K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-12-2014, 22:43   #1
håbet
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2014
Indlæg: 7
Styrke: 0
håbet er ny på vejen
Modregning i ressourceforløbsydelse

Hej.

Jeg forsøger at skabe mig et overblik over hvad loven siger om evt. modregning i ressourceforløbsydelse, hvis man samtidig modtager et beløb fra sit pensionselskab. Der er tale om udbetaling for tab af erhvervsevne.

I loven §68 står der under Stk. 5. :"Lovens § 33 finder tilsvarende anvendelse på modtagere af ressourceforløbsydelse"

"§ 33. Der foretages ikke fradrag i hjælpen for:

1) Invaliditetsydelse, invaliditetsbeløb samt bistands- og plejetillæg efter lov om social pension.

2) Godtgørelse efter § 83 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og hjælp efter integrationslovens § 23 f.


Stk. 2. De erstatninger for tab af erhvervsevne, der omtales i § 14, stk. 3 og 4, godtgørelse for varigt mén og godtgørelse for ikke-økonomisk skade samt indtægter, der hidrører herfra, trækkes ikke fra i hjælpen"

Det blev lidt rodet med de henvisninger fra lovene, men håber at I kan afklare dette.

Er jeg helt ude i hampen når jeg mener at her står det sort på hvidt at der ikke skal modregnes eller læser jeg loven som jeg gerne vil..?
håbet er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2014, 07:13   #2
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Læs her svar fra Mette Frederiksen som siger at den skal modregnes:http://www.ft.dk/samling/20131/almde...16/1312186.pdf

Her er også er overbliksskema som 3f har lavet hvor man kan se hvad og hvornår man modregnes på henholdsvis kontanthjælp, ledighedsydelse og ressourceforløbsydelse: http://billeder.3f.dk/Image.ashx?Fil...b0b16b6cc3.pdf


Lovgrundlaget er her. Det er paragraf 14 som er relevant for dig for her præciseres hvornår der ikke sker modregning: https://www.retsinformation.dk/Forms...d=140126#Kap12

Der er kun tre punkter for hvor når der ikke sker modregning: det er lov on erstatningsansvar, lov om erstatning fra staten til ofre dor forbrydelser og lov om arbejdsskadesikring.


Langt de fleste forsikringsselskaber lukker for ens udbetalinger, så snart man modtager ressourceforløbsydelse, netop fordi der sker en 100% modregning
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2014, 11:45   #3
havnissen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2011
Alder: 66
Indlæg: 61
Styrke: 13
havnissen er ny på vejen
Modregning i ressourceforløbsydelse

Hej Håbet

Jeg er ikke inde i loven, men jeg kan fortælle dig at jeg nu igennem 4 år har fået tabt arbejdsevne, de første 3 år på sygedagpenge og det sidste år på ressourceforløbs ydelse.

Om det har noget at gøre med hvordan ens forsikring er skruet sammen ved jeg ikke, men der er aldrig nogen der har været inde på det i min sag, både Pfa og kommunen er helt klar over hvad jeg får.

Det kunne måske være en god ide at ringe til dit pension selskab og høre dem hvad der står i dine pensions papirer.
havnissen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2014, 14:21   #4
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Nogle bliver ikke fuldt modregnet. Se Cabelmans tråd og hans opslag 5/12 kl 12:10 http://www.k10.dk/showthread.php?t=30455&page=3
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2014, 14:33   #5
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Kig evt på din police, hvad det eksakt er, din forsikring dækker.

Du kan evt se Beskæftigelsesministeriets svar her
http://www.ft.dk/samling/20131/almde...40/1331399.pdf

Sidst redigeret af stampe; 06-12-2014 kl. 14:46.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2014, 17:32   #6
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Hvis du nu glemmer alt det her, retter henvendelse til dit forsikringsselskab og spørger "hvilken lov er den udbetalt efter"

1. Er den udbetalt efter lov om arbejdsskade så skal kommunen ikke modregne den.
2. udbetales den ikke efter lov om arbejdsskade så skal den modregnes.

Jeg modtager selv ressourceforløbsydelse med dertilhørende løbende TAE uden at der foretages modregning, fordi den er udbetalt igennem Lov om arbejdsskadesikring.


gisne har fat i den lange ende, men nogen gange er det nemmeste at gå uden om, og ikke sætte sig ind i alverdens.. Du skal bare have svar på det der står ovenover.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2014, 00:17   #7
havnissen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2011
Alder: 66
Indlæg: 61
Styrke: 13
havnissen er ny på vejen
Ja ja Bodrum du kan da godt komme med dit synspunkt men jeg tror ikke helt du er klar over reglerne.

Som jeg før har skrevet får jeg TAE og jeg har ikke været ude for en arbejdsskade men en sygdom.

Som sagt kender jeg ikke til lovene og gider heller ikke sætte mig ind i dem, kan kun sige hvad jeg selv oplever.
havnissen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2014, 00:33   #8
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Som jeg skrev tidligere.

Det afhænger af hvilken LOV den er udbetalt efter.

Jeg vil ikke diskutere hvem der ved mest.
Det korte af det lange er, man behøver ikke sætte sig ind i formue og modregningsreglerne hvis man i forvejen kæmper med helbredet, så kan man med fordel skippe den del, og tjekke sine egne papirer efter løsningen/eller ringe til forsikringsselskabet og bede dem om at gøre det.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension