinen, og havde adskillige flere, da jeg forsøgte at stoppe. Så lige hér kan jeg ikke sige den ene har mere ret end den anden - de har begge ret. Middelboe har ret i at lidelser kan føre til selvmord, og Peter Gøtzsche har ret i, at den risiko er der også når man forsøger at stoppe med medicinen.

@nøgne tær
Tror ikke oplyste borgere kunne finde på den slags, der ligger tonsvis af informationer om, at man ikke må stoppe medicinen uden vejledning.
Det står også i de fleste indlægssedler. Men ok, der ER jo mange der bare luller rundt uden lægeopsyn fuldstændig overladt til sig selv. Desværre.

Sidst redigeret af Ninja; 06-01-2014 kl. 22:12.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2014, 22:22   #10
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Tror ikke oplyste borgere kunne finde på den slags, der ligger tonsvis af informationer om, at man ikke må stoppe medicinen uden vejledning.
Uanset hvor oplyst folk er, så er de desillusionerede på den ene eller anden måde, når de er psykotiske.
Og det er de psykotiske der kan finde på at handle mod givne råd.

Det er også de psykotiske der kan komme rigtig galt afsted ved medicinsvigt.
Der kan være tale om menneske der i deres habituelle tilstand er vidende om at de ikke kan leve uden medicin, men når det skrider for disse mennesker så er realtieter noget ganske fjernt.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension