K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-09-2017, 22:15   #1
Vimse88
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 71
Styrke: 13
Vimse88 er ny på vejen
Smile Uddannelse of ftp

Hej brugere på K10

Jeg modtager i sagens natur ftp efter 2003.

Mit spørgsmål er: Hvis jeg ønsker at påbegynde en uddannelse, er det så muligt, uden at miste min ftp? Jeg taler naturligvis om en "normal" uddannelse, og ikke 2-3 timer/uge.

Og ja, jeg taler om en uddannelse der giver ret til SU, selv om jeg gerne ville fravælge denne SU, hvis jeg kunne beholde min ftp under uddannelse.

Jeg gætter desværre på, at svaret er, at såfremt man kan arbejde mere end 1 time/uge(eller noget i den stil), så mister man sin ftp. Typisk måde at fastholde folk på ftp.

Tak
Vimse
Vimse88 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2017, 22:49   #2
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Det er muligt at du slet ikke kan komme ind på visse uddannelser gratis når du er pensionist, men tal med studievejleder på det sted du søger ind.

Du skal holde arbejdsevnen på tilkendelsetidspunktet for pensionen op i forhold til hvor mange arbejdstimer der er på studiet.
Der er ikke nogen generel regel.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2017, 07:03   #3
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Hvis du er på den gamle ordning fra før 2013 kan du også overveje at sætte din pension i bero og søge SU, jeg mener at de personer der er på gammel ordning kan sætte pension i bero og afprøve sin arbejdsevne og hvis det alligevel ikke går få pensionen aktiveret igen.

Du kan i hvert fald undersøge om det er muligt.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2017, 08:26   #4
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nørd Se meddelelser
Hvis du er på den gamle ordning fra før 2013 kan du også overveje at sætte din pension i bero og søge SU, jeg mener at de personer der er på gammel ordning kan sætte pension i bero og afprøve sin arbejdsevne og hvis det alligevel ikke går få pensionen aktiveret igen.

Du kan i hvert fald undersøge om det er muligt.
Gammel ordning er før 2003.
Der er ikke forskel på reglerne før og efter 2013.
Det er kun reglerne for tilkendelse der er ændret efter 2013.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2017, 13:53   #5
Vimse88
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 71
Styrke: 13
Vimse88 er ny på vejen
Mange tak for Jeres svar

KageØre: Min arbejdsevne på tilkendelsetidspunktet var 0-1 time/uge. Mener faktisk den var 0.
Det er rigtigt som du skriver, at gammel ordning er før 2003.

Nørd: Jeg mener at huske noget om det du skriver, med at man kan sætte pensionen i bero. Mener faktisk det var en del af "pakken" Mette F. fremlagde ved ændring af reglerne i 2013. Mit problem er at jeg ikke kan leve af en su.

Jeg vil undersøge det hele lidt nærmere. Men mange tak for Jeres svar.

Mvh
Vimse
Vimse88 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2017, 15:40   #6
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Du skal være opmærksom på at du har pligt til at underrette kommunen hvis du mener din arbejdsevne er steget, hvad enten du har tænkt dig at udnytte det eller ej.

Du skriver din arbejdsevne ved tilkendelse var 0-1time
Det harmonerer da overhovedet ikke med det du ønsker om uddannelse nu... kunne forstå hvis du ville forsøge med et enkelt fag først bare for at afprøve om du kan.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-10-2017, 19:11   #7
Vimse88
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 71
Styrke: 13
Vimse88 er ny på vejen
KageØre: Du behøver ikke at oplyse mig om simple/trivielle regler, som jeg ikke engang har spurgt ind til.

Kunne det tænkes, at en del eller måske hele årsagen til at jeg får ftp, er at jeg overvurderer min arbejdsevne?

Det kunne jo tænkes, at uddannelse ikke betragtes som "arbejdsevne". Det var/er blandt andet derfor jeg spørger. Hvis en uddannelse giver SU, som jo er en "støtte" og ikke løn, kan man jo argumentere for, at det ikke er "arbejde", og derfor ikke medregnes som "arbejdsevne". Jeg ved det ikke, det var/er blandt andet derfor jeg spørger.

Jeg modtager meget gerne svar der forholder sig til det jeg spørger om.

Mvh
Vimse
Vimse88 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2017, 10:46   #8
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Men det kan nok blive ret så svært at argumentere over for kommunen med, at du kan gå fra 0 arbejdsevne til at klare et studium, der formentlig har målet at kunne anvende uddannelsen.

Der er mange slags overførselsindkomster her i landet. Som du nævner fx fp og SU.

God vind.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2017, 12:13   #9
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
vimse læs dette svar, det giver et hint til dig om hvad du må, som du ser er der intet enkelt svar på dit spørgsmål, det er kommunen som afgør om du fortsat er berettiget til pension. du har opslysningspligt som du sikkert allerede ved, så spørg kommunen så ved du hvad du har at rette dig efter, held og lykke, det er dejligt at høre at helbredet er blevet til overskud til at starte på en uddannelse,

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...-og-uddannelse

med venlig hilsen sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2017, 23:15   #10
Vimse88
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 71
Styrke: 13
Vimse88 er ny på vejen
Hej stampe og sortepigen.

Tak for jeres svar

Mange tak for linket.

Mvh
Vimse
Vimse88 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension