K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-03-2012, 09:13   #11
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg har dog ikke selv stødt på en sociallæge, og tror ikke der er en sådan i Hillerød kommune.

Men vedr. retningslinjer for kommunerne, er det noget besynderligt at man IKKE berører, statsforvaltningernes lægekonsulenter.

De er i mange tilfælde nøjagtig ligeså uduelige, som i kommunerne.
Ligesom de både anbefaler behandling og retten til en ydelse eller ej.

Noget besynderligt, er det derfor, at ministeriet/ministeren ikke finder det nødvendigt, at irettesætte de lægekonsulenter, hun jo selv har ansvaret for!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-04-2012, 20:10   #12
Svesken
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2012
Indlæg: 8
Styrke: 0
Svesken er ny på vejen
Hvor står det ?

Hej alle,

hvor kan man se/læse, at der forefindes sociallæger og lægekonsulenter og dermed også forskellen på dem?

På forhånd mange tak.

svesken
Svesken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-04-2012, 20:13   #13
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Jeg er aldrig faldet over noget der klart definerer det... Men forskellen er oftest at sociallægerne er tilknyttet socialforvaltningerne og ofte har en uddannelse oveni, f.eks. socialrådgiver, sociolog eller lignende. De laver sjældent konsulent arbejde som det vi normalt hører om lægekonsulenterne...

For øvrigt er der et forslag på vej igennem folketinget som skal ophøje retningslinierne om lægekonsulenterne til lov
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-04-2012, 21:07   #14
viggo
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 29-05 2011
Indlæg: 436
Styrke: 13
viggo er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ninja Se meddelelser
En lægekonsulent må KUN oversætte lægepapirer.

En sociallæge må ALT - foreslå behandling, oversætte, diagnostisere ect.

Lægekonsulenterne er ved at vige pladsen til sociallægerne, og i fremtiden tror jeg at lægekonsulenterne vil ryge helt ud.

Og hvor lægekonsulenten mere eller mindre er ''hemmelig'' for borgeren. Så kan man komme i konsultation hos kommunens sociallæge.
Hvad mener du med hemmelig
Deres navn står nederst på lægekonsulentudtalelsen
viggo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-04-2012, 21:43   #15
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Med hemmelig, mener jeg, at man kun engang i mellem kender deres navn. Ret ofte siger sagsbehandleren at hun/han lige skal vende nogle ting vedrørende ens sag med lægekonsulenten, og i de tilfælde ved man end ikke hvem det er de vender det med.

Og når man endelig kan læse deres navn af sagsakterne, så er det sådan en person man end ikke kan sætte et ansigt på - og dette er jo direkte forfærdeligt, når man tænker på hvordan de skalter og forvalter sagerne som det passer dem, helt uden nogen sinde at have været i kontakt til de menneskers skæbener de sidder med mellem hænderne.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2012, 10:19   #16
Mulle63
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2011
Indlæg: 97
Styrke: 13
Mulle63 er ny på vejen
Lægekonsulent

Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Der ER forskel på lægekonsulenter og sociallæger...

Lægekonsulenter er oftest ansat i jobcentrene og deres opgave er at "oversætte" og kommentere på udtalelser fra praktiserende læger, sygehuse mv. De må IKKE diagnosticere eller pege på behandling.

En sociallæge er oftest ansat i forbindelse med socialforvaltninger, hvor de er tilknyttet f.eks. misbrugscentre, døgninstitutioner for kronisk alvorligt syge og lign. Denne læge har borger-kontakt og må som led i arbejdet gerne foreslå behandlinger og diagnosticere...

Hvis en kommunes sociallæge bruges i f.eks. en sygedagpenge sag, er det administrativt arbejde og de har så samme begrænsninger som en lægekonsulent.

Jeg har i alle mine sager endnu IKKE stødt på at en sociallæge har været indeover arbejdsmarkedssager... Og dog, på grund af et misbrug har jeg i en sag en udtalelse fra en sociallæge, som peger på pension, som lægekonsulenten slet ikke er enig i... Og de er jo endda ansat af samme kommune. De har bare 2 forskellige formål...

Det er da sket i mit tilfælde, hvor lægekonsulenten har udtalt at en evt. arbejdsprøvning kunne være behandling på Klinikken for funktionelle lidelser hos Per Fink??
Men det takkede jeg pænt nej til, da køreturen var og er for langt. Men har været til samtale deroppe, og fik diagnosen Bodily distress syndrom! Altså en somatiserende lidelse! Har fibromyalgi.
Mulle63 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2012, 09:58   #17
Mulle63
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2011
Indlæg: 97
Styrke: 13
Mulle63 er ny på vejen
lægekonsulent

Hiver den lige op igen!

Vil gerne have klar besked på nedenstående spørgsmål
Mulle63 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Udtalelser fra Læge, Spec.Læge, Psyk. ER DET NOK? Fallenten87 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 22-08-2013 10:57
Må en læge konsulent foreslå en behandlingsmulighed??? Erfurt Lægekonsulenternes Rolle 21 06-02-2013 01:54
Læge konsulent fra Kommunen? Mølgaard Alt det andet 25 29-11-2010 15:00
Læge konsulent anbefaler pension men kommunen siger der ikk er beviser nok vik At søge førtidspension 0 07-08-2008 12:52




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension