K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-06-2010, 17:16   #1
siffeline
Føler sig hjemme på K10
 
siffelines avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2010
Lokation: Viborg
Indlæg: 40
Styrke: 14
siffeline er ny på vejen
Forskel på psykolog og psykiater

mandens psykolog har foreslået at han kommer til psykiater, da hun ikke mener, hun kan hjælpe ham yderlige.

Hvad er forskellen på disse to ud over at psykiateren er uddannet læge. Kan den ene hjælpe mere end den anden??
siffeline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2010, 17:30   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære Siffeline.

Som du selv nævner er en psykiatriker en speciallæge med retten til at diagnostiserer. Hvis denne er god skal din mand glæde sig og gå til vedkommende med åbent sind.

En psykiater er vel den længste specialuddannelse en læge kan tage.

En psykolog er universitetuddannet og "en" der kan give gode værktøjer til at håndterer forskellige situationer. Ser ud til at jeres nuværende psykolog er både god og professionel og kender sine begrænsninger. Og erkender sit ansvar. Det er desværre ikke alle der har etikken i orden.

Mange hilsner
Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 23-06-2010, 17:43   #3
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Siffeline,

Jeg har haft godt af at gå til begge på én gang. Psykiateren, koncentrere sig mest om medicinering og har ikke megen tid til at gå i dybden med terapi, dog er det også godt engang i mellem at holde pause hermed således at man kan afprøvet de "værktøjer" man har fået ved psykologen.

Jeg har været meget glad for at gå til psykolog, men føler mig ok ved kun at gå til psykiater nu, vi har et godt forhold og han acceptere at jeg kommer ned og er som jeg er og lige kan få vendt "situationen" ganske kort. Vi har ca. ½ time pr. gang, men jeg smutter gerne før, da der ikke er så meget terapeutisk over det.

Måske kan din mands psykolog anbefale en psykiater til ham, nu da han/ hun selv foreslår dette ?

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2010, 17:44   #4
Nabokone
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2009
Lokation: København, Nørrebro.
Indlæg: 152
Styrke: 16
Nabokone er ny på vejen
Som du selv er inde på, så er psykiateren læge og kan derfor f.eks. udskrive medicin, hvis det skal være. Det kan psykologen selvfølgelig ikke. Dermed ikke sagt, at det er det psykiateren vil - han kan måske hjælpe med en diagnose der kan bringe din mand videre i systemet.

Jeg har gået hos en psykiater, der ikke udskrev medicin, fordi han ikke skønnede det nødvendigt.

Venlige hilsener

Nabokone
Nabokone er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2010, 18:28   #5
siffeline
Føler sig hjemme på K10
 
siffelines avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2010
Lokation: Viborg
Indlæg: 40
Styrke: 14
siffeline er ny på vejen
Tak for jeres svar Vi vil høre hende ad næste gang. Har desværre hørt, at der er en del dårlige psykiatere heromkring, hvor vi bor
siffeline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2010, 18:39   #6
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Siffeline,

Jeg tror desværre, at det er et generelt fænomen for psykiatere. Man forbinder dem for meget med medicin og derfor får de en blakket ry. Dog er det slet ikke medicin de kun kan noget om.

Det har været inspirerende for mig, at komme til en psykiater. Hos psykiatere handler det altså slet ikke kun om medicin og som Nabokonen skriver så bestemmer man selv om vil have medicin eller ej, det absolut ikke noget de foreslår én medmindre man har brug for det.

Prøv at få råd fra psykologen og hvis ikke, så prøv den af I vælger, man kan jo altid skifte (alt efter ventetid) hvis det ikke "svinger".

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-06-2010, 00:01   #7
Ruby
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 230
Styrke: 15
Ruby er ny på vejen
Jeg har en super psykolog... i Silkeborg - ville du kunne orke at køre dertil???
Ruby er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-06-2010, 00:03   #8
Ruby
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 230
Styrke: 15
Ruby er ny på vejen
Ups - det var jo dårlige psykiatere du talte om og ikke psykologer - sorry.. mystisk hvis alle psykiatere i Viborg området skulle være dårlige.. jeg mener I har da sygehuset med dygtige psykiatere??? me der kan man måske ikke gå sådan ambulant???
Ruby er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-06-2010, 09:23   #9
Mr x
Hjemmevant på K10
 
Mr xs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Indlæg: 216
Styrke: 14
Mr x er ny på vejen
Smile Hej Siffeline

Citat:
Oprindeligt indsendt af siffeline Se meddelelser
Tak for jeres svar Vi vil høre hende ad næste gang. Har desværre hørt, at der er en del dårlige psykiatere heromkring, hvor vi bor
Hej Siffeline

For at få en god psykiater, der er til andet end kun medicin, kan du bede din prakticerende læge om henvisning til en psykiater med speciale i kogniativ terapi. Og bemærk til lægen det er vigtigt for dig, psykiater har et godt ry for at kunne give terapi.

Henvisningen giver ret til 30 behandlinger, og ifølge min psykiater kan man få en ny henvisning uden at ryge tilbage i venteliste køen til psykiater.

Jeg selv får 45 min samtale pr. gang.
Ventelisten hos min psykiater er 2½ år.

Så selv om du her og nu står og har brug for hjælp, så få startet en henvisning op snarest til psykiater. Den lange ventetid, kan få en til at opgive på forhånd, men tøv ikke med at lægge en billet ind på psykiater hjælp, for du kan jo "springe fra" til den tid, hvis der ikke er behov. Ingen ved jo hvor du er om 2-3 år.

I mellemtiden kan du måske også få henvisning til ambulant samtale på psykiatrisk afd., om hvad de har af muligheder tilbyde.
Jeg har hørt om en der fik kogniativ terapi på psykiatrisk afd., men hun var også inde i deres system, dvs. indlagt jævnligt i weekender.

Psykiatrisk ambulant afd. her i området, havde/har også en social rådgiver ansat.
Jeg fik ikke tilbudt terapi psykiatrisk ambulant afd., men fik nogle gode samtaler ca. 10 gange. Et puf til at halte videre i livet.
Mr x er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2010, 05:54   #10
siffeline
Føler sig hjemme på K10
 
siffelines avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2010
Lokation: Viborg
Indlæg: 40
Styrke: 14
siffeline er ny på vejen
Tak for jeres svar.

Vi skal til lægen her i starten af juli, så vil jeg drøfte det med lægen. Manden min er heldigvis indstillet på det, så det er trods alt dejligt
siffeline er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Statusrapporter fra psykolog/psykiater FOB Alt det andet 6 07-07-2013 22:34
Psykolog eller psykiater? Jasmina Alt det andet 38 19-01-2012 12:14
læge psykolog og psykiater siger nej tina1973 Spørgsmål ang fleksjob 40 13-12-2010 23:50
Hvad er forskellen på en psykolog og en psykiater? buster Alt det andet 8 08-03-2010 03:26
Gør en forskel. Hejdien Den nyttige viden vi alle har 5 12-05-2008 21:44




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:06.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension