K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-09-2009, 11:35   #1
Connie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2008
Indlæg: 190
Styrke: 17
Connie er ny på vejen
Befordringsgodtgørelse.

Jeg har brug for jeres kyndige viden.

Jeg er pt. i virksomhedspraktik - tilfældigvis i det firma min mand er ansat i.

Det er sådan, at jeg får smertestillende med trekant på, så jeg kan ikke selv køre derned - min mand kører derfor fra sit arbejde og kommer hjem og henter mig, når jeg skal møde. Dette er fire gange om ugen.

Jeg vil tilføje, at jeg er i virksomhedspraktik i forbindelse med afklaring til fleksjob. Aftalen er efter Lov om aktiv beskæftigelsespolitik §42 (kapitel 11).

Jeg modtager ingen ydelser af nogen art, da jeg hverken er berettiget til det ene eller det andet.

En anden ting, jeg heller ikke modtager er befordringsgodtgørelse - og nu sidder jeg lige og kigger lovene igennem og kommer faktisk i tvivl om, hvad det er, der står.
Jeg tror nemlig, jeg er berettiget til at få godtgørelsen.

Jeg sætter lige de relevante paragraffer ind her - og så må I spørge ind til afklaring, hvis jeg ikke har været tydelig nok.

Først:
Kapitel 11 §42:

§ 42. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-5, og som enten har behov for en afklaring af beskæftigelsesmål, eller som på grund af mangelfulde faglige, sproglige eller sociale kompetencer kun vanskeligt kan opnå beskæftigelse på normale løn- og arbejdsvilkår eller med løntilskud, kan få tilbud om virksomhedspraktik på en offentlig eller privat virksomhed.

Stk. 2. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 7, og som modtager ledighedsydelse eller særlig ydelse efter §§ 74 og 74 i efter lov om aktiv socialpolitik, kan få tilbud om virksomhedspraktik.

Stk. 3. Tilbuddet gives med henblik på at afdække eller optræne personens faglige, sociale eller sproglige kompetencer samt at afklare beskæftigelsesmål.



Kapitel 15 om befordringsgodtgørelse, § 82. Bemærk specielt stk. 3:

§ 82. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1, 4 og 5, og som deltager i tilbud efter kapitel 10-12, personer, som deltager i selvvalgt erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse efter kapitel 8 a, og personer, der er omfattet af § 2, nr. 7, og som deltager i tilbud efter kapitel 10 og 11, har ret til befordringsgodtgørelse, når den daglige transport mellem bopæl og stedet, hvor tilbuddet eller uddannelsen gennemføres, og retur er mere end 24 km. Godtgørelsen pr. dag kan alene udbetales for de kilometer, der ligger ud over de første 24 km. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1, og som ansættes med løntilskud efter kapitel 12 hos en privat arbejdsgiver, har dog ikke ret til befordringsgodtgørelse.

Stk. 2. Ved tilbud efter kapitel 10 og 12 godtgøres 0,85 kr. pr. km (1. juli 2002).

Stk. 3. Ved tilbud efter kapitel 11 og under deltagelse i selvvalgt uddannelse efter kapitel 8 a godtgøres 1,54 kr. pr. km (1. juli 2002) til personer, der er omfattet af § 2, nr. 1, og 0,85 kr. pr. km (1. juli 2002) til personer, der er omfattet af § 2, nr. 4, 5 og 7.

Stk. 4. Kilometertaksterne reguleres en gang årligt med virkning fra den første mandag i juli måned på grundlag af prisudviklingen inden for det offentlige transportområde. Ved udbetaling afrundes den samlede godtgørelse til nærmeste hele kronebeløb.

Stk. 5. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 4 og 7, afholder kommunen den faktiske udgift til befordring, hvis udgiften er en følge af en nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Det samme gælder for personer, der er omfattet af § 2, nr. 5, og som, jf. kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik, deltager i tilbud som led i afklaringen af den enkeltes arbejdsevne.

Stk. 6. Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om muligheden for befordringsgodtgørelse.


Og til sidst:
Kapitel 2 om målgrupper §2



1) Ledige, der modtager dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,

2) personer, der modtager kontanthjælp eller starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik alene på grund af ledighed,

3) personer, der modtager kontanthjælp eller starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik ikke alene på grund af ledighed,

4) personer med begrænsninger i arbejdsevnen, som er omfattet af kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik, bortset fra personer, der er omfattet af nr. 5,

5) personer, der modtager dagpenge under sygdom efter lov om sygedagpenge,

6) personer under folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension, med varige begrænsninger i arbejdsevnen, der modtager førtidspension efter lov om social pension eller efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., og som ikke er i stand til at fastholde eller opnå beskæftigelse på nedsat tid på normale vilkår på arbejdsmarkedet,

7) personer med varige begrænsninger i arbejdsevnen, der ikke modtager førtidspension efter lov om social pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., og som ikke er i stand til at fastholde eller opnå beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet,

8) personer med handicap, jf. lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v., der har gennemført en uddannelse af mindst 18 måneders varighed, som kan berettige til optagelse i en arbejdsløshedskasse, og som ikke har opnået ansættelse efter op til 2 år efter uddannelsens afslutning, og som mangler erhvervserfaring inden for det arbejdsområde, som uddannelsen kvalificerer til,

9) særlig udsatte unge under 18 år, hvor de eksisterende tilbud til unge under 18 år efter lov om social service ikke er tilstrækkelige, og som efter kommunens vurdering har behov for et tilbud efter kapitel 11, og

10) personer, der ikke er i beskæftigelse, og som ikke opfylder betingelserne for at modtage dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. eller kontanthjælp eller starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik.


Så vidt jeg kan se, er jeg berettiget til 1,54 kr. 2(002 niveau) for samtlige kilometer.
Hvad siger I?
Connie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2009, 13:31   #2
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Connie Se meddelelser
Det er sådan, at jeg får smertestillende med trekant på, så jeg kan ikke selv køre derned - min mand kører derfor fra sit arbejde og kommer hjem og henter mig, når jeg skal møde. Dette er fire gange om ugen.
Hmm synes da ikke din mand skal bruge så mange ressourcer på at køre dig frem og tilbage. Burde du ikke blive tilbudt en taxa-bevilling i en periode. Måske ved nogen om det herinde...?? Ved din sagsbehandler det, at du ikke selv kan køre pga. din smertestillende medicin?


Citat:
Oprindeligt indsendt af Connie Se meddelelser
Kapitel 11 §42:

§ 42. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-5, og som enten har behov for en afklaring af beskæftigelsesmål, eller som på grund af mangelfulde faglige, sproglige eller sociale kompetencer kun vanskeligt kan opnå beskæftigelse på normale løn- og arbejdsvilkår eller med løntilskud, kan få tilbud om virksomhedspraktik på en offentlig eller privat virksomhed.

Stk. 2. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 7, og som modtager ledighedsydelse eller særlig ydelse efter §§ 74 og 74 i efter lov om aktiv socialpolitik, kan få tilbud om virksomhedspraktik.

Stk. 3. Tilbuddet gives med henblik på at afdække eller optræne personens faglige, sociale eller sproglige kompetencer samt at afklare beskæftigelsesmål.



Kapitel 15 om befordringsgodtgørelse, § 82. Bemærk specielt stk. 3:

[I]§ 82. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1, 4 og 5, og som deltager i tilbud efter kapitel 10-12, personer, som deltager i selvvalgt erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse efter kapitel 8 a, og personer, der er omfattet af § 2, nr. 7, og som deltager i tilbud efter kapitel 10 og 11, har ret til befordringsgodtgørelse, når den daglige transport mellem bopæl og stedet, hvor tilbuddet eller uddannelsen gennemføres, og retur er mere end 24 km. Godtgørelsen pr. dag kan alene udbetales for de kilometer, der ligger ud over de første 24 km. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1, og som ansættes med løntilskud efter kapitel 12 hos en privat arbejdsgiver, har dog ikke ret til befordringsgodtgørelse.
Ja du har ret til befordring, hvis der er mere end 24 km........
Spørgsmålet er så, hvor mange kilometer, der er til arbejdspladsen og hjem igen....
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2009, 15:15   #3
Connie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2008
Indlæg: 190
Styrke: 17
Connie er ny på vejen
Jo, det kan jeg godt se, den havde jeg overset.

Der er så mere end de 24 km, så helt kommer de ikke til at slippe, omend forsøget på det.

Sagsbehandleren ved, at jeg ikke kan køre på grund af medicinen, og hun ved også, at min mand henter mig.
Jeg har desværre ikke mulighed for, at benytte mig af en taxa, så den mulighed er udelukket.
Tror dælme også det ville blive mere end svært at overbevise min kommune om, at jeg skulle have sådan en.
Connie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2009, 19:32   #4
Hans
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 241
Styrke: 17
Hans er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser


Ja du har ret til befordring, hvis der er mere end 24 km........
Spørgsmålet er så, hvor mange kilometer, der er til arbejdspladsen og hjem igen....
Hej

Jeg er ikke enig, du har ikke ret til befordring efter § 82.
Du skriver i første indlæg, at du ikke modtager nogen ydelse, og derfor er du omfattet af § 2, nr. 10.
§ 82 er for personer, der er omfattet af § 2 nr. 1, 4 og 5.

I stedet er du omfattet af § 83. Det fremgår af § 75a, stk 3 i Lov om aktiv beskæftigelsesindsats.

Kapitel 13 a

Tilbud til ledige selvforsørgende

§ 75 a. Jobcenteret kan efter en konkret vurdering give personer, der er omfattet af § 2, nr. 10, tilbud efter kapitel 10-12 og tillægsydelser efter kapitel 14 og 15.

Stk. 2. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 10, og som ikke har andre problemer end ledighed, kan få tilbud og tillægsydelser efter de regler, der gælder for personer omfattet af § 2, nr. 2, i kapitlerne 10-12, 14 og 15, jf. dog stk. 4 og 5.

Stk. 3. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 10, og som har andre problemer end ledighed, kan få tilbud og tillægsydelser efter de regler, der gælder for personer omfattet af § 2, nr. 3, i kapitlerne 10-12, 14 og 15, jf. dog stk. 4 og 5.

Stk. 4. Tilbud efter kapitel 10 til personer omfattet af § 2, nr. 10, kan højst vare op til 6 uger, medmindre danskundervisning indgår som en betydelig del af tilbuddet. Den samlede varighed kan ikke overstige 26 uger. Bestemmelserne i §§ 34-36 om varighed finder ikke anvendelse.

Stk. 5. Bestemmelserne om ydelser m.v. i § 38 og § 45 finder ikke anvendelse for personer omfattet af § 2, nr. 10.


§ 83. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 2 og 3, og som deltager i tilbud efter kapitel 10 og 11, kan efter jobcenterets vurdering få udbetalt op til 1.000 kr. om måneden i hel eller delvis godtgørelse til anslåede udgifter ved at deltage i tilbuddet. Under deltagelse i tilbud om virksomhedspraktik kan godtgørelsen til personen alene udbetales, når udgifterne ved at deltage kun i meget begrænset omfang er dækket af beskæftigelsestillægget efter § 45, stk. 3.

Stk. 2. Kommunen fastsætter nærmere retningslinjer for udbetaling af godtgørelsen. Kommunen giver information til kommunens borgere om indholdet af retningslinjerne.



Men jeg ville da nok i stedet anbefale, at du spørger kommunen, om de vil ansætte din mand som mentor. Så får virksomheden godtgjort en del af din mands løn, f.eks. 2 timer dagligt, og han kan køre dig som en del af arbejdstiden.
Hans er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2009, 23:45   #5
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du er ikke tildelt fleksjob, men da du skal afklares til et, må kommunen jo have erkendt at der er varig begrænsning af funktionsevne.
ergo kan du få den fulde kørsel dækket under §82 stk 5.
VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2009, 05:33   #6
Jøsses
Mit andet hjem K10
 
Jøssess avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2008
Lokation: Norddjurs
Alder: 65
Indlæg: 643
Styrke: 16
Jøsses er ny på vejen
Jeg

er i arbejdsprøvning og har snart været det i et år samme sted.

har mindre end 24 km frem og tilbage....men får 1000,- pr. månede før skat i godtgørelse.

Og jeg har andre problemer end ledighed.

Nu spørger jeg så....hva er beskæftigelses tillæg ?
__________________
Jøsses fleksjobber d. 27-06-2012 Kl. 13.25
Jøsses er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2009, 08:15   #7
Connie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2008
Indlæg: 190
Styrke: 17
Connie er ny på vejen
Jeg har gransket loven, og desværre falder jeg uden for både rettighed til §83 (fordi jeg ikke er modtager kontanthjælp under praktikken) og uden for persongruppen i §2 stk 7, da denne gruppe er nærmere specificerede - revalidender, starthjælpsmodtagere, osv.
Connie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2009, 21:26   #8
Hans
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 241
Styrke: 17
Hans er rigtig godt på vej
Alle §-henvisninger er til denne lov

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=125910

Jo, du er berettiget til befordringsgodtgørelse, kan være det bliver lidt lovteknisk, send en pm, hvis jeg ikke har været tydelig nok i forklaringen.

Du modtager ingen ydelse, så du er omfattet af målgruppen § 2, nr. 10.

Du er i praktik iht. § 42 (kapitel 11).

Når dette er gældende, er du også omfattet af § 75 a, stk. 3

Stk. 3. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 10, og som har andre problemer end ledighed, kan få tilbud og tillægsydelser efter de regler, der gælder for personer omfattet af § 2, nr. 3, i kapitlerne 10-12, 14 og 15, jf. dog stk. 4 og 5.

Personer omfattet af § 2 nr. 3 er kontanthjælpsmodtagere med problemer udover ledighed. Så du har samme rettigheder til tillægsydelser, som hvis du rent faktisk fik udbetalt kontanthjælp.
I kapitel 15 finder vi § 83

§ 83. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 2 og 3, og som deltager i tilbud efter kapitel 10 og 11, kan efter jobcenterets vurdering få udbetalt op til 1.000 kr. om måneden i hel eller delvis godtgørelse til anslåede udgifter ved at deltage i tilbuddet. Under deltagelse i tilbud om virksomhedspraktik kan godtgørelsen til personen alene udbetales, når udgifterne ved at deltage kun i meget begrænset omfang er dækket af beskæftigelsestillægget efter § 45, stk. 3.

Stk. 2. Kommunen fastsætter nærmere retningslinjer for udbetaling af godtgørelsen. Kommunen giver information til kommunens borgere om indholdet af retningslinjerne.


Og vi har jo lige fastslået, at du har samme rettigheder til samme tillægsydelser, som var du omfattet af § 2 nr 3, selvom du rent faktisk er omfattet af § 2, nr. 10.

Altså, du kan få max. 1000 kr brutto per måned.
Hans er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-09-2009, 10:15   #9
Connie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2008
Indlæg: 190
Styrke: 17
Connie er ny på vejen
Hans tusind tak skal du have for forklaringen - jeg tror dælme du har ret

Det bliver sendt i en skrivelse til sagsbehandleren på mandag
Connie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-09-2009, 12:44   #10
Hans
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 241
Styrke: 17
Hans er rigtig godt på vej
Det var så lidt.

Vender du lige tilbage med sagsbehandlerens svar?
Hans er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Befordringsgodtgørelse fra sygehus. SanneHansen Dit og Dat 1 21-08-2013 20:03
Befordringsgodtgørelse LM Fyn Alt det andet 0 18-03-2011 20:41
befordringsgodtgørelse. Mitte Spørgsmål ang fleksjob 2 27-02-2011 20:05
Befordringsgodtgørelse LUM Dit og Dat 12 17-03-2009 14:28




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension