K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-05-2010, 16:18   #11
morfar
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Lokation: Lunderskov
Alder: 71
Indlæg: 7
Styrke: 0
morfar er ny på vejen
Ja Peter8 - jeg er tilkendt min invalidepension hos min forsikring, man da den tidligere er betalt af mit firma, tilfalder udbetalingen pr. måned til dem, så længe jeg arbejder der, men får jeg en anden job, tilfalder de mig selv, dette har jeg fået skriftlig.
morfar er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2010, 17:24   #12
Anna1
Hvor skulle jeg ellers være
 
Anna1s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-01 2010
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 196
Styrke: 15
Anna1 er ny på vejen
Hej

Følgende fundet i vejledning om beregning om ledighedsydelse, jeg arbejder med det dagligt...

Afsnit II
Fradrag i ledighedsydelse

Kapitel 3
Arbejde og indtægter, der medfører fradrag i ledighedsydelsen

Arbejde
§ 3. Arbejde, der udføres i en periode, hvor den pågældende modtager ledighedsydelse, medfører fradrag i ledighedsydelsen. Dette gælder også arbejde uden for normal arbejdstid og på helligdage.
Stk. 2. Ved arbejde forstås aktiviteter som er nævnt i Arbejdsdirektoratets bekendtgørelse om fradrag i dagpenge, orlovsydelse, praktikydelse, uddannelsesgodtgørelse og etableringsydelse.



Selvstændig beskæftigelse
§ 4. Udøvelse af selvstændig beskæftigelse medfører fradrag i ledighedsydelsen.



Frivilligt, ulønnet arbejde
§ 5. Ved frivilligt, ulønnet arbejde forstås i denne bekendtgørelse arbejde, som en modtager af ledighedsydelse udfører for frivillige organisationer, foreninger eller lignende. Arbejdet skal udføres, uden at den pågældende er underlagt sædvanlige ansættelsesretlige pligter. Frivilligt, ulønnet arbejde kan kun udføres, hvis det foregår i Danmark og ikke har forbindelse med privat erhvervsvirksomhed.
Stk. 2. En modtager af ledighedsydelse kan uden fradrag udføre frivilligt, ulønnet arbejde, der ikke kan udbydes som almindeligt lønarbejde.
Stk. 3. En modtager af ledighedsydelse kan uden fradrag udføre frivilligt, ulønnet arbejde, der kan udbydes som almindeligt lønarbejde, i op til 4 timer om ugen. De 4 timer regnes som et gennemsnit over en udbetalingsperiode. Arbejde herudover medfører fradrag. Arbejdet må ikke vedrøre primær drift eller vedligeholdelse.
Stk. 4. En modtager af ledighedsydelse, som udfører frivilligt, ulønnet arbejde, skal skriftligt oplyse kommunen om arbejdets art og varighed, samt hvilken organisation, forening eller lignende, der arbejdes for.



Selvbygger og medbygger
§ 6. Der kan ikke udbetales ledighedsydelse til en person, der som selvbygger eller medbygger deltager i at opføre eller ombygge egen bolig m.v., jf. dog stk. 2. Der kan igen udbetales ledighedsydelse, når den personlige medvirken i byggeriet er ophørt.
Stk. 2. Ved mindre byggearbejder i egen bolig, kan den pågældende fortsat modtage ledighedsydelse. Der sker dog fradrag for de timer, der anvendes på arbejdet.
Stk. 3. Almindelig vedligeholdelse og reparation af egen bolig medfører ikke fradrag.



Indtægter
§ 7. Ved indtægter forstås løn, rådighedsløn, honorarer m.v. Indtægterne medfører fradrag, selv om der ikke udføres arbejde i den periode, som indtægterne dækker.
Stk. 2. Indtægter, der træder i stedet for de indtægter, der er nævnt i stk. 1, herunder erstatning for tabt arbejdsfortjeneste og fratrædelsesgodtgørelse, medfører også fradrag.
Stk. 3. Stk. 1 og 2 finder anvendelse på både engangsbeløb og løbende indtægter.



Borgerlige ombud og hverv
§ 8. Indtægter, som modtages for at udføre borgerlige ombud og offentlige og private hverv, medfører fradrag i ledighedsydelsen.
Stk. 2. Indtægter, som modtages for hverv som borgmester, rådmand eller udvalgsformand, medfører fradrag i ledighedsydelsen.
Stk. 3. Indtægter, som et medlem af en kommunalbestyrelse og et amtsråd modtager for hverv efter de kommunale styrelseslove, medfører ikke fradrag.
Stk. 4. Indtægter, som modtages for hverv som vidne, nævning, domsmand, lægdommer eller tilforordnet ved valg, medfører ikke fradrag.



Pensioner m.v.
§ 9. Løbende udbetaling af pension, inklusive tillæg, som er led i et tidligere ansættelsesforhold, og er af en sådan karakter, at det er sædvanligt, at arbejdsgiveren bidrager til pensionen, medfører fradrag i ledighedsydelsen.
Stk. 2. Løbende udbetaling af pension, som har forbindelse med en arbejdsperiode i udlandet, medfører fradrag i ledighedsydelsen.
Stk. 3. Løbende udbetaling af en pension og pensionslignende ydelser til en person, der tidligere har været borgmester, udvalgsformand, rådmand, medlem af Folketinget eller Europaparlamentet m.v., medfører fradrag i ledighedsydelsen.
Stk. 4. Løbende udbetaling fra en tidligere arbejdsgiver af beløb, som kan sidestilles med pension, medfører fradrag i ledighedsydelsen.



Ophavsrettigheder
§ 10. Indtægter fra førsteudsendelse og indtægter fra genudsendelse, genopførelse og anden form for genanvendelse af bøger, fotografier, teaterstykker, film m.v., medfører fradrag. Der skal dog kun ske fradrag, hvis indtægten stammer fra arbejde inden for den pågældendes sædvanlige arbejdsområde, hvor genanvendelser m.v. er normale.
Stk. 2. Licensafgifter, biblioteksafgifter, Koda/Gramex-afgifter, royalties og lignende rettigheder medfører ikke fradrag.



Legater
§ 11. Legater medfører fradrag i ledighedsydelsen, hvis der er knyttet en arbejdspligt til legaterne.



Indtægter, der ikke medfører fradrag
§ 12. Der sker ikke fradrag for arbejdsfrie indtægter, herunder: 1) Kapitalpensioner og kapitalforsikringer.
2) Indtægter fra opsparings- og forsikringsordninger, herunder livrente, der er uden forbindelse med et arbejdsforhold.
3) Ydelser efter lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension og udbetalinger efter lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond.
4) Pension efter ægtefælle eller samlever.
5) Erstatninger, herunder erstatninger efter lov om sikring mod følger af arbejdsskade.
6) Krigserstatning, renteudbetaling til besættelsestidens ofre og hædersgaver.
7) Livsvarige ydelser på finansloven til kunstnere og deres efterladte.
8) Invaliditetsydelse samt efterlevelsespension efter lov om sikring mod følger af arbejdsskade.
9) Efterløn efter funktionærlovens § 8, efterindtægt efter kapitel 6 i lov om tjenestemandspension, godtgørelse for usaglig afskedigelse efter hovedaftalens § 4, stk. 3, og funktionærlovens § 2 b m.v., fratrædelsesgodtgørelse efter funktionærlovens § 2 a og godtgørelse efter lov om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til beskæftigelse og barselorlov m.v.
10) Indtægter ved salg af erhvervsvirksomhed og fast ejendom.
11) Forpagtningsafgift og indtægt ved udlejning, der ikke kan betragtes som erhvervsmæssig, og overskud af egen bolig.
12) Renter, aktieudbytte og lignende, arv, gaver og gevinster.
13) Underholdsbidrag.


§ 13. Tantieme, gratiale, bonus, opsparet søgne-helligdagsbetaling og lignende udbetalinger, som vedrører et arbejdsforhold, medfører ikke fradrag i ledighedsydelsen.




Kapitel 4
Fradrag i ledighedsydelsen
§ 14. Fradrag efter §§ 3-9 og 11 sker på det tidspunkt, hvor arbejdet udføres eller for den periode, som indtægterne dækker. Fradrag efter § 10 sker på det tidspunkt, hvor indtægterne modtages.
Stk. 2. Fradraget i ledighedsydelsen sker ugevis.

§ 15. Fradrag i ledighedsydelsen sker efter forholdet mellem modtagerens arbejdstid i ugen og 37 timer.
Stk. 2. Får modtageren i en uge løn for flere timer end modtageren har arbejdet, foretages der fradrag med antallet af løntimer.
Stk. 3. Udbetaling af løn, der kan henføres til andre beskæftigelsesperioder, er ikke omfattet af stk. 2.
Stk. 4. Timetallet, der skal ske fradrag for efter §§ 7-11, beregnes ved omregning af indtægterne efter § 17.

§ 16. Fradrag for udøvelse af selvstændig beskæftigelse, jf. § 4, sker for den faktiske tid, som modtageren har brugt på samtlige arbejdsfunktioner knyttet til virksomhedsudøvelsen, herunder administration og transport.

§ 17. Hvis modtagerens arbejdstid ikke kan dokumenteres, beregnes arbejdstiden i ugen ved omregning af nettoindtægten med den gældende omregningssats efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Stk. 2. Nettoindtægten ved omregning er indtægten i ugen med fradrag af de dokumenterede nødvendige udgifter, der i henhold til gældende skatteregler kan fradrages indtægten før skatteberegning.
Stk. 3. Hvis indtægten ikke er kendt på tidspunktet for arbejdets udførelse, foretages et foreløbigt fradrag i ledighedsydelsen på baggrund af det antal timer, der efter modtagerens oplysninger er brugt på arbejdets udførelse. Når indtægten kendes, skal der foretages omregning efter stk. 1 og 2.




Se endvidere:

Pensioner

Løbende udbetaling af pension, inklusive tillæg, som er led i et tidligere ansættelsesforhold, medfører fradrag i ledighedsydelsen, jf. § 9 i bek. nr. 522 af 7/6-01.

Eksempel på nedsættelse af ledighedsydelse p.g.a. svagelighedspension (2010).

Svagelighedspension udbetales med 8.000 kr. pr måned, efter skat 6.000 kr.

Pension 8.000 kr. delt med omregningssats 200,51 kr. = 39,89 time

Højeste ledighedsydelse pr. time er 3.420 kr. : 37 timer = 92,43 kr.

Til fradrag i ledighedsydelse 39,89 timer x 92,43 kr. = 3.687 kr.

Bemærk, at Ankestyrelsen i principafgørelse

- 18-10 fandt, at der skulle ske fradrag i ledighedsydelsen for invalidepension udbetalt af pensionskasse, idet der var tale om en pensionsordning, som var led i et tidligere ansættelsesforhold, og som også arbejdsgiver bidrog til.
- A-32-02 fandt, at den del af en løbende pensionsudbetaling, som var led i lønmodtagerens ansættelsesforhold skulle fradrages i ledighedsydelsen. Der skulle derimod ikke ske fradrag i ledighedsydelsen for den del af pensionsudbetalingen, som hidrørte fra perioden efter ansættelsesforholdets ophør, hvor lønmodtageren alene betalte til pensionsordningen.
- A-16-03 fandt, at der skulle ske fradrag i ledighedsydelsen for en udbetalt svagelighedspension efter tjenestemandspensionsloven. Svagelighedspension er en løbende arbejdsrelateret pension, der træder i stedet for tabt arbejdsfortjeneste, og tjenestemandspension er ikke nævnt i fortegnelsen over indtægter der ikke medfører fradrag i ledighedsydelsen.
- A-22-04 fandt, at fradrag i ledighedsydelsen for en udbetalt svagelighedspension skulle ske efter et timetal, der blev beregnet på grundlag af en omregningssats efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
- A-20-07 Der skulle foretages fradrag i ledighedsydelsen for mødediæter, som var modtaget i forbindelse med udførelsen af offentligt erhverv som formand for et handicapråd. Sådanne diæter måtte normalt anses for honorarer for mistet arbejdsindtægt, og måtte derfor sidestilles med løn, honorarer m.v. efter bekendtgørelsens bestemmelse om indtægter

vh
ANNA1
Anna1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2010, 17:46   #13
Peter8
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-05 2010
Indlæg: 47
Styrke: 15
Peter8 er ny på vejen
Tak for svaret Morfar, så forstår jeg :-)
ANNA1, det du skriver om gælder vel kun ledighedsydelse? Hvad med sygedagpenge? Og hvad når man er i flexjob? Så er det vel en anden snak?
Peter8 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2010, 17:58   #14
Anna1
Hvor skulle jeg ellers være
 
Anna1s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-01 2010
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 196
Styrke: 15
Anna1 er ny på vejen
Hej

Ja det jeg satte ind var kun ledighedsydelse. Jeg arbejder ikke med sygedagpenge, så her kan jeg desværre ikke svare dig.

Prøv at forhøre dig i sygedagpenge, det ville jeg gøre!

ANNA1
Anna1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2010, 20:57   #15
Moster Molly
Elsker at være her på K10
 
Moster Mollys avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-04 2010
Lokation: Østjylland
Indlæg: 57
Styrke: 15
Moster Molly er ny på vejen
Mit firma får også udbetalt hver måned for tae for mig.
Jeg har hhv en firma ordning, og jeg har selv en gammel police, der blev gjort "hvilende", da mit firma overtog. (kan ikke huske den tekniske betegnelse)

Nu er det sådan, at mit firma får pengene så længe, jeg er i jobbet. Det er lidt af hensyn til tilknytningen til firmaet -lidt smart faktisk. Hvis jeg overgår til fleksjob, så får jeg pengene direkte selv.
Min forsikring er dog tegnet sådan, at hvis jeg i fleksjob får en løn, der svarer til det, jeg er forsikret for eller mere, får jeg så ikke penge.
For den forsikring, der blev gjort "hvilende", får jeg udbetalt pengene selv.

Jeg tror, det handler om, hvilke betingelser, du har hos dit forsikringsselskab. Ring og spørg.

Sidst redigeret af Moster Molly; 19-05-2010 kl. 20:58. Årsag: Oplysninger tilføjet
Moster Molly er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2010, 09:50   #16
energizer
Hvor skulle jeg ellers være
 
energizers avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2010
Alder: 57
Indlæg: 112
Styrke: 15
energizer er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Peter8 Se meddelelser
Tak for svaret Morfar, så forstår jeg :-)
ANNA1, det du skriver om gælder vel kun ledighedsydelse? Hvad med sygedagpenge? Og hvad når man er i flexjob? Så er det vel en anden snak?
jeg er i selv samme situation, så længe man er i flexjob, sker der ingen modregning, men ligeså snart man ikke har job, og dermed får ledighedsydelse, ja så sker der fradrag. jeg har lige været "udlånt" til et firma i en måned, de skulle måske bruge en flexjobber, tror egentlig bare de lige havde brug for en hjælpende hånd gratis, 4 uger af 20 timer til 3800 kr brutto da jeg får ledighedsydelse i perioden... svineri, 47,50 kr i timen, det er jo slaveløn.
energizer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2010, 17:32   #17
morfar
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Lokation: Lunderskov
Alder: 71
Indlæg: 7
Styrke: 0
morfar er ny på vejen
Tak for jeres svar, det er rart at høre jeres erfaringer, men jeg må nok sige at det er noget mærkelig, at har man forsikret sig selv, går udbetalingen til sit firma, + tilskud fra kommunen ved flexjob, der er mange virksomheder, der ligefrem tjener penge eller har gratis arbejdskraft, det kan da ikke være meningen med en privat forsikring - det skal lige siges, at min forsikring har mit firma tegnet og betalt i ca. 10 år, men de sidste 10 år har jeg selv betalt præmien, da virksomheden ikke fremover ville betale, så mener jeg den er en privat forsikring og ikke firmabetalt forsikring, dermed er min invalidepension også min, helt og holden. - Burde jeg ikke have ret?????
morfar er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2010, 20:26   #18
femalen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2009
Lokation: nu Haslev
Indlæg: 11
Styrke: 15
femalen er ny på vejen
Hej
Jeg var vist lidt træt, da jeg skrev dette.

Kort sagt: Jeg er for et par år siden blevet visiteret til fleksjob, men er sygemeldt pt.
Jeg er dog også opsagt af min arbejdsgiver, hvilket er underordnet her.

Såfremt jeg er sygemeldt (med eller uden arbejde), kan jeg modtage sygedagpenge uden modregning; der tages der ikke hensyn til at jeg får andre beløb ved siden af.

Men hvis jeg skulle komme på fleksydelse, så vil man modregne i den, fordi jeg modtager pension ved siden af.

Og som jeg skrev: såfremt jeg en dag skulle komme på fp, så vil man modregne min arbejdsgiverbetalte pension (den hedder korrekt: udbetaling for tabt arbejdsfortjeneste) i førtidspensionen.

Håber, at det blev lidt mere klart nu.
Hilsen femalen

Hej

Min ordning er således skruet sammen:

Før jeg blev syg, var jeg ansat i et firma, der sørgede for at vi alle havde en god pension og en forsikring for tabt arbejdstjeneste (Danica).

Da jeg blev sýg og i et år kun kunne arbejde mindre end 50% hos min arbejdsgiver (jeg kunne måske levere 15 timer om ugen ca.), var det sådan, at min arbejdsgiver fik udbetalt 50% af min løn - og jeg fik min helt normale løn. Samtidigt overtog pensionsselskabet indbetalingerne til min pensionsordning. Firmaet fik derved kr. 32.000 ind i refusion hver måned - og jeg fik min normale løn (en høj løn) og pension.

Jeg mistede mit arbejde og blev sygemeldt; arbejdsprøvning - hele moletjavsen - I kender til turen. Fordi jeg ikke mere kunne arbejde, udbetalte Danci så hver måned 50% af min tidligere løn til mig + at de overtog indbetalingerne til min pension - og samtidigt fik jeg normale sygedagpenge hver måned.

Jeg kunne så efter et par år endelig lande et fleksjob med 14 timer om ugen - og for ikke at miste mine 50% fra forsikringsselskabet, fik og får jeg ikke så høj løn mere (jeg må ikke tjene mere end 50% af min tidligere løn - så mister jeg pengene fra forsikringsselskabet). Derfor er det vigtigt at passe på mit lønkrav.

Derfor er jeg også en billig arbejdskraft for en arbejdsgiver - jeg har mange kvalifikationer, men forlanger en meget lav løn.

Når jeg lægger min løn sammen med mine forsikringspenge, så tjener jeg det samme som før jeg blev syg, og derfor har jeg ikke mistet nogen indtægt.

Men når folk så siger til mig, at det er da en god ordning - så spørger jeg som regel, om de vil bytte! 28 piller hver dag, heraf en del morfin. Tja, så trækker de sig alligevel.

(jeg har en diskusprolaps i nakken, som ikke kan opereres - og nerverne i højre arn er også efterhånden ødelagt - derfor).

Sidst redigeret af Stezu; 20-05-2010 kl. 23:18. Årsag: indlæg lagt sammen - skriv venligst til flere i samme indlæg og brug rediger-funktion ved tilføjelser
femalen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2010, 22:22   #19
Peter8
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-05 2010
Indlæg: 47
Styrke: 15
Peter8 er ny på vejen
Tak for svarene alle sammen! Det lader til at være meget individuelt fra selskab til selskab? Jeg var lærer inden jeg blev sygemeldt, så min pension kommer fra lærernes pension, og tilsyneladende er det MIG der skal have pengene sålænge jeg er sygemeldt eller hvis/når jeg kommer i flexjob. Bliver jeg ledig er det noget andet, så modregnes der i ledighedsydelsen. Men hvis jeg bliver ansat i flexjob, kan pågældende firma eller skole vel ikke forlange at inkassere min pension?
Peter8 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2010, 17:30   #20
morfar
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Lokation: Lunderskov
Alder: 71
Indlæg: 7
Styrke: 0
morfar er ny på vejen
Ja vi må jo nok erkende, at det vores police der bestemmer hvad vi evt. kan få udbetalt - det er lidt problematisk, vi ikke vidste det på forhånd, forsikringsselvskaberne forstår at lave deres policer, så de har en minimal chance for at udbetale, men præmierne har de styr på.
morfar er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Samspil med privat tegnet forsikring ved tab af erhvervsevne Kaput Alt det andet 3 11-10-2013 17:45
invalidepension hmxenm Alt det andet 4 21-07-2011 08:43
Beskatning? Løbende udbetalinger af Tab af erhvervsevne privat tegnet pensionsordning 1futfe Alt det andet 14 26-06-2011 20:31
Påvirker udbetaling fra en privat tegnet forsikring min førtidspension? felbobs Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 28-05-2010 19:18
kan deltids privat hjemme hjælper søge flexjob adam Manglen på Fleksjob 2 03-12-2008 00:05




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension