K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-03-2012, 23:15   #1
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Hvad vægter mest i en sag

Jeg har lige lidt spørgsmål vedr fleksjob som mig og min bisidder ikke kan finde svar, så håber, at nogle af jer kan hjælpe.

Hvad vægtes der mest på arbejdsprøvninger eller lægeerklæringer ? og hvad nu hvis lægen er af den type der bare er imod flex, og derfor mener at folk godt kan gå op og ned af gulvet i 8 timer om dagen, og ikke kan andet.

Så kan sådan en læge jo være medvirkende til at en person ikke kommer videre i systemet mod en afklaring.

Hvilke lægeerklæringer fra egen læge indgår i sagen, er det kun den nyeste, eller bruger de også tidligere lægeerklæringer ?

Er en statusattest beskrivende nok ? eller er der krav om en generel helbredsattest ? hvad siger loven på dette punkt, hvis der er nogle regler på området.

På forhånd tak for hjælpen.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2012, 00:23   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
En statusattest fra egen læge vægter ikke ret meget. I det hele taget er ens egen læge en let tunge på vægtskålen. Grunden er, at ens egen læge som regel ikke er speciallæge, og derfor ikke har bemyndigelse til at udtale sig om særlige fagområder angående diagnostiserede sygdomme.
Men ens læge kan fx sygemelde én eller deltage i senere rundbordssamtaler.

Hvad der vægter mest vedrørende arbejdsprøvning eller lægeerklæring, er svært at svare på. Hvis lægeerklæringen foreligger, så skal arbejdsprøvningen jo matche det lægeerklæringen fortæller. Arbejdsprøvningen er derfor en ''lille test'' på om lægen nu også har vurderet rigtigt - og det kan gå begge veje. Borgeren kan være mere dårlig i arbejdsprøvningen end lægen umiddelbart har vurderet. Præcis som borgeren kan vise sig at være bedre, end lægen umiddelbart har vurderet. Ofte indhenter kommunen nye lægelige oplysninger EFTER arbejdsprøvningen, hvorfor det er vigtigt, at man altid får sin egen læge med på banen hver gang der sker nye tiltag i ens liv. Eller ens speciallæger.

En lægeerklæring kan sagtens blive for gammel, men de smider ikke de gamle lægeerklæringer ud. Jeg fik - da min sag skulle videre til pensionsteamet - aktindsigt i lægepapirer jeg aldrig havde hverken set, eller hørt om før, men som var blevet indhentet (med min samtyggeerklæring) gennem tiden. Der lå 54 speciallægeerklæringer, statusattest og sygemeldinger!!!!

Det er MEGET vigtigt man har en sød og god læge man har det godt med - og som kender en, og som føler med en, og som vil hjælpe en.
De læger der modarbejder sine patienter, er jo ikke rare at have, derfor kan det være en fordel at skifte læge hvis ikke man føler kemien passer. en læge er jo en meget personlig rådgiver, og det er jo der man både blotter tanker, og endda underliv, og taler med om alt det, man måske ikke kan tale med andre om - så man skal svinge sammen!

En læge der mener at fleks ikke er løsningen og at patienten sagtens kan arbejde 8 timer om dagen, er jo hvad det er. Så må speciallægen jo bare skyde den almene læges tese ned, det er jo derfor de er speciallæger.......

Men sørg altid for at have en god læge. Selvom deres tunger på vægtskålen ikke er så tunge, så er de bare rare at have i ryggen med opbakning og forståelse. Og hvis alt kammer over, så kan de hjælpe med at sygemelde en og presse kommunen for en speciallægeerlæring, så man får en endnu en tunge på vægtskålen....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2012, 02:17   #3
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Supersus

1. hvad vægtes mest: SB skal lave en samlet vurdering

2. lov på området omkr. oplysning af ens sag. Det påhviler myndigheden, at ens sag er ordetnlig oplyst før en afgørelse, dette gælder eft. officialprinicppet:

Det påhviler den enkelte forvaltningsmyndighed selv, eventuelt i samarbejde med andre myndigheder, at fremskaffe de fornødne oplysninger om de foreliggende sager eller sørge for at private, herunder parterne, medvirker til at oplyse sagen. Det følger også af princippet at der skal foreligge juridisk bevis for en oplysning for at den kan lægges til grund, og at myndigheden skal sikre sig at der er et forsvarligt oplysningsgrundlag.

Myndigheder der afgiver oplysninger og udtalelser til andre myndigheder, er forpligtet til at sørge for at de oplysninger de afgiver, er dækkende og korrekte. På den anden side må oplysningen af sagen ikke udstrækkes længere end hensynet til at sagen får den rigtige afgørelse, kan begrunde.

Myndighedernes oplysning af sagerne skal endvidere stemme overens med persondatalovens § 5.

Officialprincippet er helt grundlæggende i forvaltningsretten.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2012, 10:28   #4
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ninja Se meddelelser
En statusattest fra egen læge vægter ikke ret meget. I det hele taget er ens egen læge en let tunge på vægtskålen. Grunden er, at ens egen læge som regel ikke er speciallæge, og derfor ikke har bemyndigelse til at udtale sig om særlige fagområder angående diagnostiserede sygdomme.
Men ens læge kan fx sygemelde én eller deltage i senere rundbordssamtaler.

Hvad der vægter mest vedrørende arbejdsprøvning eller lægeerklæring, er svært at svare på. Hvis lægeerklæringen foreligger, så skal arbejdsprøvningen jo matche det lægeerklæringen fortæller. Arbejdsprøvningen er derfor en ''lille test'' på om lægen nu også har vurderet rigtigt - og det kan gå begge veje. Borgeren kan være mere dårlig i arbejdsprøvningen end lægen umiddelbart har vurderet. Præcis som borgeren kan vise sig at være bedre, end lægen umiddelbart har vurderet. Ofte indhenter kommunen nye lægelige oplysninger EFTER arbejdsprøvningen, hvorfor det er vigtigt, at man altid får sin egen læge med på banen hver gang der sker nye tiltag i ens liv. Eller ens speciallæger.

En lægeerklæring kan sagtens blive for gammel, men de smider ikke de gamle lægeerklæringer ud. Jeg fik - da min sag skulle videre til pensionsteamet - aktindsigt i lægepapirer jeg aldrig havde hverken set, eller hørt om før, men som var blevet indhentet (med min samtyggeerklæring) gennem tiden. Der lå 54 speciallægeerklæringer, statusattest og sygemeldinger!!!!

Det er MEGET vigtigt man har en sød og god læge man har det godt med - og som kender en, og som føler med en, og som vil hjælpe en.
De læger der modarbejder sine patienter, er jo ikke rare at have, derfor kan det være en fordel at skifte læge hvis ikke man føler kemien passer. en læge er jo en meget personlig rådgiver, og det er jo der man både blotter tanker, og endda underliv, og taler med om alt det, man måske ikke kan tale med andre om - så man skal svinge sammen!

En læge der mener at fleks ikke er løsningen og at patienten sagtens kan arbejde 8 timer om dagen, er jo hvad det er. Så må speciallægen jo bare skyde den almene læges tese ned, det er jo derfor de er speciallæger.......

Men sørg altid for at have en god læge. Selvom deres tunger på vægtskålen ikke er så tunge, så er de bare rare at have i ryggen med opbakning og forståelse. Og hvis alt kammer over, så kan de hjælpe med at sygemelde en og presse kommunen for en speciallægeerlæring, så man får en endnu en tunge på vægtskålen....
Tusind tak for dit svar, dejligt med en uddybende forklaring, og hvor har du bare ret lægeskift kan være en rigtig fornuftig ting, når lægen ikke er med os.

Må nok erkende at jeg skal igennem et lægeskift, bare for sent, at jeg har indset det.

Fortæller lige ganske kort om min sag, måske nogen har noget at byde ind med.

Jeg har 2 golfalbuer, 2 tennisalbuer, og stress, og sagen var faktisk klokkeklar Reva sagde max 17 timer med mange pauser, arbejdsprøvning 6½ mdr sagde 15 timer. De 15 timer lykkedes først efter 3 forsøg, og det er ikke uden smerter, er smerteplaget i armene.

I 2010 indhenter kommunen en Generel helbreds attest hvor lægen anbefaler fleksjob, skriver at lidelsen er stationær, uden helbredsmuligheder, og den var helt okay iflg sagsbehandleren.

Nu hvor der skulle træffes afgørelse, indhenter kommunen en statusattest og så skriver han fuldtid når det ikke er armbelastende, og den udtalelse chokerede både sagsbehandler, jobkonsulent og mig.

Jeg kontakter lægen, og beder om en forklaring, og han kunne ikke se, at han havde gjort noget forkert, for jeg kunne da bare få et job hvor jeg gik op og ned af gulvet 8 timer om dagen,hvor jeg slet ikke brugte armene, at det job ikke fandtes var ikke hans problem, og ikke ham der traf afgørelsen.

Jeg har mildest talt været grædefærdig lige siden, har slet ikke kunne hænge sammen, burde faktisk sygemelde mig, men gjorde det ikke. Gik i stedet på toilettet når tårerne pressede sig på.

Jeg har haft denne læge i rigtig mange år, og været rigtig glad for ham,men er det ikke mere, og overvejer virkelig et skift, for lægeerklæring skal han ikke lave på mig mere.
Om det vil give et andet resultat hvis jeg vælger en anden læge i samme praksis, eller om jeg skal finde en helt anden praksis ved jeg ikke.

Min sagsbehandler, og jobkonsulent er virkelig med mig i denne sag, så det er ikke dem jeg skal kæmpe imod men lægen.

Vi har så lavet nogle tiltag til ressourceprofilen, og håber at det så er nok til at sagen går igennem, lige nu ligger sagen ved lægekonsulenten, men kender jo næsten svaret på forhånd.

Men om de afgør det ud fra statusattest, eller om de også kigger på den generelle helbredsattest fra 2010 ved jeg ikke.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2012, 10:42   #5
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Ja det var jo ikke det smarteste lægen skrev at du kan arbejde fuldtid.

Men når du nu har din sb og jobkonsulent er med dig, mon så ikke de vægter mest frem for din læge.

Min sag er lidt omvendt, da egen læge og speciallæge skriver jeg ikke kan varetage et arbejde, men det mener sb og dennes faglige leder at jeg kan.

Skulle du ikke have en afgørelse her i marts måned ?
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2012, 10:45   #6
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jasch Se meddelelser
Ja det var jo ikke det smarteste lægen skrev at du kan arbejde fuldtid.

Men når du nu har din sb og jobkonsulent er med dig, mon så ikke de vægter mest frem for din læge.

Min sag er lidt omvendt, da egen læge og speciallæge skriver jeg ikke kan varetage et arbejde, men det mener sb og dennes faglige leder at jeg kan.

Skulle du ikke have en afgørelse her i marts måned ?
Jo det skulle jeg men venter lige på udmelding fra lægekonsulent.Der skulle gerne komme svar en af dagene.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2012, 11:34   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Enig, det var en noget uheldig udtalelse fra din læge, når talen jo netop er på fleks.

Men når dét så er sagt, så har din læge jo ''heldigvis'' ikke indblik i hvad det kræver for at varetage et fleksjob med rette skånehensyn. Og et Fleksjob på fuld tid hvor du overhoved ikke gør brug af armene, er jo umuligt at finde. Så hans uheldige udtalelse, kan som sagtens vendes rundt til at være urealistisk i prakis, og det er jo et lyspunkt. Og den kan lægekonsulenten måske hjælpe med?

Når man skal visiteres til fleks, lægges der særlig stor vægt på, at skåne hensynene skal være realistiske. Og hvis dit skåne hensyn er, at du kun kan varetage et fuldtidsfleksjob ved IKKE at bruge armene og/eller kun kan udføre opgaver hvor du går på gulvet med armene langs tiden, er jo i dén grad urealistisk.

Din læge burde have forkuseret OG beskrevet dine barrierer ved fx at hentyde, at du kun kan varetage få timer af gangen med armene i bevægelse - det andet kan i jo ikke bruge til noget. Lidt som sagsbehandleren spørger i Vest, og din læge svarer i Øst. Eller en rygskadet patient, får at vide, at han kan arbejde fuldtid, bare han ligger ned alle 8 timer

Sidst redigeret af Ninja; 17-03-2012 kl. 11:38.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2012, 16:30   #8
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
En meget uheldig bemærkning fra din læge, igen tvivl om det.

Men nu har du, som jeg forstår det, min. 2 arb.pøvninger, der viser, at du max. kan arbejde 17 timer om ugen.
De må jo, trods alt, vægte en del.

Hvis din læges tåbelige bemærkning spænder ben for dig, så bed evt. kommunen om, at etablere en praktik hvor du ikke skal bruge dine arme, så i kan få belyst, om din læges udtalelse holder.


Jeg "klarede" 6-9 timer pr. uge i en arb.prøvning på et beskyttet værksted, værkstedslederne konkluderede derefter, at jeg kunne arbejde ca. 20 timer om ugen i fleksjob.
Især havde de meget fokus på, at jeg kunne beskæftiges med sådan noget "call-noget", hvor jeg kunne gå, stå, sidde eller ligge ned efter behov.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2012, 17:14   #9
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 16
Lunasdatter er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
En meget uheldig bemærkning fra din læge, igen tvivl om det.

Men nu har du, som jeg forstår det, min. 2 arb.pøvninger, der viser, at du max. kan arbejde 17 timer om ugen.
De må jo, trods alt, vægte en del.

Hvis din læges tåbelige bemærkning spænder ben for dig, så bed evt. kommunen om, at etablere en praktik hvor du ikke skal bruge dine arme, så i kan få belyst, om din læges udtalelse holder.


Jeg "klarede" 6-9 timer pr. uge i en arb.prøvning på et beskyttet værksted, værkstedslederne konkluderede derefter, at jeg kunne arbejde ca. 20 timer om ugen i fleksjob.
Især havde de meget fokus på, at jeg kunne beskæftiges med sådan noget "call-noget", hvor jeg kunne gå, stå, sidde eller ligge ned efter behov.
Nu var det ikke sådan noget call-girl noget vel Vovse

Min læge var heller ikke med i min sag omkring flex .. da han skulle lave en generel helbredsundersøgelse som skulle være noget med 4-5 konsult. så skrev han til kommunen at det ville han ikke, men de kunne få at vide hvad jeg fejlede sidst jeg havde været hos ham .... " Pt. hoster en del har lige overstået lungebetændelse"
Den lungebetændelse var længe overstået .. så jeg bad min sagsbehandler om at se bort fra ham .. min egen læge..

Kommuner har ligesom redning og brand, sygehuse og plejehjem.... ihvertfald her i min by..... en "liste" over prak. læger, hvor deres ord ikke er fem flade øre værd .. og det samme har de med speciallæger..
De har også en "liste" med alle de "gode" prak. læger.. og speciallæger..

Min sagsbehander og jeg talte en del om de lister... for vi kunne jo sammenligne "vores lister"

Jeg tog et kursus i Mindfulness Meditation hos en psykiater .. og hun var en af kommunens "ønske-at-få-fat-i-til-speciallægeerklæringer", men det havde hun ikke hverken tid eller lyst til.. hun havde en ventetid på 1½ år..
Og heldigvis, så ville hun gerne skrive en statusrap. som blev lagt ved min pensionsansøgning.

Knus Lone
__________________
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Førtidspensionist pr 1-4-2011
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2012, 18:39   #10
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
er det bare mig eller har du kun været hos din egen læge?

det holder i såfald ingen steder, i forhold til flex eller pension
det er nemlig et pensionsnævn eller fleksteam som bestemmer i den sidste ende
tror ikke de er tilfreds med en læge og kun egen læge

egen læge er nemlig ikke speciallæge og grunden til kommunen ikke vægter egen læge noget særligt

der skal helst være fuld sammenhæng mellem hvad en læge vurdere og ens arbejdsprøvning viser

Sidst redigeret af MTVRV1; 17-03-2012 kl. 18:45.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvad vægter mest for politikerne i Danmark ! Indiansummer Politik og Samfund 9 04-09-2013 23:41
Top 20: Her er de mest populære toppolitikere Webmaster K10 Nyheder 0 23-08-2013 15:40
Hvor meget vægter status rapport fra egen læge? ladytass Alt det andet 3 09-08-2013 11:39
Afdrag af gæld til skat eller inkasso. hvad er mest fordelagtig som Førtids Pensionis maja-bell Alt det andet 9 13-10-2011 09:12
mest et spørgsmål til kvinderne:-) nensypigen Alt det andet 25 01-06-2011 15:45




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension