K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-07-2011, 07:30   #1
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
København nægter at tvinge svage ledige til jobsamtale

Politiken bringer kl. 03 denne dag m ovenstående overskrift for en artikel, hvor brødteksten følger:
Citat:
Hovedstaden vil stoppe jobsamtaler med misbrugere, psykisk syge og handikappede.
Resten af den korte artikel:

Citat:
AF Flemming Christiansen og Nilas Heinskou

Landets største kommune tager nu et opgør med regeringens og lovens krav om, at alle ledige skal til jobsamtaler.

Politikerne i hovedstaden mener, at det er spild af både tid og penge at indkalde de svageste arbejdsløse hver tredje måned til en snak om deres muligheder på arbejdsmarkedet.

I stedet vil Københavns Kommune trække 250 misbrugere, 650 psykisk syge og 100 handikappede helt ud af beskæftigelsesindsatsen og over til socialforvaltningen.

»I stedet for at rende rundt mellem forskellige forvaltninger kan de koncentrere sig om at få det bedre«, siger den radikale beskæftigelsesborgmester i København, Anna Mee Allerslev.

Støjberg: Manøvre er måske ulovlig
Men den manøvre mener beskæftigelsesminister Inger Støjberg (V) kan være ulovlig:

»Det er ganske enkelt at svigte de svageste borgere, og jeg er meget forundret over Københavns Kommune. Hvis man mister jobfokus, mister man også mulighed for at hjælpe de ledige videre i livet«, siger Inger Støjberg.

Et »radikalt« skridt
Formanden for Dansk Socialrådgiverforening, Bettina Post, kalder det københavnske skridt »radikalt«. Ganske vist findes der en undtagelsesbestemmelse, så man i særlige tilfælde kan droppe jobsamtaler.

»Men det drastiske er, at København gør det her i så stort et omfang«, siger Bettina Post. Hun støtter initiativet: »Det er fornuftigt at koncentrere beskæftigelsesindsatsen om dem, der reelt kan arbejde. Andre har mere brug for hjælp end for at blive stresset«.

Beskæftigelsesminister Inger Støjberg vil se den københavnske model »godt og grundigt igennem«. Overholder kommunen ikke loven, vil hun gribe ind.

Ikke forbavsende vil mininster Støjen "gribe ind" her, men har ikke samme initiavislyst over lægekonsulnterene.

Måske kunne dette logiske initiativ brede sig til andre kommuner i landet!

Min fremhvæning.
EDiT af Web
Link til artikel vedlagt


http://politiken.dk/erhverv/ECE13282...il-jobsamtale/
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake

Sidst redigeret af gunvor; 06-07-2011 kl. 07:35. Årsag: glemt markering
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-07-2011, 09:10   #2
Solnedgang
Hvor skulle jeg ellers være
 
Solnedgangs avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2011
Indlæg: 183
Styrke: 13
Solnedgang er ny på vejen
Tænk hvis man kunne få lov til at koncentrere sig om at få det bedre, det ville da være dejligt.

Men det skal frøken Støj nok få spoleret er jeg bange for. Tænk at hun tror hun kan hjælpe nogen videre ved at presse dem. Det eneste hun gør at at presse de syge ud på gaden, hvilket kan være konsekvensen af ikke at være i stand til at møde op til disse samtaler. Så sparer Kommunen de penge... Flot.
Solnedgang er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-07-2011, 09:55   #3
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Synes det er ret modigt af dem at bruge fornuften i København... et begyndende oprør mod 10 års vanvidspolitik der har kostet kassen og givet så få gode resultater...

At Støjberg vil gribe ind over for fornuftige løsninger er vel ingen overraskelse...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-07-2011, 10:33   #4
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Næhh..hexi, logik har aldrig været FR Støjbergs stærke side!!
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-07-2011, 10:49   #5
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Ja

det er så tydeligt hele vejen i gennem med Støjberg
dø eller arbejde
i hendes verden kan man ikke have et godt liv uden et arbejde
har ellers klaret mig fint de sidste 3 år og ved jeg aldrig kommer i arbejde
men før jeg får pension, kan jeg desværre ikke starte et nyt liv uden arbejde
er flyttet ind på bosted og er super glad for det
jeg har taget uddannelse og været i arbejde en del år

men hun fatter bare ikke, at man kan være så syg at man ikke kan
toget kører forbi, min bare r.....
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-07-2011, 13:55   #6
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Skulderklap til Anna Mee Allerslev!

Tak for indlægget, Gunvor - missede netop hele nyheden under dagens træning.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-07-2011, 15:17   #7
NPH
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2011
Lokation: Sønderjylland
Alder: 71
Indlæg: 280
Styrke: 14
NPH er ny på vejen
Ja fru Inger Støjberg skal da forhåbentlig snart ud og samle stemmer
Så er der da håb om at praksis med at ikke trække de svage rundt i jobcentrene kan brede sig til andre kommuner
NPH
NPH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-07-2011, 15:22   #8
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 16
Lunasdatter er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af NPH Se meddelelser
Ja fru Inger Støjberg skal da forhåbentlig snart ud og samle stemmer
Så er der da håb om at praksis med at ikke trække de svage rundt i jobcentrene kan brede sig til andre kommuner
NPH
Det har bredt sig til andre kommuner .. Århus, Odense og Ålborg følger trop
Så mon ikke det breder sig som ringe i vandet.....
Knus Lone
__________________
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Førtidspensionist pr 1-4-2011
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-07-2011, 20:29   #9
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Hmm jeg er ikke helt sikker på, at jeg går hundred ind for det... ville hjertens gerne droppe de faste rammer som der er om samtalecirkuset, hvor alle og enhver bare skal hives ind, uden anden grund end fordi...

Men helt at udelukke folk fra deres eneste kontakt med "arbejdsmarkedet", eller hvad vi nu skal kalde det, er jeg ikke helt sikker på er en god ide...

F.eks. med misbrugere, så har jeg da allerede nu flere gange oplevet, at det drejer sig om en samlet indsats, hvor der kommer styr på bolig, økonomi, sygdom og misbrug, men så sandelig også da arbejde, som jo altså for rigtig rigtig mange er rigtigt vigtigt!

Så håber der er noget mere fleksibilitet i det, andet end at skære alle fra over een kam, for tror ikke alle vil trives bedre, "ved at blive ladt i fred"...
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-07-2011, 23:08   #10
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Så længe den enkelte borger selv ønsker den løsning ser jeg absolut intet galt i det, men er der en borger som ønsker at bevare tilknytningen til jobcenteret samtidig med, så syntes jeg så bestemt også at borgeren skal have lov til det, for ellers er det jo netop at borgeren vil føle at toget drøner forbi, uden at borgeren får en chance for at stige på.

Jeg selv ville blive glad for sådan en ordning, ikke at jeg indkaldes til samtaler hver 3 måned, det tror jeg faktisk aldrig jeg er blevet, men jeg er blevet efterladt af systemet, på nær i de sunder hvor de er kommet i tanke om at jeg sørme da koster penge, og har ville gøre noget ved det. Jeg er på INTET tidspunkt blevet tilbudt nogen form for hjælp, og har kun modtaget et eneste tilbud der måske ville kunne få mig videre i systemet, men altså et tilbud der ikke ligefrem kunne kaldes relevant i det det ikke opfyldte mine aller mest grundlæggende skånebehov OG blev frarådet af min egen læge samt min daværende psykiater, og de få gange jeg har været så næsvis at spørge til det har jeg fået besked på at det da bestemt IKKE er jobcenterets område.

Så det at blive flyttet over til et område der vil være noget mere relevant, ville ikke være så tosset endda for mit vedkommende.

Altså det jo huld i hovedet at forsøge at arbejdsprøve aktivere og hvad har vi her, en borger som ikke er klar til det, og som ikke føler sig klar til det, man får ski da meget mere ud af det hvis borgeren er klar til det, og har fået lov at få den tid osten tager for at blive klar, til de borgere mener jeg bestemt denne løsning er yderst relevant.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Jobsamtale Gladsaxe Alt det andet 26 01-06-2011 00:27
Indkaldelse til jobsamtale - partsrepræsentation ? Uglen Alt det andet 7 01-10-2010 10:38
Svage ledige risikerer liv på lav ydelse bla-bla Politik og Samfund 0 25-06-2009 20:28
Til jobsamtale hos visitationsteamet mukke Spørgsmål ang fleksjob 0 08-06-2009 17:00
Endnu flere svage ledige!!!??? zuza Politik og Samfund 0 20-08-2007 22:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension