K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Jeg er kommet i praktik.

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Jeg er kommet i praktik. Her kan du skrive om din praktik og forløbet af din praktik.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-01-2012, 16:31   #1
404
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-06 2011
Indlæg: 26
Styrke: 13
404 er ny på vejen
praktik, hvordan bidrager man selv bedst til ders RP og andet

Hey, jeg er pt. i praktik for at afklare arbejdsevnen. Det er i et fag der 'ikke er mit', det er ret hårdt, og støjende og trigger de fysiske problemer jeg slåds med. Rent socialt og psykisk går det dog meget bedre end forventet, de respekterer mine begrænsninger, og rummer de skavanker jeg har: 2 * fysiske og og psykiske med stress og angst problemer. I jobbet bliver jeg ikke presset psykiskt, men fysikken døjer med at holde til det og jeg må tage smertestillende og sover midt på dagen samt tidligere i seng end normalt. Er virkeligt træt, og brugt fysisk og ør mentalt/psykiskt

Idag var der møde med job konsulenten. Hun spurgte så om hvad problemer jeg så har med det arbejde jeg så laver. Om jeg fungere osv. Det skal beskrives for ellers kan man ikke bruge papirerne og arbejdsprøvingen bagefter siger jobkonsulent.

Er der en checkliste de går ud fra feks:

'sygemeldte kan ikke løfte fra gulv'
'sygemeldte må ikke arbejde med ting væk fra kroppen'
'sygemeldte må ikke løfte tiong over hoved højde osv

Jeg tænker her, hvordan kan man systematisk registrere disse info, så dem der skal vurdere bagefter om man kan få fleks, kan bruge info?.

Fra jobprøvningsstedets side er de ikke særligt forberedte på hvad de skal gøre, holder ikke så meget øje med hvad jeg laver og hvor hurtigt.

Iøvrigt, de har srevet at de vil lave resourceprofil efter arbejdsevnemetoden, men hvad betyder det for mig, jeg har intet fået at vide om det, skal jeg selv opsamle info i praktik/jobprøvning til denne?

tak mvh 404
404 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2012, 16:59   #2
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 16
Lunasdatter er ny på vejen
Du kan hjælpe dig selv en hel del ved at skrive dagbog både hvad du laver på jobbet.. og hvor det går galt.. hvad du kan klare og hvad du har svært ved...
Skriv også om smerter... og om din fritid hvor du som du skriver tager smertestillende og sover mere..

Jeg skrev min dagbog i word.. og sendte den til min jobkonsulent og sagsbehandler hver uge.. på den måde kan de hele tide følge med i hvordan det går med en... husk at være hudløs ærlig!!

Oppe i nyttige links finder du en skabelon til en dagbog.. og du kan også her finde arbejdsevnemetoden beskrevet..

Knus Lone
__________________
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Førtidspensionist pr 1-4-2011
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2012, 17:57   #3
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej 404,

Er du på sygedagpenge eller kontanthjælp? Det ville være meget godt at vide i forhold til hvordan vi råder dig fremad rettet ligeså.

Selvom du mener at det går godt psykisk, hvilket er super, så skal du nok være opmærksom på at psyken trods alt spiller ind på fysikken, således at du kan være fysisk hæmmet pga. psyken. Det hænger jo sammen det hele og det ved du sikkert godt ;-)

Nu skriver du ikke noget om dine reele lidelser, som syntes at være fysisk, men disse må vel også konkretisere hvilke skåne forhold der kan komme i betragtning der!?

Jeg spørger da jeg kun har det psykiske som lidelse, dog giver disse mig hovedsagligt fysiske konsekvenser. Jeg holder ikke ret længe før jeg oplever spændinger og smerter.

Alt andet lige så er det vigtigt som Lunasdatter skriver, at prøve så vidt muligt i forbindelse med din arbejdsprøvning, at få skrevet dagbog. Derved kan din job konsulent mm. læse hvordan du har det også når du kommer hjem og dagen efter. Man får fortalt mere end man tror, så det er et vigtigt redskab.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2012, 22:50   #4
bmp24
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2010
Indlæg: 247
Styrke: 14
bmp24 er ny på vejen
hej 404

Jeg vil bare tilslutte mig det der er blevet sagt om at skrive dagbog. Der er rigtig vigtigt.

Jeg gjorde selv det at jeg skrev hvordan min dag forløb fra jeg stod op om morgenen til næste dag jeg stod op.

Det vil sige at det kom også med hvordan jeg sov om natten.

Da jeg skrev den dag for dag følte jeg mig nogle gange lidt fjollet fordi det var gentagelse på gentagelse.

Men på trods af det blev der lagt stor vægt på den da min ressourceprofil blev skrevet - og er nok en af grundene til at jeg i dag er førtidspensionist.

Husk at opdatere den jævnligt i løbet af dagen. jeg ved ikke om du har det som mig, men jeg har tilbøjelighed til at bagetalisere nogle ting når der er gået lidt tid.

Så hvis du har det på samme måde - så skriv ned så snart du mærker du har det svært.
bmp24 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2012, 13:03   #5
404
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-06 2011
Indlæg: 26
Styrke: 13
404 er ny på vejen
Tak for svar Og råd fra jer alle tre.

Jeg skriver lidt dagbog, har faktisk brugt dagbog over lang tid til at udrede de fysiske ting jeg har slådset med i flere år. For lægen opgav det for længe siden. Det lykkedes mig at udrede og nå til en forbedrende operation af skulder, samt udredning af at det var en diskusprolaps og som pludseligt skabte massive problemer i højre ben, smerter, dysfunktion og nedsat kraft i h.ben. Det tog alle mulige læger og fysser flere år IKKE at nå til dette, så dagbøger med træning, hvad virker hvad virker ikke har været eksistentielt for udredningen.

Til Lunasdatter: Jeg har det bare ikke så godt med at vise dagbogen som jeg grifler i nu om praktikken 'ordret' til sagsbehandler/jobkonsulent, føler det er en grænse af intimitet jeg ikke rigtigt kan overskride. JEg ved ikke om jeg vil kunne maile den som du havde succes med. Men jeg kan se at i alle 3 her, har brugt dette som et væsentligt bidrag til RP. Det gør jeg må tage det op til overvejelse, og grubler over det her i weekenden. Jeg skal op i tid i næste uge og kan ikke rigtigt overskue det, for min skulderskade bliver værre af det arbejde jeg laver der hvor jeg er i prøvning..
Selvværdet sytes jeg er et stort problem i de her lange syge forløb, som jeg nu har haft tre af. Ellers har jeg været på dagpenge, noget reva osv i de sidste 9 år, så jeg er træt og træt af jobcenter, laver en distance, en facade, ser dem ikke som mine allierede på nogen måde, hvis du ved hvad jeg mener. Men jeg vil klart overveje dagbogens form og brug af notaterne

Enteneller: jeg er på sygedagpenge, igen med samme problemmer der går igen og har ikke haft fuld tid siden 2003, hvor jeg gik ned for anden gang med stress og panikangst mm. samt blev fyret ½ efter. De fysiske probælemer og smerterne forværrede det hele og jeg fik stress og angfst igen pga. smerter, læger, og økonomisk kaos, så jeg fik stress for trredie gang med angst. Et par år efter gik jeg for første gang i mit 45 årige liv ned med en depression, og er nu endt hos en psykiater, hvor jeg har gået det sidste år, får cymbalta for det. Mine problemer er: fysisk: skulderskade, diskusprolabs og nu, depression. De fysiske ting kom der endeligt mr billeder på sidste år, og efter en kikkertoperation kom alvoren frem om skulderskadens omfang. Så det er en blanding jeg lider af/under. Jeg ved godt at psyken påvirker musklerne også, men er ikke helt klar over om det er på anden måde end man spænder mere op, trættes dermed hurtigere og får mere bøvl med de fysiske ting man så har ? Hvordan oplever du af psyken påvirker fysik, det er jeg faktisk ret nysgerrig efter at høre mere om ?

BMP24: jeg syntes også symptomer kører i ring, jeg har måtte leve med mange smerter i flere år og skulderoperation samt anden indsats sidste år, har sænket smerterne, så jeg tror nok jeg kan mere end jeg kan. Ihverttilfælde har jeg siden jopprøvning start igen døjet med smerter af forskellig art når jeg skal sove pga overbelastning, skulderen sviger, og er mere instabil igen.og har taget ipren samt panodil jævnligt igen . (bruger ikke 'stærkere' ibuprofen og lyrica mere, det slap jeg for efter skulderoperationen ) Jeg tror det med at opdatere dagbogen og notere i den hele dagen er vejen frem, jeg tager en lommebog med i næste uge.

tak


Sidst redigeret af 404; 28-01-2012 kl. 13:41.
404 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2012, 15:15   #6
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Altså når jeg har haft besøg af min jobkonsulent har han spurgt mig hvordan jeg havde det, hvilke arbejdsopgaver jeg havde, om jeg var tilfreds med opgaverne, om det gav smerter, i hvilke situationer det gav smerter, om jeg trives, hvordan jeg havde det med kollegaerne og andet i den stil. Arbejdsgiveren er også blevet spurgt om nogen ting, alt dette har jobkonsulenten så beskrevet, og skrevet ind i min sag.

Jeg har set alt han har skrevet, og det er ok det han har beskrevet.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2012, 15:17   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Her http://www.k10.dk/showthread.php?t=3684 kan du scrolle ned til "Skemaer til at printe ud" og finde forslag til dagbog.

Der er også denne, som jeg selv brugte: http://www.k10.dk/showthread.php?t=9...ghlight=dagbog

Når man er i en arb.prøvning er det vigtigt, at man siger fra i tide, så afprøvningen kommer til, at vise et reelt billede af hvad man kan.

Hvis man knokler for hårdt på, f.eks. fordi man har svært ved, at sige fra, så risikerer man, at lande på en forkert hylde efterfølgende, og så kan man være "heldig" at få en tur mere i karrusellen.

Det er også vigtigt, at man møder op hver dag, så vidt man overhovedet er i stand til det, også selv om det kun er for, at fortælle, at man har det skidt og går hjem igen.

Hvis man har meget fravær risikerer man, at kommunen ikke kan bruge afprøvningen, fordi de ikke har kunnet vurdere arb.evnen.

Dagbogen kan være et rigtigt godt værktøj til at vise sb og jobkonsulent hvordan tingene hænger sammen, og hvis man sender den til dem hver uge, så kan de ikke senere påstå, at have været uvidende.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2012, 19:13   #8
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Hvis man ikke er så meget for at vise alt i ens dagbog til kommunen...

Så har man jo muligheden for at dele dagbogen op...i to afd...

Så man skriver de nøgne fakta i den til kommunen og de mere intime i den anden som man selv beholder...

Det er nok bare vigtigt at man har begge ting da man hurtigt kommer til at glemme hvordan det helt nøjagtigt var hvordan man havde det under sådan en arbejdsprøvning...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2012, 21:31   #9
404
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-06 2011
Indlæg: 26
Styrke: 13
404 er ny på vejen
supersus: jeg blev også spurgt om noget af det du nævner, jeg er bare usikker på om de får de rigtige info, og hvordan jeg bidrager bedst. Jeg har nu en lommebog med og skriver ned efterhånde som dagen går.

Vovse: jeg har let nok ved at sige fra når det bliver slemt som igår. Jeg blev kørt hjem igår, fik voldsomme smerter fra skulder, den skred let ud af led, så blev jeg svimmel, utilpas og fik senere kvalme, og smerter. Jeg blev hvid i hovedet og de syntes jeg skulle køres hjem. De kørte mig hjem i kommunens bil hvilket jo er herligt, der er altså stadigt borger service i dk. De er rigtigt søde på stedet hvor jeg er havnet. Det er dog sværere at sige fra over for de der daglige småskavanker og smerter og den der daglige forværring jeg mærker efter jeg er startet i praktik. Det ved jeg ikke helt hvad jeg skal gøre ved, ud over at følge jeres råd mht. dagbog, og prøve at formidle det på et tidspunkt.

Lidt nysgerrig efter at vide hvem der vurderer arbejdsprøvningen, er det sagsbehandleren alene eller arbejdsmarkedsenheden/lægekonsulent?

webmaster: Igår havde jeg taget en lommebog med, og det er meget mere praktisk at skrive ned i den time for time, så er det hele beskrevet i den og jeg kan så skrive noget uddrag fra den og sende det. Jeg har det nok bedst med at vente lidt med nogle af tingende, men som jeg fik det igår, ja så er det bare fuld beskrivelse af alle detaljer. Ja, man glemmer nemlig hurtigt, man 'adapter' at leve med ens problemer som de er og med alt for mange smerter

tak for svar
404 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2012, 14:17   #10
404
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-06 2011
Indlæg: 26
Styrke: 13
404 er ny på vejen
Misbrug af samfundets ressourcer og ødelæggelse af borgerens motivation og håb

slettede det fortrød

jeg er ramt af system angst iøjeblikket. skriver igen hvis jeg finder mod
404 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Jeg ønsker et andet fleksjob men hvordan..... vinterpige Spørgsmål ang fleksjob 3 11-04-2011 08:53
Hvordan gør jeg dette bedst muligt? qwe Spørgsmål ang fleksjob 6 10-12-2010 12:09
Privat jobtilbud - hvordan gør jeg det bedst muligt? qwe Spørgsmål ang fleksjob 5 10-12-2010 09:27
Hvordan formulere jeg bedst ??? MEH Alt det andet 12 03-11-2010 23:49
Vejledning om hvordan man bedst kommer i gang med sin sag Pyt Den nyttige viden vi alle har 6 10-10-2008 13:27




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension