K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-12-2012, 20:54   #1
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Fra Velfærdssamfund til Arbejdssamfund af Henrik Herløv Lund

Jeg har lige modtaget et nyhedsbrev fra Henrik Herløv Lund som jeg vil dele med jer..

Henrik skriver en del om de emner som vi her på K10 bekymre os om...

Så jeg kan kun anbefale at man melder sig til...det er ganske gratis...

Citat:
FRA WELFARE TIL WORKFARE: Mette Frederiksen udbygger skift fra velfærds- til arbejdspolitik.

Link: http://www.henrikherloevlund.dk/Arti...ilworkfare.pdf
Notat, 10 s.

Manchet:


· Med beskæftigelsesminister Mette Frederiksen i spidsen er SRSF – regeringen i fuld gang med et skifte fra et velfærdssamfund til et ”arbejdssamfund”.

· Mette Frederiksen viderefører og udbygger et skifte i arbejdsmarkeds-og socialpolitikken, som startede i Nyrups tid og videreførtes under Fogh.

· Her begyndte man under inspiration fra neoliberalistisk økonomisk teori og politik begyndte at forlade tidligere tiders fokus på sikring af rimelig forsørgelse + ret til arbejde og i stedet i stigende grad gik over til at lægge vægt på krav om aktivering, arbejdspligt og arbejdsudbud.

· Med andre ord et skifte væk fra velfærdsprincipper og hen i mod at arbejdsmarkeds og socialpolitikken underordnes (udbuds)økonomiske hensyn.

· Mette Frederiksens politik viser således også, at S (og SF) efter regeringsovertagelsen er vendt tilbage til og videreudbygger Nyrup tidens "new Labour” formidlede, neoliberalistisk inspirerede" økonomiske politik.

Økonom og velfærdsforsker, cand. Scient. adm.
Henrik Herløv Lund,
www.henrikherloevlund.dk
Skulle man selv ønske at hente eller abonnere på disse nyhedsbreve kan dette gøres sådan her...

Det er fuldstændigt gratis at hente eller modtage disse...

Citat:
Alle KRITISKE ANALYSER kan downloades på www.henrikherloevlund.dk/artikler.htm

HUSK: Man behøver ikke at læse alle modtagne analyser . Man har lov at vælge ud eller gemme til senere.

KRITISKE ANALYSER har nu omkring 2050 abonnenter.
Vederlagsfrit abonnement på nyhedsbrevet kan tegnes ved at maile til [email protected]
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2012, 21:28   #2
Mileo
Hjemmevant på K10
 
Mileos avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2012
Lokation: Limbo
Indlæg: 268
Styrke: 14
Mileo er fast beboer på K10Mileo er fast beboer på K10Mileo er fast beboer på K10
Har intet læst endnu, men det må vel bl.a osse, bare lidt, handle om den klamme britiske model, som den danske regering syntes er så smuk....hvor folk osse nærmest kan få lov til at vaporisere....uden nogen gider at løfte et øjenbryn...så jeg vil hellere end gerne være med....

/Mileo
Mileo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2012, 21:45   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Nu fylder det godt nok 19 sider...så det er noget at "tygge" sig igennem....men det er stadig anbefalingsværdig læsning...

Det giver et ret godt og lidt større indblik i hvad der er ved at ske og hvordan det gøres...

Ja det hele starter jo som regel i usa og går hen over england og så videre ud i europa...

Det bliver stramme tider vi går i møde...specielt når der ikke rigtigt er noget alternativ...

Man kan samtidig jo frygte at al dette ikke er nok reform for dem så de senere vil begynde på den hollandske model med hensyn til allerede bevilgede førtidspensioner...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2012, 22:02   #4
Mileo
Hjemmevant på K10
 
Mileos avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2012
Lokation: Limbo
Indlæg: 268
Styrke: 14
Mileo er fast beboer på K10Mileo er fast beboer på K10Mileo er fast beboer på K10
Jeg vil bare gerne vide det hele...helst i går....men det er meget skræmmende...og 19 sider er fint...læser rigtig meget....

Men puha...tanken er træls...

Så får jeg lyst til at skrive mine tanker ned, og kramme mine nærmeste...

Dommedag


/Mileo
Mileo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2012, 22:22   #5
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Puh, der er hård kost at læse... Får helt ond i maven

Det er ikke betryggende, at de så kritikløse overtager, hvad der sker i USA og UK - specielt, når det nu tydeligt ses, at konsekvenserne er brutale med working poors, fattigdom og hjemløshed... I Frankrig synes de at gå en modsat vej. Men det er DK åbenbart ikke villige til...

Tror vi må klæde os varmt på - vi går en kold, kold tid i møde...

Må bare konstatere, at soc.dem. ikke er mit parti mere. Måske har det ikke været det længe, men det er først nu, det for alvor går op for mig... Og MF bliver ikke just mere sympatisk efter at have læst nyhedsbrevet...

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2012, 22:24   #6
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Det bliver stramme tider vi går i møde...specielt når der ikke rigtigt er noget alternativ...

Man kan samtidig jo frygte at al dette ikke er nok reform for dem så de senere vil begynde på den hollandske model med hensyn til allerede bevilgede førtidspensioner...
Er der slet ingen grænser for, hvad du vil ytre, for at være sikker på at komme med i mine drømme?
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2012, 23:45   #7
Mileo
Hjemmevant på K10
 
Mileos avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2012
Lokation: Limbo
Indlæg: 268
Styrke: 14
Mileo er fast beboer på K10Mileo er fast beboer på K10Mileo er fast beboer på K10
Nu bliver jeg måske lidt paranoid...men hvis det bliver et muligt fremtids scenarie, at regeringen vil pille ved allerede tildelte pensioner og flex og div...

Så er der jo overhovedet intet der bare lugter en smule af sikkerhed og omsorg, for de allersvageste grupper i samfundet... de grupper som netop nu burde føle sig en smule trygge...

Man ved jo aldrig hvornår man skal på skafottet...

Ja, jeg ved faktisk ikke lige hvad jeg skal gøre...eller sige...men har selv set tegn i både sol, måne og stjerner i gennem flere år...

Lige nu har jeg bare lyst til at ligge i ske...:-


/Mileo
Mileo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2012, 04:53   #8
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af L.S. Se meddelelser
Er der slet ingen grænser for, hvad du vil ytre, for at være sikker på at komme med i mine drømme?
Nu skriver jeg det ikke fordi jeg ønsker at skræmme en masse mennesker....

Hvis man ser på hvad de har gjort tidligere....ja så gælder alt det de laver jo kun fremad....altså for nye tilfælde....og aldrig baglæns....

Det kan man da håbe på at de bliver ved med...

Citat:
Oprindeligt indsendt af Mileo Se meddelelser
Nu bliver jeg måske lidt paranoid...men hvis det bliver et muligt fremtids scenarie, at regeringen vil pille ved allerede tildelte pensioner og flex og div...

Så er der jo overhovedet intet der bare lugter en smule af sikkerhed og omsorg, for de allersvageste grupper i samfundet... de grupper som netop nu burde føle sig en smule trygge...

Man ved jo aldrig hvornår man skal på skafottet...

Ja, jeg ved faktisk ikke lige hvad jeg skal gøre...eller sige...men har selv set tegn i både sol, måne og stjerner i gennem flere år...

Lige nu har jeg bare lyst til at ligge i ske...:-


/Mileo
Tja problemet er jo at de netop er ved at udradere denne tryghed for rigtig mange mennesker...

De sælger den som at de vil "hjælpe" borgerne....men jeg er nu ret sikker på at de fleste ville sige nej tak til den hjælp....for når man bliver hjulpet så skal det helst ikke gøre ondt...

Som skrevet ovenfor....så kan man da håbe på at de gør som de altid har gjort...selvom det er en lidt egoistisk tankegang hvis man er blevet førtidspensionist inden de nye regler...

Man kan bare ikke undgå...jeg kan ihvertfald ikke....at tænke tanken....hvad nu hvis det ikke er nok....og der pludselig er et eller andet hoved der tænker...jamen der kan da sikkert drives et eller andet ud af dem der i forvejen er på pension....eller bare tænker jamen man kan da spare en masse penge via den hollandske model...

De har jo desværre ikke tænkt sig at stoppe med reform af fleksjob og førtidspension....

Der kommer til næste år kontanthjælps reform, refusions reform osv...

Men lad os håbe på at de kommer til fornuft inden...og måske finder de penge de mangler i den anden ende af spekteret...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2012, 07:23   #9
Globetrotteren
Bruger ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 10-12 2012
Indlæg: 24
Styrke: 12
Globetrotteren er ny på vejen
Hej Webmaster.

Du nævnte den Hollandske model, Hvad sker der nede i Holland ?
(hollandske model)

Mvh.

Hej igen Webmaster.

Du behøver ikke svarer, jeg fik lige læst lidt på nettet om det....

Men måske andre gerne vil vide hvad det betyder (Hollandske model)

Mvh.

Sidst redigeret af Webmaster; 18-12-2012 kl. 14:09. Årsag: 2 indlæg lagt sammen til 1
Globetrotteren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2012, 11:33   #10
alanabith
Hjemmevant på K10
 
alanabiths avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-04 2011
Lokation: vordingborg
Indlæg: 259
Styrke: 14
alanabith er ny på vejen
Føj det var ik rart at læse hvad de pønser på derinde på borgen,man kan da ihvertfald se de har tænkt sig at køre heksejagt på os syge,ved at snuppe halvdelen af vores penge og bare sige ja hvis du vil ha flere må du arbejde, de tror åbenbart vi bare er dovne og ik syge,sådan læser jeg det..

men bare det at de vil tage penge fra os er dybt bekymerne synes jeg,hvad delen skal vi så leve af for vi er jo mange mange som ik kan arbejde,så dvs vi bare skal ud på gaden og bo,så vi kan blive mere syge og ja så dø så vi ik er til last mere for samfundet,bare en tanke jeg får

aldrig har jeg ønsket så meget at man bare kunne slukke for sin sygdom som en knap og gå ud og tage det første og bedste job der kommer til en så man kunne komme langt væk fra alt det ræs .

og ja noget jeg så ik forstår,men nu har jeg så ik meget styr på den flex-ordning,men efter de nye regler som kommer her den 1/1 2013, så har de tænk sig at fjerne tilskuddet til arbejdsgiver som laver flex jobs, i mit hovede giver det da ik flere flex jobs men mindre?? eller er jeg helt gal på den?..

men ja jeg har opgivet at gøre mig klog på den regering,de har ik styr på en dyt,bare se de nye reformer er slet ik igennemtænkt og der er for mange løse ender,man kan jo håbe på det giver så meget ballade at de får øjene op for at man ik bare skal overtage andres arbejde uden at igennemse det hele først,hvad de tydeligt ik har, synes ihverfald ik Mette F. virker som om hun har igennemlæst det hun er ved at underskrive.....
__________________
Førtidspensionist pr 1-1-2010. Min bogblog http://believeangelus.wordpress.com/
alanabith er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
NÅR "HJÆLPEN" SKADER - DAGENS KRONIK I POLITIKEN af økonom Henrik Herløv Lund Henrik Herløv Fremtiden for fleksjob og førtidspension 18 22-06-2014 15:48
Velfærdssamfund... ikke for de syge! dudde Politik og Samfund 19 13-06-2012 19:01
REFORM - Hør økonom Henrik Herløv Lund i P1 Formiddag Henrik Herløv Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 23-02-2012 13:45
Det Danske Velfærdssamfund Mogens1973 Politik og Samfund 5 08-11-2011 09:30
Sikke et fantastisk velfærdssamfund! mumle_mund Alt det andet 2 27-03-2009 09:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:04.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension