K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-12-2011, 12:14   #1
Gazellen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2011
Lokation: Nordjylland
Indlæg: 22
Styrke: 13
Gazellen er ny på vejen
HJÆLP - Spørgsmål omkring sygedagpengestop

Hej til jer alle!

Jeg har lige et par spørgsmål omkring sygedagpenge stop, som jeg håber, der er nogle herinde, der kan hjælpe mig med!

Jeg står i den kedelige situation at mine sygedagpenge stopper i slutningen af december, og ved ikke om der er mulighed for, at få dem forlænget?

Beskriver lige kort min historie, og er der nogle, der har brug for en uddybning for at kunne svare på spørgsmålene så spørg endelig!

Jeg vendte tilbage til mit job som deltidssygemeldt tilbage i 2010 efter endt barsel og kom derfor ind i sygedagpenge systemet. Fik i december 2010 diagnosen kronisk bækkenløsning (skal lige sige at jeg fik bækkenløsning i 2005 under min første graviditet og har haft det siden) ved en ortopædkirurger, dog uden at der er noget at se på scanningsbillederne.

Mine smerter breder sig til det meste af kroppen, og i juni 2011 kommer jeg på smertecenter. Her får jeg diagnosen kronisk kompleks smertetilstand af en reumatolog. De skriver desuden i mine papirer at min tilstand opfylder de nye kriterier for fibromyalgi. Jeg bliver derfor henvist til en reumatolog for at få yderligere bekræftelse på, at det er fibromyalgi. Inden jeg når til ham, falder jeg om derhjemme og bliver indlagt et par dage på neurologisk afdeling. Jeg bliver scannet, men de finder heller ikke noget på mine scanningsbilleder. Da jeg så kommer til den anden reumatolog, så skriver han, det ikke er fibromyalgi men muligvis gigt i bækkenleddet. Dette bliver dog afkræftet ved endnu en scanning af mit bækken. Han henviser mig derefter til en tarmundersøgelse for at se, om det er en tarmsygdom, jeg har.

Det vil sige at min situation lige nu ser således ud:

2 diagnoser (kronisk bækkenløsning og kronisk kompleks smertetilstand.)
Jeg går stadig på smertecenteret i et forløb ved en psykolog.
Jeg er henvist til en tarmundersøgelse.

Jeg er blevet fyret efter 8 år, og til februar er der ikke mere løn til mig. Jeg har været i en arbejdsprøvning på omkring 10 uger i sommer. Den blev afbrudt af min sagsbehandler, fordi hun ikke syntes, der var fremskridt nok. Jeg var på slut tidspunktet på 31/2 time om dagen. Det skal lige nævnes at mine papirer fra egen læge og ortopædkirurger har været ved lægekonsulenten, som mener jeg sagtens kan arbejde, bare ikke i den jobfunktion, jeg var i dengang. Har fået skånehensyn: ingen fysisk belastninger og skal kunne veksle mellem at gå, stå og sidde.

Papirerne er nu igen send til lægekonsulenten (har fået den berygtede doktor NEJ!) med oplysninger fra psykolog og reumatolog fra smertecenteret, neurologisk afdeling og den sidste reumatolog, jeg var ved, og jeg skal i næste uge til samtale ved min sagsbehandler om mit videre forløb.

Mine spørgsmål er så:

Har jeg mulighed for at få mine sygedagpenge forlænget, når jeg nu ikke er færdig udredt?
Afhænger det hele af hvad lægekonsulenten siger?
Kan man forlange at komme i en ny arbejdsprøvning, når den anden nu blev afbrudt af min sagsbehandler?
Har jeg mulighed for at søge flexjob, hvis lægekonsulenten mener, jeg sagtens kan arbejde fuldtid?
Hvordan er jeg stillet økonomisk, hvis ikke mine sygedagpenge bliver forlænget? (jeg er gift og har 3 børn, kan ikke få fagforening, da jeg ikke kan stå fuldt til rådighed på arbejdsmarkedet pga. mine lidelser. Min mand er lavtlønnet)

Jeg er selv meget interesseret i at komme i en ny arbejdsprøvning. Jeg er lige pt. fuldtidssygemeldt pga. mine smerter er ekstreme, og jeg ikke magtede det fysiske arbejde, der var på min gamle arbejdsplads. Men vil gerne forsøge, at finde et job hvor jeg kan komme op på nogle flere timer end 3 ½ time om dagen (hvis det altså er muligt for mig fysisk).

Håber ikke det var for indviklet og ellers så spørg, for jeg har virkelig brug for hjælp til disse spørgsmål!

På forhånd tak fordi du tog dig tid til at svare mig!
Gazellen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2011, 12:32   #2
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Sådan umiddelbart tror jeg ikke fleksjob kan betale sig at gå efter endnu. Når du kun har 1 afbrudt arbejdsprøvning og du endnu ikke er færdigbehandlet (smertecentret).

Umiddelbart vil jeg tro, at din bedste mulighed for forlængelse er 27,1,2 hvor det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,

Men det afhænger nok også af, hvor lang tid din behandling på smertecentret skal fortsætte og om sb tror det er muligt at få en arbejdsprøvning gennemført på den resterende tid.

Når du er gift, så skal din mand tjene under 2xkontanthjælpt (dvs omkring 22.000) for at du kan få kontanthjælp. Ellers ryger du på ægtefælleforsørgelse og så skal din mand forsørge jer alle 5
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2011, 15:54   #3
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Gazellen Se meddelelser
Hej til jer alle!



Mine smerter breder sig til det meste af kroppen, og i juni 2011 kommer jeg på smertecenter. Her får jeg diagnosen kronisk kompleks smertetilstand af en reumatolog. De skriver desuden i mine papirer at min tilstand opfylder de nye kriterier for fibromyalgi. Jeg bliver derfor henvist til en reumatolog for at få yderligere bekræftelse på, at det er fibromyalgi. Inden jeg når til ham, falder jeg om derhjemme og bliver indlagt et par dage på neurologisk afdeling. Jeg bliver scannet, men de finder heller ikke noget på mine scanningsbilleder. Da jeg så kommer til den anden reumatolog, så skriver han, det ikke er fibromyalgi men muligvis gigt i bækkenleddet. Dette bliver dog afkræftet ved endnu en scanning af mit bækken. Han henviser mig derefter til en tarmundersøgelse for at se, om det er en tarmsygdom, jeg har.

Det vil sige at min situation lige nu ser således ud:

2 diagnoser (kronisk bækkenløsning og kronisk kompleks smertetilstand.)
Jeg går stadig på smertecenteret i et forløb ved en psykolog.
Jeg er henvist til en tarmundersøgelse.

Jeg er blevet fyret efter 8 år, og til februar er der ikke mere løn til mig. Jeg har været i en arbejdsprøvning på omkring 10 uger i sommer. Den blev afbrudt af min sagsbehandler, fordi hun ikke syntes, der var fremskridt nok. Jeg var på slut tidspunktet på 31/2 time om dagen. Det skal lige nævnes at mine papirer fra egen læge og ortopædkirurger har været ved lægekonsulenten, som mener jeg sagtens kan arbejde, bare ikke i den jobfunktion, jeg var i dengang. Har fået skånehensyn: ingen fysisk belastninger og skal kunne veksle mellem at gå, stå og sidde.

Mine spørgsmål er så:

Jeg er selv meget interesseret i at komme i en ny arbejdsprøvning. Jeg er lige pt. fuldtidssygemeldt pga. mine smerter er ekstreme, og jeg ikke magtede det fysiske arbejde, der var på min gamle arbejdsplads. Men vil gerne forsøge, at finde et job hvor jeg kan komme op på nogle flere timer end 3 ½ time om dagen (hvis det altså er muligt for mig fysisk).

Håber ikke det var for indviklet og ellers så spørg, for jeg har virkelig brug for hjælp til disse spørgsmål!

På forhånd tak fordi du tog dig tid til at svare mig!
Hej ovenstående i rødt tyder på, at revalidering ville være løsningen i 1. omgang. Når der bliver nævnt, at du ikke kan arbejde i det samme fag, som du var i før, ville en omskoling på revalideringsydelse være en mulighed.

Alle muligheder såsom revalidering (hvis muligt) skal være afprøvet samt behandlingsmuligheder er udtømte, før fleksjob overhovedet kan komme på tale.

Tjek sygedagpengelink fra K10:
http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Punkt 1 i § 27 kunne være muligheden i dit tilfælde, hvor f.eks. virksomhedspraktik eller anden type revalidering kan være løsningen.

Og har du nogle nye oplysninger, f.eks. i form af nye diagnoser osv.. så er det meget vigtigt, at du nævner disse til sagsbehandleren.

Og ressourceprofil, om den er opdateret. Og hvis din sagsbehandler allerede nævner til samtalen, at hun vil give afslag, så sig, at du skal partshøres... (dvs. du har ret til at se alle akterne, som de lægger til grund forud afgørelsen - f.eks. statusattester og ressourceprofil)

Held og lykke!
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2011, 20:00   #4
Gazellen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2011
Lokation: Nordjylland
Indlæg: 22
Styrke: 13
Gazellen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Håber Se meddelelser
Sådan umiddelbart tror jeg ikke fleksjob kan betale sig at gå efter endnu. Når du kun har 1 afbrudt arbejdsprøvning og du endnu ikke er færdigbehandlet (smertecentret).

Umiddelbart vil jeg tro, at din bedste mulighed for forlængelse er 27,1,2 hvor det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,

Men det afhænger nok også af, hvor lang tid din behandling på smertecentret skal fortsætte og om sb tror det er muligt at få en arbejdsprøvning gennemført på den resterende tid.

Når du er gift, så skal din mand tjene under 2xkontanthjælpt (dvs omkring 22.000) for at du kan få kontanthjælp. Ellers ryger du på ægtefælleforsørgelse og så skal din mand forsørge jer alle 5
Tak for svar!

Dejligt at der er nogle, der er villige til at hjælpe en som mig, der ikke har ret meget overskud til at finde svarene selv!

God weekend
Gazellen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2011, 20:05   #5
Gazellen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2011
Lokation: Nordjylland
Indlæg: 22
Styrke: 13
Gazellen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Hej ovenstående i rødt tyder på, at revalidering ville være løsningen i 1. omgang. Når der bliver nævnt, at du ikke kan arbejde i det samme fag, som du var i før, ville en omskoling på revalideringsydelse være en mulighed.

Alle muligheder såsom revalidering (hvis muligt) skal være afprøvet samt behandlingsmuligheder er udtømte, før fleksjob overhovedet kan komme på tale.

Tjek sygedagpengelink fra K10:
http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Punkt 1 i § 27 kunne være muligheden i dit tilfælde, hvor f.eks. virksomhedspraktik eller anden type revalidering kan være løsningen.

Og har du nogle nye oplysninger, f.eks. i form af nye diagnoser osv.. så er det meget vigtigt, at du nævner disse til sagsbehandleren.

Og ressourceprofil, om den er opdateret. Og hvis din sagsbehandler allerede nævner til samtalen, at hun vil give afslag, så sig, at du skal partshøres... (dvs. du har ret til at se alle akterne, som de lægger til grund forud afgørelsen - f.eks. statusattester og ressourceprofil)

Held og lykke!
Jeg takker også for dit svar!

Men lige et spørgsmål. Kan man få revalidering hvis man ikke kan klare mere end 3-4 timer om dagen pt.? Ved jo selvfølgelig ik hvad fremtiden bringer,men det sidste 1 1/2 år, er det kun gået ned af bakken!

Og tak for link'et det må jeg lige ha kigget lidt på!

Jeg har heldigvis min fagforening med ind over, så håber de også kan hjælpe lidt med regler osv.

God weekend!
Gazellen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2011, 21:18   #6
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Hej ovenstående i rødt tyder på, at revalidering ville være løsningen i 1. omgang. Når der bliver nævnt, at du ikke kan arbejde i det samme fag, som du var i før, ville en omskoling på revalideringsydelse være en mulighed.
Men eftersom revalidering næsten er umuligt at få i mange kommuner, hvor beskeden mange steder er, at man må tage ufaglært arbejde fx som flaskedreng i Bilka og sammenholdt med at hun kun har været i 1 afbrudt arbejdsprøvning så synes jeg da ikke umiddelbart den er lige til højrebenet?

Hvad siger din sb? Har hun luftet nogle tanker? Jeg synes da absolut du skal forsøge at komme i en arbejdsprøvning mere.....jo mere dokumentation der er for din arbejdsevne jo bedre.

Revalidering skal du passe på med, medmindre du er 100% sikker på du kan klare dig i ordinær beskæftigelse efter endt revalidering, da en underskrift på en revalideringsaftale=raskmelding.
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2011, 10:31   #7
Gazellen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2011
Lokation: Nordjylland
Indlæg: 22
Styrke: 13
Gazellen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Håber Se meddelelser
Men eftersom revalidering næsten er umuligt at få i mange kommuner, hvor beskeden mange steder er, at man må tage ufaglært arbejde fx som flaskedreng i Bilka og sammenholdt med at hun kun har været i 1 afbrudt arbejdsprøvning så synes jeg da ikke umiddelbart den er lige til højrebenet?

Hvad siger din sb? Har hun luftet nogle tanker? Jeg synes da absolut du skal forsøge at komme i en arbejdsprøvning mere.....jo mere dokumentation der er for din arbejdsevne jo bedre.

Revalidering skal du passe på med, medmindre du er 100% sikker på du kan klare dig i ordinær beskæftigelse efter endt revalidering, da en underskrift på en revalideringsaftale=raskmelding.
Hej igen

Ja det blev så valge mellem stop af sygedagpenge fra januar af eller en revalidering. Og det jo ikke så svært så, for kan ikke leve af 1 indkomst, så jeg bliver nød til at give det en chance.

Det skal lige siges at revalideringen ikke er godkendt endnu. Får svar her sidst på ugen.

Ved god at jeg så i princippet raskmelder mig, men der er jo ikke andre muligheder, eller er der? :-)

Håber der er nogle derude der kan hjælpe.Hvad ville i gøre? :-)
Gazellen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2011, 10:50   #8
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Gazellen Se meddelelser
Hej igen

Ja det blev så valge mellem stop af sygedagpenge fra januar af eller en revalidering. Og det jo ikke så svært så, for kan ikke leve af 1 indkomst, så jeg bliver nød til at give det en chance.

Det skal lige siges at revalideringen ikke er godkendt endnu. Får svar her sidst på ugen.

Ved god at jeg så i princippet raskmelder mig, men der er jo ikke andre muligheder, eller er der? :-)

Håber der er nogle derude der kan hjælpe.Hvad ville i gøre? :-)
Hvis du får den revalidering, er den jo beregnet på "kortest mulig vej tilbage" så det lyder jo umiddelbart fornuftigt nok.

Men syntes egentlig det er underligt at hun/han vurderer at du kunne være revalideringskandidat, men ikke til en forlængelse med henblik på §27, 1. Det er også det man normalt kalder en "for"-revalidering.

Kravene til en decideret revalidering er lidt strammere... (Forskellen er at ved en almindelig revalidering skal man være næsten 100% sikker på at du kan komme tilbage på fuld kraft på arbejdsmarkedet, hvor en forrevalidering stadig sigter på at undersøge hvor meget op til de 100% kraft du har) (Giver det mening? eller?)

men hovedsagen er at de ikke helt har givet slip på dig endnu, og der stadig tegner sig et forholdsvist positivt billede.
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2011, 11:32   #9
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Hvis du får den revalidering, er den jo beregnet på "kortest mulig vej tilbage" så det lyder jo umiddelbart fornuftigt nok.

Men syntes egentlig det er underligt at hun/han vurderer at du kunne være revalideringskandidat, men ikke til en forlængelse med henblik på §27, 1. Det er også det man normalt kalder en "for"-revalidering.

Kravene til en decideret revalidering er lidt strammere... (Forskellen er at ved en almindelig revalidering skal man være næsten 100% sikker på at du kan komme tilbage på fuld kraft på arbejdsmarkedet, hvor en forrevalidering stadig sigter på at undersøge hvor meget op til de 100% kraft du har) (Giver det mening? eller?)

men hovedsagen er at de ikke helt har givet slip på dig endnu, og der stadig tegner sig et forholdsvist positivt billede.
Ricky du skriver 27,1......mener du 27,1,1 eller hvad? Spørger fordi jeg ofte har set du skriver det om forrevalidering og nu kan jeg se på det du skriver med at undersøge hvor meget op til de 100% man har, at det virker til at det mere minder om en 27,1,2 med undersøgelse af arbejdsevnen? Eller hvad?
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2011, 11:41   #10
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
de hedder § 27 nr. 1-2-3-4-5-6-7 og stk. 2 så ja den i kalder § 27 Stk. 1. nr 1 er den jeg mener :-)

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,
2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,

Den store forskel er jo at den første er en meget kort forlængelse, da man jo nærmest er klar til at starte revaliderings ydelsen, hvor man i den anden stadig er i tvivl om arbejdsevnen.

I forhold til at få en revalidering, skal man have næsten 100% arbejdsevne, dog minus evt. skånehensyn.

I den anden VED man allerede at der er mistet arbejdsevne, men ikke hvor meget...

Havde jeg siddet med sagen havde jeg forlænget efter nr. 2, der er jo (ud fra det vi kan se her) klare indikationer på at der har været tab af arbejdsevnen. Og så kunne man altid overveje en forlængelse efter nr. 1 bagefter...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Spørgsmål omkring fagforening.. Jette91 Spørgsmål ang fleksjob 8 28-02-2013 16:12
Spørgsmål omkring ansøgning Bobbi Spørgsmål ang fleksjob 9 09-06-2012 09:44
spørgsmål omkring fp til udlænding madina Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 20-07-2010 11:48
Spørgsmål omkring udregning af FTP. Ouzo Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 12-08-2008 16:46
Spørgsmål til socialudvalget omkring §100 Hejdien Skal kommuner ikke overholde loven? 9 24-06-2008 22:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension