K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Principielle afgørelser fra Ankestyrelsen > Nyt om loven

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyt om loven Her kan du skrive hvis du falder over noget relevant , det kan være sm-afgørelser som kan være nyttige eller andet som vedr fleks og førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-03-2009, 01:51   #41
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Fleksydelse - lavere end efterløn -meget lavere

Ja, her er så endnu et hul i loven - som gør syge og handicappede endnu fattigere end raske.

Fleksydelsen skal beregnes af indtægten de foregående 12 måneder.

Og max. 91 procent af denne indtægt.

Man risikerer altså at få 91 procent af særlig ydelse eller 91 procent af kontanthjælp eller 91 procent af ledighedsydelsen, som i forvejen er meget mindre end a-kasse.

Der er ingen grænser for FORSKELSBEHANDLING i loven.

Tænk at skulle leve for 91 procent af en kontanthjælp fra man er 60 år til pensionsalderen.

Nå, men man kan læse mere her:


Citat:
Afgørelse:
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg fandt, at kvindens fleksydelse var beregnet efter reglerne.

Uanset bestemmelsen om, at det højeste beløb, der kunne udbetales i fleksydelse, svarede til 91% af sygedagpengenes højeste beløb beregnet på årsbasis, kunne fleksydelsen ikke overstige et gennemsnit af hendes indtægt i de forudgående 12 måneder før overgangen til fleksjob.

De indtægter, der indgik i beregningen af fleksydelse, var lønindtægt i fleksjob, dagpenge efter lov om sygedagpenge eller lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel, ledighedsydelse, kontanthjælp og særlig ydelse efter lov om aktiv socialpolitik.

Det betød, at fleksydelsens størrelse afhang af de faktiske indtægter fra disse ydelser før overgangen til fleksydelse.

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg tiltrådte således beskæftigelsesankenævnets afgørelse.
http://www.ast.dk/afgoerelser/princi...ar/055-09.aspx


Det er ikke meget, alle de arbejdsløse fleksere på kontanthjælp får ud af deres fleksydelsesbidrag.

Det er nok bedre at UNDGÅ at indbetale til denne ordning, da man så er bedre stillet med "almindelig kontanthjælp" - så har man da sparet fleksydelsesbidraget og får senere 100 procent kontanthjælp.


Sikken l****lovgivning.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 13-03-2009 kl. 01:54.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2009, 00:01   #42
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Jeg bæver! Sandsynligheden taler for, at jeg kommer til at finde min plads i flex-køen, - og det, der skrives her får mig til at ønske at blive syltet på kontanthjælp nok en gang, frem for at blive endnu mere "kriminaliseret". Det er jo det, man gør, - behandler flexere som små-kriminelle.
Det er jo horribelt!
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2009, 01:33   #43
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ja ja jeg har så også lige prøvet at sammenfatte denne tråd i en mail jeg er ved at skrive, og så slår det mig lige kan sgi ikke lige finde ud af det ...

Skal man betale ind til fleksydelsen indtil man bliver 65 år ?
vil det sige at mens man betaler ind til fleksydelsen kan man være på kontanthjælp for det er jo der du havner når du bliver 60½ ..

Nogen der kan svare helt klart på det ?
  Besvar med citat
Gammel 01-06-2009, 01:51   #44
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Du får lige et par "guldkorn" til din formulering.

1. Har man været på starthjælp, kontanthjælp eller særlig ydelse FØR overgang til fleksydelse, fordi man har været arbejdsløs, så får man KUN 91% i fleksydelse af den indtægt, man havde.

Altså får man man KUN 91% af starthjælp, kontanthjælp eller særlig ydelse.

2. Hertil kommer, at man ud af denne meget lave ydelse FORTSAT skal betale fleksydelsesbidraget, indtil man bliver 65 år. (Det er da lige før, det bliver MINUS, hvis man er på 91 procent af starthjælp...SUK!!!)

Meeen... hvis man er så "heldig" at have nået at indbetale til ordningen, så er 91% af starthjælp bedre end at skulle leve af sin formue eller ægtefælleforsørgelse (= INGEN INDTÆGT), fordi man er så uheldig at have nedsat arbejdsevne.... (suk en lorteordning).

Nå, Hejdien... men her kan du læse sort på hvidt om betaling af fleksydelsesbidrag, som til min store "overraskelse" indeholder endnu en forskelsbehandling for fleksere (den med præmieudbetaling, som efterlønnere har, dog IKKE fleksydelsesmodtagere).

Citat:
Fleksydelse
Personer, der er ansat i et fleksjob, har som kompensation for den manglende mulighed for at få udbetalt efterløn mulighed for at få udbetalt fleksydelse. Personer, der vælger at tilmelde sig fleksydelsesordningen indbetaler det samme beløb, som en person indbetaler til efterløn.

Ligebehandling

Præmieordning
Personer ansat på ordinære vilkår, som opfylder betingelsen for efterløn, men som vælger at udsætte efterlønnen, eller som slet ikke gør brug af efterlønnen, har mulighed for at gøre brug af "præmieordningen". Det betyder, at personer, der er ansat på ordinære vilkår, ved overgang til folkepension kan få udbetalt maksimalt 120.000 kr. (2004).

Der er ikke en tilsvarende "præmieordning", såfremt en person ansat i et fleksjob vælger at udsætte eller ikke at benytte muligheden for fleksydelse. Det er fra Arbejdsdirektoratet oplyst, at forligspartierne bag aftalen om en førtidspensionsreform ikke fandt en præmieordningen særlig velbegrundet, idet det offentlige giver et stort tilskud til lønnen i fleksjob. Man har også peget på, at præmieordningen er timerelateret, og fleksjob er karakteriseret ved, at selve timetallet ikke er afgørende.

Indbetaling af fleksydelsebidrag fortsætter til personen fylder 65 år
Personer, der modtager fleksydelse, skal i modsætning til personer, der modtager efterløn, fortsætte med indbetalingen af bidraget til ydelsen indtil det tidspunkt, hvor de har ret til folkepension.
http://www.clh.dk/notat/fleksjob/cle...mozTocId805962

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2009, 01:52   #45
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
[QUOTE]
Citat:
Oprindeligt indsendt af Stella Se meddelelser
Fleksjobbere har ikke ret til at tage Orlov for egen regning som andre dagpengemodtagere ret til
Hov den her må vi hellere rette til ...

Vi har spurgt arbejdsmarkedsstyrelsen om dette og her er svaret
http://www.k10.dk/showpost.php?p=60429&postcount=9

Og det lyder som følger


Citat:
Kære xxxx

Du har i e-post af 10. maj 2009 spurgt, om fleksjobansatte kan holde tjenestefri uden løn fra deres arbejdsgiver.

Arbejdsmarkedsstyrelsen kan vejledende oplyse, at fleksjobansatte er ansat på samme løn- og ansættelsesvilkår som ordinært ansatte. Fleksjobansatte kan således også aftale med arbejdsgiveren, at pågældende holder tjenestefri i en periode uden løn. Tjenestefriheden skal dog være foreneligt med fleksjobansættelsen og visitationen til fleksjobordningen i øvrigt. Det indebærer bla. at der formentlig kun kan være tale om tjenestefrihed uden løn i en kortere periode og til bestemte formål. Hvis fx tjenestefriheden er begrundet i ønsket om at overtage andet arbejde e.l. vil dette formentlig ikke være foreneligt med bevillingen til det konkrete fleksjob. Tjenestefrihed af længere varighed vil også kunne være uforeneligt med fleksjobreglernes krav om, at kommunen skal kunne følge op på det enkelte fleksjob.

Ved indgåelse af en aftale med arbejdsgiveren om tjenestefrihed uden løn bør den fleksjobansatte således kontakte kommunen, der kan vurdere, om aftalen vil være forenelig med det bevilgede fleksjob.

Har du yderligere spørgsmål om fleksjob kan du kontakte din kommune, der har pligt til at rådgive og vejlede dig om dine muligheder.

Med venlig hilsen
Cathrine Tjellesen
Chefkonsulent
Arbejdsmarkedsstyrelsen, 3. kt.

Jnr. 2009-0001134
Så det burde man godt kunne, hvad da også fremgår i den tråd hvor vi stillede spørgsmålet at det kunne lade sig gøre
  Besvar med citat
Gammel 01-06-2009, 01:57   #46
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Zuza takker kigger lige på det hele i morgen, jeg blev sur da jeg læste det du skrev he he

Har lige sendt en anden mail til Eigil andersen men kan da være vi snart skal lave en daglig spam runde ..læg mærke til at det er forligskredsen der konkludere og der er de sgi alle med...

At staten har givet tilskud burde ikke ændre en hujende fis og hvorfor er det lige at man skal betale ind til en ordning hvor mange mon ikke får glæde af den fordi de ikke har råd til at betale ind til den grundet kontanthjælp starthjælp eller andet ....

Skal lige have samlet mine tanker men skal nok sende mail til dig så du kan se formuleringen der kom ud af det du skrev (må bare styre mine edder og forbandelser her he )

Vi må finde ud af hvem der nøjagtigt sidder med i den forligskreds har haft det før men gad vide om det er de samme stadig væk ...
  Besvar med citat
Gammel 01-06-2009, 02:01   #47
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hov... vi postede samtidig, Hejdien... håber, du så mit svar.

Jeg kom nu i tanke om en mystisk konsekvens af fleksydelsesordningen.

Det kan KUN betale sig at indbetale til fleksydelsesordningen, hvis man har formue eller er gift eller har arbejde, før man bliver 60,5 år.

Ellers får man mere ud af at få kontanthjælp eller starthjælp - 100 procent - når man bliver 60,5 år.

Hvor meget de 91 procent af ledighedsydelse bliver i forhold til kontanthjælp og hvis man skal trække fleksydelsesbidraget fra, indtil man bliver 65, så kan det næppe betale sig heller.

Derfor er min konklusion det med formue, ægtefælle og arbejde stadig den, at det kun er der, det kan svare sig med fleksydelsesordningen.

Og så naturligvis det, at man slipper for at stå til rådighed, hvis man er under fleksydelsesordningen.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2009, 02:42   #48
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Fleksydelsesbidrag: 423 kr. pr.måned indtil man fylder 65 (eller mere afhængig af nuværende alder)

http://www.bm.dk/sw33109.asp

Citat:
Starthjælp
Fyldt 25 år, gifte og samlevende § 25, stk. 12, nr. 1 5.079kr. månedligt
Fyldt 25 år, enlig § 25, stk. 12, nr. 2 6.124kr. månedligt
http://www.bm.dk/sw33112.asp

Citat:
Loft over kontanthjælpen
Gifte og samlevende, forsørgere § 25b, stk. 1, nr. 1 12.629 kr. månedligt
Gifte og samlevende, ikke forsørgere § 25b, stk. 1, nr. 2 9.505 kr. månedligt
Regneeksempel for enlig på starthjælp, der indbetaler til fleksydelse - FØR 60,5 år:

6.124 FØR skat - minus fleksydelsesbidrag 423 kroner.

Regneeksempel for enlig på starthjælp, der stadig indbetaler til fleksydelse - EFTER 60,5 år:

6.124 MINUS 10 procent - minus fleksydelsesbidrag 423 kroner.

Meeeen så kan kan de jo glæde sig til at blive folkepensionister, for så bliver de ovenikøbet "raskmeldte" af systemet UDEN hjælp til diverse helbredsydelser.

Er man gift på starthjælp og tilmeldt fleksydelse, bliver det endnu værre.

5.079 MINUS 10 procent (før skat) - MINUS 423 kroner osv. osv.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2009, 07:35   #49
Tobeka
Føler sig hjemme på K10
 
Tobekas avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2007
Lokation: Ballerup
Alder: 67
Indlæg: 35
Styrke: 18
Tobeka er ny på vejen
Hej Og god Pinse ;0)

Her er lille OBS:

Når man kommer på fleksydelse, ja så skal man betale indtil de 65,
Dem der kommer på efterløn skal derimod betale til efter lønsordningen til de bliver 65.
Og samligner man fleksydelsen på 1269,00 Kvartalet, med efterlønsordningen som er,
månededligt altså 3 X 423,00 = 1269.
Således er der ingen forskel på begge, men selfølgelig vil det være en størrer post for en ledig fleksser end en alm arbejdsløs da ledige flekkser for mindre på ledighedsydelse frem for alm a-kasse.
Tobeka er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2009, 10:21   #50
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Oki tobeka takker så er jeg med den har jeg ledt efter

Zuza takker ja nåede lige at se det du skrev inden jeg loggede på , og kan godt se det du skriver det er jo problematisk at man ikke sidestilles med alm lønmodtagere , for indtægten går jo mere end ned når man bliver 60,5 det er sgi da lige før vi er nød til at lave bofælleskaber inden vi når den alder he he
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan man "frasige" sig den "økonomiske del" af en FP, for at få psykisk "ro på" ? EB3 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 01-09-2013 11:43
Flere pladser ledig for FP fra "hele" Århus på "Bydelsreporter" kursus. SidselK Nyttigt at vide for Førtidspensionister 4 31-08-2012 15:16
Læger uden "ansvar"! "systemets" sparebøsse. Benny Gerhard Lægekonsulenternes Rolle 3 17-10-2010 04:43
Festival for "udstødte" -"halvstødte" - sagsbehandlere og andet "godtfolk" klarkurs Alt det andet 24 18-03-2010 22:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:06.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension